Reaktiivisuus tarkoittaa arvojen yhteydessä sitä, että tuon
kaltainen arvo on tullut muualta muotoonsa kuin ihmisten puhtaasta
arvotustoiminnasta. Porvarit tahtovat konsensusta ja haluavat estää kaikki
mahdollisesti syntyvät poliittiset ristiriidat. Kun reaktiivinen käsite on
kiertänyt monen ihmisen ja puolueen läpi, ei siinä ole jäljellä paljoakaan alkuperäisestä
arvosta ja arvon löytämisen tapahtumasta. Täten voidaan kysyä: miksi
yhteiskunnassa ja sen rakentamisessa tarvitaan alkuperäistä ideologisuutta ja
arvojen kehittelyä. Vastaus on se, että politiikkaan kuuluvat arvot, joiden on
tarkoituskin olla erilaisia. Ei kuitenkaan voida sanoa, että jokin arvo tulisi
suoraan puolueen toimistosta, vaan ihmisten on ajauduttava valitsemaan puolueensa
sitä myöten, kun hän tarkastelee arvojaan subjektiivisista mielipiteistä
objektiivisiksi arvoiksi. Alkuperäinen arvon kokeminen tapahtuu siten, että kun
miettiessään moniulotteisesti asioita ja tapahtumia yhteiskunnassa, ihminen
tulee itse luoneeksi itselleen omia arvoja, joista ei kuitenkaan tarvitse
erotella minkäänlaisen puolueohjelman ajatuksia, vaan on huomattava se, että
arvot, sellaiset arvot joista politiikassa päätetään, eivät ole varsinaisesti objektiivisia
arvoja, jotka muodostavat kaiken politiikan perustan, vaan niiden täytyy objektivoitua
adaptiivisen tulkinnan kautta, siten että maksimointiavaruuden avulla määritetään
käykö yksityinen mielipide arvon asemaan, vai pysyykö se subjektiivisena
mielipiteenä. Preferenssiautonomia määrittää kaikista arvoista sen, millaiset
arvot ovat kannatettavia, tai ainakin ne voivat antaa viittaa puoluekannasta
samalla kun ihminen etsii tietoaan omasta itselleen paremmin sopivien vapauden lajien
laadusta. Kollektiivinen vastaavuus määrittää sitä kollektiivisten mielipiteiden
tasoa, joka yhteiskunnassa on hyväksyttävä ainakin eniten tunnustushierarkian
alhaisimmilla asteilla sijaitsevien pyyteellisimpien instituutiotasojen
joukossa. Eli kollektiivinen vastaavuus suhtautuu kaikkiin ihmisiin samalla
tavalla, ja sen on tarkoitus ylläpitää ja hillitä ihmisten alhaisimpia ja
pyyteellisempiä arvoja levittäytymästä korkeampien ja pyyteettömämpien
instituutioiden alueelle. Eli henkisen vapauden hyväksymisellä pyritään siihen,
että kaikki ihmiset arvostaisivat omia ajatuksiaan ja arvojaan, mutta kaikista
eniten sitä prosessia, joka johtaa arvon realisoitumiseen. Sillä, mielestäni vaikka
politiikka ei olekaan tärkein asia maailmassa, niin voidaan sanoa, että se,
että ihmisellä on arvoja, jotka hän on pohdinnan myötä saanut. Vain
arvottamisella ihminen pystyy ohjaamaan omaa suuntaansa maailmassa. Arvot
kertovat ihmisille, miten voimakkaasti tulisi suhtautua asioihin. Reaktiivisuus
siis tarkoittaa sellaista käsitettä, joka syntyy monen kansalaistahon
tarkastelun jälkeen. Onhan selvää, että mikäli halutaan jotain, voidaan myös
samoin olla sitä mieltä, että jokin muu on vähemmän arvokasta. Eli politiikassa
ei tarvitse mielistellä kaikkia puolueita, jossa parasta olisi varmaan se, että
Suomessakin suuntauduttuisiin miettimään kaksipuoluejärjestelmää, joka on
toiminut hyvin esimerkiksi Britanniassa noin 500 vuotta. Samalla kun puolueiden
ja wannnabepoliitikkojen käyttämä kieli pyrkii manipuloimaan ihmisiä
vaikutteellisesti siten, että heistä tulisi aiemmin ennaltapäätettyjen
tosiasiaseikkojen, takia suoranaisesti jonkin puolueen kannattaja. Arvojen
voidaan kuitenkin päätellä johtuneen jonkinlaisista arvostusasenteista. Arvotunne rekisteröi arvon kokijan kohteen ja
näin ollen tunteen kokemisen jälkeen, arvosta tulee maksimointiavaruuden,
adaptiivisen tulkinnan ja preferenssiautonomian kautta objektiivisuuteen kykyä
omaava arvo. Eli olen varsin varma, ettei arvoihin ja niiden tulkintaan voi koskaan
vaikuttaa sisältä, ihmisestä käsin. Kollektiivinen
vastaavuus tarkoittaa teoriani sisällä jonkinlaista alempien tarpeiden valvojaa
jonka tarkoitus on valvoa sitä etteivät alempien tarpeiden pyyteelliset oikut
siirry tunnustushierarkian ylemmille tasoille, sillä silloin kaikki kaupallistuisi
ja toisaalta vain työlle annettaisiin arvoa, sillä röyhkäkapitalismi on yhtä
karkea tapa ajatella, kuten esimerkiksi kommunismi, ja näille kahdelle
nimitykselle on tyypillistä se, että näissä molemmissa järjestelmässä suhtaudutaan
henkisesti matalalla tavoilla esimerkiksi kirjallisuuteen, taiteen vapauteen ja
sen määrittelemiseen. Totalitarismissa on tyypillistä se, että taiteesta tehdään
epävapaata. Mutta voidaanko arvoja vertailla jollakin olemisen osa—alueelle.
Esimerkiksi arvoa voidaan arvioida sen mukaan miten samankaltaiset aatteet
vallitsevat ja jakautuvat. Toinen vaihtoehto miten arvoja voitaisiin arvioida,
on se, että silloin tehtäisiin yksilöllisesti, eli adaptiivinen tulkinta voi olla
tässä tärkeässä roolissa, kun se luo mielipiteelle objektiivisemman ulkoasun.
Loppujen lopuksi kaikki on sitä, minkä voi nähdä eri tavalla ja minkä pohjalta
voi harjoittaa omaa luovaa työskentelyään. Eli tapoja nähdä samanlainen asia eri
näkökulmasta, voi tälle filosofialle tyypillistä, että esimerkiksi Sartren
filosofia on merkittävässä mielessä ollut ambivalentti juttu. Arvoja voidaan
vertailla muodollisesti, joka määrittää esimerkiksi kollektiivista
vastaavuutta. Eli kun katsotaan niitä tyypillisempiä ihmisten omasta
apinaruhostaan huolehtimisen tapoja. Silloin voidaan havaita, että nuo tavat
ovat ainakin sellaisia tapahtumia, joita kaikki ihmiset pitävät hyvänä.
Kollektiivinen vastaavuus määrittää instituutioiden järjestelmässä sitä, miten
ihmisten alimpien tarpeiden tuloksena tulleet halut voivat saada pienemmän
merkityksen. Yksi pointti tässä poliittisten puolueiden ja niiden kannattajien
asiassa on ainakin se, että niiden on pidättäydyttävä määrittelemästä
puolueeseen reaktiivisia arvoja. Subjektiivisen asian muuttuminen
objektiiviseksi voidaan monen mielestä katsoa sellaiseksi tapahtumaksi, jossa
ihmisen kyky erotella todellisuutta ja tiedon järjestelmiä kehittyy siten, että
entiset subjektiiviset arvot saavat paikkansa maailmassa sen kautta. Eli on
ihmisen havainnointikyvystä kiinni pystyykö hän määrittämään itselleen sopivan
näkymän, josta hän voi tarkastella objektiivista todellisuutta, eli on sanottava,
ettei minkäänlainen vallitseva totuus muutu anarkian avulla subjektiivisesta
todellisuudesta objektiiviseksi, vaan ainoastaan ihmisen havainnointikyky voisi
kehittyä, koska onhan selvää, että ihmisellä on tarve etsiä totuutta ja välttää
puolitotuuksia. Mielestäni tunne ja järki eivät ole toisillensa vastakkaisia käsitteitä,
vaan ne ovat sekoittuneet yhteen pitkän ajan kuluessa, vaikka voidaankin sanoa,
ettei nykypäivänä millään tunteilla rakenneta autoja tai tehtaita. Kuitenkin
arvofilosofiassa tunne on järjen osa, samoin kuin järki on tunteen osa. Ja
mielestäni tunteen tehtävä on reaalistaa ihmiselle ja ympäristölle sitä, miten arvokasta
mikäkin on, miten siihen tulisi suhtautua, ja onkohan liian mahdotonta
muodostaa objektiivisia arvoja, ja tarvittaisiinko tuon jälkeen enää
minkäänlaista. On mietittävä arvojen käsitteellistämistä ja niiden totuudellisuutta.
Ensiksi voi varmasti sanoa. ettei käsitteellistäminen tapahdu silloin
minkäänlaisessa konsensusta korostavassa yrityksessä. Toiseksi voi sanoa sen,
etteivät kaikki ihmiset tavallisesti käsitä arvoja ja arvon käsitettä
riittävällä tavalla. Arvot eivät ole yhteismitallisia eivätkä ne myöskään ole
kaikille samoja. Näkymän käsite on merkittävässä roolissa, ja siksi sitä tulisi
opettaa jo peruskoulussa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti