Internetissä
mediankäyttäjään pyritään tänä päivänä vaikuttamaan
monella tavalla. Tässä oppaassa esitellään yleisiä
vaikuttamisen, manipuloinnin, harhaanjohtamisen ja väärän
informaation välittämisen tapoja sekä annetaan vinkkejä niiden
tunnistamiseksi.
Tutkimus
Informaatiokaaos ja luottamus perinteiseen journalismiin
Näennäistiede
nostaa kokemukset ohi asiantuntijatiedon
Näennäistieteessä
nostetaan esiin käyttäjäkokemuksia.
Tiedettä
tuotetaan tiettyjen menetelmien ja sääntöjen puitteissa.
Tieteelliselle tutkimukselle on ominaista että tarvittaessa toinen
tutkija voi toistaa tutkimuksen ja verrata tuloksia alkuperäiseen.
Tästä syystä tutkimuksessa käytetyt lähteet menetelmät ja
aineistot tulee raportoida selkeästi. Internetistä löytyy
kuitenkin paljon tutkimuksia jotka eivät täytä näitä kriteerejä.
Tällaista tutkimusta kutsutaan näennäistieteeksi.
Nopeasti
katsoen näennäistiede saattaa näyttää tieteelliseltä tiedolta
sillä se pyrkii vakuuttamaan lukijansa esimerkiksi pitkällä
lähdeluettelolla tai tuomalla esiin tutkimuksen tekijän akateemisen
tittelin tai auktoriteettiaseman. Kun näennäistiedettä tarkastelee
lähemmin, huomaa ettei tuloksia ole altistettu kritiikille.
Näennäistieteessä
halutaan usein hakea tieteellisiä todisteita tietylle ideologialle
tai maailmankuvalle. Esimerkkejä näennäistieteestä ovat
uskomuslääkintä, ufologia tai astrologia.
Esimerkiksi
Yhdysvaltojen tupakkateollisuus on rahoittanut massiivisen määrän
tutkimusta, joka on väittänyt tupakoinnin olevan vaaratonta.
Öljyteollisuuden edustajat ovat rahoittaneet ilmastonmuutoksen
kiistäviä tuloksia. Taloudelliset pyrkimykset.
Tieteen
ja näennäistieteen välinen rajanveto ei aina ole ongelmatonta.
Koska tiede on itseään korjaavaa ja tieteellisesti vahvistetut
tulokset ovat muuttuneet ajan saatossa, näennäistieteessä tuodaan
mielellään esiin, että vaihtoehtoisissa tuloksissa olisi kyse vain
tieteen sisäisistä kiistoista tai jopa tieteellisestä
vallankumouksesta. Näennäistiede esitetään tieteellisen tiedon
korjaajana, täydentäjänä tai haastajana.
Maallikon
voi joskus olla vaikeaa erottaaa luotettavaa tieteellistä tutkimusta
näennäistieteestä Seuraavien kohtien pohtiminen voi auttaa
tieteellisenä esiintyvän tiedon arvioinnissa.
ks.
sivu 3
Tieteelliseltä
näyttävän tiedon tuottaja
Julkaisualusta
Alkuperäinen lähde
Tiedon
tuottajan tausta ja koulutus
Käyttäjäkokemukset
Suuret
paljastukset
Uskotko
tieteellistä tutkimusta vai oma elämänsä asiantuntijaa
Tieteellisestä
tiedosta näennäistieteen erottaa sem että keskeiselle sijalle
nostetaan usein yksittäisten ihmisten kokemukset.
Oikean
ihmisen kasvot saava parannuskertomus vetoaa tunteisiin tehokkaammin
kuin kuivakkaasti esitetyt terveyssuositukset. Jos jollekin tämä
hoito on tepsinyt miksei minullekin. Tässä tiede ja näennäistiede
kuitenkin eroavat voimakkaasti. Tieteessä yksittäiset tapaukset
eivät riitä – suosituksia annetaan vasta kun tulokset ovat selviä
laajan tutkimusotoksen parissa.
Näennäistieteen
leviämistä edistää se, että huuhaata voi markkinoida vapaasti ja
lennokkaasti Esimerkiksi hyvinvoinnista ja terveydestä kirjoittavat
bloggaajat voivat kuvailla kokemiaan tuotteita aivan kuten haluavat.
Myös
bloggaaja tuo esiin persoonansa ja henkilökohtainen näkökulma
vetoaa lukijaan enemmän kuin tieteen persoonaton tyyli.
Hopeaveden
terveysvaikutukset sivu 4
Näennäistieteen
suosiota selittää myös asiantuntijuuden kriisi. Perinteisesti
väylä tietyn alan asiantuntijaksi on auennut korkeakoulutuksen
kautta. Nykyään asiantuntijuuden käsite on monenkirjava ja
spesialistiksi voi päätyä ilman koulutusta – hankittuaan
kannuksia työelämässä, harrastuksissa tai vaikkapa vain
nettiyhteisössä.
Uutismediassa
nostetaan ylös myös itseoppineita ja kokemusasiantuntijoita.
Erilaisten asiantuntijoina esiintyvien tahojen joukosta voi olla
vaikeaa valita sitä, johon uskoa. Asiantuntijuuden kriisiä lisää
vielä meidän yksilöllisyyttä ja valinnanvapautta korostava
aikamme. Auktoriteettiusko sopii huonosti individualismin ja yksilön
valinnanvapauden ihanteisiin. Ihmiset haluavat itse tehdä omaa
elämäänsä koskevat valinnat – ovatpa asiantuntijat tai
tieteentekijät mitä mieltä hyvänsä.
Näennäistiede
voi olla harmitonta huuhaata tai hengenvaarallista
Säännöllisin
väliajoin niin netissä kuin journalismissa nousee pinnalle joku
tuote raaka-aine tai ohje jonka sanotaan parantavan hyvinvointia tai
terveyttä.
Vaaralliseksi
näennäistiede muuttuu viimeistään silloin kun käyttäjä etsii
sen parista vastauksia vakaviin sairauksiin. Usein näennäistieteeseen
turvaudutaan silloin kun ympäröivä todellisuus näyttää syystä
tai toisesta kestämättömältä.
Internetin
periaatteessa rajattomassa sisältövirrassa työpajoihin
osallistuneet turvasivat mielellään tunnettuihin brändeihin ja
tuttuihin organisaatioihin. He hakeutuivat THL:N nettisivuille
etsiäkseen luotettavaa ravitsemukseen liittyvää tietoa.. Sieltä
löytyvän sisällön uskottiin olevan luotettavaa kolmesta syystä.
Tieto on tieteellisesti perusteltua se on vapaata kaupallisista
tarkoitusperistä ja hyväntajtoista sikäli että tiedon tarkoitus
ei ole vahingoittaa ketään. Jotkut tosin epäilivät että THL
saattaisi ajaaa suomalaisten ruoantuottajien etuja korostaessaan
maidon ja viljojen hyötyjä suomalaisille.
Vaikka
työpajatilanteessa osallistujat etsivät luotettavaa tietoa THL:n
nettisivuilta se ei tarkoita että he arjessaan tyytyisivät vain
virallisiin ohjeistuksiin. Tieteellisiin tutkimuksiin perustuvat
tieto liikkuu usein abstraktilla ja yleisellä tasolla, mistä
johtuen se ei välttämättä tarjoa nopeaa ja konkreettista apua
yksittäisen ihmisen arjen pulmiin. Jotkut työpajalaiset arvioivat
THLN tarjoamaan tietoa tylsäksi. Monet kilpailevat tiedontarjoajat
tuntuivat houkuttelevilta sillä ne tarjosivat uusia vaihtoehtoja.
Kokeilunhalu
ja kokemukset näyttivät työpajoissakin ohittavan helposti
viralliset asiantuntijamielipiteet. Jos oma tai läheisen kokemus
asettuu ristiriitaan lääkärin tai muun asiantuntijan kanssa,
kokemus näyttää hyvin usein voittavan. Läheisen ihmisen tai omaan
sosiaaliseen verkostoon kuuluvan vertaisen kertomusta ei useinkaan
punnita vasten tieteellistä tietoa tai pohdita analyyttisesti
tulisiko tästä yksittäistapauksesta tehdä yleistyksiä.
Rachel
Botsman puhuu tästä ilmiöstä kirjassaan Who can you trust (2017)
että luottamus yhteiskunnassa on alkanut muodostua uudellla tavalla
jaettuna luottamuksena (distributed trust).
Lääkärit
eivät kerro totuuttta – eli miten vaihtoehtoista syöpäuutisointia
tuotetaan?
Magneettimedian
sivustolla julkaistujen artikkeleiden on tarkoitus herätellä
lukijoiden epäluuloa vallitsevaa terveydenhuoltojärjestelmää
kohtaan.
Magneettimedia
artikkeleiden argumentaatiossa keskeistä on epäilyksen
herättäminen. Tämä tapahtuu tarkasti valikoiduilla uutisilla ja
oikeanlaisella kehystämisellä.
Magneettimedian
jutuissa käytettiin lähteinä sekä akateemisia tutkimuksia että
journalistisen median tekemiä uutisia sekä Suomesta että
ulkomailta.
Synnyttämään
epäilyjä valtavirran lääketiedettä kohtaan.
Lukija
johdatetaan keskelle epäilysten maailmaa, jossa perinteistä
lääketiedettä kritisoivat väitteet toistuvat
Ei
esitetä perinteisestä lääketieteestä myönteisiä asioita vaan
ainoastaan niitä joissa tuotiin esiin epäkohtia epäonnistumisia
tai kerrottiin esimerkiksi lääkkeiden sivuvaikutuksista.
Jutussa
ollaan tavallisen ihmisen asialla. Lääkärit esitetään eliittinä
ja potilaat tavallisena kansana mikä on tyypillistä myös monille
tieteellisille salaliittoteorioille.
Artikkelin
kirjoittaja tekee itsestään lääkäreiden joukosta ponnistavan
sankarin joka puhuu kansan kieltä ja paljastaa salatun totuuden.
Magneettimedia tuottaa terveysviestintää jossa potilas ei olisi
enää vain passiivinen lääkäreiden ohjeiden seuraaja. Lehti ei
kritisoi julkaisemaansa hoito-ohjetta.
Vaihtoehtoisissa
terveysteksteissä ei välttämättä ole kyse terveydenhuollosta
vaan perinteisten auktoriteettien ja asiantuntijoiden vastustamisesta
johon joillakin toimijoilla on kaupallisia intressejä.
Magneettimedian
tekstit rakentuivat ajatukselle jossa kirjoittajat ja oletetut
lukijat ovat me ja ympäröivän maailman ja sen viralliset
järjestelmät muut.
Tämä
vastakkainasettelu toistuu niin lehden juutalaisvastaisissa
salaliittoteorioissa kuin terveysuutisissakin. Voimakas
vastakkainasettelu meihin ja muihin on tyypillinen populismissa ja
propagandassa käytetty viestintäkeino.
Yleistyneestä
rokotevastaisuudesta kuitenkin osoittavat että näennäistieteellisten
uutisten vaikutukset ovat laajenneet jo internet-kuplan ulkopuolelle.
Magneettimedian julkaisemat terveydenhoito-ohjeet ovat pahimmillaan
vaarallisia sekä yksilöille että terveydenhuoltojärjestelmälle.
Näennäistieteen
asemaa journalismissa vahvistaa se, että tutkijan tai asiantuntijan
vastinparina haastatellaan mieluusti toista näkökulmaa edustavaa
ihmistä jolla on käytännön kokemusta aiheesta. Tämä asetelma
synnyttää helposti kuvan kahdesta tasavahvasta näkemyksestä
vaikka toisen taustalla olisi mittava tieteellinen tutkimus ja toinen
perustuisi vain yksittäisen ihmisen kokemukseen. Journalismia onkin
kritisoitu tasapuolisuusharhan synnyttämisestä tieteellisen tiedon
ja kokemustiedon välille. Tasapuolisuusharha on osaltaan vähentänyt
ihmisten uskoa asiantuntijoihin.
Tämä
ei tarkoita etteikö journalismissa voitaisi huomioida myös
kokemustietoa. Tärkeää kuitenkin olisi että erilaisten väitteiden
painoarvo suhteutettaisiin toisinsa oikein.
Yksittäisen
ihmisen arkikokemuksesta tai mielipiteestä ponnistava skeptisyys ei
ole tasavertainen argumentti kun kiistellään tieteellisten
tutkimustulosten pätevyydestä.
Jos
poikkeukselliseen toimintaan yhdistyy julkisuudesta ennestään
tunnettu henkilö, journalismin uutiskynnys ylittyy melko varmasti.
Sisältösekaannus
rapauttaa luottamusta koko yhteiskunnassa
Kun
uutinen ja satiiri sekoittuvat propaganda pukeutuu meemiksi ja
paskanpuhujat saavat väitteilleen kosolti mediatilaa, tavallinen
mediankäyttäjä on ymmällään.
Sisältösekaannus
voi rapauttaa vähitellen kansalaisten luottamusta kaikenlaisiin
mediasisältöihin myös niihin joita tehdään journalismin
pelisääntöjä ja etiikkaa noudattaen.
Tutkimuksissa
on todettu että journalismiin luottamuksensa menettäneet luottavat
keskimääräistä vähemmän myös poliittiseen järjestelmään ja
muihin yhteiskunnan keskeisiin instituutioihin. Kyse on siis
laajemmin koko demokraattisen yhteiskunnan toimivuudesta. Luottamus
on niin kahdenvälisiä ihmissuhteita kuin kokonaisia
talousjärjestelmiä tai valtioita kooossapitävä liima.
Valtioneuvoston
entinen viestintäjohtaja sanoo, että jos ihmisten luottamus
viranomaistoiminnan puolueettomuuteen ja oikeusvaltioon romahtasi
voisivat seuraukset olla yhtä vakavat kuin että valtiota vastaan
hyökättäisiin ulkoapäin aseellisesti. EI siis ihme ettö
nimenomaan kansalaisten luottamuksen horjuttaminen .
Sisältösekaannuksen synnyttäminen ja yleisen hämmennyksen
tuottaminen on myös yksi propangandan ja informaatiovaikuttamisen
päämääristä.
E2-ajatuspajan
selvityksessä peräti 47 prosenttia vastaajista ajatteli taas median
tuottavan yksipuolista tietoa ja 57 prosenttia puolestaan uskoi
journalismin kärjistävän yhteiskunnallista vastakkainasettelua
tahallaan.
Esimerkiksi
klikkejä tavoitteleva kaupallisuus näennäistieteestä tehdyt
uutisotsikot tai propagandan alustaksi eksyminen aiheuttavat
perustellusti epäilyjä journalismin luotettavuudesta.
On
kuitenkin eri asia kritisoida journalismia sen suoritusten
perusteella ja kiinnittää huomiota virheisiin tai epäkohtiin kuin
suhtautua skeptisesti kaikkeen journalistiseen sisältöön tai
viestintävälineiden toimintaan kokonaisuudessaan. Mediatutkija Mark
Andrejevic kutsuu kokonaisvaltaista epäilevyyttä ja skeptisyyttä
nokkelaksi vainoharhaisuudeksi. Hänen mukaansa mediankäyttäjistä
tulee verkkoympäristössä helposti skeptisiä sillä tietoa on
tarjolla loputtomasti ja kaikkeen tarjolla olevaan tietoon löytyy
myös tiedon kiistäviä lähteitä ja näkökulmia.
Nokkelalle
vainoharhaisuudelle on tyypillistä monien medialähteiden
seuraaminen virallisen informaation kyseenalaistaminen ja
kaikenlaisten tiedontarjoajien motiivien ja tuotosten epäily.
Hän
luottaa ensisijaisesti itseensä tiedon totuudellisuuden ja
merkittävyyden arvioijana.
Veltosti
välinpitämätön asenne kuitenkin altistaa harhaanjohtavan tiedon
vastaanottamisille ja erilaisille vaikutuspyrkimyksille. ks. sivu 12
Välinpitämättömyys
ohjaa sekin lopulta demokraattisen yhteiskunnan ulkoreunalle ja
jättämään omaan elämään vaikuttavan päätöksenteon toisten
harteille.
Viisas
kriittisys kysyy turnauskestävyyttä, tunteiden hallintaa ja kykyä
arvioida myös itseään.
Löytyy
välinpitämättömyyden ja vainoharhaisuuden väliltä . Viisas
kriittiisyys on asenteista vaikein sillä se pyrkii suhtautumaan
asioihin rationaalisesti välttämään tunnekuohuja yleistyksiä ja
ylilyöntejä mediaympäristössä joka kiistamatta provosoi
voimakkaisiin tunteisiin ja reaktioihin.
Arkipuheessa
kriittisyys ymmärretään usein kielteisyydeksi. Sitä sillä ei
kuitenkaan tarkoiteta Kriittisyys merkitsee uteliaisuutta
kyseenalaistavuutta ja yhteiskunnallisuutta. Kriittisen
medialukutaidon omaksunut tarkasteleee mediatekstejä monista eri
näkökulmista ja tunnistaa myös omat kykynsä ja puutteensa.
Esittelemme mietittävää mediakasvattajille-sivulla näkökulmaa ja
kysymyksiä joiden avulla mediatekstien luotettavuutta ja
vaikutuspyrkimyksiä voi pohtia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti