Ihmiset ovat kuin eläimiä –
aistivat toistensa eroavaisuudet, poikkeavuudet ja heikkoudet.
Ihmisillä on ilmiarvojen lisäksi piiloarvoja, joita ei monesti
myönnetä ääneen, mutta ne kuitenkin ovat merkittävässä
roolissa ihmisten toiminnassa ja ajattelussa. Esimerkiksi sukupuoli
on monesti vaikuttamassa ihmisten käyttäytymiseen ja jos sen ei
anneta vaikuttaa, vaikuttaa se kuitenkin siihen miten muut näitten
roolien mukaan eläjät käyttäytyvät ja tekevät arvioita
toisistaan. Monesti etenkin matalammissa yhteiskuntaluokissa on
tärkeää näyttää olevansa ja käyttäytyä kuin mies, tai muussa
tapauksessa se vaikuttaa siihen, millaisia arvioita hänestä
tehdään. Monesti tuollaiset käyttäytymisstandardit ovat hyvin
tarkasti määriteltyjä ja pienikin viittaus naissukupuoleen
vaikuttaa siihen, että tällaista ihmistä voidaan ruveta
pilkkaamaan ja/tai syrjimään. On selvää, että nykypäivän
Suomessa naisilla mutta etenkin nuorilla naisilla on enemmän
oikeuksia ja väljyyttä rooleissa minkä kautta he elävät ja
tulkitsevat ympäristöjään. Kuukautissiteitä/pimpsan kunnosta
huolta pitäviä tuotteita mainostetaan esteilemättä televisiossa,
jossa niitä ei ollut vielä silloin, kun naiset olivat vielä
kurissa ja herran nuhteessa. On sanottava, että nämä
miessukupuoleen liittyvät käyttäytymismallit ovat julki
lausumattomia, koska nämä käyttäytymismallit tulevat
kasvatuksesta ja koulutuksesta. Eli samalla kun nuoret naiset voivat
nykypäivän Suomessa olla mitä hyvänsä, on miesten pysyttävä
rahvaanomaisten ihmisten suunnittelemassa ruodussa. Naisilla on
esimerkiksi luulo, että kaikki ihmiset haluavat panna heitä, joten
heidän on toimittava torjuvasti jopa passiivisella tavalla, että
kaikkiin ihmisiin ei voisi suhtautua samalla tavalla. Itse asiassa
voidaan sanoa, että mitä vaikuttavampia piiloarvot ovat ihmisillä,
sitä vähemmän heillä on mahdollisuutta vapauteen. Rooleja
vahvistetaan kaikissa sellaisissa ympäristöissä, jossa on muita
samanhenkisiä ihmisiä. Roolien noudattamisesta pakoilevat ihmiset
laitetaan ruotuun jollakin alentavalla tavalla. Arvot ovat olemassa
sen takia, koska ihmisillä on tapana arvottaa ja arvostaa erilaisia
asioita, ja voidaan sanoa, että tuon arvostamisen tulisi aina
liittyä siihen, ettei niillä pyritä omakohtaiseen ja
opportunistiseen hyötyyn, eli samalla kun arvostaa asioita, on
samalla arvostettava toisten oikeutta erilaisten arvojen
arvostamiseen. Eli ihmisen on annettava toiselle ihmiselle tilaa
siinä, kun hän valitsee arvojaan, joka on täydellisesti
ristiriidassa siinä, kun ajatellaan miten esimerkiksi jonkinlaisen
traditionalistisen maskuliinisuuden piirissä, kaikki pakotetaan
noudattamaan sääntöjä, joita ei tavallisesti edes sanota ääneen.
Ristiriitaisuus piiloarvojen ja ilmiarvojen välillä ilmenee siinä,
kun voidaan havaita jonkun ihmisen toimivan erilaisten periaatteiden
mukaisesti samalla kun katsoo ja ilmaisee edustavansa jotain tiettyä
ristiriidan luovaa arvoa. Tämä ristiriita saa siis monesti ihmiset
näyttämään falskeilta toiminnassa ja ajattelussa. Esimerkki
siitä, miten miessukupuolessa tavataan käyttäytyä tuli ilmi
kerran, kun olin junassa ravintolavaunussa ja istuin vastapäätä
tavallista matalasti koulutettua suomalaista mörökölliä. Luin
silloin kirjaa, johon tein merkintöjä pinkillä yliviivauskynällä.
Kun tuo mörökölli huomasi kynän värin alkoi hän tekemään
minusta kommentteja ilmeisesti tutulle konduktöörille, aistin että
asia liittyi sukupuolisuuteeni. Ihmisten tulisi päästä eroon
rooleista, vaikka olenkin joskus luullut, että välinpitämättömyyteni
toisten ihmisten mielipiteistä voi myös ositttain liittyä
aspergerin syndroomaan, mutta tätä neurobiologista poikkeavuutta on
jo pitkään pidetty evoluution aallonharjalla toimivana syndroomana,
eli se ei suinkaan ole vain haitallista ihmisen ominaisuuksille vaan
siitä on hyötyä. On selvää, että roolipainottuneisuus vähenee,
kun ihminen on sosiaalisesti ylöspäin aktiivinen ja etenkin
työväenluokan keskuudessa vallitsee sellainen ilmapiiri, jossa
ihmiset pakotetaan omaksumaan jonkinlaiset roolit heidän jonkin
piirteensä takia, eli voidaan havaita tässä marxilainen käsitys
ihmisestä, jonka mukaan jonkinlaiset materiaaliset ”tosiasiat”
pakottavat ihmisen rooliin sen sijaan, että hän itse voisi valita
omat arvonsa ja arvostuksen kohteet. Olen aina ollut lapsena enemmän
mieltynyt tyttöjen seuraan kuin poikien, mistä tavanomaisemman
hermorakenteen omaavat sukulaiset ovat minulle naljailleet. Kuitenkin
siinäkin on eroja, sillä lapsena tyttöjen seuraan osoitettu
mieltymys ei enää aikuisiässä tarkoita samaa, sillä olen
aikuisena käynyt samanikäisten naisten kanssa keskusteluja ehkä
alle kymmenen kertaa. Minä korostan pysyvyyttä ja periaatteiden
mukaan toimimista, kun taas aikuinen nuori nainen on häilyvä ja
hänen arvonsa ja piiloarvonsa ovat monesti ristiriidassa keskenään,
minkä takia naiset ovat monesti hyvin oikuttelevia ja oman
sukupuolisuutensa vankeja. Minä en ole koskaan nauttinut naisten
ystävyydestä ja voin sanoa, ettei minulla koskaan ole ollut yhden
yhtä naiskaveria, sillä he tavallisesti ajattelevat vaikka vain
pyytäisi heitä facebook-kaveriksi, että tämä haluaa selvästi
panna minua, joten jätänpä hänet syrjään ja en hyväksy
kaveriksi. Arvostaminen alkaa subjektiivisesta miellesisällöstä,
jota voidaan kutsua nimellä arvotunne. Arvotunne on sisäinen
kokemus, joka alkaa aivotoiminnasta. Tavallisesti arvorealisaatio
tapahtuu niin, että ulkoista aletaan tulkita arvon kautta, joka
löytää sille paikan objektiivisessa todellisuudessa.
Kommentaariaatti pyrkii puuttumaan ihmisten arvoihin ennen kuin
arvorealisaatio ennättää tapahtua. Vaikutteellisuus on se ilmiö,
joka saa arvot poistumaan ihanteesta arvon määreen hyväksi.
Kommentaariaatti ohjailee ihmistä ja heidän arvojaan
vaikutteellisuudella. Eli voidaan sanoa, että arvot voivat perustua
joukkopriorisoituun arvotunteeseen eli periaatteisiin ja toisaalta
arvostaminen voi olla myös kommentaariaatin ohjailemaa ja
manipuloivaa vaikutteellisuutta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti