tiistai 21. elokuuta 2018
Toiminnan teoriasta
Toiminta tarkoittaa tekojen kokoelmaa,
jotka voivat tavallisesti olla kausaalisuhteessa toistensa kanssa.
Tuo kausaalisuhde tarkoittaa sitä, että toiset toisistaan erilliset
teot muodostuvat toiminnaksi toistensa ja seuraavuudem kautta.
Toiminta voidaan erotella tiettyihin osiin. Ensimmäiseksi on
olemassa arvoihin perustuvaa toimintaa, jossa arvostuksen kohteet
ohjailevat toimintaa, mikä voi olla esimerkiksi äänestämistä
demokraattisissa vaaleissa. Toiminta voi olla myös täysin omista
päämääristä ja ominaisuuksista riippuvaista toimintaa, jossa
yksilö pyrkii etenkin oman hyvänsä maksimointiin. Toiminta voi
olla välineellistä, jossa tekojen kokoelmalla pyritään
jonkinlaiseen ulkoiseen personaaliseen hyvään. Toiminta voi olla
itseriippuvaista, jossa korostus on henkilökohtaisella vapaudella.
Toiminta voi olla myös toisista ihmisistä riippuvaista toimintaa.
Ja lopuksi toiminta voi olla myös tiedostamatonta, joka kertoo siitä
ettei yksilön tietoisuuden pintataso tavoita toiminnan syytä ja
rakennetta. Toiminnalla voi siis olla useita syitä eikä kaikki
toiminta ja teon tapahtumat tapahdu aina yhden syyn takia. Toimintaa
voidaan arvioida esimerkiksi sen mielekkyyden ja
asiayhteyksellisyyden kautta. Toiminta voi saada hyväksyntänsä
esimerkiksi sitä mittaamalla, kuinka itseisarvoista teot ja niistä
muodostuva toiminta on. Voidaan siis sanoa, että jonkinlaiset
toiminnan muodot ovat itsessään arvokkaampia joka voi perustua
esimerkiksi toiminnan epäitsekkyyteen. Toimintaa ovat myös
arvioineet esimerkiksi utilitaristi, kuten John Stuart Mill ja Jeremy
Benthman. Tämän näkemyksen mukaan parasta toimintaa on se
toiminta, jolle voidaan mitata suurin hyötyarvo, ja itse asiassa
utilitaristit pyrkivät kaiken toiminnan formulointiin, jolloin turha
tai provinsiaalinen käytös rajoitettaisiin minimismiin yhteiskunnan
sisällä. On siis mietittävä sitä, miten toiminta voitaisiin
formuloida sille parhaiten kuuluvaan sijaan. Ensiksi on tärkeää,
että vapaa markkinatalous hyvälsytään, koska vasemmiston
ajatuksiin ei kuulu etenkään vapaus missään muodossa. Vapaa
markkinatalous antaa mahdollisuuden kaikelle korkeakulttuurille,
samalla kun ne vuorovaikuttavat kokonaan toistensa kanssa.
Peliteoria, Adan Smith ja utilitaristit vastaavat ihmisille siitä,
miten toiminta pitäisi organisoida, että se tuottaisi suurinta
maksimaalista hyötyä ihmiselle joka toimii. Vapaassa
markkintaloudessa köyhinkin ihminen ei ole yhtä köyhä kuin mihin
varallisuuden tasoon sosialismin köyhimmät liittyvät. Monesti
ihmiset toimivat rutiiniensa mukaisesti, jossa yhtä toimintaa seuraa
jokin päämäärä, joka taas antaa mahdollisuuden uudelle
jatkuvalle toiminnalle. On siis olemassa myös tiedostamatonta
toinintaa, mutta suurin osa toiminnasta tapahtuu ihmisten keskuudessa
päämäärän takia. Tuo siis tarkoittaa sitä, että jokin
toiminnan takijä suuntautuu toista ihmistä asiaa tai välinettä
kohden. Se siis tarkoittaa sen kaltaista suunntautumista, jossa
ihminen saa palkkion töistään. Toiminnan päämäärä on myös
se, että jotkut saavat käsityksen toisesta ihmisestä ja hänen
piirteistään, koska tällainen toiminta voi tuottaa etenkin
pinnallisen mallitodellisuude n mukaista hyötyä ja arvoa. Ihmisellä
pitää olla selvyys toiminnan muodosta eli tekojen kokonaisuudesta.
Ja tässä on siis tärkeää arvioida sitä miten tällainen
toiminta vaikuttaa makrotodellisuudessa globaalisella tasolla.
Ihmisen on siis toiminnan oikeuttamiseksi tutkittava sitä, millaiset
toiminnat on yleistä ja hyväksyttävää jossain tietyssä
yhteisössä. Kuitenkin voidaan sanoa, että sellainen
proviinsaiaalinen käyrös, joka perustuu esimerkiksi juoruasmiseen
ja tarinoiden levittämiseen, niin voidaan sanoa, että sekin
voitaiisiin korvata lukemalla, hankkimalla tietoa ja pyrkimällä
asiaperäiseen, tiedon roolia korostavaaan asiantuntijayhteiskuntaan,
jossa erikoistuttaisiin omiin työskentelyaloihin jo ala-asteella.
Arviointi alasta tulisi selvittää motivaation ja älykkyyden
mittaamisen avulla. Kun ihmiset tietäisivät jo koulussa sen, mikä
heistä tulee, niin ei voitaisi varmastikaan ajautua samanlaiseen
koulutusputken pitenemiseen, joka on ollut havaittua myös Suomessa
viimeisen vuosikymmenen aikana. Kun opiskelijat valmistuisivat
nykyistä nopeammin, niin yhteiskunnan ei tulisi avustaa
opiskelijoita pidemmän mallin mukaan. Mikä sitten on teko?
Sellainen voi olla esimerkiksi se, kun ihminen makaa sohvalla ja
puhelin alkaa soida: tekojea siinä on esimerkiksi nouseminen
sohvasta ylös ja ojentamalla kätensä kohti puhelinta, jotka siis
koostavat toiminnan eli puhelimeen vastaamisen. Toiminnan suhde
ajatteluun on yksi tärkeä asia, ja siitä voidaan sanoa, että
ajattelulla voidaan ehdottomasti jalostaa toimintaa
käytännönmukaisempaan rooliin. Toiminta on tekojen kokoelma ja se
voi joskus olla myös koostunut moraalisesti paheksuttavista teoista.
Tulisi siis arvioida toimintaa etenkin sen muodostavien tekojen
näkökulmasta.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti