maanantai 5. kesäkuuta 2017
Merkityksien muodostumisesta
Merkitys tarkoittaa merkkien
muodostamaa kokonaisuutta, jonka myötä nimi tai sana saa sisällön
ja määritteen. Merkit muodostavat merkityksiä muodostuessaan
yhtenäisiksi kokonaisuuksiksi ihmisten julkisen harkinnan piirissä.
Julkisen harkinnan piiri tarkoittaa sitä, kun yhteiskunta arvioi,
mitkä sen tuottamista arvollisista merkitysarvoista valitaan
kuvaamaan yhteiskuntaa. Itsenäisesti tai ilman julkista piiriä
muodostunutta merkitystä ei voida kutsua merkitykseksi sen
aidoimmassa mielessä. Aidointa mieltä sillä ei silloin ole, koska
yhteiskunnan on puututtava osittain ihmisten päättelyyn niin, että
ihmiset voivat harrastaa yhteiseloa. Kuitenkin julkisen piirin
vaikutusta on myös varottava, koska heikoimmalla henkisellä tasolla
olevat ihmiset alkavat muodostaa tarkoitteita ihmisten välisessä
julkisessa piirissä olevien vertailukohdallisten symbolien kautta.
Tämänkaltaiset symbolit ovat kommentaariaatin asettamia
strategisten päämäärien kautta vertailtuja symboleita, jotka muodostavat julkiseen
piiriin merkityksiä merkitysvallan avulla. Sillä kommentaariaatti
tahtoo hallita ihmisiä, sillä merkitysvallan lisäämisellä se
ohjailee ihmisten päättelyä ja ajattelua. Merkitystä voidaan
sanoa siksi, miten jokin käsite saa oman tulkintansa. Merkitys on
jonkin asiasisällön yläpuolelleen saama kuvaus. Merkitys
tarkoittaa sitä että jokin merkitsee jotain, jotkin merkit siis
liittyvät johonkin asiasisältöön, mistä syntyy merkitys.
Merkitys siis sisältää tietynlaisia signifikaattoreita, joiden
puolesta ne voivat sisältönsä puolesta merkityksellistyä toisille
ihmisille. Merkitystä tarvitaan siksi, koska ihmisten kognitiivinen
järjestelmä on tottunut ottamaan vastaan viestejä tämänkaltaisten
merkitysten kautta. Merkitystä tarvitaan myös siksi, koska suoraa
totuudellista kuvaa ei voida aina välittää tulkitsijoille ja
merkitysten havaitsijoille. Se siis tarkoittaa sitä, ettei kaikkea
voida aina havaita suoraan ilman välittäjää. Kuitenkin tuon
merkityksen välittäjän rooli on erittäin tärkeä, koska se
monesti antaa viimeisen tulkinnan käsitteelle tai asiasisällölle.
Ilmiöitä ei siis aina voi yhteismitallistaa ihmisten
havainnointijärjestelmän kanssa. Merkityksiä voidaan tulkita
esimerkiksi kaanonin, eli vallitsevan ajatteluperinteen tai sitten
esimerkiksi yksilöllisten arvojen kautta. Symbolihavainnointi on
ominaisuus, joka ihmisillä on erilaisen määrän mukaisesti.
Ihmisen on siis tavoitettava syväsymbolien taso, joka tarkoittaa
ainoaa, Habermasin filosofiassa universaalipragmatiikan nimellä
kutsuttua universalistista ymmärryksen rakennetasoa. Kun
tarkastellaan sitä, mistä merkitys syntyy, voidaan ensiksi sanoa
sen seuraavan ihmisen kognitiivisesta havainnointirakenteesta.
Merkitys havainnoidaan sen välittäjän tulkitseman esimerkityksen
kautta. Ihminen kokoaa mielessään tulkinnat yhteen ja siitä syntyy
merkitys. Merkitysvallan tavoittelu perustuu juuri tuon välittäjän
aseman hallitsemiseen, jonka kautta kommentaariaatti pyrkii tuomaan
absoluuttiset tulkintansa ihmisten noudatettavaksi. Merkitys
tulkitaan useasti semantiikan, kielitieteen ja logiikan piirissä
denotaation ja konnotaation käsitteiden kautta. Denotaatio
tarkoittaa käsitteen pinnallista merkitystä ja konnotaatio termin
perusmerkitystä. De Saussure lähestyi merkitystä merkitsijän ja
merkityn käsitteiden kautta. Pierce erotteli merkitystä ikonin,
indeksin ja symbolin kautta. Ikoni tarkoittaa suoraa viittausta
jonkun termin kuvaaman ilmiön olemukseen, indeksi liittyy
kausaalisesti kuvaamaansa asiaan ja symboli tarkoittaa sovittua
merkitystä. Kuitenkin syväsymbolin kautta ylitetään symbolin
sovinnaisuus, koska kaikilla ihmisillä on mahdollisuus havaita asiat
yhdellä tavalla, ainakin sillon kun näillä ihmisillä on
riittävästi ja oikealla tavalla annettua koulutusta. Merkitys voi
olla välillistä tai ei-välitettyä. Jotkut merkitykset voivat olla
vahvempia kuin toiset, jolloin ne nousevat useimmin tulkinnassa
esiin. Merkitys rakentuu siis tavallisesti merkityksien yhtenäisen
rakenteen ja käsitteiden muodostaman konstruktion kautta esiin. Kun
mietitään merkityksen antamisen muotoa, voidaan sanoa, että ilmiö
tai sana nimetään usein joko aidosti ihmisen sisimpää
tavoittelevalla tavalla tai tarkoitusperäisesti, jolloin sen avulla
voidaan yhteiskunnassa pyrkiä saamaan valtaa sitä ohjaamalle
eliittiryhmittymälle, kommentaariaatille. Tarkoitusperäisellä
vertailukohdallisten symbolien tulkinnalla siis pyritään
hallitsemaan ihmisiä. Aidon merkityksen antamisen yhteydessä termi
siis tietyllä tavalla sisäistetään tietyn yhtenäisen kehän
sisään. Siinä siis suljetaan sen piiristä pois sellainen
asiasisältö joka ei ole keskeistä tai merkityksellistä.
Merkitysvalta siis tarkoittaa yhteiskunnallisen eliittiryhmittymän
ylläpitämää valtaa, joka perustuu tiettyjen yhteiskunnassa
käytettyjen arvollisten nimikkeiden sisällön hallitsemiseen. Sillä
voidaan helposti ohjailla ihmisiä toimimaan tavalla, jota he eivät
mahdollisesti edes haluaisi tehdä, ja varmasti se johtaa ainakin
väärinkäsityksiin ihmisten välillä. Merkitysvalta siis toimii
etenkin manipuloimalla termien kehittäjiä ja välittäjiä ottamaan
kantaa termin merkityksen uudelleenjärjestelyyn. Merkityksen voi
siis korruptoida etenkin poliittinen tai kansalaisyhteiskunnan
piirissä valtaa käyttävä taho, jota motivoi puhdas vallantahto.
Merkitys voi siis muodostua etenkin kommentaariaatin motivoiman
adaptiivisen tulkinnan kautta kuin myös ihmisen järjen rakenteiden
tuottaman kiinteän tulkinnan kautta. Adaptiivisessa tulkinnassa
pyritään siihen, että ilmiö tai asia tai käsite saataisiin
näyttämään paremmalta kuin mitä se todellisuudessa on.
Merkityksen lähikäsitteet siis ovat etenkin denotaatio,
konnotaatio, symboli, syväsymboli, alkusymboli, merkki, merkitsijä
ja referantti. Merkityksen antonyymeja taas ovat etenkin ilmikuva,
todellisuus ja vertailukohdallinen symboli. Mielestäni siis
merkityksen aidoimmalla tavalla kokeminen ei johda täysin
yksityiseen kieleen jonka mahdottomuuden esimerkiksi Wittgenstein on
todennut yksityisen kielen argumentissaan, vaan se tarkoittaa
enemminkin juuri universaalipragmatiikan mukaista totuudenkuvausta,
sillä ihmisten välillä on yhteyksiä joiden perusteella he kokevat
merkityksiä ja monesti tuo merkitys saattaa olla yhtäläinen tai
täysin sama. Ainoastaan kommentaariaatin pyrkimys merkityksen
välittäjän manipuloinnilla muuttaa merkityksen sisältöä ja
saada itselleen merkitysvaltaa, on ihmistenvastainen, koska
merkitysvallan alaisina näistä ihmisistä tulee sosiaalisia
psykopaatteja, jotka eivät hellitä ennen kuin kaikki ihmiset on
saatu ajattelemaan täysin yhtäläisten periaatteiden mukaisella
tavalla. Kulttuuri on vain rajallinen ihmisten harkinnan ja
arvioinnin piirissä ja sen takia myös yhteiskunnan tutkimista
tulisi harrastaa vain eksaktin tieteellisen formuloinnin kautta
määritellyillä käsitteillä. Jotkut kulttuurit ovat
universaalisesti pätevämpiä kuin heikomman tason kulttuurit ja sen
takia niistä on helpompaa kehittää kulttuurin ylittävää
päättelyn tasoa.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti