keskiviikko 14. helmikuuta 2018
Teatterin teoriasta
Teatterin taidemuotona tulisi
tarkoittaa ja merkitä etenkin ajan kuvaamista ja varsinaisen
näytelmätekstin uudenlaista tulkintaa. Teatteri on etenkin kolmen
kardinaalikohdan välisestä yhteistyöstä syntyvä kokonaisuus,
joka koostuu näyttelijöistä, ohjaajasta ja alkuperäistekstistä.
Katsojan näkökulmasta teatterin tulisi voida synnyttää
kaikenlaisia laidasta laitaan ylettyviä tunteita. Eli itkua ja
naurua. Teatteri ei voi hyväillä ihmistä ja pitää häntä
hyväntuulisena. Teatterin tulee joskus voida antaa katsojalleen
jotain sellaista, jota hän ei kuvitellut voivansa odottaa tullessaan
teatteriin. Mielestäni merkittävinä teatterintekoon vaikuttuneina
tapahtumina ja ilmiöinä voidaan pitää etenkin Antonin Artaudin
”Julmuuden teatteria” ja kotimaan tasolla vuonna 1987 Jumalan
teatterin esitystä Oulussa, joka nosti reaktioissaan julkisuuteen
sellaisia mielipiteitä, jotka toteutuessaan olisivat rajoittaneet
teatterintekoon liittyvää mielipiteen vapautta ja sanavapautta. Kun
tarkastellaan ohjaajan roolia teatterissa, on sanottava ensiksi
tietenkin se, että hänen on hallittava näytelmän pohjana oleva
käsikirjoitus sanasta sanaan. Ohjaajan tehtävä on myöskin
sopeuttaa alkuperäisteksti aikaan sopivaksi ja otettava
näyttelijöistä kaiken irti huomioimalla tarvittu kokonaisuus ja
se, kuinka lahjakkaita hänen näyttelijänsä olevat. Ohjaajan on
siis tarkoitus ottaa näyttelijöistä kaikki tarvittu ja
saavutettavissa oleva esiin. Näyttelijän roolia miettiessä voi
sanoa ainakin sen, että hänen tulee toimia omantuntonsa ja ohjaajan
neuvojen mukaan. Itse asiassa voidaan sanoa, että näyttelijän
tulee suhtautua hahmoonsa siten kuin hän tarkastelisi tiettyä
ihmiskohtaloa omantuntonsa ja etiikan osoittamalla tavalla.
Näyttelijän tulee siis antaa roolihahmolleen omakin tulkintansa
samalla kun hän kuuntelee ohjaajan neuvoja. Teatterin tulee siis
ilmaista myös omaa aikaansa, uuden tulkinnan aikaa, ja tämä
voidaan mahdollistaa esimerkiksi lavasteiden ja musiikin avulla.
Siinä on siis sovellettava tekstiä siten, että jotakin voi jättää
pois ja jotakin voidaan hienotunteisesti lisätä samalla kun
kunnioitetaan alkuperäistä tekstiä. Näyttelijä siis sisäistyy
roolihahmonsa, kun taas ohjaaja ulkoistuu ja vastaa kokonaisuuden
etenemisestä. Teatterin ilmaisu siis perustuu tekstiin, tulkintaan
ja omaantuntoon, Ilmaisu muodostuu siitä, kun osalliset kuuntelevat
itseään, lukemalla tekstin ja mahdollisesti muita saman
näytelmäkirjailijan tekstejä, vaikka voidaankin sanoa, että myös
intertekstuaalisuus voi olla joskus näytelmän teossa hyväksi ja
siinä voidaan hyödyntää täsmälleen vastakohtaisia mielipiteitä
esimerkiksi historian mielessä-. Näin ollen voidaan sanoa, että
teatterissa voidaan toisaalta huutaa mutta myös vaieta ja itkeä.
Ideaalisin katsoja teatterissa on sellainen, joka ei järkyty siitä,
jos näytelmässä käsitellään myös järkyttäviä asioita. Itse
asiassa teatterin lavalla tulisi pyrkiä siihen, että ei olisi
minkäänlaista rajoitetta sen suhteen kuinka hyvin ohjaaja ja
näyttelijät voivat omaksua näytelmän aiheen ja sisällön oman
olemassaolonsa sisällykseksi. Sellainen katsoja on ideaalisin, joka
voi nähdä esityksen kokonaisuuden ja erottelemaan ohjaajan,
näyttelijöiden ja tekstin osuutta näytelmässä. Tietysti voidaan
sanoa Jumalan teatterin hengessä, että esimerkiksi sianpaskan
saaminen pikkutakkinsa päälle ei välttämättä ole paras rooli,
jossa katsoja näkee itsensä, mutta kuitenkin minun mielestäni
jonkinlainen lavalta luettu puherunous on omiaan näytelmän
sisältönä ja siinä voitaisiin ottaa oppia siitä, miten
esimerkiksi Juice Leskinen ja Jim Morrison tapasivat solvata
yleisöään ja koska he saivat yleisönsä alaisikseen, vain harva
heistä varmaan jurnutti myöhemmin siitä.. Voidaankin ajatella
sellaista hypoteettista aihetta, jonka mukaan teatterin harrastaja
tulee teatteriin vain sen takia, että hän saa nähdä näytelmässä
itsensä ja ehkä nauraa räkättää. Teatterin tulisi siis olla
kuin LSD, joka avaisi Aldous Huxleyn sanojen mukaisesti uudenlaisen
havainnoinnin portin. Teatterissa pitää siis mielestäni
tarkasteltava ihmisen olemisen ja olemassaolon vastakohtaisimpia
aiheita, ja näin ollen vanhasta kunnon surrealismista voisi olla
vielä tänäkin päivänä hyötyä. Tätä voitaisiin siis ehkä
lähestyä jonkinlaisena alitajunnan ja sen vinksahteluiden
teatterina. Se tarkoittaa tässä mielessä siis salaisuuksien ja
lausumattomien asioiden esiin nostamista. Tällaisia aiheita voisivat
olla esimerkiksi erilaiset riippuvuudet, ylensyöminen, ylenjuominen,
peliriippuvuus, ja kaikenlaiset fetissit ja perversiot. Teatterin
tulisi näyttää toisaalta ihmisen raadollisuuden mutta samalla
näyttää se kuinka raadollisuudesta nousee kulttuurin kukka kuin
Feeniks tuhkasta. Jumalan teatterin ja Julmuuden teatterin lisäksi on
hyvänä teatteriesityksenä mainittava ainakin Kristian Smedsin
popuularitulkinta Tuntemattomasta sotilaasta noin kymmenen vuotta
sitten.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti