sunnuntai 18. elokuuta 2019
Subjektiivisuudesta ja objektiivisuudesta
Subjektiivisuuden ja objektiivisuuden erottelu ja määrittely
liittyy syvällisesti siihen, miten koemme todellisuuden ympärillämme ja kuinka
arvotamme siihen todellisuuteen liittyviä piirteitä. Erottelu on myös tärkeätä
sen takia, koska meidän on tiedettävä näistä kahdesta tärkeimmästä totuuteen
liittyvästä katsomusasenteesta. Subjektiivisuus tarkoittaa subjektiin
liittyvää. Siinä siis annetaan suurempi vapaus subjektille eli havainnoijalle,
eikä sille todellisuudelle, mitä havainnoidaan subjektin kautta. Objektiivisuus
taas tarkoittaa tulkinnan ja havainnon kohteelle annettavaa valtaa, eli siinä pyritään
poistamaan subjektin vaikutus siitä, kun arvioidaan, mikä on tärkeää todellisuuden
havainnoinnissa. Intersubjektiivisuus taas tarkoittaa subjektien välisyyttä,
joka merkitsee sitä, minkä kaikki subjektit voivat jakaa, eli sitä, mikä
yhdistää subjekteja, niiden toimintaa ja tapaa havainnoida todellisuutta. Tämän
kautta voidaan sanoa myös, ettei subjektia ja objektia voida mitenkään erottaa
pysyvällä tavalla toisistaan, koska emme voi erottaa havainnosta subjektia ja
toisaalta emme myöskään pysty havaitsemaan todellisuudessa pelkästään objektiivista
todellisuutta. Esimerkki havainnosta on se, kun näemme punaisen pallon, ja
sanomme sen jälkeen, että pallo on punainen. Kuitenkin voidaan kysyä,
perustuuko havaintomme siihen, että tunnistamme maailman sisällä vallitsevan
tavan nimittää punaista palloa punaiseksi, vai muistammeko suoraohjautuvasti
säännön, joka pakottaa meidät havaitsemaan pallon punaisena ja sen takia
nimittämään sitä siksi. Voimmeko siis tehdä havaintojen sisällä arvioita, vai
olemmeko aivot astiassa, joka vain rekisteröi meille tavan, jolla arvotamme
pallon punaisuutta. Eli on siis aiheellista kysyä voimmeko valita sen tavan,
jolla havaitsemme pallon punaisuuden vai ohjelmoituvatko aivomme sen kautta,
koska aivoihimme on ohjelmoitu tapa, jolla nimitämme pallon väriä. Eli on sanottava,
että jonkinlainen interobjektiivisuus on vaihtoehto, kun ajattelemme sitä,
kuinka meidän pitäisi määrittää ympäröivää todellisuutta, sillä ihminen, joka
havaitsee kaiken jollain tietyllä tavalla ei voi olla oikein, koska subjektilla
on oltava osansa siinä, kuinka ihminen arvottaa ympäröivää todellisuutta, ja on
toisaalta annettava ihmisille oikeus olla muistamatta tiettyjä asioita, koska ympäristössä
on annettava tilaa nimittää todellisuutta omien arvojensa kautta. Kuitenkin interobjektiivisuus
tarkoittaa sitä, kuinka jaamme toisten ihmisten kesken sellaiset arvot, joiden
kautta voimme kuvitella olevamme objektiivisia. Eli subjektiivisuus voi
tarkoittaa sitä, miten havaitsemme todellisuuden itsekkäiden periaatteiden havaitsemisen
kautta. Kuitenkin objektiivisuus ei itsessään voita subjektiivisuutta sen
takia, koska subjektiivisuuden itsekkyyden lisäksi objektiivisuus voi joskus muuttua
skientistiseksi besserwisseroinniksi, jossa ei anneta subjektille eli yksilölle
minkäänlaista tilaa määrittää ja luottaa omiin arvoihinsa. Arvollisuus on tärkeää
havainnoinnissa sen takia, koska ihmiselle on voitava antaa oikeus määrittää
omia arvojaan ja havainnoimaan ja tunnistamaan niitä todellisuudessa. Kuitenkin
on sanottava, että tieteellisyyden mielessä todellisuudesta olisi saatava
mahdollisimman konsistenttia ja koherentunoitua tietoa. Voidaan siis sanoa,
että objektiivisuudesta on hyötyä etenkin luonnontieteissä ja yleisesti
luontoon liittyneissä aiheissa. Toisaalta voidaan sanoa, ettei objektiivista
teekkariasennetta voida yleistää esimerkiksi yhteiskunnan, arvojen ja ihmistieteiden
alalle. Interobjektiivisuus siis tarkoittaa subjektiivisuuden ja objektiivisuuden
välistä välimuotoa, sillä tavalla, että se ottaa huomioon subjektin näkökulman
ja määrittää sen kautta sääntöjä sille, miten voidaan olla objektiivisia siinä
tilanteessa, kun todellisuus vaatii koherenttia tulkintaa.
Interobjektiivisuudessa subjektit havainnoivat todellisuutta neuvottelevasti
mutta samalla kuitenkin kovien tieteiden periaatteet havainnoiden. Interobjektiivisuus
siis tarkoittaa sitä, miten subjektit kommunikoivat mutta toisaalta myös sitä,
miten objektiivisuutta määritellään siinä tulkinnassa, jossa pitäisi saada
tietoa siitä, miten objektiivisuus ja objektiivinen asenne vaikuttavat
todellisuuden tulkintaan erilaisissa tilanteissa, kun voidaan havaita, että
objektiivinen skientismi ei aina riitä todellisuuden tulkintaan, kun huomataan,
että ihmisten tulisi saada jonkinlaista mieltymystä siitä, miten hän tahtoo tunnistaa
todellisuuden osat oman arvotusjärjestelmänsä kautta. Subjektiivisuus siis
tarkoittaa syvällisemmässä merkityksessä ihmisen arvotustoiminnan huomioivaa
todellisuuden tulkintaa. Se ei siis aina tarkoita virheen tekevää
mielivaltaisuutta, vaan arvollinen valinta voi joissain tilanteissa olla turvallisin
ja ihmiselle eniten mielivapautta tarjoava vaihtoehto. Objektiivisuus ei taas toisaalta
tarkoita sitä, että se olisi turvallisin tapa tulkita todellisuutta siten kuten
se on, koska voidaanhan sanoa, että tietynlainen subjektin toiminta voi aiheuttaa
monesti sen, ettei ihminen tunnista totuuden muotoa objektiivisuuden valossa, etenkin
sen takia, koska tuota määrettä ei oteta huomioon toisten ihmisten kanssa
kommunikoidessa. Induktio tarkoittaa päättelyä, jossa edetään havainnosta lakiin,
esimerkiksi kaikki nähdyt joutsenet ovat valkoisia, joten kaikki joutsenet ovat
valkoisia. Deduktio taas tarkoittaa päättelyä, jossa edetään yleisestä laista yksittäisesimerkin
kautta lakiin. Eli deduktio voi olla esimerkiksi Kaikki ihmiset ovat kuolevaisia,
Sokrates on ihminen, joten Sokrates on kuolevainen. Induktiossa ongelma on se,
että esimerkkejä on loputtomasti, eli se voidaan yleistää päättelyn laiksi vain
äärimmäisen pienen esimerkkijoukon piirissä, eikä sekään välttämättä takaa
sitä, että induktio olisi täydellinen. Esimerkiksi joutsenia on niin paljon,
ettei yksikään ihminen pysty elämänsä aikana nähdä niitä kaikkia. Eli on
mietittävä sitä, voidaanko yleistyksiä tehdä pienistä osajoukoista. Deduktio
taas voi erehtyä siinä, kun se yhdistää keskimmäisen päättelyn osan siihen,
millainen esimerkki ja ensimmäinen osa on. Toisaalta deduktiossa voidaan
luottaa jonkinlaiseen hyvään tuuriin, sillä ei luonnonlakeja määritellä kovin
heikoin määrein. Esimerkiksi Huoneessa on norsu, kaikki norsut asuvat joko
Aasiassa tai Afrikassa, joten huoneessa ei ole norsua. Tässä on otettava huomioon
deduktion pilkuntärkeys, sillä joskus pienistä asioista voidaan tehdä
yleistyksiä, jotka vain vaikuttavat tosilta, samalla kun ensimmäinen deduktion
kohta voi olla mielivaltainen ja oudosti kuviteltava.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti