lauantai 11. marraskuuta 2017
Avoimien sanojen politiikasta
On alkuun todettava, että lukitut
sanat tavallisesti tarkoittavat sen kaltaista yhteiskuntaa, jossa
ihmisiä pyritään säätelemään ja jossa heidän normaalit
vapautensa ja oikeutensa kärsivät väärinkäytöksistä. Avoimien
sanojen käsitteet merkitsevät tavallisesti sitä, että niiden
intension ja merkityksen on voitava muuttua yhteiskunnassa samalla
kun sen ihmiset vaihtuvat ja käsitykset muuttavat muotoaan. Sen
jälkeen voidaan kysyä. Minkä takia sanojen tulisi olla
yhteiskunnassa avoimia. Absoluuttiset käsitteet johtavat useimmiten
ääriajatteluun, kuten kiihkouskovaisuuteen ja sosialismin eri
muotoihin. Sanojen ja niiden pohjalla olevien käsitteiden on
muututtava muutoksen ja inhimillisyyden takia. Absoluuttisten
käsitteiden valitessa, eli silloin kun ihmisten ei tarvitse tehdä
ajatustyötä, passivoituvat ihmiset ja alkavat ajattelemaan, ettei
herrojen kanssa tarvitse keskustella tällaisista asioista. Kun
ajatellaan sitä, mitä merkitystä politiikassa on sanoilla, voimme
sanoa, että siinä pitää suorittaa jonkinlainen käsitteellinen
synteesiin ja integraatioon pyrkivä toimenpide, joka tarkoittaa
sanojen politiikkaa. Minkä takia tahdotaan siis toimia? Selitys
siihen on se, että käsitteet niiden löytämisen jälkeen
integroidaan ja formuloidaan, vaikkei tietysti olekaan niin, että
kaikki käsitteiden alut tulisivat tuohon tilanteeseen asti
yhteiskunnassa. Siirtyminen avoimien sanojen politiikkaan tapahtuu
silloin, kun ihmisten autonomia ja vapaus ovat oikealla tavalla
symmetrisessä suhteessa toisiin ihmisen pidikkeisiin. Käsitteistä
ja sanoista tulee siis tulevaisuuden yhteiskunnassa entistä
relatiivisempia, kun aikaisemmin on korostettu absoluuttista
käsitystä, jonka mukaan käsitteet eivät voi muuttua sisällöltään
ja vielä vähemmän muuttaa paikkaansa. On myös tarpeellista
miettiä sitä, ketkä määrittelevät sanat ja keiden tulisi
todellisimmin määritellä nuo sanat ja niiden käsiteliitteet.
Varmaankin sanoja määritteleviä ihmisiä ovat etenkin toimittajat
ja muut kielen kanssa työskentelevät ihmiset. Kuitenkin
parhaimmassa tapauksessa sanoja olisivat määrittelemässä kaikista
institutioonalisista yhteyksistä vapaat ja riippumattomat ihmiset.
Voidaan myös kysyy sitä, voiko politiikassa työskentelevä ihminen
olla määrittelemässä ja formuloimassa niitä käsitteitä, jotka
tulevat hänen oman edustustehtävänsä yhteydessä esille. Voidaan
katsoa ajattelutavan pätevyyden ja ajattelukyvyn takia filosofit ja
filosofian opiskelijat voisivat hyvin olla terottamassa käsitteitä
loogisesti parhaimpaan muotoon. Politiikan käsitteitä ja sanoja ei
tulisi tuoda muuhun yhteiskuntaan, koska ne saavat silloin ylisuuren
vaikutuksen yhteiskunnassa ja muutenkin päätöksentekijöiden ei
tulisi olettaa, että ihmiset olisivat suoraan päätöksentekijöiden
hurskaiden toivotusten alapuolella. Etenkin politiikan parissa voi
ajatella, että sanojen merkitykset eivät saisi ylittää rajojaan,
eli ne pitäisi subjektiivisesta ajatustoiminnosta tulleena pyrkiä
formuloimaan järjelliselle tasolle, jossa ne muokkaantuvat
adaptiivisen tulkinnan osoittamalla tavalla. Voidaan kuitenkin sanoa,
että on varmaa, että ajattelu ja politiikan sanojen määrittely ei
tapahdu eduskunnassa, ja hallituksenkin voisi miltei laskea tähän
joukkoon. Avoimuus tarkoittaa kuuntelualttiutta suhteessa maailmaan
ja toisiin ihmisiin. Avoimet sanat siis tarkoittavat sitä, että
silloin eri yhteyksissä käytetyt maailmankatsomusjärjestelmät
sisältävät sellaisia nominalistisia termejä, jotka ovat
muutosherkkiä suhteessa ympäröivään todellisuuteen ja ihmisten
toimintaan. Tässä kohdassa on muistettava se tosiasia, että
politiikan sanojen tai avoimien sanojen politiikan tulee muodostua
täydellisesti yhteiskunnan julkisen puolen käsitteiden kautta.
Vaikka yhteiskunta ja valtio voivat tukea yksityistä yrittäjyyttä
ja markkinataloutta, tulee julkisen puolen päätöksentekijöiden
olla täysin ilman liitteitä yhteiskunnan yksityiseen puoleen,
vaikka mielestäni molempia sekä yksityistä että julkista puolta
voidaan pitää samanarvoisina, eli kumpikaan niistä ei ole toisen
niskan päällä. On oltava tarkka siinä, kun pyritään saamaan
käsitystä siitä, millaisia käsitteitä tarvitsemme, esimerkiksi
kaikkien suomalaisten puolueiden hallinnoimmat viralliset arvot,
eivät poikkea toisistaan niin suurella tavalla kuin luulisi,
arvokäsitteiden nimistä voisi päätellä että niiden vastineet
olisivat todellakin erilaisia ja omaperäisiä. Kuitenkin voidaan
sanoa esimerkiksi, että vaikkapa demareiden tasa-arvon ihanne
sisältyy siihen mitä Kokoomuksessa mainitaan sivistykseksi.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti