Ihmisten välillä kaikkialla ilmenee
selkeänlaista epätasa-arvoisuutta, joka johtaa erilaisiin toiminta-
ja ajattelumalleihin. Näiden toimintamallien perusteella annetaan
joillekin kohtuutonta hyötyä verrattuna siihen miten pienellä
kokonaisvaltaisuuden asteella heidän toimintansa tai ajattelunsa voi
olla. Ihmiset siis korostavat valheellisella tavalla ihmisten välisiä
eroja joissakin asioissa. Joillakin ihmisillä on tässä
yhteiskunnassa enemmän oikeutta toimia ja ajatella kuin toisilla
ihmisillä. Sen voidaan katsoa liittyvän jonkinlaiseen teennäiseen
kuvitteluun, jonka mukaan vain joidenkin ihmisten näkymän voidaan
katsoa liittyvän yhteen omien pyrkimysten ja tavoitteiden kanssa.
Ihmiset siis rajaavat näkymiään, minkä takia monet heistä
alkavat rajoittaa näkymäänsä vain itsensä preferoimiin asioihin.
Siinä maailmankuvat saavat yhtäläisen horisontin. Monet
epätasa-arvoisesti ihmisiä hahmottavat ihmiset katsovat, että
ihmisten välillä olisi kohtuuttoman suuria eroja siinä mielessä,
että toiset ihmiset voisivat olla suoranaisesti epäinhimillisyyden
rajoilla sen suhteen, kuinka voimakkaasti heidän tulee voida kieltää
itsensä toimiakseen yhteiskunnassa normaalisti. Epätasa-arvoisuus
ihmisten kesken on useimmiten tiedostamatonta ja diskriminoivaa
toimintaa harrastetaan huomaamatta. Tässä voidaan havaita se, että
joissain ihmisissä ihmisten asettaminen parhaimmuusjärjestykseen
olisi jonkinlainen kirjoittamaton sääntö, jonka oletetaan koskevan
kaikkia sellaisia ihmisiä, jotka tekevät jonkinlaisia arvioita tai
lauselmia ihmisistä. Monet katsovat, että koska elämä on
muutenkin julmaa, niin ihmiset voivat paaduttaa järkensä toimimaan
samalla yleisesti epäinhimillisellä tasolla. Epätasa-arvoisen
kohtelun voidaan myös katsoa johtuvan jonkinlaisesta ihmisen
ajattelutoimintojen symbolien epätasapainosta. Siinä tärkeät
symbolit, eli syväsymbolit, eivät ole pystyneet muodostumaan
yksilön arvottamisen pohjaksi, vaan keinotekoiset ja valheelliset
vertailukohdalliset symbolit ovat saaneet ihmisen
arvottamisjärjestelmässä selkeän yliotteen. Tässä kohdin
ihmisten arvot ja symbolit liittyvät joko universaaliseen tasoon tai
täysin tietynlaisista sosiaalisista tykkäämisistä liittyvään
relatiiviseen asioiden havainnoimisen tapaan. Universaali taso
tarkoittaa syväsymbolien tasoa ja sosiaalisista tykkäämisistä
johtuva taso vertailukohdallisten symbolien tasoa.
Vertailukohdallinen symboli on olemassa vain toisten ihmisten kanssa,
mutta syväsymbolin totuus ylittää senkin olosuhteiden tason,
joiden armoilla vertailukohdalliset symbolit ovat. Ne eivät siis
muodossaan ole mitenkään aikaa kestäviä symboleita. Voidaan
ajatella sitä, minkä takia suurin osa ihmisistä toimii tämän
vertailukohdallisen varjotodellisuuden tasolla ja siihen voidaan
sanoa, että monesti ihmiset eivät näe vaivaa siinä, että he
pohtisivat niin syvällisiä asioita, jota syväsymbolien tason
tavoittaminen ihmiseltä vaatii. Ihmiset nauttivat nykyaikaisessa
yhteiskunnassa pinnallisuudesta, jonka koko yhteiskunta on tehnyt
täysin legitiimiksi ja hyväksyttäväksi arvottamisen tavaksi.
Sosiaalinen poikkeavuus ihmisissä voidaan johtaa yleisimmin
erilaiseen tai eri tavoilla ilmenevään toimintaan tai ajatteluun.
Useimmiten poikkeavuus määrittyy toisten ihmisten kautta eli sen
kautta millainen sosiaalinen tai henkinen tasapaino tietyssä
yhteisössä tai yhteiskunnassa kulloinkin on. Jonkinlainen
sosiaalinen psykopatia on yleistä keskivertoisten ihmisten
keskuudessa. Sosiaalisesti psykopaattinen ihminen nauttii
yhteisöelämän tuomasta vapaudesta esimerkiksi ihmisten
kommentoinnissa, mutta kieltäytyy kuitenkin ottamasta yksilöllistä
vastuuta siitä, miten hän toimii silloin kun joukossa on muita
ihmisiä. Tämä on todella yleistä suomalaisessa yhteiskunnassa ja
tavallisessa rahvaassa. Kaikki kiinnittävät huomion ensisijaisesti
toisiin ihmisiin ja siihen miten heistä voitaisiin
henkilökohtaisella tasolla hyötyä. Samalla nämä ihmiset
koettavat saada huomion kiinnittymään toisten asioihin, jottei
heitä itseään arvosteltaisi tällaisen maneerin tavalla. Myös
naisilla on tapana suhtautua kylmästi etenkin sellaisiin ihmisiin,
jotka eivät ole aikaisemmin huomanneet heitä/antaneet heille pakit
kylmällä tai lämpimämmällä tavalla. Naisilla monestikin
ilmenevä pitkävihaisuus ei ilmene samalla tavalla miesten
keskuudessa. Monilla ihmisillä siis sosiaalisen psykopatian myötä
joukkotilanne, jossa on paljon samalla tavalla reagoivia ihmisiä,
muuttaa muotoaan siten, että ihmisyyden ja humanismin periaatteet
menettävät heillä merkityksensä. Joukossa olevalla heikolla
ihmisellä on omasta mielestään enemmän valtaa tehdä asioita tai
sanoa asioita kuin mihin hänestä on yksinään. Monista tulee
laumassa jonkinlaisia rheesusapinoita, mikä johtuu siitä, miten
ihmisten enemmistön geeniperimän mukaan ihminen ei voi olla arvokas
ja tukeutua itsenäisesti omiin voimavaroihin laumassa hevostelun
sijasta. Ihmiset ovat etenkin nuoremman ikäpolven aikana enemmän
lauma- kuin yksilöihmisiä. Ihmisten keskuudessa siis pitäisi
kunnioittaa tiettyjä asioita, joita nykyaikana ei kunnioiteta,
esimerkiksi yksityisyydensuoja ja sukupuolinen suuntautuminen ovat
tuollaisia kunnioituksen ansaitsevia asioita. Ihmisten pitäisi
arvottamistilanteissa rajoittua käyttämään tarkasti formuloitua
asioiden havainnoinnin tapaa. Yhteiskunnallisessa toiminnassa mikä
ei siis liity vapaaseen talouteen, ei voida erotella ihmisiä
yksityisten asioiden kautta. Julkisessa piirissä ei voida luoda
epätasa-arvoista asemaa kansalaisten välille. Yleensäkin
yhteiskunnassa tulisi suuntautua enemmän asiaperäisiin aiheisiin
kuin yksilö/ihmisperäisiin aiheisiin. Ihmisten arvottaminen on
hyvin tärkeä asia, esimerkiksi vaikka opiskelijoita tai palkattavia
työntekijöitä haettaessa on tietysti hyvin olennaista, että
ihmisiä voidaan luokitella joidenkin periaatteiden kautta. Nuo
periaatteet tulisi kuitenkin useimmissa paikoissa formuloida
uudelleen muistuttamaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisten välisen
hyvän periaatteita. Olisi määriteltävä se tarkkaan, mitä työssä
tarvitaan eikä valita ihmisiä ja asetettava heitä
paremmuusjärjestykseen mukakategorioiden kautta. Henkilökohtaisen
tykkäämisen taso pitäisi siis unohtaa samalla kun tulisi korostaa
sen korvaavaa oikeudenmukaisen kohtelun tasoa. Siitä mitkä asiat
ihmiset havaitsevat voidaan sanoa, että ihmiset huomaavat
ensisijaisesti sen, mikä tietyssä asiassa tai huonommassa
tapauksessa ihmisissä ilmenevät. Ihmiset siis monesti tekevät
arvionsa ihmisten ominaisuuksista sen perusteella miten he ilmenevät
ulkoisesti. Ihmiset siis näkevät monesti vain symboleiden kauttaan
määrittämän pinnan. Symbolit monesti voivat ominaisuuksiensa
perusteella valita yksilölliset arvot sen perusteella korostavatko
ne pintaa vai eivätkö ne sitä korosta. Ihmiset arvottavat ihmisiä
ja asioita monesti sen takia miten he ja heidän viitekehyksensä
voivat antaa jollekin kredittiä potentiaalisuuksista sen mukaan
miten he voivat tuottaa hyötyä heille ja heidän viitekehykselleen.
Ihmiset huomioivat monesti myös sen, mikä lisää heidän hyötyään
tietyssä valinnassa. He siis katsovat, että jokin asia tai ihminen
sopii heidän psykologiseen näkymäänsä. Tässä vastakohtana
tulisi nähdä pyyteettömät symbolit jotka eivät vaadi sitä, että
niitä tulisi voida koko ajan todistaa erilaisilla toimintamalleilla.
Ihmiset muodostavat kategorioita itsestään ja toisista ihmisistä
sen perusteella miten nämä ilmikategoriat asettavat ihmisen ja
maailman välisen relaation. Kategorioiden tulisi määrittyä
etenkin syväsymbolien kautta tai ei ollenkaan. Syväsymbolisuus ei
suinkaan tarkoita vain sitä, että ihminen haaveilisi tai ajatuksen
tasolla toivoisi määrittyvänsä jonkinlaisen viittausmerkin
kautta, vaan siinä tulevat yhteen kaikki ihmisten pysyvällä
tasolla toteutuvat symbolit ja asioiden viittauskohdat. Kategorioiden
tekemisen taustalla on siis jonkinlainen ilmenemisen rakenne, joka
muodostuu arvottamisen taustalla olevista symboleista. Symbolit siis
asettavat tässä suhteessa kokemisen tavan. Arvottaminen siis
monesti tapahtuu sen kautta minkälaiset symbolit sopivat ihmisen
omaan symboliverkostoon. Se siis seuraa sitä, millainen näkymä voi
yhdistää arvottamisen kohteen ja arvottaman samaan maailmankuvien
horisontin hahmoon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti