tiistai 13. kesäkuuta 2017
Kulttuurin käsitteestä
Nykyaikaisen monikulturismin takia on
tärkeää määritellä sitä, mitä kulttuurin käsite tarkoittaa
ja mitä se ei tarkoita. Kulttuuri on jotain mitä viljellään ja
levitetään. Kulttuuri liittyy jo Snellmanin toteamalla tavalla
kieleen, sillä sen kautta päästään käsiksi kansakunnan ja
kulttuurin henkiseen elämään ja henkiseen perimään. Kulttuuri on
jotain mikä ilmenee samanlaatuisuutena. Samanlaatuisuus on tärkeää
sen takia, että kultttuuri ei voi elää, jos siinä ei jaeta
tietynlaisia ajatuskulkuja ja maneereita. Kulttuuri määritellään
sen kautta, kun ihmisten toiminnassa ja ajattelussa voidaan havaita
perustavanlaatuisia eroja. Erot kulttuureiden välillä liittyvät
siihen, miten ymmärrys kulttuuria kohtaan voi olla erilaatuista.
Erot ovat niitä kohtia, joissa kulttuurit erottuvat toisistaan.
Kulttuuri on sellainen muodostelma, joka erottuu muista kulttuureista
jaettujen tapojen ja arvojen kautta. Nämä voivat olla esimerkiksi
kulttuurin jäsenten arkeen ja vuodenkiertoon liittyviä tapahtumia
ja kulttuurin vaatimia toimenpiteitä. Kun tarkastellaan sitä, mitä
varten kulttuureja tarvitaan ja miksi ne ovat tarpeenomaisesti
vaadittuja, voidaan sanoa, että ihmisten tavat vaativat sen, että
taustalla on kulttuuri joka tukee kulttuurinomaista toimintaa ja
ajattelua. Kulttuurit siis vastaavat tiettyjen ihmisten elintapoihin.
Sille, että ihmisillä on tietyn kulttuurin mukaisia arvoja ja
tapoja ei varsinaisesti voida löytää syytä. Voidaan kuitenkin
ajatella, että kulttuureiden kehittyminen on ollut ainutlaatuinen
tapahtuma, ja sen takia kulttuureilla voidaan katsoa olevan syytä
olemassaololleen ja toisista erottautumiselle. Kulttuurit ilmenevät
siten, että ne esimerkiksi korostavat tietynlaista elintapaa. Se
siis kertoo siitä mitä ihmiset tekevät ja harrastavat. Kulttuurit
ilmenevät myös tietynlaisena sosiaalisena jatkuvuutena, joka
ilmenee siinä, kun ihmiset siirtävät kulttuurinsa mukaisia
ajattelu- ja toimintatapoja eteenpäin. Sosiaalisen jatkuvuuden
mukainen ihmistenvälisyys on tärkeässä roolissa välittämässä
kulttuuria eteenpäin uusille ja nuoremmille sukupolville.
Voimakkaimmin sosiaalinen jatkuvuus on tietysti koskenut erityistä
kulttuurista pääomaa ylläpitäneillä tahoilla kuten esimerkiksi
eri maiden tietyillä aatelissuvuilla. Kulttuurin erottautumista
toisista voidaan tarkastella etenkin elinkeinojen kautta: on ollut
pyynti- ja keräilijäkulttuureita ja maanviljelyskulttuureita ennen
nykyisen mukaista urbaania palvelu- ja massatuotantokulttuuria.
Monesti siis kulttuuri määrittyy siitä, mistä lähteestä ihmiset
saavat ruokansa. Kuitenkin esimerkiksi Pentti Linkola ja Oswald
Spengler ovat korostaneet sitä, että nykymuotoinen
elintasoesteetikkokulttuuri joka on menettänyt yhteytensä maahan,
on valmistelemassa omaa tuhoaan ja loppuaan. Kulttuurin ylittävä
päättelyn taso liittyy etenkin tieteeseen ja logiikkaan. Tietyissä
kulttuureissa koulutuksen avulla on helpompaa päästä käsiksi
kulttuureiden tason ylittävään päättelyyn ja sen takia
kouluttautuneet henkilöt voivat olla edistämässä myös oman
kulttuurinsa ja tieteenvälisyyttä. Habermasin
universaalipragmatiikan käsite havainnollistaa tuota korkeampaa
kulttuurin ylittävää tasoa. Kulttuureita voidaan arvostella
elinkeinon, elintason ja markkinatalouden kehittymisen asteen avulla.
Esimerkkeinä kulttuurisista vähemmistöistä, jotka ovat pystyneet
isäntäkulttuurinsa suuremmasta ihmismäärästä ohjailemaan
merkittävällä tavalla koko ympäröivää kulttuuria ovat
baltiansaksalaiset ja suomenruotsalaiset. Baltiansaksalaisten
aikakausi kesti Virossa ja Latviassa yli 700 vuotta.
Baltiansaksalaiset omasivat saksalaisten kulttuurinomaisia piirteitä,
joihin lukeutuivat esimerkiksi työteliäisyys, ahkeruus ja
uskollisuus. He olivat omaisuutensa ja valta-asemansa perusteella
yläluokkaa ja kaupungeissa he olivat pitkälle enemmistönä. Olen
lukenut siitä, että jos saksankielinen nainen tai mies meni
ei-saksankielisen (Nicht-Deutsch) kanssa avioon, pakottivat
saksankielisen puolison sukulaiset ei-saksankielisen omaksumaan
saksankielisyyden ja baltiansaksalaisen kulttuurin vaatimukset.
Baltiansaksalaiset olivat etenkin maanomistaja- upseeri- ja
tiedemies/kirjailija-luokkaa. He palvelivat aina sen mukaan
naapurivaltioiden armeijoissa, kun tietty valtio hallitsi Baltian
maita. Baltiansaksalaiset ylläpitivät yhteyttä Saksaan ja se
korostui etenkin yhteydessä entiseen Itä-Preussiin eli nykyiseen
Venäjän Kaliningradiin. Suomenruotsalaiset ovat Suomessa olleet
baltiansaksalaisten kaltainen vähemmistö, vaikka ei kuitenkaan yhtä
drastisella tavalla kuin saksalaiset Baltiassa. Suomenruotsalaiset
järjestivät Suomeen aatelisjärjestelmän ja pitkään lähes
kaikki aateliset olivat ruotsinkielisiä. Suomenruotsalaiset ovat
Suomessa korostaneet germaanista ja läntistä alkuperäänsä,
samalla kun monet ruotsinkieliset antropologit kuten Freudenthal ja
Nordenstreng pitivät suomenkielisiä suomalaisia alemman
itäbalttilaisen heimon jäseninä. Tässä perusteluina käytettiin
kaikenlaisia vanhentuneita menetelmiä kuten kallonympäryksen
mittausta ja kulttuurisesti ymmärtämätöntä tapaa suhteessa
suomen kieleen ja sen kehitysasteeseen.. Suomenruotsalaiset olivat
vielä sata vuotta sitten hallitseva luokka Suomessa, joiden
keskimääräinen henkilökohtainen omaisuus oli moninkertainen
suomenkielisiin nähden. Vielä 1800-luvulla ennen Snellmanin
aikaansaamia uudistuksia, ei ollut edes sallittua julkaista suomen
kielellä tietynlaisia kirjoja. Kulttuuri ei siis annettujen kahden
esimerkin mukaisesti aina tarkoita sitä, että saman kulttuurin
jäsenet olisivat aina yhteydessä kaikkien ympäristössä olevien
kulttuurin edustajien kanssa. Kuitenkin se, että kulttuuri voi
jatkaa olemassaoloaan suuremman kulttuurin keskellä on perustuttava
siihen, että siinä on jotain korkeampaa kuin ympäröivässä
kulttuurissa, sillä onhan selvää, että vähemmän kehittyneiden
kulttuurien on mukauduttava vähemmistöasemassaan enemmän
kehittyneeseen kulttuuriin ja sen vaatimiin kulttuurisiin
periaatteisiin. Kulttuurinen muutos tarkoittaa sitä, kun
luovuudentunto, joka kulttuurissa ilmenee taiteiden, tieteiden ja
kirjallisuuden kautta muuttaa vähitellen olennaisella tavalla niitä
paradigmoja, jotka ylläpitävät kulttuuria esimerkiksi elinkeinojen
kehittymisen välityksellä. Tällaisena kehittymisen aikana
suomalaisessa ja suomenkielisessä kulttuurissa pitää esimerkiksi
Runebergin, Lönnrotin ja Snellmanin aikaa ja vähän myöhemmin myös
Aleksis Kiven kirjoitusten myötä. Mielestäni siis
monikulttuurisessa yhteiskunnassa ihmisten on mukauduttava sellaisen
kulttuurin sääntöihin, jotka liittyvät vanhempiin olemassaoleviin
kulttuurisiin paradigmoihin. Esimerkiksi Suomessa Euroopan ulkopuolelta tulevien
maahanmuuttajien on mukauduttava suomalaisen ja suomenkielisen
kulttuurin sääntöihin. Mielestäni kuitenkin Suomen ei tule
ajautua ruotsalaiseen monikulturismiin, vaan säilyttää
suomenkielinen ja suomalainen kulttuuri olemalla kuitenkin samalla
Euroopan ja Lännen pysyvä osa. Maahanmuuttajia, jotka työllistyvät
tai opiskelevat Suomessa voidaan minun puolestani ottaa muualta
Euroopasta ja kaukoidän maista kuten Koreasta ja Japanista.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti