Arvokas sosiaalinen elämä tarkoittaa etenkin sitä, että tällaiset
ihmiset harrastavat ja tekevät sellaisia asioita, joista heille on myöhemmin ja
koko elämän kannalta pysyvää ja näkyvää hyötyä. Esimerkiksi voidaan sanoa, että
kaikenlaiset urheilemiset, kuten ympyröiden jolkottaminen tai kiekon perässä
koronoiminen ovat asioita, joista ei myöhemmin ole suurimmalle osalle tällaista
harjoittaville myöhemmin minkäänlaista millään tavalla nähtävää hyötyä. Nykyään
kukaan, ei edes kaikki yliopiston opettajat, saati sitten poliitikot eivät uskalla
sanoa harrastavansa esimerkiksi kirjallisuutta ja lukemista, saati sitten oopperaa,
koska he ajattelevat, että he näyttäytyvät silloin tavallisille äänestäjille - kymmenen
uutisten katunäkymän ohikulkijoille liian kaukaisina, elitistisinä hahmoina. Arvokas
on jotain sellaista, jota kannattaa vaalia, ja josta voi saada myöhemmin jonkinlaista
hyötyä, joka ei ole esimerkiksi sellaista, jonka parissa voi talvi-iltoina
huudella herjoja pienessä hutikassa vastakkaisen joukkueen pelaajille, ja
vaikka pääsisikin jossain lajissa maan tai maapallon huipulle, ei urheilijan
ura kestä koko elinikää. Ja entä sitten, kun oma kyvykkyys on käytetty loppuun
ja huomataan että esimerkiksi lukuaineista ei koulunpenkiltä enää muistu
mieleen mitään? Kirjallisuutta tulisi kouluissa korostaa kaikissa aineissa,
eikä nykyisen tavalla pelkästään äidinkielessä. Kirjojen lukemisen ja niistä
puhumisen kulttuuria tulisi korostaa yleisesti koulussa kaikkialla, ei
pelkästään tietyissä lukuaineissa. Koulujen on mielestäni kasvatettava
opiskelijoistaan etenkin kaikkien alojen asiantuntijoita, joka tarkoittaa sitä,
että kouluissa on annettava lapsille ja nuorille mahdollisuus erikoistua eri alojen
asiantuntijoiksi nykyistä järjestelmää varhaisemmassa vaiheessa. Myös kaikki
päivän aikana annettava opetus tulisi vuorotellen antaa erilaisilla
sivistyskielillä, koska on selvää kieltenkin tapauksessa, että opittu
materiaali jäsentyy päähän etenkin siinä, kun kieliä käytetään käytännönmukaisessa
merkityksessä. Kieltä on käytettävä, jotta se voi jäsentyä sen käyttäjän
päähän. Ja koska nykyaikaisessa lukiossakin kielten opetus tapahtuu niin
sanotusti teinikulttuurin ja lomamatkakielitaidon tasolla, olisi tällaisesta
oppimisasiallisesta sanastosta paljon hyötyä oppilaille olivat he sitten minkä ikäisiä
hyvänsä. Sivistys on etenkin rauhallista ja tasaista työskentelyä kohonneen
tietoisuuden tason ja tiedon määrän hyväksi, jossa monesti ei ole haittaa
oppijan ja sivistykseen pyrkivän yksinolosta tietyssä määrässä säännöllisesti. Kirjojen
lukeminen on toimi, jossa vaaditaan kärsivällisyyttä ja keskittymiskykyä, ja voidaan
sanoa, että sen takia siitä on nykyaikaisessa virtuaalisessa helppouden
kulttuurissa tullut ihmisille vaikeata. Suomessa ei suurissakaan kaupungeissa
ole enää kunnollisia kirjakauppoja, eikä antiikkikirjojen liikkeitä, paitsi
varmaan jotkut sellaiset liikkeet, joiden hyllyissä kirjat istuvat korkeiden
hintojen takia vuosikausia, ja tällaiset liikkeet tulevat toimeen jollain
toisella tavalla, kuten videopelien ja pornolehtien myymisellä. On naurettavaa,
miten suomalaiset ovat tietokoneiden ja pelikoneiden kehittymisen myötä poistaneet
itseltään sen ajan käytön alan, joka aikaisemmin kuuluin kirjallisuuteen perehtymiseen.
Kirjat ovat paras sivistymisen väline, koska niihin on tallennettu tietoa monta
tuhatta kertaa enemmän ja pidemmän ajan kuluessa kuin koskaan minnekään Wikipediaan.
Nykyisin kun jotain asiaa ei tiedetä, se katsotaan Wikipediasta ja vastaukseen
tyydytään, vaikka asia voisi tavallisesti vastata paljon pidemmän luonteista
perehtymistä siihen, esimerkiksi ristiriitaisten mielipiteiden takia, joita on
voitu antaa esimerkiksi eri tahoilla aiheeseen liittyvässä kirjallisuudessa. Kirjan
lukeminen on parasta mahdollista terapiaa ja mielen loiventamista, koska se
tuottaa hyvän olon siitä, että on voinut laajentaa oman tietämyksensä määrää,
ja monesti lukeminen on myös itseään ruokkiva ilmiö siinä mielessä, että
monesti ihmisen kirjoihin suuntautuva intressi kasvaa ja laajenee, ja pian
tällainen ihminen lukee myös sellaista kirjallisuutta, jota hän ei mahdollisesti
aiemmin olisi tullut lukeneeksi. Eli tiedonhalu ja sen tyydyttyminen ei
monestikaan lopu kesken ja kuten esimerkiksi muistaakseni Goethe jossain
lausui, kasvaa lukijan mielenkiinnonhalu ja henkinen horisontti siten, että hän
pystyy hyväksymään kaiken kirjoitetun, koska kaikessa voidaan tulkita olevan
jonkinlaista järkeä eikä kukaan voi olla täydellisesti väärässä jossain tietyssä
asiassa. Kirjailijoita ja taiteilijoita tulisi ehkä Suomessa tukea enemmän etenkin
huomioiden ne periodit tällaisten ihmisten elämässä, jolloin luomistyö on käynnissä,
eikä rahaa vuoda esiin kaikista rei’istä. Tässä kohtaa perustulo olisi paras
vaihtoehto tukemaan tällaisia kirjailijoita, taiteilijoita ja freelancereita. Arvokas
sosiaalinen elämä koulussa opetettuna tarkoittaa sitä, että lapsille ja
nuorille opetetaan hyödyllisiä tapoja ylläpitää sosiaalista elämää. Tällaisia
tapoja ovat esimerkiksi lukeminen, kirjoittaminen ja kirjoista, teorioista ja
maailmankuvista ja -katsomuksista keskusteleminen ja näiden kokemusten avartaminen
toisten asiaan perehtyneiden ihmisten kanssa. Kouluissa pitäisi järjestää
enemmän kilpailuja kirjojen lukemisessa ja oppilaiden tulisi laatia nykyiseen
verrattuna laajempia oppitöitä etenkin äidinkielessä ja kirjallisuudessa. Olisi
hyväksi, jos tietyllä luokka-asteella järjestettäisiin aina lukuvuoden kuluessa
jonkinlainen laajempi kirjoituskilpailu, jonka aihe voitaisiin päättää aina vuosittain
lukuvuoden alussa, ja tämän tehtävän täyttämiseen lapsille ja nuorille tulisi
antaa äidinkielen ja kirjallisuuden ja tarvittaessa myös muiden aineiden
tunneilla vapaa-aikaa työskentelyssä tehtävän hyväksi. Arvokkaan sosiaalisen
elämän opettamisen tulisi myös sisältää keskieurooppalaista tapakulttuuria,
sivistyneiden tapojen ja sivistyneen ruokailun opettamista. Kouluille tulisi
lisäksi antaa enemmän varoja sitä varten, että opiskelijat voisivat vierailla
muualla Euroopassa tutustumassa maiden kulttuureihin, ja tämän takia
ystävyyskouluhankkeita tulisi edistää rohkeammin ja määrätietoisemmin.
Taas niin asiaa.
VastaaPoista