torstai 14. maaliskuuta 2019
Semanttinen pluralismi ja kollektiivinen vastaavuus
Semanttinen pluralismi tarkoittaa
tulkinnallista monimuotoisuutta, joka ylettyy sekä ihmisiin että
asioihin. Semanttista pluralismia ylläpitävä yhteiskunta antaa
ihmisille oikeuden muodostaa ajatuksiaan omista lähtökohdistaan
käsin eikä aseta jotain yhtä tulkinnallista tapaa muiden edelle
kaikista parhaimpana. Semanttinen pluralismi tarkoittaa etenkin sitä,
että ihmisille annetaan oikeus lähestyä todellisuutta
yksilöllisellä ja yksilönvapautta ilmaisemalla tavalla. Voidaan
esimerkiksi sanoa, että jonkinlaiset eettiset käsitykset
vaihtelevat ihmisten välillä ja myös arvoissa voidaan havaita
tällaista eroavaisuutta. Mielestäni yksilönvapaus on maailman
korkein periaate, ja sen takia voidaan sanoa, että eettiset ja
arvolliset käsitykset asioista alkavat yksilöllisestä ja
yksityisestä tilasta, joka pitää taata kaikille ihmisille.
Semantiikka siis tarkoittaa tulkintaan liittyvää tietoa, ja
pluralismi tarkoittaa monimuotoisuutta ja erilaisista lähtökohdista
alkavaa ajattelua. Semanttinen pluralismi siis tarkoittaa sitä, että
ihmisille annetaan oikeus suhtautua todellisuuteen omista
lähtökohdistaan riippumatta, eli siis yksilöllisellä ja vapautta
korostavalla tavalla. Voidaan esimerkiksi sanoa, että jokaisen
ihmisen tulee voida muuttaa omat arvonsa objektiiviselle tasolle
adaptiivisen tulkinnan kautta, joka tarkoittaa objektiivisuuden
löytämistä subjektiivisista arvoista ja lähtökohdista. Ihmisten
henkilökohtainen erottelukapasiteetti kertoo siitä, miten hyvin
yksilöt pystyvät muuttamaan arvojaan objektiivisiin ajatuksiin,
jota voitaisiin yleistää myös toisten ihmisten kohdalle. Tässä
tarvitaan siis joukkopriorisointia, joka määrittää itsensä
kautta kollektiivista vastaavuutta, jossa siis subjektiivisista
arvoista tehdään yleisemmin ihmisille sopivia objektiivisia arvoja.
On sanottava, että kaikki arvot eivät ole yhtä hyviä, ja sen
takia niiden perusteella tekemistä ja ilmaisemista tulisi rajoittaa.
Tärkein periaate on yksilönvapaus, koska kaikki muuttava ja
innovatiivinen ovat aina olleet peräisin yksilöistä. On siis
sanottava, että parhaat arvot jotka voidaan yleistää suurelle
ihmisten joukolle täytyvät olla sellaisia, että niiden mukainen
vapaus ei vähennä yhteiskunnassa jo olevaa vapautta.
Markkinataloudessa ja laajat yksilönvapaudet omaavassa kulttuurissa
arvostetaan yksilöllisyyttä ja sen takia kollektiivinen vastaavuus
pitää maksimointiavaruuden mukaisesti määrittää mahdollisimman
matalalle asteelle. On kuitenkin sanottava, että vapautta voidaan
myös rajoittaa esimerkiksi rikollisen toiminnan takia. Kuitenkin
mielestäni eettisyyttä ja arvokasta sosiaalista elämää tulisi
opettaa jo lapsille koulussa, ja sen myötä voidaan havaita se, että
kaikki tahot eivät tunnusta yksilönvapautta, vaan pakottavat
ideologisesti tällaisia ihmisiä, jotka arvostavat ahdistavaa
kulttuuria enemmän kuin omia oikeuksiaan ja vapauksia. Itsenäisyys
ja itsenäinen ajattelu on erittäin tärkeää, ja tätä pitäisi
ruveta korostamaan jo lapsille koulussa. Muussa tapauksessa tietyt
vapautta vievät klikit voivat alkaa määrittelemään ihmisten
arvoja ja sen kautta myös sitä totuutta ja todellisuutta, jonka
keskellä he elävät. Mielestäni tärkein asia, jonka olen koulussa
oppinut liittyy siihen, että aina tulisi seurata vain omia
ajatuksiaan ja arvottamistapaa, vaikka monet opettajat ovat
yrittäneet alistaa minut toimimaan koulumestarimaisella tavalla,
joka tukee epäitsenäistä ja auktoriteettipainotteista oppimista ja
olemista. On siis vapauden korostamisella varottava
instituutiouskovaisuutta, jossa kommentaariaatti määrittää
valmiiden ajatusten ja arvorakenteiden kautta ihmisille arvoja, jotka
perustuvat vertailukohdalliseen symbolisuuteen, joista pyritään
rakentamaan pakottavia instituutioita, jossa ihmiset palvovat
sokeasti sellaista todellisuutta, joka on tarkoitettu viemään
kaikenlainen yksilönvapaus. Eli voidaan semanttisesta pluralismista
sanoa, että se tarkoittaa sellaista järjestelmää, jossa annetaan
mahdollisen suuren määrän kukkien kukkia. Yksilö ei voi koskaan
alistaa yhteisöjä ja instituutioita, vaan tuo järjestys on
päinvastainen ja sen takia yksilönvapautta ja yksityisyydensuojaa
tulisi varjella jokaisessa mahdollisessa tilanteessa. Kun
yksilönvapaudet toteutuvat ennen kuin kollektiivinen vastaavuus
määrittää yhteisen maksimointiavaruuden mukaisen yhteisten
arvojen tason, joka pitää yksilönvapauden myötä pitää aina
mahdollisimman matalalla ja ei-rajoittavalla tasolla. Eli on
sanottava, että ihmisiä ei saa pilkkoa joidenkin piirteiden kautta
kollektiivista samankaltaisuutta näyttelevään muotoon, vaan
yksilön tulee tehdä valintansa yksityisesti ja vasta sen jälkeen
päätetään siitä, missä asioissa on mukauduttava instituutioiden
pakottavaan valtaan. Maksimointiavaruudessa siis määritetään ne
ominaisuudet, jotka jakautuvat yhteiskunnassa indeksaalisen tulkinnan
kautta ja määritetään myös se, mitkä ominaisuudet ovat
yhteiskunnassa sellaisia, että niitä tulisi yhteisen hyvän kautta
rajoittaa. Indeksaalinen tulkinta tulee siis tehdä sen mukaan, että
siinä kerrotaan siitä, mihin yksilön toiminta liittyy ja mikä
motivoi sitä, ja miten noita merkkejä voidaan hyödyntää
jatkuvassa tulkinnassa. Adaptiivinen tulkinta taas kertoo siitä,
miten erottelukapasiteetti pystyy muokkamaaan subjektiivisuutta
objektiivisuudeksi, eli adaptiivinen tulkinta on yksilöllinen ja ei
mihinkään vertaantuva, kun taaas indeksaalisella tulkinnalla
voidaan määrittää jotain mikä kertoo tapahtuman yhteydestä ja
kontekstista. Modaalinen kapasiteetti taas tarkoittaa sitä, miten
yksilön ominaisuuksia voidaan tarkastella koko yhteiskunnan osalle
jaoteltuna.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti