sunnuntai 18. kesäkuuta 2017
Arvoista, merkityksestä ja arvojen muodostumisesta
Merkitys tarkoittaa sitä, mitä
tarkoitteita jollakin käsitteellä on. Merkitys siis tarkoittaa
käsitteen sisältöä. Merkitys siis kuvaantuu arvoin koetussa
symbolissa. Merkitys siis määrittyy etenkin sen kautta, miten
ihmiset tulkitsevat ilmiöiden taustalla olevia syväsymboleita.
Korkein eli tiedollinen toiminta syntyy ja motivoituu etenkin
syväsymboleiden kautta, sillä niissä tieto ei palvele
minkäänlaista käytännöllistä päämäärää. Eli merkitys
määrittyy sen kautta, miten ihmiset tulkitsevat symboleita, joita
he havaitsevat esimerkityksellisellä tasolla. Jotta jokin käsite
voi olla tieteellinen tulee sillä olla vain yksi merkitys, kuitenkin
sen sijaan, että olisi hauska miettiä erilaisia merkitysarvoja
käsitteille, on mukavaa miettiä niitä eriäviä tapoja, joilla
ihmiset käsittelevät merkityksiä kokemusjärjestelmänsä sisällä.
Kuitenkin yksityisellä kommunikaatiotasolla käsitteellä voi olla
kaksi tai useampia merkityksiä ja noita puhetapoja kutsutaan
ironiaksi ja satiiriksi. Arvot taas määrittyvät etenkin sen
kautta, kun ihmiset havaitsevat jonkin asian ja arvostuksellisen
asenteen olevan arvokasta, sellaista, että se erottuu muista
asioihin kohdistettavasta asenteesta. Tuossa tilanteessa, kun ihminen
valitsee itselleen arvoja, tapahtuu tuo toimenpide etenkin
erottelukapasiteetin avulla. Erottelukapasiteetti tarkoittaa etenkin
sellaista järjestelmää, joka voi kehittyä omassa arvojen
tunnistamisessaan. Joku voisi väittää että erottelukapasiteetti
voisi kehittyä ajan saatossa, ja sen myötä se voisi alkaa
korostamaan juuri tietynlaisia arvoja, eli että arvot olisivat
loppujen lopuksi jonkinlaisessa paremmuusjärjestyksessä. En
kuitenkaan osaa ottaa siihen kantaa sen suuremmin. Arvot luodaan
ihmisen maailmasuhteen kautta hahmottuvina arvotunteina. Näin ollen
se kun ihminen kokee arvojaan on hyvin sisäistä, eivätkä arvojen
alkuperäiset prehahmot ole ulkoisessa, vaan impulssi tulee tietysti
sisältä. Ja voidaan sanoa, että maailmasuhteen kehityttyä
tarpeeksi paljon arvoja aletaan sen jälkeen löytää ympäristöstä,
eli sisäistä ja ulkoista verrataan toisiinsa. Eli arvon siis luovat
ihmisten subjektiiviset ja intersubjektiiviset ominaisuudet, koska
objektiivsia arvoja ei ole olemassa. On tärkeää merkityksen
yhteydessä tarkastella merkitysvallan käsitettä. Merkitysvalta
kertoo siitä, ketkä voivat muodostaa erinäisten käsitteiden
sisältöä. Jotta merkitysvallalla ei voitaisiin hallita ihmisiä,
tulisi jokaisen ihmisen muodostaa arvionsa käsitteiden sisällöistä
itsenäisesti, vaikka tulos olisi, kuten se yleensä on, samanlainen
tai lähes samanlainen kuin kaikilla muilla ihmisillä. Arvotunteet
joista arvot syntyvät alkavat ihmisestä. Ne tarttuvat ulkoiseen
tultuaan objektiin, joka muistuttaa arvon materiaalista ja
objektiivista kuvaa. Ne siis järjellistyvät todellisuudessa ja
menettävät sen subjektiivisuuden aspektin, joka liittyy niiden
luonnin tilanteeseen. Sitten on tarkasteltava sitä, miten merkitys
ja arvo liittyvät toisiinsa. Merkitys saattaa joskus saada
arvopeitteen, mikä tekee siitä epäpätevän merkityksen
esimerkiksi tieteelliseen päättelyyn. Toisaalta merkitykset myös
useimmin muodostuvat arvoissa. Tuo siis silloin kun kyseessä ei ole
korkeaan tieteeseen liittyvä käsitteen merkitys. Arvo siis on
sellainen asia, jonka ympärille mieli sitoo itsensä. Arvo korostaa
jonkin tietyn asian merkitystä. Arvo myös tavallisesti tulkitaan
sellaiseksi asiaksi, joka on arvokas. Kun ajatellaan kysymystä
siitä, minkä takia arvoja tarvitaan, voidaan yksinkertaisesti
vastata että ihminen on luonnoltaan arvoja kokeva ihminen. Samalla
tavalla kuin tieteellinen käsite on ilman formulointia vain häilyvä
sana, täytyy myös arvoihin liittyvät sanat käsitteellistää.
Niitä siis tutkaillaan monesta näkökulmasta järjellä. Arvot siis
tulevat ihmiselle sisältä ulos, aivan kuten ulostekin tulee
ihmiseltä sisältä ulos. Arvot tulevat ihmisten tavasta erotella
asioita tunteen perusteella. Arvojen kokeminen perustuu ihmisellä
ihmisten kokemusjärjestelmään. Ihmisellä on tarvetta erotella
asioita ja niiden tärkeyttä erottelukapasiteettinsa avulla. Ihminen
kokee arvoimpulsseja ennen sitä kuin arvotunne muodostuu hänen
mentaalisen osansa eteen. Tuota voidaan kutsua nimellä
arvorealisaatio. Arvojen kokemisesta on kirjoitettava, että arvojen
kokeminen perustuu alkuosassaan prejärjelliselle arvotunnetasolle.
Siinä siis erotellaan asioita ja koetaan eri perusteiden kautta
arvoissa erilaisia painautuma-arvoja. Ihminen voi myös kokea arvot
väärin ja kokea arvoristiriitoja ellei hänen mielensä arvoihin
liittyvä erottelukapasiteetti pysty toimimaan oikealla tavalla.
Arvotunteiden mukaisesti siis ennen arvon kokemista koetaan
tunne-elämys joka sisäistää arvon ihmisen
havainnointilaitteistoon. Monen nykyisen poliittisen puolueen
sanavarastoon kuuluva moniarvoisuus kätkee sisäänsä vaarallisen
länsimaiselle kulttuurille haitallisen tavan suhtautua arvojen
kokemiseen. Se ei loppujen lopuksi tarkoita muuta kuin sitä, että
arvojen kokija seuraa arvoja kokiessaan ja asettaessaan enemmän
toisten ihmisten arvojen kokemista ja sen onnistumista kuin omaansa.
Puolueiden arvot omaksutaan useasti suoraan ja kyselemättä, jolloin
niissä säilyy päällimmäisenä pelkkä denotatiivinen sanataso.
Koska on mielestäni selvää, että arvoja voidaan yhteiskunnassa
manipuloida, ja että etenkin jotkut ihmisten ryhmät pyrkivät
suoranaisesti siihen, on tärkeätä miettiä hieman sitä, miten
tuollainen toiminta tavallisesti todentuu. Manipulointihan siis
nimenomaisesti perustuu siihen, että jokin arvo ohjataan
tietynlaisen merkityksen sisälle. Voidaan puhua myös tietynlaisista
sisäkkäisistä arvoista, jotka sen myötä kun ne asetetaan
sisäkkäin alkavat muistuttaa merkitykseltään yhtä käsitettä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti