lauantai 17. helmikuuta 2018
Kertomisen ja kuuntelemisen optimoinnista
Kertominen tarkoittaa ihmisen
vuorovaikutuksessa käyttämää roolia, jossa ihminen antaa
informaatiota toiselle ihmiselle, joka kuuntelee, eli ottaa vastaan
kertojan antamaa informaatiota. Kertojan tehtävä on muotoilla
tiedollista sisältöä siten, että kuulija pystyy ottamaan sitä
vastaan ja lisäksi saa tavoitellun viestin välitettyä. Ihmisen
sosiaalista vuorovaikutusta tulisi voida säädellä siten, ettei
siinä oltaisi liian julmia ja laiteta ihmisiä itseensä heikompaan
asemaan. Eli jotta yhteiskunnassa voidaan olla oikeudenmukaisia,
tulisi sosiaalista vuorovaikutusta säädellä ja annettava ihmisille
tietoa tästä säädynmukaisuudesta koulun ja harrastetoiminnan
kautta. Etenkin olisi valvottava sellaista toimintaa, jossa ihmiset
juoruavat alatyylisesti toisista ihmisistä, ja vielä jopa niin,
että ihmiset eivät saata edes tuntea tällaista ihmistä.
Sosiaalisen vuorovaikutuksen optimointi tarkoittaa sitä, että sitä
määrittelevät indikaattorit säädetään oikeaan asentoon.
Tuollaisia indikaattoreita voivat olla esimerkiksi läheisyys
keskustellessa, sävy kuten ironia tai itseironia jne. Miten siis
näitä kahta sosiaalisen vuorovaikutuksen roolia voidaan siis
edistää. Sitä voidaan edistää keskustelutapahtuman
formuloinnilla. Tuo formuloiminen tulisi saavuttaa sillä, että
korostettaisiin ihmisten keskuudessa sitä, että auktoriteetteja
tulee riittävässä mielessä kuunnella, kun ollaan tekemisissä
toisten ihmisten kanssa. Toisaalta auktoriteettien integriteettiä on
väliajoin tarkasteltava ja akateemiset auktortieetit saisivat antaa
ihmisille tietoa käyttäytymisestä, johon kulttuurimeeminä tuotu
sivistys laajenisi vähitellen koskettamaan kaikkia ihmisiä ja
ihmisten ryhmiä. Ihmisen persoonallisuus ilmentyy siinä , kun hän
kertoo jostain asiasta toiselle ihmiselle. Tässä tulisi sisällön
kohdalla tehdä ero asiallisen ja epäasiallisen sisällön välillä.
Kuulijan ominaisuuksia erotellessa tulisi ensisijaisesti muistaa se,
että ennakkoajatukset ja esiajatukset tulisi jättää keskustelun
ulkopuolelle, eikä kuulijallla voi olla valmista ennakkoajatusta
kuuntelijasta, jotta keskustelutilanne olisi ideaali ja että se
voisi edistyä ideaalisesti. Kuulijan tulisi voida ottaa selvyys
kertojan motiiveista, mutta siinä on kuitenkin tärkeää, että
kuulija ei voi jumiutua selittämään kaikkea kertojan toimintaa
yhden motiivin tai alhaiseksi koetun motiivin mukaan. Hyvän
kuuntelijan ominaisuuksia ovat siis ihmistuntemus ja
vastavuoroisuuden ymmärtäminen siinä mielessä, ettei hän ole
liian paljon hiljaa ja toisaalta muistaa ekonoomistaa oman osuutensa
keskustelussa tehokkaasti. Tämä keskustelun optimointi ja
formuloiminen tarkoittaa siis sitä, että keskustelun ja sen
osallistujien välistä suhdetta, mutta kuitenkin vain keskustelun
muotoa, eikä sisältöä, muokataan uudelleen. Huonon
keskustelusiteen ominaisuuksia ovat etenkin saneleminen,
ennakkoasenteet, kovuus ja epäinhimillisyys, sekä täydellinen
välinpitämättömyys suhteessa toisen mielipiteisiin ja ajatuksiin.
Huonossa keskustelusuhteessa jompi kumpi tai jopa molemmat osapuolet
eivät anna toiselle suunvuoroa. Kuulijan ja kertojan suhde ja sen
ideaalisimman muodon löytäminen on tärkeää etenkin kielen kanssa
työskenteleville ihmisille kuten kirjailijoille ja toimittajille.
Kun opiskellaan toisia ihmisiä, tulisi silloin pyrkiä siihen, että
on tekemisissä mahdollisimman suuren ihmismäärän kanssa. Ihmisenä
kasvaminen vaatii siis sitä, että ihminen pystyy omaksumaan
vuorovaikutuksessa erilaisia rooleja, ja tajuaa rittävän etäisyyden
ja sopivan sävyn merkityksen vuorovaikutuksessa. Etenkin erilaisten
roolien omaksuminen on tärkeää, koska silloin ihminen menestyy
parhaiten maailmassa. Koskaan ei tulisi jumiutua vain yhden roolin
alle, koska se tekee ihmisestä tosikon, joka ei voi esimerkiksi
harrastaa itsensä tai toisten ihmisten kyseenalaistamista, eli
ironian ja itseironian käyttämistä. Olisi perustettava etenkin
työyhteisöjen, koulujen ja yliopistojen pariin työpajoja, joissa
alan hallitsevat ihmiset antaisivat tietoa keskustelun optimoimisesta
opiskelijoille ja työläisille. Mielestäni esimerkiksi
kahdenvälisessä terapiassa ihmisten tulisi ilmaista mielipiteitään,
koska terapiassa olisi mielestäni keskusteltava nykyistä enemmän
arvoista ja niistä kertovista mielipiteistä. Ihmisen itsetuntemusta
lisättäisiin terapiassa, kun pyrittäisiin muodostamaan
keskustelujen kautta ihmisille jonkinlainen arvoprofiili ja
kokonaismaailmankatsomuksen kartta. Keskustelutilanteessa tulisi myös
voida arvojen ilmaisemisen lisäksi kehittää arvoja uudelleen
palautteen kautta. Koulussa tulisi opettaa enemmän
mielipidekirjoittamista ja harjoitettava väittelyä ja erilaisia
rooleja keskustelussa.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti