Voidaan sanoa, että kaikilla ihmisillä
moraalisen toiminnan ja harkinnan pohjana on moraaliaisti ja -tunto.
Joillain ihmisillä ei ole samanlaista yhteyttä moraaliin kuten sen
periaatteet selkeästi näkevällä ihmisellä, mutta kuitenkin
kaikilla sama aisti on jossakin itseensä nähden määrittyvässä
mitassa. Ihmisen tulee aistia moraalinen päätös käyttämällä
tilanteissa moraaliaistia. Moraalista toimintaa ei tulisi motivoida
palkinto vaan moraalisen harkinnan ja toiminnan tulisi aina olla
pyyteetöntä eli ilman palkkiota motivoituvaa toimintaa. Asenteet
ovat monesti kokonaisluonteensa takia määrittämässä ja
luonnehtimassa sitä, miten ihminen toimii. Voi esimerkiksi olla
niin, että vähemmän lujaluonteiset toimivat itsekkäästi ja omaa
etua tavoittelevasti. Nämä ihmiset katsovat, että lauma tietää
moraalinkin alueella asiat kaikkein parhaiten. Laumamoraalissa
katsotaan, että normista poikkeava toiminta on aina epätoivottavaa
ja jopa niin, että siitä tulisi myös rankaista. Kuitenkin
suurimmat agitaattorit määrittävät tuossa tilanteessa sen, mikä
on yleinen sääntö toiminnan luonteesta. Jokamiehen moraali
tarkoittaa sitä tapaa, jolla muut ihmiset toimivat. Asenteet siis
vaikuttavat välittämällä yleisiä ja tavanomaisimpia mielipiteitä
asioiden tilasta. Yleiset mielipiteet formuloi ja käsitteellistää
kommentaariaatti. Asenteet voivat siis yhteiskunnissa ja yhteisöissä
vaikuttaa perinteisen etiikan mahdollisuuteen ja sen muodon
hahmottamiseen. Imitaatio tarkoittaa toimintaa joka perustuu toistoon
eikä itseharkintaan. Imitaatio ja sen mukaan toimiminen etiikan
alueella ei siis edellytä muuta kuin muistia, jonka perusteella
ihminen voi palauttaa muistiinsa sen toiminnan muodon, jolla tavalla
toiset ihmiset toimivat samankaltaisissa tilanteissa. Tämä johtaa
välinpitämättömyyteen ja huomioonottamattomuuteen. Kun ajatellaan
sitä millaista moraalin tulisi parhaimmassa muodossaan olla, voidaan
sanoa, että moraalisuus edellyttää rohkeutta ja
kansalaisalttiutta. Paras moraali alkaisi moraalitunnosta ja
omastatunnosta. Siinä mielessä jokainen voisi moraalinen ollessaan
ylittää itsensä, eikä olla koko ajan näistä asioista
päättäessään joukon tyhmyyden säätelemä orja.
Kuviteltu moraali on sellaista, jossa
ihmisten kokonaisuus määrittää puheen laatua. Näiden mielestä
sen avulla on koko ajan yhteys jonkinlaiseen korkeampaan ihmisten
yläpuolella olevaan entiteettiin. Nämä ihmiset kuvittelevat että
kaikkeen liittyy moraali, ja tuota moraalia määrittää ja
hallitsee koko ajan korkeammalla tasolla oleva yleispätevä
määrittelijä. Monet ajattelevat että jonkinlaiset tulevasta
tapahtumasta kertovat enteet, joiden mukaan ylivarovaisena
toimiessaan tällainen ihminen ajautuu ajattelemaan, että ellei
moraali valvo kaikkea, kaikki romahtaa. Monesti moraalinen irrealismi
liittyy siihen, kun päivitellään pieniä ja merkityksettömiä
asioita. Siinä siis ei nähdä kokonaisuutta, vaan siinä
näperrellään. Tällaiset ihmiset ovat ylipedanttisia. He katsovat,
että joku tuijottaa heitä koko ajan heidän toimiessaan jollakin
tavalla. On siis kyseenalaista voidaanko tällaisia ihmisiä pitää
minkään perusteen kautta moraalisina, sillä he todellisuudessa
vain sublimoivat omaa pakotettua yksinäisyyttään. Moraalista
absolutismia määrittelee aina korkeamman rankaisijan pelko. He
ajattelevat että kaikkea hallitsee moraali, jossa moraaliset säännöt
johdetaan pikkukohdista yleiseen. Kun ajatellaan sitä, miten oikea
moraali formuloidaan, niin voidaan sanoa, että silloin pitää ottaa
huomioon etenkin olosuhteet, jonka myötä voidaan päätellä, että
silloin moraali lähestyy ihmistä. Siinä pitää nähdä
kokonaisuus osassa. Silloin ihminen voi parantaa itseään uudella
toiminnalla, jossa päättely toiminnan askelista on erilainen kuin
aikaisemmassa toiminnassa. Tämänkaltaisessa moraalissa perusteet
ovat enemmän pragmaattisia kuin kaiken pakkaavassa
totalistimoraalissa. Herää kysymys, voidaanko ja voiko ihminen
pyrkiä puhtaaseen moraaliin. On vastattava siihen, että ei, koska
moraali ei ole kaiken aikaa läsnä. Ihmisten on määriteltävä
itsensä kokonaisuutena – tehtävä itsensä taideteoksena ja siitä
seuraa hänelle sopiva moraaliaisti, jonka avulla hän voi olla oma
itsensä toimiessaan eettisesti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti