lauantai 16. joulukuuta 2017
Uskonnon olemuksesta
Uskonto tarkoittaa rituaaleilla
saavutettavaa pyhän kunnioitusta. Se tarkoittaa monesti myös
perittyä käsitystä yliluonnollisesta. Peritty uskonnollisuus on
parempi tapa omaksua uskonto, koska se iskostuu ihmisen elämän
aikana aikaisempana perintönä tällaisen ihmisen aivoihin, jolloin
voi myös tulla mahdollisuus uskonnollisen ironian omaksumiseen, kun
taas uskontoon otetut tulevat monesti hyvin kiihkomieliseksi sen
suhteen. Se on yhdenlainen rituaali- ja oppijärjestelmä ihmisten
keskellä. Kristinusko voi juutalaisuuden ohessa parhaimmassa
tapauksessa tukea koulutusta ja ihmisenä kehittymistä.
Uskonnollisuus ilmenee ihmisten hurskautena. Tuo hurskaus on monesti
hyvin hauska ja sivistynyt tapa suhtautua toisiin ihmisiin, vaikka
toisinaan se kuitenkin voi tuoda ihmisten keskuuteen sen kaltaisen
lähestymistavan, jolla toinen ihminen lukee toiselle ihmiselle
neuvoja toista korkeammalta korokkeelta. Se ilmenee myös erilaisina
uskontoihin liityvinä tapoina. Uskonnollisuus on myös jonkinlaisen
korkeamman transsendentaalisen tason etsimistä ja korkeamman
tietoisuuden tavoittamisen pyrkimystä. On tärkeää myös miettiä
sitä, mitä väärää uskonnoissa ja uskonnollisuudessa voi joskus
olla. Uskonnollisuus on väärin jos se vahingoittaa ihmistä ja
haittaa hänen vapaata toimintakykyään jollain tavoin: jos uskonto
vie ihmiseltä jotain hänen käytössä olevista vapauksistaan, on
uskonnollisuudessa silloin jotain väärin. Mielestäni
uskonnollisuus ja sellaiseen uskontoon luottaminen on väärin, joka
pitää joitain uskonnon ulkopuolella olevia ihmisiä vääräuskoisina,
joita ei tarvitsisi kohdella paremmin kuin eläimiä. Tämän takia
tietyt muut uskontokunnat kuin luterilaisuus ovat sellaisia
toimintatavaltaan, että ne voivat kohdella toisia uskontonsa
ulkopuolella olevia väärin ja joskus oikeuttavat tällaisia ihmisiä
kohtaan tapahtuvat vahingonteot. Uskonnollisuus on väärin jos se ei
luota ihmisiin. Uskonnollisuus on väärin myös silloin, jos se on
julma tai epäoikeudenmukainen joitain ihmisiä kohtaan, jotka joko
ovat uskovaisia tai eivät ole. Uskonnollisuutta ja uskontoja voidaan
arvioida sen perusteella mitä uskonto hyväksyy ns. luonnollisena.
Tuo luonnollisuus monesti määrittelee ihmisten arviointeja
toisistaan. Pitäisi tuoda esiin se tosiasia, että uskonto voi olla
iloinen ja avarasti maailmaan suhtautuva järjestelmä! Sen
toimintakykyisyyttä voidaan myös arvioida sen perusteella miten
sopeutumiskykyinen se on suhteessa kansalaisyhteiskuntaan, eli kuinka
vähän ristiriidassa sen näkemykset ovat yleisimpien yhteiskunnassa
ilmenevien asennerakenteiden kanssa. Uskonnollisuuden toimintakykyä
voidaan myös arvioida sen perusteella kuinka avoin uskonnon
ihmiskuva on. Mielestäni kirkko on pyyteetön instituutio ja sen
takia sen tulisi aina olla mahdollisimman suvaitsevainen suhteessa
ihmisten keskellä vallitsevaan erilaisuuteen. Uskontoa tarvitaan
etenkin rauhoittamaan ihmistä ja tasaamaan hänen
maailmankatsomustaan ja ihmiskuvaansa. Uskontoa tarvitaan osoittamaan
se että ihminen on kuolevainen ja samalla kuolematon sekä
näyttämään se että ihmisissä on jotain hyvää. Kun ajatellaan
sitä, miten kristinuskon vastaisia sosialistit ovat, niin voidaan
helposti havaita se, että kirkko tukee yhteiskunnassa henkistä
korkeutta ja henkisesti toisista erottautumista. Uskonto osoittaa
myös sen, että ihmisellä on transsendenssi, eli kyky ylittää
itsensä henkisellä tasolla. Uskonnot siis edustavat ihmiselle
olennaista korkeinta metafyysistä tasoa, ja samalla kun uskonnon
institutionaalinen taso tunnustushierarkiassa on korkein kaikista
tasoista, voidaan havaita, että se on myös pyyteettömin taso
tunnustushierarkiassa ja yhteiskunnassa, joka selittää sen, että
uskonnon tulee aina olla suvaitsevainen ja inhimillinen.
Uskonnollisuus tuottaa ihmiseen inhimillisyyttä ja vaatimattomuutta,
jotka ovat ehkä kaikkein korkeimpia arvoja ihmisten keskuudessa.
Kristinusko edustaa myös pysyvyyttä, kunnioitusta, nöyryyttä,
pyyteettömyyttä ja altruismia. Uskonnon eli kristinuskon tehtävä
on etenkin olla elämää ylläpitävä voima ja suuntaus, joka on
läsnä ihmisyhteiskunnan elämässä ja jatkuvassa toiminnassa myös
paralleelisesti. Kristinuskon tulee myös tukea yksittåistä yksilöä
yhteiskunnan jäsenenä. Uskonnon tulee myös tukea sitä, että se
itse voi muuttua, eli koko uskontokunta voi muuttua avarammaksi sen
mukaisesti kuinka ihmiset löytävät uudenlaisia vapauden
mahdollisuuksia yhteiskunnassa, ja kuinka tällaiset vapaudet tulevat
kehityksen myötä välttämättömiksi yhteiskunnassa.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti