Suomen aateli tarkoittaa ihmisryhmää, joka oli saanut
nauttia erityisoikeuksista ja privilegioista, joihin kuului pitkään myös oikeus
olla maksamatta veroja valtiolle. Monilla aatelissuvuilla oli suuria
säterikartanoita, joista ei tarvinnut maksaa veroja. Suomeen muodostettiin
yhtäläinen äänioikeus ja kansan äänillä valittu Eduskunta vuonna 1906, jolloin
loppui myös uusien sukujen aateloiminen. Monarkilla, eli ensin Ruotsin
kuninkaalla ja sen jälkeen Venäjän keisarilla, oli yli kolmen sadan vuoden ajan
oikeus nostaa aateliin korkeasti menestyneiden miesten sukuja, eli aatelointi
tarkoitti perinnöllistä aateloimista, jossa järjestelmässä aateloidun
jälkeläiset perivät aatelisuuden. Ylhäisiä
ja yleviä herroja, isänvaltaan luottavia, ylähuuli jäykkänä konverseeraavia leidejä,
ja alustalaisten riistämistä ja alempiarvoisena pitämistä – kaikkea tätä on
aateli ja on jo aiemmin ollut. Joka neljäs vuosi julkaistava Aateliskalenteri
on komeaa luettavaa ainakin näistä piireistä ulkona eläville ihmisille.
Aateliset ovat monessa tapauksessa Suomessakin vielä varsin korkeasti
koulutettua ja monissa tapauksissa korkeasti tienaavaa joukkoa. Kuitenkin
joukossa on myös niin sanotusti rahvaaseen vajonnutta väkeä, joiden suvuissa
sukukartanot, taidekokoelmat ja antiikkihuonekalut ovat vain mennyttä aikaa. Tällaiset
aateliset voivat olla yllättävänkin proletaarisissa töissä ja tienata vähän ja
vielä omalla työllä. Kuitenkin kaikki vanhat suvut, joissa on aikaisemmin
koettu tärkeäksi näyttää esimerkkiä alempien säätyjen ihmisille – periaate,
joka nykyisessä Suomessamme voitaisiin kokea jotenkin naurettavaksi – on
kuitenkin tärkeässä roolissa siinä, miten tällaiset ihmiset suhtautuvat
ympäröivään maailmaan, moraaliseen integriteettiin ja kokemukseen itsensä
roolista. On kuitenkin monessa otteessa sanottu, että aatelinen ihminen erottuu
muista kauniiden käytöstapojen kautta. Marja Vuorisen lisensiaatintyö
Aateluuden semiotiikka pyrkii avaamaan algoritmia, joka liittyy siihen, miten
Suomen kirjallisuuden mutta etenkin kaunokirjallisuuden keskuudessa aatelia on
tavattu kuvata yhtenä ja ylimpänä kansalaissäätynä Suomen historiassa. Siinä
ilmaistaan kaikkea aatelisten ulkonäöstä, itsetunnosta, käyttäytymisen
merkkityypeistä ja omaisuudesta. Tuosta tutkimuksesta käy ilmi se, että
aateliset tunnettiin kaunokirjailijoiden keskuudessa, etenkin silloin, kun
tällä ryhmällä oli vielä merkittävä rooli yhteiskunnan ohjaajana ja seuraajana.
Munkkiniemen kreivit, Leif Wagerit ja niin eteenpäin jäivät kuitenkin omaan
aikaansa, eikä nykypäivänä aateliset edusta minkäänlaista romanttisen hötön
keskellä olevaa mytologiaa, joka siihen liitettiin menneenä aikana. Kuitenkin
voidaan sanoa, että aatelisten piirissä katsotaan toistuvasti menneeseen, ja
joissain piireissä mennyttä aikaa kuvataan ihannoivasti ja nostalgisoivasti,
joka liittyy jokaisen aatelissukuisen harrastuksiin kuuluvaan esi-isien
palvontaan. Tämän takia monet aatelisista ovat kulttuurisesti konservatiiveja,
vaikka kuitenkin pyrkimys edellä olevuuteen on tehnyt monista aatelisista
sosiaalisesti liberaaleja ja esimerkiksi maahanmuuttoon myönteisesti
suhtautuvia, koska suuri osa Suomen aatelisista on tullut maahan ulkomailta,
kuten Ruotsista tai saksalaisesta Baltiasta. Suomen aateli on kokoontunut
1800-luvulta alkaen aina Ritarihuoneelle Helsinkiin – siellä rotuaan
jalostamaan haluavat mammat yhyttävät yhteen toistensa jälkikasvuja. Aateli
erottui pitkään yhteisestä kansasta kielen perusteella, sillä yleisin yhteinen
dialekti oli ruotsin kieli, vaikka joillain Saksasta tulleilla suvuilla se oli
ja on osittain vieläkin saksan kieli. Ritarihuoneen amanuenssi Gunilla
Peräsalo kertoo, että aatelin kielijakauma on tällä hetkellä
prosentuaalisesti noin 60-40 ruotsinkielisten hyväksi. Kuitenkin olen itse
nähnyt tästä annettavan myös erilaisia havaintoja, joissa suomenkielisten osuus
alkaisi nykypäivänä olla jo miltei samaa luokkaa kuin ruotsinkielisten. Alex
Snellman, joka ei kuitenkaan kuulu pieneksi käyneeseen aateliseen Snellman-sukuun,
on väitöskirjakseen kirjoittanut hienon kirjan suomalaisista aatelissuvuista,
jotka hän kuitenkin esittää suppeasti muutaman esimerkkisuvun kautta.
Mielenkiintoista olisi mielestäni tutkia sukuja, jotka eivät asu aatelin
tyypillisillä seuduilla, eli Helsingissä ja Etelä-Suomessa. Oma sukuni on ollut
aatelinen jo 1700-luvulta alkaen. Aikaisemmin sukulaiset uskoivat sellaiseen
näkemykseen, että sukuni olisi kuulunut jo 1653 Ruotsissa aateloituun
samannimiseen ja samankaltaisen baltiansaksalaisen taustan omanneeseen sukuun. Omassa
suvussani on ollut mustia lampaita ja säätynsä takia monista ongelmista
selvinnyttä suvun jäsentä, joiden tekoset eivät aina ole näyttäneet puhtaiden
pulmusten tekosilta. Myös suvun aatelista alkuperää on epäilty, mutta yli
parisatavuotisen yhteisen ritarihuoneen kanssa jaetun historian kanssa suvun sallittiin
jäävän ritarihuoneeseen aatelisena sukuna vuonna 1980. Näissä piireissä
kannatetaan isänvaltaa ja roiseja otteita suhteessa tästä laista
huonontuneisiin. Kuitenkin näissä piireissä on pöyhkeilyn lisäksi parhaimmassa
tapauksessa ollut paljon hyvää. Esimerkiksi maaseutuaatelisiin kuuluva
frugaalisuus ja säästäväisyys oli piirre, jota arvostin viime ja tänä vuonna
kuolleiden isovanhempieni piirissä. Etenkin isoenoni vaikutti
mielenkiintoiselta tyypiltä – hän nimittäin ajoi suuren metsäyhtiön piirin
esimiehyydestään huolimatta pienellä punaisella Fiatilla lähes koko
aikuiselämänsä ajan. Myös tämä englannin kielellä sanottuna ”humbleness” ilmeni
siinä, kun isoisäni isä suomensi perheensä nimen suomenkieliseksi Virrantaloksi
oman kotitilansa nimen mukaan. Vieläkin suurin osa suvusta on tuon nimisiä, ja
muut ovat ottaneet takaisin alkuperäisen nimen myöhemmin.
Vasemmistoa
kavahdetaan säännönmukaisesti aatelisissa piireissä, esimerkiksi mieltymykseni
Ultra Bran ja Agit Propin musiikkiin on saanut monen sukulaisen kulmakarvat
nousemaan. Myös kun kerroin kerran ritarihuoneella väitöskirjani aiheesta, jonka
otsikko on Köyhyyden eettiset tulkinnat, katsoivat tässä piirissä elävät aiheen
olevan heille jotain todella vierasta ja heille kuulumatonta. Vaikka sanotaan,
että Keski-Euroopassa aateliset naiset pesevät invalidien jalkoja ja
osallistuvat hyväntekeväisyyteen, on olemassa vielä asennetta, jonka mukaan
sosiaalinen tietoisuus ei kuulu ihmiselle, joka siitä huolimatta on myös
oikeistolainen. Porvarispuolueet ovat edelleenkin niitä, joita aatelisten
ihmisten piirissä äänestetään.
Minä
kuulun sukuuni äitini kautta. Aatelisjärjestelmässä aatelisiksi lasketaan vain
sellaiset ihmistaimet, jotka ovat peräisin aatelisesta siittiöstä, munasolu ei
tähän riitä. Myöskään aatelisilla naisilla ei ole sananvaltaa kolmen vuoden
välein kokoontuvassa aateliskokouksessa – miehet käyttävät tässä menneessä
säädyssä korkeinta valtaa. Kuitenkaan minun sukuni piirissä ei olla puhuttu
”luokkaloisista”, ja minut on hyväksytty samanarvoiseksi suvun jäseneksi. Olen
siis vanhemman veljeni ohella aatelisen suvun jäsen, muttemme itse ole aatelisia
näiden antiikkisten periaatteiden yhä olemassa olevuuden takia. On
mielenkiintoista ja ajatuksia herättävää, minkä takia tänä päivänä Suomessa on
vieläkin ihmisten joukko, joka ei koe naisia yhtä tarpeellisiksi miesten
kanssa. Mutta se liittyykin historiaan, ja historiaa tämäkin sääty suuremmalta
osalta on.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti