Voltaire oli 1700-luvun suurin
valistus- ja vapausajattelija. Hän vastusti rahvaan mystisismia,
taikauskoisuutta, vanhoillisuutta ja sokeaa uskonnollisuutta.
Voltaire kirjoitti mm. näin: ”Tiedän olevani sivistyneiden
ihmisten parissa koska sotivat raakalaisen tavoin”. Tässä
Voltaire halusi arvostella yksinkertaisten ja tavallisiin
nautintoihin sitoutuneiden ihmisten tapaa asettua kriisitilanteessa
toisiaan vasten aseiden ja julmien asenteiden kanssa. Tavallisimmat
asiat joista ihmiset tulevat ja ovat tulleet riippuvaisiksi
ohjailevat ihmisiä niin suuresti, että heidän on käytävä sotaa
tällaisen nautinnon poisviejän kanssa.
Voltaire kirjoittaa: ”Ensimmäinen
pappi oli ensimmäinen konna, joka kohtasi ensimmäisen hölmön.”
Tässä Voltaire kritisoi uskontoa ja sen välittäjiä, pappeja.
Voltairen asenne kristinuskoa kohtaan ei ollut täysin kielteinen,
vaan hän halusi vastustaa etenkin uskonnon välittäjiä, eli
pappeja, kardinaaleja ja paavia. Voltaire kirjoittaa: ”Ihminen
tulee sotaan tullessaan maailmaan.” Tällä Voltaire halusi
kritisoida äärimmäisyyksiin menevää ihmisten välistä kilpailua
ja siten humaanisuutta. Voltaire kirjoittaa: ”Rahan ollessa
kysymyksessä kaikki tunnustavat samaa uskontoa.” Tällä Voltaire
halusi tuoda esiin sen svyvällisen tosiseikan että kirkotkin ja
uskonnonsuunnat taipuvat silloin kun ihmiset kilpailevat rahasta ja
käyttävät sitä. Voltaire kirjoitti myös: ”Joka kirjoittaa,
käy sotaa.” Voltaire siis korosti etenkin sanan- ja mielipiteen
vapauden oikeutusta. Sananvapaus ja ilmaisunvapaus on taattava
kaikille ihmisille puolueettomasti, ne on taattava sen takia, koska
vain silloin ihmiset voivat olla yleisesti vapaita. Mielipiteiden
ilmaisemista ei saa rajoittaa tai säädellä vapaassa
yhteiskunnassa. On voitava tuoda maailmaan arvokkaampia ajatustapoja
kuin mitä ovat ne, joita massojen idiotismi ja sitä hyödyntävät
poliitikot tuottavat maailmaan. Voltaire kirjoittaa: ”En
hyväksy mielipiteitäsi mutta teen kaikkeni sen eteen että saat
tuoda ne julki”. Tämä on selkein osoitus siitä, mitä Voltaire
tarkoittaa suvaitsevaisuudella. Ihmisten on saatava ilmaista
mielipiteitä julkisesti vaikka ne olisivatkin ristiriidassa toisten
ihmisten erilaisten ajatusten kanssa. Voltairen vastakohtien eli
raakalaisten teot osoittavat ettei tämä maailma ole paras
mahdollinen, jota esimerkiksi filosofi Gottfried Wilhelm Leibniz oli
väittänyt. Voidaan siis sanoa, että suurin osa
ihmisyhteisöistä perustuu tyhmyyteen ja niitä kehitetään
tyhmyyden ja yksinkertaisuuden näkökulmasta. Tavallisten ihmisten
aatteet perustuvat ikiaikaiseen tyhmyyteen ja tekototuuksiin.
Voltaire kirjoittaa: ”Jos jumalaa ei olisi, hänet täytyisi
keksiä:” Tässä Voltaire tuo esiin sen totuuden, että ihmisillä
on tapa ajatella ja toimia siten kuin uskonnollisuus yleensä
esittäytyy ja siinä on vain erilaisia modifikaatioita. Ihmisillä
on tapa kunnioittaa jotain tahoa siten, kuin siihen sisältyisi
pyhyyden uskonnollinen elementti.
Voltaire edusti siis sivistystä ja
yksilön näkökulmaa, Voltaire oli myös realisti ja ei ajatellut,
että olisi olemassa mahdollisuus tuottaa parhainta maailmaa.
Voltaire edusti vapautta, ihmisten oikeuksia, yksilönvapautta ja
liberalismia. Kuten aikaisemmin mainittiin, Voltaire tiesi sen, että
maailmassa on ristiriitaisuuksia ja sitä ajattelutapaa edustaa
esimerkiksi hänen ehkä tunnetuin proosateoksensa Candide, jossa
päähenkilö eli Candide edustaa esimerkiksi Leibnizilta tullutta
naiivia optimismia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti