Tavallisessa
takapajuisessa arvioinnissa toiset ihmiset määritellään omasta minästä käsin, ja
monesti myös oma itse määritellään negaationa toisista ihmisistä käsin.
Esimerkiksi voidaan sanoa, että kristinuskossa ja kaikissa monoteistisissä
uskonnoissa oma hyvyys perustellaan tavallisesti sen perusteella, jos toiset ovat
pahoja, eli koska toiset ovat pahoja ja edustavat pahuutta, olen minä silloin
hyvä. Tästä harhaluulosta kirjoitti jo esimerkiksi Friedrich Nietzsche.
On
myös sanottava, että aristoteelinen Aristoteleen etiikasta tuleva hyveiden
korostaminen ja se kun se leviää ihmisille, on tulkittava huonoksi piirteeksi,
koska mielestäni ei voida sanoa, että jotkut oletukselliset omasta minästä
määräytyvät sanat olisivat parempia ja edustaisivat jonkinlaista yleistä hyvyyttä
tai etiikan kepin päähän nostettua ideaalia. Monesti moraali ja etiikka määritellään
kollektiivisesta ryhmäpositiosta käsin. Kollektiivinen moraali ei ole koskaan
oikeata, koska se monopolisoi etiikan jonkun yksittäisen ryhmän asiaksi. Eli
voidaan sanoa, että yhteisöllinen käsitys oikeasta ja väärästä, hyvästä ja
pahasta, ei ole kunnollinen siihen, että se voitaisiin yleistää kaikkien
ihmisten kohdalle.
Eli
kun ajatellaan moraalista pluralismia, tarkoittaa se sitä, että tietyt
käsitykset etiikassa eivät jakaannu kaikkien ihmisten keskuuteen. Kuitenkin
voidaan sanoa, että länsimaisissa yhteiskunnissa on voitava tukeutua
tietynlaisiin yleisiin periaatteisiin, joihin osallisesti voi olla vaikuttamassa
esimerkiksi sekularisoidun kristillisyyden piirteet. Kuitenkin on monesti ja
monessa sodassa havaittu, että länsimainen moraalinen imperialismi, jota
esimerkiksi Amerikka on ollut laajentamassa ja pakottamassa eri kansoihin, ei ole
sellainen aate, jonka onnistumiseen voitaisiin kaiken huomioiden kovasti luottaa.
Koska
yhteisöille on taattava mahdollisuus olla olemassa ja olla tulematta häirityksi,
voidaan sanoa, ettei kollektiivista vastaavuutta, joka on instrumentti siihen,
kun rajoitetaan ihmisten vertailua keskenään, voida ulottaa liian pitkälle
asti. Kuitenkin länsimaissa eläessämme on myös muistettava se perusta, jolle pluralismi
perustuu, eli se ettei yksittäiset yhteisöt saa olla liittämässä omia
kollektiivisia uskomuksiaan totalitaarisesti erilaisia uskomuksia edustavien ihmisten
yhteisöihin. Länsimaista uskomusjärjestelmää ja suhtautumista totuuteen on
voitava edistää siten, ettemme arvioi uskomuksia raakojen voimasuhteiden
kautta.
Olli von Becker
YTM
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti