Kontingenssi tarkoittaa ehdollista
toimintaa, se siis tarkoittaa sitä, että esimerkiksi ihminen voi
valita toimintansa eri vaihtoehtojen väliltä. Vaihtoehdot ilmenevät
silloin ihmiselle, jos hänellä on riittävän aktiivinen mieli,
joka etsii vaihtoehtoja vapauden laajentamiseen. Vapaus tarkoittaa
etenkin itsestäänmääräytyneisyyttä ja autonomiaa. Vapauteen
liittyy olennaisesti asioista päättäminen ja valitseminen.
Kuitenkin vapauden olemassaolon mahdollisuuden takia, tulisi ihmisen
voida havaita paljon vaihtoehtoja, jotka lisäävät vapauden
mahdollisuutta ja preferenssiautonomiaa. Preferenssiautonomia
tarkoittaa sitä prosessia, kun ihminen valinnoillaan muodostaa
itselleen laajinta mahdollista vapautta. Kun mietitään muutamia
esimerkkejä sen puolesta, miksi ihminen olisi vapaa, niin voidaan
sanoa, että etenkin se, että koska ihmiset harrastavat ajattelua,
tekee se jo heidät suhteellisen vapaiksi. Kuitenkaan kaikki ihmiset
eivät harrasta ajattelua tai ainakaan sellaista ajattelua, joka
voisi tehdä heidät riippumattomiksi suhteessa ympäristöön ja
olosuhteisiin. Vapauden aste ei siis ole kaikille samanlainen ja se
määrittää suuressa määrin myös heidän toimintakykyään
suhteessa toisiin ihmisiin, yhteiskuntaan ja yhteiskunnallisiin
asioihin. Vapautta voi rajoittaa esimerkiksi poliittinen ideologia,
jonka maailmankuva ei ole avoin vaan epävapaiden ihmisten päättämä.
Toinen esimerkki sen puolesta miksi ihminen olisi vapaa, voidaan
käyttää ajatuskoetta, jonka mukaan ihmisille olisi annettu
tietynlaiset individuaalin mahdollisuudet, joten yksilökohtainen
positio loisi vapauden olosuhteet. Tällöin voidaan ajatella, että
esimerkiksi perustuslain tuomat mahdollisuudet varmistaisivat sen,
että ihmiset voisivat olla vapaita, koska ne loisivat vapauden
olosuhteet yksilöille sekä sellaiset periaatteet, joiden mukaan
kaikkia ihmisiä käsiteltäisiin tilanteesta riippumatta yksilöinä.
Moderneissa länsimaissa ihmisten vapaudet ja oikeudet on
tunnistettu, mutta kuitenkin on nykypäivänäkin olemassa sellaisia
yhteiskuntaan liityviä käytänteitä, jotka epätiedostamatta
rajaavat ihmisten vapautta ja sen ideaalisimpia olosuhteita.
Esimerkiksi ihmisten tapa muuttua sosiaalisen yhteisöelämän
sisällä sosiaalisiksi psykopaateiksi on yksi todiste sen puolesta,
etteivät kaikki ihmisten joukkotilanteet ole vielä tänäkään
päivänä täysin ongelmattomia siten, että ihmiset voisivat
vapaasti olla itsenään toisten ihmisten kanssa. Ihmiset voivat siis
erilaisissa joukkotilanteissa kuten koulussa alkaa muodostamaan
keskuudessaan eliittiryhmittymiä, joilla on aina muita enemmän
oikeuksia tämän despoottisen valtahahmotelman sisällä. Isoimmat
ja äänekkäimmät eivät varmasti anna muille niin paljon vapauksia
ja oikeuksia kuin mitkä heillä itsellään on. Ihmisen tulisi olla
vapaa sen takia, että voitaisiin huomata käytänteissä ja
yhteiskunnassa vallitseva epävapaus. Yksi tärkeä periaate ihmisten
vapautta miettiessä on myös se, kun ajatellaan sitä, että ihmisiä
voitaisiin esimerkiksi koulussa pyrkimään omaperäisyyteen ja
vapaaseen luovuuteen ja omien taitojen todistamiseen. Vapautta on
ajateltava myös historian kautta, koska voidaan sanoa, että jos
ihmiset pakotettaisiin epävapauteen sukupolvesta toiseen, eivät he
voisi luoda mitään uutta, luovaa ja omaperäistä. Tässä voidaan
siis havaita se, että tietyt historian ja yhteiskunnan rakenteet
rajoittavat ihmisten vapautta ja rajoittavat jopa ihmisten pyrkimystä
vapauteen erilaisissa konteksteissa. Esimerkiksi erilaiset
popperilaiset historisismit voivat olla rajoittamassa ihmisten
vapautta esimerkiksi kommunismin materialistisen historiakäsityksen
tavalla. On tärkeätä miettiä myös argumentteja sen puolesta,
minkä takia ihminen ei olisi vapaa. Sillä kohdalla voidaan miettiä
esimerkiksi ihmisten tapaa ohjautua ennakkoluuloisista
toimintatavoista ja ajattelusta. Myös ihmisten ryhmät monesti
ehdollistavat ihmisten käyttäytymistä siten, ettei hän voi siinä
yhteydessä toimia vapauden periaatteiden osoittamalla tavalla.
Tietyt ihmisten joukkoon liittyvät käytännöt ohjailevat ihmistä
aivan täysin niitä yksilöimättä. Tietyissä ihmisten kanssa
tapahtuvissa tilanteissa ei siis ole mahdollista olla niin vapaa kuin
puhtaassa ajattelussa ja reflektoinnissa. Ihmisten vapaus liittyy
siis etenkin ajatteluun. Ajattelu mahdollistaa sen, että asiat
voidaan nähdä eri tavoilla ja eri tasoilla. Ajattelu ja
arvostamiskyvyn takia ihmisillä on mahdollista havaita erilaisia
makuja eri asioiden suhteen. Vapauden ominaisuudet tukevat siis
esimerkiksi sitä, että ihminen voi valita erilaisten
mahdollisuuksien väliltä niin elämässään kuin ajattelussaankin.
Vapauden ehto on myös se, että ihmisille annettaan mahdollisuus
päättää eri asioita. Näin ollen ihmisten vapauden asteen
määrittelyssä on myös preferenssiautonomian käsite, joka
tarkoittaa niitä keinoja joilla ihminen pyrkii realisoimaan oman
vapautensa ja sen ehdot. Mahdollisuus valita tarkoittaa siis etenkin
mahdollisuutta ohjata itseä ja tehdä päätöksiä eri asioita
koskien. Se tarkoittaa myös velvollisuutta ottaa vastuu tekojensa
seurauksista. Tärkeätä vapaan toiminnan kannalta on siis se, että
todella tajuaa sen, että jokaisella teolla on seurauksensa. Ihmisen
on otettava vapauden olosuhteiden kautta vastuu siitä, että hän
teoillaan voi vaikuttaa itseensä, toisiin ihmisiin ja erilaisiin
asiayhteyksiin. On tärkeä pohtia myös niitä tekijöitä, jotka
rajoittavat vapautta. Voidaan siis sanoa, että tietyt vammat ja
vaikeudet ja muut perinnölliset ominaisuudet vaikeuttavat sitä,
että jokainen ihminen voisi olla autonominen, vapaa ja pyrkiä
preferenssiautonomiaan, koska monesti esimerkiksi sairaudet voivat
olla estämässä sitä, että yksilö saisi valinnallaan ohjata
itseään kohti korkeampaa vapautta ja preferenssiautonomiaa. Monesti
myös tietynlaiset prefiksoituneet eli esijumittuneet ajatukset
voivat olla syynä siihen, ettei joku yksilö ole vapaa. Tämä voi
liittyä esimerkiksi nuorisoiässä omaksuttuihin elämän
periaatteisiin, jotka rajoittavat vapautta ja voivat esimerkiksi
korostaa esimerkiksi rankkaa työntekoa, joka hävittää
mahdollisesti pyrkimystä vapauteen. Tähän liittyvät myös
ennakkoluulot, jotka samaten estävät vapautta tietyissä
tilanteissa. Voi esimerkiksi ajatella, että joku muu asia kuin
vapaus on tärkeämpi elämässä. Siinä tapauksessa siis
preferenssiautonomia ei päde ja sen saamat arvot eivät ole
sellaisia että ihminen voisi tarkastella ympäristössään olevaa
vapautta. Yksi syy siihen, miksi vapautta tai vapauden tavoittelua ei
ilmene liittyy siihen, että tietyillä ihmisillä on epäkehittynyt
tai epänormaalinen tapa havainnoida sellaisia ilmiöitä, jotka
liittyvät vapauden olosuhteisiin, vapauteen itsessään tai sen
tavoitteluun. Vapaus on enemmänkin mielentila kuin täysin
olosuhteiltaan vapautettu ympäristö. Olen aina kokenut, että
aikani Pariisissa 2009-2010 oli minulle merkittävintä vapauden
aikaa tähän mennessä. Koin silloin, että pystyin olemaan missä tahansa ja pystyin
tekemään mitä tahansa. Vanhemmilta tullut päiväraha takasi, että
yökerhoissa ja baareissa pääsi notkumaan. Join yleensä kolme
pulloa viiniä, viskiä tai samppanjaa päivässä ja röökiä ja
sikareita kului joinakin päivinä yli kolme askia ja sikareitakin
varmaan joskus kymmenkunta. Asuin lisäksi Pariisin ydinkeskustan
hienostoalueella, jossa amerikkalaisten turistien lisäksi yleisin
kadulla ollut näky oli keski-iän ylittänyt minkkiturkkiin
pukeutunut rouva puudelinsa kanssa. Kontingenssi tarkoittaa siis
mahdollisuutta valita tekojen väliltä ja sitä, ettei ihmisten
toiminta ja historia etene ehdottomalla, absoluuttisella ja
yksioikoisella tavalla. Voidaan miettiä esimerkiksi sitä, kun
henkilöllä koskee hampaaseen ja hän miettii hammaslääkäriin
menoa. Ihminen voi siis valita hammaslääkäriin menon ja siitä
porauksen myötä aiheutuvan kivun tai olla menemättä
hammaslääkäriin porauksen takia. Kontingenssi on siis sellainen asia, jonka mukaan voidaan hyvin
monesta näkökulmasta katsoa ihmisten vapauden johtuvan. Ihmisten on
valittava erilaisista vaihtoehdoista, jotta hän voisi olla vapaa
tässä maailmassa. Politiikassa voidaan helposti nähdä olevan
suuriakin eroja sen suhteen, kuinka paljon vapauksia ihmisille
annetaan. Oikeistolaisissa puolueissa vapautta on tavallisesti
tavoiteltu yhtenä arvona, kun taas vasurit korostavat useimmin
yhteisön roolia vapautta tärkeämpänä asiana arvona ja
periaatteena. Vasemmistolaiset siis hyväksyvät sen, ettei ihmisille
anneta mahdollisuutta toimia vapaasti ja ajatella vapaasti. Tämä
sen takia, koska vasemmistolaiset eivät oman epävapautensa takia
halua antaa kenellekään toisellekaan oikeutta vapauden
tavoitteluun. Vasemmistolaisuus siis tässäkin kohdassa perustuu
kateuteen ja haluun rankaista itseä paremmin menestyviä. Toisaalta
taas niissä tilanteissa, joissa vapaus ei liity ideologiaan vaan
muunlaiseen esteeseen, niin ei näitä ihmisiä tulisi pyrkiä
mitenkään rankaisemaan tai tuomitsemaan omasta epävapaudestaan,
koska tuo epävapaus voi johtua esimerkiksi niinkin yksinkertaisesta
erosta kuin vaikkapa ruumiin muodosta, painosta, pituudesta jne.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti