keskiviikko 1. elokuuta 2018
Sosiaalisen käsitteestä
Sosiologian piiristä syntynyttä
sosiaalisen käsitettä voidaan tarkastella monesta näkökulmasta.
Sosiaalinen tarkoittaa perusmerkityksessään sitä, että se liittää
vuorovaikutuksen kautta ihmisiä toisiinsa. Se voi kuitenkin
tarkoittaa myös sitä rajaa ja muuria, joka joidenkin ihmisten
välillä vallitsee suhteessa toisiin ihmisiin. Näin ollen se voi
joko lisätä tai samanaikaisesti vähentää ymmärrystä ihmisten
välillä. Sosiaalinen voi olla ihmiselle joko hyödyllinen väylä
toisten ihmisten kohtaamiseen samalla kun se toisten tapauksessa voi
heikentää heidän ja muiden ihmisten välistä ymmärrystä. Minua
on aina piinannut se, miten muut ihmiset ovat väärin tulkinneet
toimintaani ja ajatteluani. Esimerkiksi ala-asteella Kuopion
Musiikkikeskuksessa saliin mennessä horjahdin suomalaiskansallisella tavalla
jonottavien takia kohti vieressä ollutta mummoa, ja yksi
huonotapainen kaveri nauroi ja naurultaan sanoi vielä, että ”hyvä
Olli, sinä melkein kaadoit sen mummon,” Kaipa tuo on yleistä
tietynkaltaisilla ihmisillä. Sosiaalisuuden voidaan sanoa
tarkoittavan jotain mikä muistetaan, sillä sosiaalisuudessa
toimiminen on tosiasia suuremmassa osassa ihmisyhteisöä.
Sosiaalisuudessa voidaan edistää myös sellaisia olemassaolon
osa-alueita, joissa sosiaalisuus ei ole keskeisessä roolissa.
Sosiaalisuus voikin näin ollen perustua tiedonhankintaan, jota on
promotoitava ihmisille. Jotkut väittävät että miehet ovat
parempia matematiikassa ja naiset kielissä. Kuitenkin kaksi parasta
opettajaa lukiossa olivat miespuolinen englannin opettaja ja
naispuolinen matematiikan opettaja. Tiedon hankkiminen ja
erikoistuminen tulisi aloittaa jo viimeistään yläasteella, ja
oppilaiden lahjoja on arvioitava jo silloin tarkemmin kuin mitä on
nykypäivänä. Sosiaalisen huonoihin puoliin kuuluu etenkin se, että
jotkut ihmiset alkavat keskittämään huomionsa pelkkään
ulkokuoreen, jonka voi havaita esimerkiksi nykypäivän ”nuorten
ammattilaisten” kuten mainostoimistojen henkilökunnan eetoksessa.
Sosiaalinen voi myös heikentää ihmisten suuntautumista
oikeanlaisiin asioihin ja näin ollen liian sosiaalisesta ihmisestä
voi tulla ihmisiin suuntautuva asioihin suuntautumisen
kustannuksella. Sosiaalisuus voi siis viedä ihmisen huomion
tärkeimmistä asioista. Se myös rajoittaa ihmisten tiedonhankinta
ja prosessointitapahtumia. Ihmisen muisti myös prosessoi
asiaperäisiä kysymyksiä paremmin kun hänen aivokapasiteettinsa ei
ole pullollaan sosiaalisuustriviaa. Sosiaalisuutta voitaisiin
helposti kuvata tietynlaiseksi väliaineeksi, joka muovaa ihmisiä
toimimaan samojen periaatteiden mukaisesti. Ihmisten keskisyydenkin
tulisi kuitenkin perustua tiedonhankintaan ja kriittisyyteen
suhteessa siihen. Juoruakkoja on kuitenkin tässä maailmassa
edelleen liian paljon, Kun mietitään sitä, millaiseksi sosiaalinen
tulisi muovata, niin voidaan sanoa, että siinä tulisi kieltäytyä
ns. small talkista, joka pysäyttää todellisuudessa kaiken
edistyksen ja kehityksen tullessaan tupaan. Sosiaalisen alueen tulisi
olla enemmän kuin mitä small talk on. On korostettava tiedon,
asiaperäisyyden ja kritiikin aiheita. Kun mietitään onko olemassa
sosiaalisen piirissä olevaa syvällisyyttä, niin voidaan sanoa,
että tuo syvällisyys on etenkin sitä, että ihminen ottaa vastuun
itsestään, tiedostaan ja maailmastaan. Sosiaalisuuteen mukaan
tuleminen eli tietynlainen heittöytyminen perustuu täydellisesti
ihmisen sisäisesti kokemiin ajatustoimintoihin, eli tällaisessa
asiassa ei tarvita ulkoisen vahvistusta.Sosiaalisuudessa on
korostettava omaa tekemistä, kuten esimerkiksi Men at work-yhtyeen
Down Under-musiikkivideon miehet eräässä videon kohdassa tekevät.
Sosiaalisuus tarkoittaa siis pelkästään ihmisillä olevaa
tarvetta/velvollisuutta ottaa roolin olla tekemisissä toisten
ihmisten kanssa. Tässäkin voidaan tehdä erottelu asiaperäisyyden
ja ihmisperäisyyden/tunneperäisyyden kautta. Sosiaalisuuden tulisi
olla vain ihmisten asiaperäisten kysymysten käsittelystä vastaava
avustaja, siitä ei saa tulla kuningasta. Ja ihmisten tulisi voida
miettiä sosiaalisuuttaan preferenssiautonomian kautta.
Preferenssiautonomia mittaa vapauden astetta erilaisissa tilanteissa,
ja sen myötä ihminen saa itse päättää monissa tilanteissa siitä
milloin hän valitsee vastuun ja milloin vapauden. Sosiaalisuutta
voidaan mukauttaa sen myötä kun ihmisen tietoisuus itsestään ja
lahjoistaan lisääntyy. Sosiaalisuutta ja yhteisöhenkeä voitaisiin
toki edistää tietyillä yhteiskunnallisilla toimenpiteillä, kuten
esimerkiksi kansalaisuskonnon perustamisella. Tuo kansalaisuskonto
tulisi etenkin Comten ja Steinerin mukaan korostaa omatoimisuutta,
henkisyyttä ja utilitarismia. Kansalaisukonnon avulla voitaisiin
parantaa ihmisten moraalia, omatoimisuutta ja palkintohenkisyyttä.
Pahimpia yhden ainoan sosiaalisuuden promotoijia ovat sosiaaliämmät
terveyskeskuksissa ja valtion virastoissa: He eivät todellakaan
tunnusta minkäänlaista eroa ihmisten välillä ja katsovat kaiken
valtiolta tulevan sopivan kaikille samalla tavalla. Kelan antamat
opiskelijatuetkin pitäisi sopeuttaa vastaamaan opiskelijoiden
oppimistuloksia.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti