Lyhytjännitteisyys tarkoittaa monesti
pelkkää reaktionopeutta, jossa ei ole tekemistä totuuden tai edes
todellisuuden kanssa. On selvää, että lasten ja nuorten
identiteetti koulussa konstruoituu vielä nykyäänkin tiettyjen
yhdenmukaisten ja kankeiden mittareiden kautta, joka vaikuttaa
kaikkeen siihen, miten lapset ja nuoret voivat nähdä itsessään
arvokasta ja sellaista, mikä merkitsee jotain toisille oppilaille ja
opettajille. Toisilla opettajilla on tapana suhtautua joihinkin
oppilaisiin, jotka eivät tule korkeasta sosioekonomisesta taustasta,
tietyllä tavoin jo valmiiksi menetettyinä tapauksina, joka on
myöskin väärin, koska tuossa tavassa oppilaita ei kannusteta
pyrkimään parempaan.
On selvää, että kaikissa kouluissa
tulisi pohtia sitä arvopohjaa, johon koko lasten ja nuorten
opettaminen tulee perustaa. Sivistyksen ja etenkin klassisen
sivistyksen periaatteet ovat niitä periaatteita, joihin opetus ja
sen arvopohja tulisi perustaa. On myös sanottava, että urheilu ja
siinä menestyminen tuottaa joskus kouluun sivistyksenvastaista
ajattelua ja jopa toimintaa, ja tämän takia nämä rahvaanomaiset
räänkurlaajat tulisi asettaa heille sopiviin erillisiin kouluihin,
joissa voi hikoilla ja olla sivistyksenvastainen, ja tämä uudistus
tulisi toteuttaa yleisen koulujen yksityistämisen ja erikoistumisen
avulla.
Koulu ei ole tarkoitettu jääkääkän
pelaamisessa menestyneiden yksilöiden arvostamiseen, vaan sen
sijasta tulisi korostaa klassista sivistystä, kielitaitoa, taiteita,
tieteitä ja etenkin ihmistieteitä. Suomalaisten koulujen
urheilupainotteisuus johtuu yksinkertaisesti siitä, että kouluissa
ei ole totuttu pyytämään oppilailta enemmän kuin mihin he
tavallisesti pystyvät. Koska etenkin pojat on kouluissa eristetty
urheilun pakkoarvostamiseen, on yliopistossa opiskelevien naisten
määrä nykyisin jo 70 prosentissa kaikista opiskelijoista. Tämä
vääristää suomalaista yhteiskuntaa, ja olen etenkin ohjaamani
Reinhold von Beckerin stipendin ja kirjoituskilpailun myötä
havainnut, etteivät alakouluiässä olevat pojat osaa kirjoittaa, ja
tuo osittain johtuu siitä, että feministiset opettajat ajattelevat,
että oppineisuus kuuluu etenkin tytöille, ja pojat saavat pelata
jääkääkkää ja hikoilla.,
Muutos parempaan voi seurata
ainoastaan sitä kautta, että etenkin poikien oppimisen oletusarvoja
nostetaan, ja voidaan nähdä se, että latujen mittaaminen ja kiekon
mäiskintä ei ole arvokkain asia siinä, mitä voi koulussa tehdä.
Olli von Becker
YTM
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti