lauantai 11. toukokuuta 2024

Uudistuksia kouluun

Koko koulutujärjestelmä tulisi Suomessa muuttaa uusiksi. Opiskelemisesta etenkin teini-iässä on tehtävä paljon nykyistä itsenäisempää ja näin ollen oppilailta tulisi odottaa enemmän. Valtakunnallisesta opintosuunnitelmasta tulisi luopua etenkin lukiossa kokonaan, ja koulut tulisi erikoistaa opettamaan jotain tiettyä alaa tai alasuuntausta, millainen esimerkiksi lukio oli ennen vuoden 1975 sosialistien suunnittelemaa peruskoulu-uudistusta. On myös selvää, että esimerkiksi kieliä tulisi opettaa yhden kokonaisen oppiaineen sisällä, ja sitä kautta oppilaat saisivat erikoistua joihinkin tiettyihin kieliin, joiden opettamisessa ja oppimisessa korostetaan ajatusta poikkeuksellisuudesta, kuten on jo aiemmin ollut brittiläisissä public schooleissa, joissa uutta kouluun tulevaa oppilasta pyritään ohjaamaan olemaan jollain tietyllä alalla ”exceptional” eli poikkeuksellinen. Heti kun oppilaat ovat päässeet ohi leikki-iästään, tulisi yläkoulujenkin opetusta muuttaa ja siinä tulisi luoda niitä siemeniä, joiden avulla oppilaat oppivat kulkemaan omaa tietään ilman miettimistä muusta. Lukioihin tulisi tuoda tenttiakvaarioita, ja oppilaista tulisi ohjata tekemään entistä laajempia itsenäisiä tutkimuksia ja tutkielmia omista mielenkiinnon kohteistaan. Esimerkiksi uskonto ja elämänkatsomustieto tulisi yhdistää yhden oppiaineen sisäiseksi aineeksi, jota voitaisiin nimittää esimerkiksi moraalitieteiden oppiaineeksi, ts. uskonnosta poistettaisiin sen tunnustuksellisuus ja elämänkatsomustietoa tulisi muokata siihen suuntaan, että siinä ei välttämättä olisi muka tarvittua uskonnottomuuden tai ateismin vivahdetta. Tämä johtaisi suurempaan avarakatseisuuteen sekä nykyisin uskontoa opiskelevien että elämänkatsomustietoa opiskelevien nuorten parissa. Mielestäni koulutuksen tulisi yksilöityä sitä myötä, kun oppilas ja opiskelija kulkee näitä teitä. Mielestäni myös yliopistossa tulisi ottaa pakolliseksi opiskella ainakin joitain filosofian ja yleisen historian kursseja. Myös olisi tarpeen perustaa jonkinlainen kansalaistaitojen tai kansalaisuskonnon kurssi, jossa käsiteltäisiin yhteiskunnallista osallistumista. Myös on mielestäni tärkeää, että kouluissa opiskeltaisiin kolmea A:ta, eli arvojen, asenteiden ja arvostelukyvyn kritiikkiä, jossa käsiteltäisiin etenkin filosofista arvoteoriaa sovellettuna ja johdennettuna. Siinä siis käsiteltäisiin sitä, miten opiskelijat ja oppilaat voisivat kehittyä arvostelukyvyssään, miten he voisivat välttyä huonoilta, esimerkiksi koulumenestystä estäviltä asenteilta ja miten arvojen subjektiivisuus ja objektiivisuus voitaisiin tunnustaa arvoja käsiteltäessä. Tämä olisi tärkeää etenkin sen takia, että oppilaat eivät olisi niin helposti vaikutettavissa ts. he eivät olisi vaikutteellisia ulkopuoliselle maailmalle ja sen epäjohdonmukaisille virikkeille. Steiner-koulut ovat hyvä esimerkki, ja mielestäni Steiner-kouluissa on paljon sellaista, jota voitaisiin hyödyntää myös tavanomaisessa lukiossa ja yläkoulussa. Opiskelijan itsenäisyys ja integriteetti ovat tärkeimpiä asioita tässä uudistuksessa. Myös luonnontieteet tulisi yhdistää yhden Science-nimisen oppiaineen sisälle. Lisäksi kouluihin tulisi ottaa vähintään lukiotasolta alkaen taidehistoria, mikä on totuutta kulttuurimaissa. III Olli von Becker YTM ja oikeustieteen opiskelija

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti