sunnuntai 21. elokuuta 2022

Sotilaallisuus ja liberalismi – eurooppalaiset taistelevat omien kotimaidensa suvereeniteetistä Ukrainassa

Ukrainan myötä kaikki länsimaiset valtiot voivat todeta olevansa Putinin sotilaallisen hyökkäyksen alaisena. Ukraina on aina pyrkinyt pois ”kohtalonyhteydestään” Venäjän kanssa, ja suuntaunut voimakkaasti koko länsimaiseen maailmaan. Olen miettinyt, että Suomessakin kaivataan vakavasti sellaista kasvatusta, jonka olemme itse käyneet läpi aiemmin ja jonka nuorempamme käyvät läpi parasta aikaakin. Mielestäni peruskoulun laajentaminen lukioihin ja ammatillisiin oppilaitoksiin oli erittäin typerä temppu parlamentissa jatkuvasti pienenevän sosialistiryhmittymän toimesta. Hyvinvointiyhteiskunta on pitkään suomalaisessa talous- ja sosiaalipolitiikassa ilmennyt rakenne, jonka myötä mahdollisuus laajalle ulottuvaan kapitalismiin on aina löyhentynyt. Koska ihmiset monesti ajattelevat, että kun kaiken hoitaa valtio, ei siinä esimerkiksi oppimisen ja koulutuksen kautta saada parhaimpia tuloksia siinä mielessä, että lapset ja nuoret voisivat oppia omia kiinnostuksen kohteitaan niitä korostavissa oppilaitoksissa Eli mielestäni ainakin alkuun lukiot voitaisiin yksityistää ja erikoistaa ne omiin tiedon alueisiin. Jos ammattikouluissakin saa valita oman alansa, niin miksei siihen voisi antaa mahdollisuuden lukioissakin. Kognitiivinen tonaalisuus on termi, jota olen käyttäyt siinä, kun olen miettinyt, miten esimerkiksi peliteoriaa hyödyntäen voitaisiin ottaa selvää tietynlaisista oikean vastauksen ja väärän vastauksen logiikasta. Siinä siis suhtauduttaisiin vastauksiin suhteellisesti sen huomioiden, millainen etäisyys tietynlaisella vastauksella on toiseen vastaukseen, ja millainen etäisyys vastaukselle on keskeiseen toonikaan. Eli taloudellinen ja sosiaalinen liberalismi vaatii sitä, että liberalismi ulottuu myös kouluihin, ja muunlaisella tavalla siellä voitaisiin toteuttaa vapaampaa koulutusta siinä mielessä, että annettaisiin enmmän vastauksia tenteissä, eikä oppilaita turhan takia pakotettaisi istumaan luokassa keskitysleirimäisellä tavalla. Tässä itsenäisen työn lisäämisen pyrkimyksessä voitaisiin ottaa mallia esimerkiksi IB-kouluista, joita jo maassamme on. Mielestäni oikean ja väärän vastauksen logiikan tarkastelun lisäksi voitaisiin luokkatilanteessa vähentää opettajan hitlerimäistä auktoriteettia esimerkiksi siten, että opettajat ja oppilaat vaihtaisivat paikkojaan aina tietyin välein. Tässä nuorille opetettaisiin mahdollisuuksia siihen, että he voisivat kehittyä oman mielenkiinnonkohteensa tutkimisessa, ja opettajat saisivat mahdollisuuden optimoida luokkatilanteen jännitteitä ja asetelmia. Peliteoriaa tulisi etenkin hyödyntää siinä, kun oppilaat valitsevat ja toisaalta myös kuvittelevat aiheuttavansa jonkinlaisen reaktion opettajassa, joka on mielestäni auktortieetin miellyttämisenä täysin tuthaa. Meidän tulisi länsimaissa pitää huoli siitä, että kunnioitamme yksilöitä ja heidän valintojaan. Kuitenkin kun erään entisen lakia lukeneen presidenttimme väitöskirjan nimi mainitsee, tulisi liberaalissa ja demokraattisessa yhteiskunnassa kuitenkin korostaa myös sotilaallisia arvoja. Näitä ovat esimerkiksi uhrivalmius tai uhrautuminen ja kaiken likoon laittaminen. Mielestäni liberaalisuus ja sotilaallisuus eivät sulje toisiaan pois, mitä urhoollinen Ukrainan kansa tuo tällä hetkellä tietoomme. Olli von Becker YTM ja oikeustieteen opiskelija

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti