torstai 15. elokuuta 2019
On siis palattava takaisin Kantiin!
Suomalainen yhteiskuntajärjestelmä on siinäkin mielessä
vääristynyt, koska monet yliopistoissa opiskeltavat alat eivät itsessään
tarkoita sitä, että tuollaisella opiskelulla saataisiin myös jonkinlainen ammatillinen
pätevyys. Tämä liittyy siihen, miten vähän Suomessa arvostetaan etenkin
humanisteja mutta myös joitain yhteiskuntatieteilijöiden aloja. Tällaiset
ihmiset joutuvat monesti tekemään matalapalkattuja töitä, jotka eivät useimmissa
tapauksissa liity tällaisen ihmisen kiinnostuksen kohteisiin eikä ainakaan
hänen akateemiseen tutkintoonsa. Esimerkiksi on ihmeellistä, miten vähän
Suomessa arvostetaan etenkin filosofeja ja siinä kannuksensa tehneitä yksilöitä.
Keski-Euroopassa ja etenkin Englannissa, Ranskassa ja Saksassa, filosofia on
edelleen jonkinlainen perustavin tiede, ja esimerkiksi politiikassa toimiakseen
filosofia on täytynyt tulla tutuksi ainakin filosofian klassikoiden kanssa vähintäänkin
joidenkin filosofiaa ympäröivien tieteenlajien kautta Suomi on
insinööriyhteiskunta, joka on täysin vastakkaiinen esimerkiksi Isoon
Britanniaan nähden, jossa tavallisesti korkeimpiin asemiin politiikassa
päätyneet ihmiset ovat opiskelleet esim. Oxfordissa ja Cambridgessa oppiainetta
PPE, eli filosofia, valtiotiede ja taloustiede. Mielestäni varhainen
erikoistuminen johonkin tiettyyn alaan tai muutamiin itseänsä kiinnostavaan
alaan lisäisi se nuoren itsevarmuutta. Jos voisimme jo varhaiselta iältä alkaen
varmistaa, mutta tietenkin itse opiskelijoiden kiinnostuksen mukaan, sen, että
opiskelijat saisivat jo varhaisessa vaiheessa suuntautua omiin mielenkiinnonkohteisiinsa
muuttuisi asiantuntijan käsite
yhteiskunnassa. Kun saisimme jo lukionkin jälkeen tällaista opiskelijapotentiaalia,
olisivat yliopisto-opinnot vain kukka kakun päällä. Monesti
insinööriyhteiskunnasta tulee mieleen yhteiskunta, jossa ei ajatella kovinkaan
korkealla maanpinnasta, eikä etenkään miettiä millaisiakaan korkeampia arvoja
tai periaatteita, ja varmaankin on niin, että etenkin käsitteellisessä
ajattelussa on näiden ryhmien kohdalla selkeitä eroja. Filosofiaa on täytynyt tulla opiskelluksi
kaikenlaisen tieteellisen ajattelun ohessa, koska on selvää, että esimerkiksi suurimmat
matemaatikot ja fyysikot ovat lukeneet myös filosofien tekstejä, mikä ei ole
ollenkaan itsestään selvää nykypäivänä Suomessa. Esimerkiksi Albert Einsteinin
kerrotaan lukeneensa nuorella iällä Immanuel Kantin Puhtaan järjen kritiikin,
ja Kurt Gödel oli hyvin lähellä ns. Wienin piiriä, jossa tieteenfilosofit ja
loogikot Ludwig Wittgensteinia ihaillen, väittelivät tieteen ja todellisuuden
muodosta. Humanisteille tulisi siis
antaa enemmän stipendejä ja apurahoja, koska laajasti sivistynyt humanisti
vastaa varmasti maailmankatsomuksellisen avaruuden ja älyllisen ironian ja
skientismin vastustamisen kautta kymmentä teekkaria. Ei tulisi ajatella, että vain jokin voi olla
oikein, koska tietyt skientistiseen todellisuuteen sitoutuneet koulut ja niiden
opettajat sanovat näin nuorille ihmisille, jotka tarvitsisivat lukiovaiheessa
vapautta ja omien kiinnostuksien kautta syntyvää työkokemusta.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti