Elintaso tarkoittaa yhteiskunnallisen
hyvinvoinnin määrittämiseksi tarkoitettua käsitettä. Se
tarkoittaa palkkatasoa ja yhteiskunnallisten palveluiden tasoa ja
arvoa. Ihmisestä voi tulla elintason tuote sen myötä, kun hän
samaistaa itsensä ulkoisesti ilmenevään yhteiskuntaan. Tämä
samaistaminen tapahtuu etenkin sen kautta, kun ihminen ostaessaan
esimerkiksi vaatteita kaupasta samastaa itsensä näihin
vertailukohdallisiin symbolisuuksiin joita kaikenlaiset hankittavat
hyödykkeet kantavat mukanaan itsensä perusosana ja ulkoiselle
ilmenevänä osana. Tämä johtaa siihen, että yhteiskunta muuttuu
ilmiyhteiskunnaksi, jossa ei tarvita suuremmin esimerkiksi
ajatustyöskentelyä, koska koko ajattelu muuttuu sen arvaamiseksi,
mitä kukakin ihminen edustaa etenkin omalla toisille ilmenevällä
puolellaan. Kaiken ilmenevyys on siis tällaisen elintason kautta
muotoutuvien ilmiöiden totuus. Ei voida ajatellakaan, että
tuollainen statussymbolien ja muiden symbolikulttuurin ilmiöiden
mukana arvottaminen voisi olla väärin tai älyllisesti
epärehellistä. Voi olla, että tuollainen yhteiskunta vaatisi
parantuakseen jonkinlaisen frugaliteettia korostavan diktatuurin
valtaannostamista. Sillä ihmisille pitäisi näyttää se,
millaisessa varjotodellisuudessa he elävät. Elintason tuotteet
kouluttautuvat monesti pitkälle vaikkei heidän toimintansa tai
ajattelunsa mitenkään muuttuisi esimerkiksi pitkien
yliopisto-opintojen myötä. Nämä koppavat asenteet ovat monesti
ihmisen mukana myös silloin, vaikka he kohoaisivat kuinka pitkälle
hyvänsä yhteiskunnallisessa hierarkiassa. He hakevat siis etenkin
omaa hyötyään kaikessa, vanhemmat nauttivat siitä, kun korkea
elintaso auttaa heidän jälkeläisiään pääsemään muita
korkeammalle yhteiskunnassa. Tämä oman jälkeläisten suosiminen
joka pohjautuu ihmisen apinavaiheeseen on väärä tapa suhtautua
omiin ja toisten jälkeläisiin. Tällä suosimisella näistä
jälkeläisistä tulee omahyväisiä, liian hyvän omantunnon omaavia
ja vanhempiensa virheet omille lapsilleen jollain tavalla kostavia
ihmisiä. Pikemminkin pitäisi pyrkiä linkolalaisesti matalempaan
elintasoon, eikä siihen hulluuteen jota kehittyvä teknologia ja
erilaiset kodinkoneet ja vempaimet ylläpitävät. Myöskin tulisi
pyrkiä pieneen lapsimäärään, ja siihen, ettei kodista tulisi
kuin korkeintaan riittävä sivistyksen taso jälkeläiselle. Ei
pitäisi kuitenkaan pyrkiä niin edistämään kuin ei myöskään
ylläpitämään liian korkeata elintasoa. On naurettavaa miten nämä
usein naispuoliset isukin suosikit, jotka elävät pelkästään
vastakkaiselta sukupuolelta tulevan huomion varassa, muuttuvat
yliopistossa vaihtoehtoihmisiksi, jotka katsovat, että koska moni
kaveripiirissä on tohtori, niin heidän pitää itsekin pyrkiä
etenemään tuolle korkeimmalle koulutuksen asteelle, joka
koostumussubstanssillaan ei enää tarkoita mitään sellaista mitä
tuon tason tavoittaminen tarkoitti aiemmin.
Tärkeä kysymys siinä, kun ajatellaan
elintasokulttuuria ja kulutuskulttuuria on se, mitä ihmiset
alitajuisesti itseltään kysyvät, kun esimerkiksi ovat hankkimassa
jonkinlaista tunnettua statussymbolia. Se on ”mitä muut ihmiset
tästä ajattelevat?”. Tässä nähdään vertailukohdallisten
symbolien vaikutus kulutukseen ja elintasoon perustuvaan toiminnan
muotoon. Monesti ihminen joka tietää, että esimerkiksi
kaveripiirin tai muiden tuntemiensa ihmisten piirissä on ollut
yleistä hankkia jonkinlainen tarvekalu haluaa monesti myös itse
hankkia sellaisen. Tällaisella matkimisen kulttuurilla siis pyritään
etenkin siihen, että saataisiin sosiaalisissa piireissä
henkilökohtaista arvostusta, vaikka voi varmasti sanoa, että apinan
tavoin toisten ihmisten toiminnan matkiminen ei todellisuudessa vaadi
ihmiseltä suurempaa panosta. Matkiminen on hyvin tavallista myös
monessa toisenlaisessa toiminnassa. Yleisimmin sillä pyritään
siihen, että ihminen hyväksyttäisiin jonkinlaiseen joukkoon jonka
jäseneksi hän halajaa. Monet ihmiset siis haluavat olla etenkin
kuluttajia ja etenkin monilla naisilla harrastuksien joukkoon kuuluu
shoppailu, joka tarkoittaa todellisuudessa tarkoituksellista oman
toiminnan samaistamista siihen, mihin ostettava tavara viittaa ja
mitä yhteyksiä sillä voidaan katsoa olevan etenkin
populaarikulttuuriin liittyviin ilmiöihin. Tämä tapa on
haitallinen ja älyllisesti epärehellinen ja lopulta monet pyrkivät
brändäämään itsensä koko elämänsä laajuudella kulutuksen ja
elintason kulttuuriin. Kun ihmisen ei ole tarvinnut tehdä mitään
koko lapsuus- ja nuoruusaikanaan kunhan ovat vain kuunnelleet
vanhempiensa neuvoja, ei voida sanoa, että tuollaisen ihmisen elämä
olisi kovinkaan arvokasta, jos ihmisten omatoimisuutta ja omia
lahjoja arvostetaan enemmän kuin sitä, että ihmiset määrittyisivät
alkuperäisestä elintasostaan.
Kulutuskulttuurissa korostetaan sitä,
että jatkuva vaihtotalouteen osallistuminen on olennaista ihmisille
ja heidän hyvinvoinnilleen. Mainokset toitottavat jatkuvasti sitä,
miten ihmiselle on välttämätöntä astaa taas tämä uusimmainen
vempele. Monet elävät tässä kulutuskulttuurissa sen takia, koska
he katsovat, että heidän on joko korostettava tai heidän on
peiteltävä jotain osaa itsestään. Kulutuksesta siis etsitään
etenkin oman minuuden peitteitä ja korvikkeita. Monet katsovat, että
kulutus on mukavaa toimintaa, etenkin silloin jos itsen ei ole
täytynyt nähdä vaivaa valuutan saamiseksi. Kuluttaminen kuluttaa
myös maapallon ilmakehää ja toimii monissa tapauksissa eettisesti
väärin suhteessa suureen osaan ihmisiä. Markkinatalous on
mielestäni matalemmalla asteella täysin hyväksyttävä asia, mutta
mielestäni ihmisten ei tulisi samastaa omaa minäänsä niihin
symboleihin, joita he ovat rahalla itselleen hankkineet. Ihmisen
tulisi harrastaa itsereflektiota mieluiten hyvin stoalaisin ja
spartalaisin olosuhtein
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti