Teatterin teoria tarkoittaa niiden
kokoelmatodellisuuksien osakkaiden yhteenliittymää, johon teatteri
ja sen tekeminen perustuvat. Teatteri koostuu näyttelijöistä,
ohjaajasta ja näytelmän käsikirjoittajasta. Kuitenkin voidaan
sano, että myös katsoja on yksi teatterin tekemisen osa. Teatterin
silmät korostuvat ohjaajassa, näyttelijässä ja kolmannessa
silmässä, joka on ideaalityypin mukainen teatterin harrastaja.
Joudutaan käyttämään termiä ideaalityyppi, koska kaikki
teatterin käyttäjät eivät ole samanlaisia. Kolmannen silmän
yhteydessä on korostettava sitä, että sille on pyrittävä
antamaan kaikkensa, koska sitä ei kuitenkaan voida yleisesti
määritelllä koskemaan kaikkia näytelmiä ja teatteriesityksiä.
Näyttelijän, ohjaajan ja käsikirjoittajan on muodostettava tuo
ideaalityyppi kaikissa teatteriesityksissä, ja se kolmas silmä on
silloin ensimmäisenä arvioimassa teatterinäytöksen hyvyyttä ja
ideaalityypin vastaavuutta. Ohjaajam on muutettava alkuperäisteksti
vastaamaan nykypäivää, koska eivät ihmiset halua nähdä
nykypäivänä teatterissa samanlaista näyttelyä kuin mitä
harrastettiin vuosikymmeniä sitten. Kristian Smedsin tuntematon
sotilas vuonna 2008 oli yksi esimerkki modernin ohjaajan kyvystä
mukauttaa klassikkokirjallisuutta nykypäivääm. Siinä moukaroitiin
pesukoneita jne. Teatterin näyttelijöiden yhteydessä on
korostettava spontaniteettia, vartalollla näyttelemistä, eli on
siis katsottava turkkalaisittain kaikki se, mihin näyttelijä voi
vartalollaan pystyä. Lisäksi on korostettava mimiikkaa ja puhetta,
joissa kaikki äärimmäisyydet pitäisi ottaa käyttöön. Puhetta
voidaan arvioida esimerkiksi sen järkiperäisyyden, juurevuuden,
murteellisuuden, hajanaisuuden ja esimerkiksi myös äänen
voimakkuuden kautta. Mimiikassa on siis osattava tanssia ja muodostaa
vartalollaan symbolimerkityksiä ja siinäkin on korostettava
äärimmäisyyksien olemassaoloa. Teatteri siis perustuu siihen, että
näytetään ihmiskeinojen avulla kaikki äärimmäisyydet jotka
niissä jotenkin korostuvat. Spontaanisuus taas tarkoittaa etenkin
sitä, että ohjaajan on voitava antaa näyttelijöille vapaus elää
omassa roolihahmossaan. Mitä voitaisiin hyvin kuvata teatterin
keinoin on mielisairaus ja psykoottisuus, vaikka se kuitenkin vaatii
mukautumiskykyistä luonnenäyttelijää kuten esimerkiksi Tarmo
Mannin. Lisäksi on voitava kuvata yksilöiden mielenkiinnonkohteita
tuomalla nuo mielenkiinnonkohteet teatterin materiaaliksi: on siis
selvää, että esimerkiksi ihminen joka pitää paljon kissoista
voidaan esittää kissan hahmossa, vaikka tarkoitukseni onkin tässä
kohtaa muualla kuin Pedro Hietasessa. Mukavaa olisi myös kuvata
kompulsiivisia neurooseja, joita voisivat olla esimerkiksi jatkuva
runkkaaminen tai vaikkapa asioiden asettelu aina uudelleen samoille
paikoille. Yleensäkin seksuaaliset paineet, joissa kiihotus alkaa
kaikista mahdollisista asioista on asia, jota teatterin keinoin
voitaisiin hyvin kuvata. Hyvä teatterin tekijä on etenkin
sellainen, joka voi toiminnallaan muodostaa itse representaatioita,
joita toiset ihmiset alkavat toistamaan. Hyvä teatterin tekijä on
sellainen joka pystyy imeyttämään itseensä roolihahmon koko
persoonallisuuden ja luonteen, ja siitä voisi tulla jopa hänen
persoonallisuutensa osa, josta taas on mainittava Tarmo Manni ja
toisaalta myös Kari Väänänen. Teatterissa voitaisiin myös hyvin
kuvata myös ihmisen alitajuntaa, jossa merkittävin esimerkki
elokuvamaailmasta on Bunuelin ja Dalin Un chien andalou. Siinä
ohjaajat pystyivät hyvin esittämään omien uniensa fragmentaarista
maailmaa todellisuuden kuvana. On katolisia pappeja, jotka vetävät
perässään flyygeleitä, joiden päällä on aasien päitä jne.
Teatterin on kuitenkin aina voitava olla sellaista, ettei se vastaa
oletuksia, vaan näyttelijöille ja ohjaajille on annettava tilaa.
Teatterin tekijöistä, jotka kannattaa muistaa siinä kun arvioidaan
sitä, mistä teatterin tekemisen tulisi koostua, ovat esimerkiksi
Turkan teatterikorkekakoulussa käyttämä metodi, jossa pyrittiin
kurittamaan lihaa ja pistämään se äärimmilleen (ks. kirja Lihat
ylös!); toinen on Turkan oppilaista muodostunut vain yhden genrensä
mukaisen esityksen pitänyt Jumalan teatteri, joka oli säkenöivän
uudenaikainen ja provosoiva näytös (1987 Oulussa); Yksi
merkittävän suuntauksen perustanut mies oli myöskin merkittävä
mies eli Antonin Artaud. Hän katsoi Julmuuden teatterissaan, että
teatteri on liian pitkän aikaa keskittynyt puheeseen, samalla kun
sen pitäisi Balilla harrastettavan teatterinmuodon mukaan olla
enemmän ruumiillisuutta ja vartaloa koskeva suuntaus, jossa vartalo
laitetaan koville määrätietoisten ja ankarien praktiikkojen
mukaan; myös voidaan mainita Brechtiläinen teatteri, joka on taas
vastakohtainen sekä surrealistista että Artaudin teatteria vastaan;
Surrealismin keksi Pariisissa Andre Breton, ja surrealistisessa
teatterissa korostetaan Un chien andaloun mukaisia unikuvia ja
kaikkea sellaista mitä ei olla rajoitettu järjen ankarien rajojen
sisään. Bunuel ja Dali päättivätkin ennen Le chien andolouta,
ettei siinä olisi mitään järjellistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti