Hyvät nuoret.
Ilmastonmuutos on yksi tärkeimmistä
nykypäiväämme koskettavista yhteiskunnallisista ja maailmallisista
aiheista ellei jopa tärkein ja sen takia se otettiin tänä vuonna
Professori Reinhold von Beckerin kirjoituskilpailun aiheeksi. Meidän
kaikkien tulee olla huolissamme eläinlajien tuhosta,
elinolosuhteiden heikkenemisestä, hyvinvoinnin ja elämisen
mahdollisuuksien vähenemisestä ilmastonmuutoksesta eniten
kärsivillä alueilla, kuten kuivilla Aasian ja Afrikan seuduilla
sekä esimerkiksi jääalueiden sulamisesta, joka voi johtaa
merenpinnan nousemiseen useissa paikoissa. Ilmastonmuutoksen
radikaalien vaikutuksien klassinen kuva on yksinäinen jääkarhu
kellumassa yksinäisellä jäälautalla, ja tuo kuva onkin todella
vertauskuvallinen. Voidaan sanoa, että esimerkiksi omilla
yksilöllisillä toimenpiteillä voidaan vaikuttaa paikallisesti
ilmastonmuutoksen etenemiseen ja sen estämiseen. Esimerkiksi roskien
lajittelu, uudelleenkäyttömateriaalien kierrättäminen,
pidättyminen halvimpien sekä eettisesti kyseenalaisimpien
tavaroiden ostamisesta ja autolla ajamisen ja ei uusiutuvien
polttoaineiden eriasteisen ja erilaisen käyttämisen perustavimpien
eettisten kysymysten pohtiminen voivat olla merkittäviä asioita,
kun katsotaan miten ilmastonmuutokseen voisi itse vaikuttaa kaikilla
ikä- ja yhteiskunnallisilla tasoilla. On tärkeää, että kouluissa
opetetaan sitä, mitä ilmastonmuutos tarkoittaa ilmiönä ja mitä
kaikki voivat tehdä siihen vaikuttaakseen, sillä tähän kuten
mihin tahansa yhteiskunnalliseen uudistukseen, valistaminen on
aloitettava nuorimmista kansalaisista ja mitä nuoremmista, sitä
vain parempi. Kuitenkin kuten muissakin tapauksissa opetuksen tulisi
olla sisältöä painottavaa ja asian omakohtaiseen ymmärrykseen
pyrkivää eikä indoktrinoivaa pakkosyöttöä, sillä sitähän
emme missään nimessä nuorillemme halua, etenkin koska nykypäivänä
tiedostamiseen pyrkiminen tulisi olla kaiken yhteiskunnallisen
opetuksen perustavimpana ydinkohtana. On kuitenkin sanottava, että
esimerkiksi etiikan mutta myös muunlaisen filosofian opettaminen jo
alimmilla luokka-asteilla voisi lisätä nuorten intoa erilaisten
yhteiskunnallisten ja eettisten kysymysten kuten ilmastonmuutoksen
ehkäisyn pohtimiseen ja omakohtaiseen tiedostamiseen, ja sen takia
koulutuspoliittisten päätöksentekijöiden tulisi alkaa pohtia
filosofian ja esimerkiksi elämänkatsomustiedon ottamista
laajennetun oppisuunnitelman alaiseksi jo alimmilla luokka-asteilla.
Nimenomaan elämänkatsomuksellisuuden opinnoista voisi olla lapsille
hyötyä, koska maailmankatsomukset ja ihmiskuvat ovat nykyisessä
maailmassa enemmän tärkeitä kuin aiemmin, koska ihmisten yleinen
valinnanvapaus omien elämiensä suunnan suhteen on viime
vuosikymmeninä lisääntynyt etenkin kapitalismin ja yhteiskunta-
että sosiaalipoliittisten uudistusten etenemisen ansiosta.
Ensimmäisen palkinnon tänä vuonna
saava kirjoitus oli hyvin poikkeuksellinen huomioiden kirjoittajan
iän ja luokka-asteen. Se oli hyvin nokkela ja taitavasti kirjoitettu
novellin ja päiväkirjatekstin yhdistelmä, josta kävi ilmi
kirjoittajan perehtyneisyys ilmastonmuutoksen ehkäisemisen keinoihin
yksilötasolla sekä ikäiselleen epätyypillinen kaunokirjallisen
tekstin kirjoittamisen lahja. Kyseinen kirjoittaja on epäilemättä
lahjakas kirjoittaja ikäisekseen ja hänen tulisi miettiä
samanlaisten kaunokirjallisten ja päiväkirjallisten pohdiskelevien
kirjoitusten kirjoittamisen jatkamista.
Toinen kirjoitus oli lahjakasta
esseetekstiä, josta kävi ilmi kirjoittajan perehtyneisyys
ilmastonmuutokseen ja sen aiheuttajiin. Kirjoituksesta kävi myös
ilmi kirjoittajan voimakas taipumus yhteiskunnallisten asioiden
pohdiskeluun ja niihin vaikuttamiseen. Kirjoittajan kannattaisi
ehdottomasti jatkaa yhteiskunnallisten kysymysten pohdiskelua ja
niistä kirjoittamista, esimerkiksi blogi- tai lehtiin kirjoittaminen
voisi tulla jossain vaiheessa kysymykseen.
Kolmannen palkinnon saava kirjoittaja
on ensimmäisen tavalla neljäsluokkalainen. Kirjoittaja kirjoittaa
lahjakasta tekstiä, josta näkyy etenkin ympäristöön ja
ilmastonmuutokseen vaikuttavien käytännöllisten näkökohtien
havainnoiminen. Kirjoittaja ilmaisee kirjoituksessaan myös
seuraavansa lahjakkaasti aikaansa ja se on kirjoittajan iän
huomioiden kunnioitettavaa ja huomioitavaa. Kirjoittajasta tulee
varmasti vielä lahjakkaasti tiedostava nuori aikuinen – tosin
lahjakashan hän jo on. Myös hänen kannattaa jatkaa kirjoittamista
ja yhteiskunnallisten asioiden huomioimista jatkossa.
Lisäksi palkitsemme kaksi muuta
kirjoittajaa kunniamaininnoilla.
Jatkamme lahjakkaiden Beckerin koulun
nuorten palkitsemista myös tulevina vuosina.
Lopuksi toivotan Reinhold von Beckerin
kirjoituskilpailun palkittaville, muille Beckerin koulun oppilaille
ja opettajille antoisaa kesälomaa.
Von Becker-suvun toimikunnan puolesta,
Olli von Becker
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti