torstai 30. toukokuuta 2019

Puhe Reinhold von Beckerin kirjoituskilpailun palkittavien kunniaksi Beckerin koulussa v. 2019

Hyvät nuoret.

Ilmastonmuutos on yksi tärkeimmistä nykypäiväämme koskettavista yhteiskunnallisista ja maailmallisista aiheista ellei jopa tärkein ja sen takia se otettiin tänä vuonna Professori Reinhold von Beckerin kirjoituskilpailun aiheeksi. Meidän kaikkien tulee olla huolissamme eläinlajien tuhosta, elinolosuhteiden heikkenemisestä, hyvinvoinnin ja elämisen mahdollisuuksien vähenemisestä ilmastonmuutoksesta eniten kärsivillä alueilla, kuten kuivilla Aasian ja Afrikan seuduilla sekä esimerkiksi jääalueiden sulamisesta, joka voi johtaa merenpinnan nousemiseen useissa paikoissa. Ilmastonmuutoksen radikaalien vaikutuksien klassinen kuva on yksinäinen jääkarhu kellumassa yksinäisellä jäälautalla, ja tuo kuva onkin todella vertauskuvallinen. Voidaan sanoa, että esimerkiksi omilla yksilöllisillä toimenpiteillä voidaan vaikuttaa paikallisesti ilmastonmuutoksen etenemiseen ja sen estämiseen. Esimerkiksi roskien lajittelu, uudelleenkäyttömateriaalien kierrättäminen, pidättyminen halvimpien sekä eettisesti kyseenalaisimpien tavaroiden ostamisesta ja autolla ajamisen ja ei uusiutuvien polttoaineiden eriasteisen ja erilaisen käyttämisen perustavimpien eettisten kysymysten pohtiminen voivat olla merkittäviä asioita, kun katsotaan miten ilmastonmuutokseen voisi itse vaikuttaa kaikilla ikä- ja yhteiskunnallisilla tasoilla. On tärkeää, että kouluissa opetetaan sitä, mitä ilmastonmuutos tarkoittaa ilmiönä ja mitä kaikki voivat tehdä siihen vaikuttaakseen, sillä tähän kuten mihin tahansa yhteiskunnalliseen uudistukseen, valistaminen on aloitettava nuorimmista kansalaisista ja mitä nuoremmista, sitä vain parempi. Kuitenkin kuten muissakin tapauksissa opetuksen tulisi olla sisältöä painottavaa ja asian omakohtaiseen ymmärrykseen pyrkivää eikä indoktrinoivaa pakkosyöttöä, sillä sitähän emme missään nimessä nuorillemme halua, etenkin koska nykypäivänä tiedostamiseen pyrkiminen tulisi olla kaiken yhteiskunnallisen opetuksen perustavimpana ydinkohtana. On kuitenkin sanottava, että esimerkiksi etiikan mutta myös muunlaisen filosofian opettaminen jo alimmilla luokka-asteilla voisi lisätä nuorten intoa erilaisten yhteiskunnallisten ja eettisten kysymysten kuten ilmastonmuutoksen ehkäisyn pohtimiseen ja omakohtaiseen tiedostamiseen, ja sen takia koulutuspoliittisten päätöksentekijöiden tulisi alkaa pohtia filosofian ja esimerkiksi elämänkatsomustiedon ottamista laajennetun oppisuunnitelman alaiseksi jo alimmilla luokka-asteilla. Nimenomaan elämänkatsomuksellisuuden opinnoista voisi olla lapsille hyötyä, koska maailmankatsomukset ja ihmiskuvat ovat nykyisessä maailmassa enemmän tärkeitä kuin aiemmin, koska ihmisten yleinen valinnanvapaus omien elämiensä suunnan suhteen on viime vuosikymmeninä lisääntynyt etenkin kapitalismin ja yhteiskunta- että sosiaalipoliittisten uudistusten etenemisen ansiosta.
Ensimmäisen palkinnon tänä vuonna saava kirjoitus oli hyvin poikkeuksellinen huomioiden kirjoittajan iän ja luokka-asteen. Se oli hyvin nokkela ja taitavasti kirjoitettu novellin ja päiväkirjatekstin yhdistelmä, josta kävi ilmi kirjoittajan perehtyneisyys ilmastonmuutoksen ehkäisemisen keinoihin yksilötasolla sekä ikäiselleen epätyypillinen kaunokirjallisen tekstin kirjoittamisen lahja. Kyseinen kirjoittaja on epäilemättä lahjakas kirjoittaja ikäisekseen ja hänen tulisi miettiä samanlaisten kaunokirjallisten ja päiväkirjallisten pohdiskelevien kirjoitusten kirjoittamisen jatkamista.
Toinen kirjoitus oli lahjakasta esseetekstiä, josta kävi ilmi kirjoittajan perehtyneisyys ilmastonmuutokseen ja sen aiheuttajiin. Kirjoituksesta kävi myös ilmi kirjoittajan voimakas taipumus yhteiskunnallisten asioiden pohdiskeluun ja niihin vaikuttamiseen. Kirjoittajan kannattaisi ehdottomasti jatkaa yhteiskunnallisten kysymysten pohdiskelua ja niistä kirjoittamista, esimerkiksi blogi- tai lehtiin kirjoittaminen voisi tulla jossain vaiheessa kysymykseen.
Kolmannen palkinnon saava kirjoittaja on ensimmäisen tavalla neljäsluokkalainen. Kirjoittaja kirjoittaa lahjakasta tekstiä, josta näkyy etenkin ympäristöön ja ilmastonmuutokseen vaikuttavien käytännöllisten näkökohtien havainnoiminen. Kirjoittaja ilmaisee kirjoituksessaan myös seuraavansa lahjakkaasti aikaansa ja se on kirjoittajan iän huomioiden kunnioitettavaa ja huomioitavaa. Kirjoittajasta tulee varmasti vielä lahjakkaasti tiedostava nuori aikuinen – tosin lahjakashan hän jo on. Myös hänen kannattaa jatkaa kirjoittamista ja yhteiskunnallisten asioiden huomioimista jatkossa.
Lisäksi palkitsemme kaksi muuta kirjoittajaa kunniamaininnoilla.
Jatkamme lahjakkaiden Beckerin koulun nuorten palkitsemista myös tulevina vuosina.
Lopuksi toivotan Reinhold von Beckerin kirjoituskilpailun palkittaville, muille Beckerin koulun oppilaille ja opettajille antoisaa kesälomaa.

Von Becker-suvun toimikunnan puolesta, Olli von Becker

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti