Luovan osallistumisen käsitettä ovat ensimmäisinä tuoneet
tiettäväksi Chicagon yliopiston professori Andrew McFarland ja Tukholman
yliopiston valtiotieteen professori Michele Micheletti. Luova osallistuminen
tarkoittaa osallistumista, joka saa uudenlaisia ja innovatiivisia muotoja ja
tämän takia tällainen osallistuminen tapahtuu monesti ulkopuolella varsinaisten
instituutioiden, joiden tavallisesti katsotaan vastaavan osallistumisesta tai
”vaikuttamisesta”. Monesti tällainen osallistuminen on sen laatuista, että
siinä mukana olevilla ihmisillä ei joidenkin syiden takia ole mahdollisuutta
osallistua poliittisten tai muiden laatuisten instituutioiden kautta
poliittiseen osallistumiseen. Monesti tämä voi johtua ikäryhmästä,
kansallisuudesta tai muun peräisestä syrjinnästä. Syrjiminen
valtainstituutioiden taholta voi johtua tahattomasta deprivaatiosta,
asenteista, jotka eivät muutu hetkessä, sekä inklusiivisten käytäntöjen
kyvyttömyydestä saavuttaa omia tavoitteitaan kokonaisvaltaisesti. Inklusiivisilla
käytännöillä pyritään edistämään inklusiivista demokratiaa siten, että
deprivaatiota ihmisten äänen kuuluvuuden suhteen ei hevin tapahtuisi. On
varmaan niin, että koska nykyaikaiset eurooppalaiset yhteiskunnat ovat lähes
poikkeuksetta monikulttuureita, on ihmisten varovaisuus erilaisuutta ja sen
hyväksymistä kohden lisääntyneet. Koska yhteiskunnan tulisi suhtautua
kaikenlaisiin kansalaisiinsa tasaveroisesti, olisi sen piirissä ruvettava edistämään
sellaista ajattelua, jossa yhtäkään ihmistä ei tulkittaisi erilaiseksi siinä
mielessä, että tällaisen reseption kautta voitaisiin ruveta suhtautumaan
kansalaisiin epätasa-arvoisesti. Vähemmistöillekin on taattava mahdollisuuksia
voidakseen muuttaa ympäröivää yhteiskuntaa kaltaisekseen, ja tuossa tilanteessa
tarvitaan luovaa osallistumista itsensä ja poliittisen osallistumisen mielessä.
Poliittisen luovan osallistumisen lajeja on muutamia, ja käyn niitä tässä
yhteydessä läpi. Ensimmäinen osallistumisen muoto on ”poliittinen foorumi tai
agora”, joka tarkoittaa sen kaltaista poliittista osallistumista, jossa koko
lähiyhteisö kokoontuu yhteen ”torille” päättämään asioista, jotka koskettavat
kaikkia ja joita tulisi sen takia voida kannustaa ottaa osaa keskusteluun ja
päätöksentekoon. Toinen luovan poliittisen osallistumisen muoto on ”pyrkimykset
ja instituutiot-muoto”- Tämä osallistumisen muoto tarkoittaa etenkin klassisen
poliittisen liberalismin toteuttamista, jossa nähdään, että ihmiset tai
kansalaiset ovat mukana politiikassa edistääkseen omia pyrkimyksiään ja
instituutiot pyrkivät ohjautumaan edistämään tällaisia yksilöiden omia
pyrkimyksiä. P-I-mallissa on neljä sen sisäistä osallistumisen perusmuotoa.
Ensimmäinen on kiinnostus pyrkimiseen jonkin instituution sisällä äänestämisen
kautta. Toinen on kiinnostus pyrkimiseen kampanjoimalla edustajaehdokkaiden
puolesta vaaleissa. Kolmas on henkilönkohtaisen kiinnostuksen osoittaminen
liittymällä johonkin mielipiteitä edustavaan järjestöön tai edistämällä ja
edustamalla jotain mielipiteitä edustavaa järjestöä ja olemalla yhteydessä
valtion instituutioihin omien pyrkimisen kohteiden edistämiseksi ja edustamiseksi.
P-I-mallin neljäs alajaos käsittää sen, kun yksittäinen kansalainen voi ottaa
yhteyttä hallituksen edustajaan ajaakseen omia tai toisten lähialansa ihmisten pyrkimyksiä.
Kolmas sosiaalisen ja poliittisen osallistumisen muoto on kansalaisosallistuminen,
jossa ihmisten nähdään ottamaan osaa sosiaaliseen ja kansalaismuotoiseen
vuorovaikutukseen ja sillä tavalla antavat panoksen sille sosiaaliselle
pääomalle, jolla ylläpidetään yhteiskunnan ryhmärakennetta. Poliittisen ja
sosiaalisen osallistumisen neljäs muoto on osallistuminen sosiaalisten
järjestöjen ja yhteenliittymien kautta. Sosiaalisten järjestöjen ja yhteenliittyminen
keskimmäinen tendenssi on epäinstitutionaalisten taktiikkojen hyväksi käyttäminen
omien tavoitteiden saavuttamiseksi. Tällaiset taktiikat saattavat sisältää
epäväkivaltaisia mielenosoituksia, lakkoja, uhkaamista tai väkivallan tekoja,
tietoisuutta nostattavia ryhmittymiä, kuljetuksien tai liiketoiminnan
harrastamisen estämistä jne. Luova osallistuminen tarkoittaa sellaista
osallistumista, joka alkaa silloin, kun kaikki poliittiset instituutiot eivät
voi tarjota tällaiselle osallistumiselle toteutumisenvaraa. Sosiaalisen
yhteenliittymän määritelmä vaatii sitä, että siinä käytetään
epäinstitutionaalisia toimintatapoja ja saatetaan jopa perustaa uudenlaisia
instituutioita haastamaan jo olemassa olevia instituutioita. Luova
osallistuminen on osallistumisen viides muoto, joka tarjoaa lisänäkökulman jo
kerrattuihin foorumiin, P-I-malliin, kansalaisosallistumiseen ja sosiaalisiin yhteenliittymiin.
Luova osallistuminen ei ole näistä kaikkein eniten ilmenevin osallistumisen
muoto. Mutta voidaan kuitenkin sanoa, että globaalisena ilmiönä se on
edistymässä ja yleistymässä kaikkein eniten ja nopeinten. Tämä tapahtuu etenkin
siinä muodossa, kun ihmiset ovat alkaneet huolestumaan enemmän ympäristö ja
ihmisoikeuspolitiikasta muualla maailmassa, kuin missä ihmiset itse sattuvat
asumaan. Kansalaisosallistumisen teoreetikoiden ei tulisi eliminoida
yhteishyvään pyrkivien jaostojen, kuluttamisboikottien ja transnationaalisten neuvonantoverkostojen
toimintaa merkittävään yhteishyvään pyrkivässä toiminnassa. Luovaa
osallistumista esitellään McFarlandin ja Michelettin kirjassa Creative
participation, jossa yhdeksi luovan osallistumisen tapahtumisen esimerkiksi
esitellään kapitalistinen omakotitaloaluehanke, jossa kaikki osallistujat
pyrkivät edistämään kaikenlaista ympäristölle hyvää ja erilaisia ympäristöosallistumisen
muodoille hyvää asennetta yhteisasumisessa samalla omakotialueella. Toinen
esimerkki luovasta osallistumisesta annetaan esittelemällä sisilialainen mafiavastainen
Addiopizzo-hanke, jossa liikkeenharjoittajat päättivät massalla ja yhdessä olla
enää maksamatta suojelurahoja paikalliselle mafialle. Muita luovan
osallistumisen muotoja, joita kirjassa esitellään ovat esimerkiksi poliittisten
oikeuksien ja velvoitteiden esitteleminen sekularisoiduille musliminuorille,
sekä vegetarianismi poliittisena muotona ja pyrkimisen kohteena. Luova
osallistuminen tarkoittaa siis sitä, että se voi tapahtua transnationaalisena
ja globaalina hankkeena tai pienten tai keskisuurten yhteisöjen omana keskeisenä
hankkeenaan. Luovan osallistumisen yhteydessä voidaan myös korostaa esimerkiksi
Iris Marion Youngin poliittisen inklusiivisuuden käsitettä, joka voi olla
merkittävä tekijä asenteena edistämässä sitä, että suurempi määrä ihmisiä
ottaisi osaa yhteisistä asioista päättämiseen. Inkluusio siis vaatii etenkin
ihmisten tietoisuuden, päämäärätietoisuuden ja rohkeuden herättämistä, heille
tulee näyttää, että he itsekin voivat olla vastaamassa ja päättämässä sekä
ohjaamassa sitä yhteiskuntaa oikeaan suuntaan, jonka jäseniä he joka tapauksessa
ovat. Filosofia luovana osallistumisena tarkoittaa etenkin etiikan ja sosiaalisen
filosofian hyväksikäyttöä, joka tarkoittaa ihmisten käytännöllisen hyvän
lisäämistä filosofian tarjoamien käsitteellisten instrumenttien avulla. Filosofia
voi olla myös työtä käytännöllisten tavoitteiden saavuttamiseen eteen, josta
esimerkkinä voidaan mainita esimerkiksi työskentely köyhyyttä ja
tartuntatautien leviämistä vastaan. Filosofian avulla voitaisiin etenkin nostaa
ihmisten käsitteellistä ymmärtämystä tärkeitä käsitteellisiä kysymyksiä kohtaan,
joita ymmärtämällä voidaan etenkin edistää maailmankatsomuksellisen avartamisen
lisääntymistä ja laajentamista. Mielestäni tasa-arvoisen poliittisen osallistumisen
ideaalia voidaan edistää myös oikeistolaisen politiikan sisällä, sillä on selvää,
että oikeistoa pitää epätasa-arvoisena vain vasemmiston äärimmäisin ja hulluin
roskajoukko.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti