sunnuntai 12. elokuuta 2018
Kysymyksiä historiasta ja ajasta
Historiaa voidaan havainnoida siinä
toistuvien asioiden ja kategorioiden avulla. Tarvitsemme aikaa
siihen, kun havainnoimme sitä miten olemisen piirteemme toistuvat
ajassa. Mielestäni voidaan hyvin perustein väittää että elämämme
tällä pallolla on syklistä, joka tosin ei itse vaikuta maapallon
tai maailmankaikkeuden ikään. Ihminen siis kokonaisuudessaan
toistuu ajassa epäsäännöllisesti mutta tietyt toistumisen
piirteet osoittavat ihmiselle tai ihmisten joukolle sen, kuinka he
toistuvat ajassa ja historiassa. Historia siis elää ajanmukaisesti
siinä, miten tietyt kategoriat toistuvat ajassa. Hyvä
historiankirjoitus on sellaista, joka tunnustaa oikeat kategoriat
historian ja ajan kulusta. Tällaiset kategoriat voivat olla
esimerkiksi kulttuuriin, yhteiskuntaan, yhteisöihin, yksilöihin ja
kansallisiin kriiseihin liittyviä situaatioita. Tarvitsemme
historiaa jotta voisimme havainnoida muutoksen käsitettä. Siihen
liittyen voi mainita senkin, kuinka ihmisen ajattelutoiminta kulkee
jatkumoissa, mikä sitoo sen historiaan ja historian tapahtumiin.
Tietyt kategoriat siis säilyvät samalla kun aika ja historia
muuttuvat. Tällaisia ovat esimerkiks Immanuel Kantin filosofiaan
tuomat kahdeksan kategoriaa. Kuitenkin voidaan myös hakea
käytännönmukaisempia historian kategorioita jotka toistuvat.
Sellaisia ovat esimerkksi samuus ihmisten keskuudessa, suvut,
kansakunnat, rodut ja ihmistyypit. Historiassa siis toisuu myös
tapamme olla historiassa, koska historiankirjoitusta on harrastettu
jo antiikin Kreikassa ja Roomassa. Historialle on myös olennaista
se, että se muistuttaa jonkin aikaa entistä aikaa, kunnes se
kulttuuristen vallankumouksien jälkeen tekee pesäeron entisten
sukupolvien hallinnoimaan aikaan. Näistä voidaan mainita
esimrerkiksi 60-luvun Lapualaisooppera ja 70-luvun Pete Q.
Vallitsevia periaatteita tässä ovat etenkin suku, kansakunta ja
ihmistyyppi. Kun mietitään mikä on meidän ihmisten paikka tässä
maailmassa, voidaan sanoa, että se toteutuu etenkin niiden
kategorioiden pakottamana, joka vaikuttavat suoranaisesti historiaan.
Eli voidaan siis sanoa, ettei yksilöllä ole mahdollisuutta koskea
suoraan aikaan, koska kaikki merkitsevä tapahtuu aiemmin mainittujen
kategorioiden välityksen auttamana. Tyypillinen historiassa
sukupolvien välisenä kiistana tapahtuva isänmurha on tyypillinen
yhteiskunnassa ilmenevä tapa jolla historia saa värinsä ja
värittyy edelleen ajan ja hostorian kulkiessa. Tämä oli
tyypillistä taistolaisilla, jotka räpiköivät isiensä
Akateemiseen Karjala Seuraan ja Lapuan liikkeeseen kuuluvaa
ideologiaa vastaan. On selvää, että Neuvostoliiton hajoamainen on
lyönyt rikki tuon vasemmistoinnostuksen ja monista on tullut
libertariaaneja tai uusoikeistolaisia. Mielestäni olla nykypäivässä
konservatiivinen oikeistolainen on samalla olla vallankumouksellinen.
Hyvinvointivaltio on kyseenalaistanut oikeistolaiset polittiset
arvot, ja näin ollen myös Kokoomus on vuokrakiinteistövälittäjä
Petteri Orpon myötä stagnatisoitunut vuokra-arvoliikkeeksi.
Merkittävä vapauden edellyke eli vapaa markkinatalous voi toteutua
vain siten, että kaikkien muiden puolueiden on hyväksyttävä
Kokoomuksen arvoihin liittyvät mahdollisuuksien tasa-arvo ja vapaan
talouden hyväksyminen. Mielestäni sosialistinen maailmankatsomus
perustuu jonkinlaiseen väärinymmärrykseen sen suhteen mitä
ihminen tarvitsee. Vasemmistolaiset eivät tajua, että heidän
äänestäjäkuntansa ei vastaa koko populaatiota samalla tavalla
kuin miten esimrerkiksi Kokoomuksen kannattjakunta vastaa. Liikkuuko
ihminen siis ajassa, vai liikkuuko aika ihmisessä. Eli onko aika
todellinen ympäristö ihmisten toiminnalle vai onko aika ihmiselle
sisäinen kello ja sisäinen aistinhavainto. Aika on suure, joka
ilmenee kaiken toimintamme taustalla. Henri Bergson on määritellyt
ajan keston mukaan mikä poistaisi siltä yleisen ajan objektiivisen
arvon. Albert Einstein määritteli aikatilan siuhteelliseksi
määreeksi liitettynä aikaamme. Historiassa voi havainnoida myös
sitä, millaisia symboliarvoja ihmiset pitävät yllä. Voidaan
sanoa, että kaikki yhteiskunnalliset kriisit vahventavat
selvinneitä, joilla on ollut tavallisesti suuri halu naimaan
pääsystä, myös tiedonhalu lisääntyy esimerkiksi sodan jälkeen.
Syvösymbolit toisin kuin muut, symbolit määrittävät sitä
miten joku historiallinen tapahtuma tullaaan
muistamaan.Pokkeusyksilött kuten Napoleon ,Shakespeare tai
Einstein,ovatt jo äidinmaidossaan saaneet He pystyvät näkemään
kriisien tai lauman epäsuosion yli, eikä se tee heitä
mitenkään.ylpeiksi vaan pikemminkin he ovat ääestäneet aina
Wille Wålbergia. Syväsymboleiihin littyy etenkin arvot, koska tie
syväsymbolien reaalitodelliisuuden illmenemiseen tulee koettujen
atrvojen kautta.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti