perjantai 1. joulukuuta 2017
Ihminen ja tietoisuus
Ihmisen tietoisuus tarkoittaa sitä
instrumenttia, jolla ihminen saa haltuunsa kaiken hänen, hänelle
tavoitettavana olevan tiedon. Itsetietoisuus sen sijaan tarkoittaa
sitä, kuinka ihminen yhdistää mielessään olevat arvotunteet
ulkoisesta muodostuviin impressioihin. Tietoisuus liittyy etenkin
itsereflektioon,jolla ihminen tavoittaa ja käsittää omat
ominaisuutensa, jotka ovat hänen tietojärjestelmänsä
tavoitettavissa. Tajuavana oleminen on siis se, mitä tarkoitetaan
tietoisuudessa olemisella ja tietoisuuden tavoittamisella. Ihmisessä
on Freudin mielestä kolme psyykksistä tasoa, alimmaisena id,
toisena normaali ego ja ylimpänä superego. On varmastikin niin,
että ihmisen tietoisuutta voidaan erotella, mutta se ei kuitenkaan
tee Freudin teoriaa validiksi. Ihminen on tietoinen silloin, kun hän
voi muistaa tapahtumia, joissa on ollut mukana. Tämän takia
tietoisuuden taso on esimerkiksi pienillä lapsilla, dementikoilla ja
kehitysvammaisilla varsin matala. Mitä sitten on korkein mahdollinen
tietoisuus. Se liittyy etenkin siihen, että ihminen voi havaita
merkityksellisiä asioita ja järjestelmiä, joihin esimerkiksi
ihmisten yhteistoiminta ja erilliset kulttuurit kuuluvat. Voidaan
varmasti sanoa, että esimerkiksi riittävän hyvä kielitaito on
tietoisuutta edistävä tekijä. Myöskin riittävän korkea älykkyys
ja kyky erotella asioita kielellisesti ovat korkean tietoisuuden
tason indikaattoreita. Mihin tietoisuus siis pyrkii ja voiko ihminen
muilla ominaisuuksillaan kyseenalaistaa tietoisuuden välittämän
tiedon. Varmasti on niin, että evoluutio on vaikuttanut
suoranaisesti siihen, kun ajatellaan ihmisten tapojen muuttumista.
Nykyään ei sallita enää munan tai perseen kaivamista, syljeskelyä
lattialle, julkista piereskelyä tai esimerkiksi julkista
masturbaatiota. Ihminen on kuitenkin evoluution ohessa kehittynyt
myös ympäröivien kulttuurien kautta. Kulttuurin asettama
tapakoodisto säätelee monella ihmisellä itsenäistä toimintaa.
Kuitenkin mielestäni tietoisuuteen ja kulttuuriin kuuluu se, että
niiden piirissä voidaan kyseenalaistaa ne havainnot jotka on tehty
korkeamman tietoisuuden tason tavoittamisen vuoksi. Tietoisuuden
kyseenalaistaminen siis tapahtuu siten, kun ihminen kyseenalaistaa
itselleen tietoisuuden kautta tulleen aktiividatan, Tietoisuus antaa
palautetta ihmiselle silloin, kun hänen aktiivitoimintansa on
oikeassa suhteessa havaittuun dataan sekä sisäiseen tietoisuuteen.
Ihminen voi esimerkiksi ajatella, että näen edessäni pöydän
jonka päällä on uusin Le Monde-lehden numero. Kuitenkin ihmisen
alitajunta voi näyttää ihmiselle, että hänen edessään on
huonekalu, jonka päällä on ulkomaankielinen lehti, ja joskus
tällainen havainto liittyy siihen mitä voidaan kutsua havainnon
epätarkkuudeksi. Ihmisellä on siis tiedostamaton sielunosa, joka
tekee eron siinä, kuinka ihminen havainnoi ympäristöään
tietoisuuden kautta. Koska kaikki data ihmisessä ei voi olla
tietoisuuden alassa, korostaa tiedostamaton sitä, kuinka vahvasti
ihminen tiedostaa ympäristöään ja sisäistä elämäänsä.
Voidaan katsoa, että ihmisen alitajunta voi joskus huomaamatta
kyseenalaistaa tietoisuuden tuoman datan, vaikkakin tällainen muutos
ja alitajunnan mukaan toimiminen kertoo ihmisen ominaisuuksien
heikentymisestä. Tietoisuus suuntautuu ihmisen mielen kautta
todellisuuteen ja ympäristöön, ja sitä vastoin tieto tulee
tietoisuuden kautta suoraan ihmisen mieleen. Mielen kautta
suuntautumista voidaan kutsua esimerkiksi ajatteluksi ja asioiden
erittelyksi. Tietoisuuden ulkoisesta välittämä tieto kuuluu
kokemuksen alaan. Ihmisen intentio suuntautua ympäristöön, tuottaa
kokemuksen välittämän tiedon. Kuitenkin tietoisuuden on oltava
valmiina siihen, että sen intentionaalisuus voi saada kohteen. Onko
ihmisen mielellä eroja? Varmasti on ja tuo ero havaitaan esimerkiksi
kognitiivisessa kyvykkyydessä. Taidemaailman tai tiedemaailman
mullistaminen liittyy epäilemättä siihen, että tällaisen yksilön
mieli ja tietoisuus on korkeammalla tasolla kuin muilla. Koska
ajattelu on aina epäsosiaalista toimintaa, pystyvät erakkona elävät
taiteilijat ja tieteilijät tuottamaan omaperäisiä ajatuksia.
Tietoisuus ohjautuu ihmisen mielen kautta, ja se valitsee
ympäröivästä itselleen parhaimmin sopivat kohteet, jotka
liittyvät ihmisyksilön tarpeisiin. Kuitenkin alitajunta voi joskus
estää tietoisuuden toimintaa, mutta ideaalisinta olisi se, jos
ihmisen tietoisuus voisi kattaa myös alitajunnan erilaisista
aiheista kuten seksuaalisuudesta ja perverssistä toiminnasta.
Tietoisuuden intentionaalisuus tarkoittaa sitä, että tietoisuus
todellistuu ihmiselle sitä kautta, kun hän suuntautuu ympäröivään
ja tuottaa yksilölle impressioita ulkoisesta todellisuudesta.
Arvotunteen käsite tarkoittaa sitä käsitettä joka perustuu
ihmisen arvottamiseen. Tietoisuuden alaan kuuluvat pyyteettömät
arvotunteet, jotka perustuvat siihen kuinka ihminen tahtoo edistää
omaa ajattelutoimintaansa, päämääriään ja toisaalta
pyyteelliset arvotunteet, jotka ovat etenkin suurimmalta osin
alitajunnan kategoriaan kuuluvia. Tällaisia ovat esimerkiksi
seksuaaliset tarpeet, kakkaaminen, syöminen ja pissaaminen.
Korkeimmat arvotunteet kuuluvat niihin instituutioihin, jotka
tarvitsevat vähiten tukea toisilta instituutioilta, ja tämän takia
voidaan arvella, että korkein instituutiotaso liittyy uskontoon,
tosin ei minkäänlaisen absolutismin kautta, vaan sen kautta, että
kirkko edustaa henkisintä instituutiojärjestelmää. Ihmisen
tietoisuus siis suuntautuu itsestään käsin ulkoiseen havaintoon.
Toisaalta ihmisen tietoisuuden tuottama kokemus suuntautuu ihmisen
ulkoisen harkinnan kautta suoraan tietoisuuteen, ja tämän voidaan
katsoa olevan jonkinlainen loogisempirismiin kuuluva näkemys.
Ihmisen kognitiivisen kyvykkyyden taso yhdistettynä intuition kautta
löydettyyn ammattiin ovat määrittämässä sitä, kuinka laaja
tietoisuuden taso on kyseisellä ihmisellä. Myös ei-tietoisten
ajatuksien ja ei-tietoisen toiminnan estäminen kuuluu tietoisuuden
korkeaan tasoon. Mielestäni ihminen voi kehittyä itsensä
ohjaamisessa siinä kun hän korostaa elämässään henkisen
kehittymisen aatetta. Myös arvolliset valinnat, jotka ovat
vaihtoehtoisesti pyyteellisiä tai pyyteettömiä, määrittävät
monesti sen, kuinka tietoinen ihminen on. Tietoisuuden kirkkain muoto
liittyy siitä, kun ihminen ei enää pyri hyötymään toisista
ihmisistä eikä ulkoisesta maailmasta.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti