Lukioiden yksityistämisellä ja
opetussuunnitelman uudelleenjärjestelemisellä tai suoranaisella
poistamisella.voitaisiin antaa oppilaille enemmän tilaa
harrastuksien ja erikoistumisalansa mukaisten töiden kanssa.
Mielestäni yhteiskunnan ja elinkeinoelämän tulisi tehdä enemmän
yhteistyötä toisen asteen koulujen kanssa siitä, että yhteiskunta
ja elinkeinoelämä voisivat tarjota oppilaille jo lukioiässä oman
alansa töitä. Erikoistuminen on tärkeä asia, ja siihen tulisi
pyrkiä jo lukiossa.
Ne jotka menettäisivät
yksinkertaiset työtehtävänsä voisivat alkaa kouluttamaan itseään
uudelleen ja etenkin jotkut heistä voisivat kouluttautua oman alansa
asiantuntijoiksi, sillä tätä ihmisten ryhmää tulisi
nykyaikaisessa yhteiskunnassa kasvattaa. Perustulon käyttöön
ottamisella monet ihmiset voisivat saada kohtuullisen toimeentulon
siitä huolimatta onko tällaisella ihmisellä töitä vai ei, ja
tällainen ihminen voisi hyvinkin toimia harrastuksensa mukaan
erilaisissa yleishyödyllisissä tehtävissä, joista saatu
rahallinen tulo ei ole suuri.
Yhteiskunnan vaalilauseiksi tulisi
ottaa itsenäinen oppiminen ja asiantuntijuus. Thomas Kuhn kirjoitti
aikanaan, että tieteen kehittyminen koostuu tieteellisistä
vallankumouksista ja normaalitieteen aikakausista, joissa
ensimmäisessä ihmisiltä vaaditaan innovatiivisuutta ja luovuutta,
ja toisessa vaaditaan fakki-idiotismin mukaista pikkusieluista
näpertämistä, joka sopii hyvin koulumestareille ja luovuudeltaan
matalalla asteella oleville.
Yhteiskunnassa kehitettäisiin
uudenlaisia tapoja suhtautua elämän osa-alueisiin kun siinä
korostettaisiin innovatiivisuutta, idearikkautta ja luovuutta.
Boheemisuuskaan ei välttämättä assosioidu pelkästään Pentti
Saarikosken kirjoihin, joita lukiessa henki alkaa haista viinalle.
Boheemeista tulisi oppia enemmänkin asenne työntekoon kuin asenne
viinanjuontiin. Boheemisuudessa korostetaan sitä, että tiettyinä
aikakausina aika menee sellaisiin asioihin, jotka tuovat tyydytystä,
ja toisinaan sellaisiin asioihin, jotka edistävät hänen
käsitystään taiteen tai tieteenalansa kehittämisestä omilla
lahjoilla eli luovaan toimintaan.
Tällaisessa yhteiskunnassa
korostettaisiin uutta asennetta oppimiseen. Pitäisi korostaa sitä,
että kaikessa toiminnassa tulisi tavoitella koko ajan oppimista ja
uutta tietoa., koska luovuus kehittyy vain ajanjaksoittain. Virheitä
tuijottavat koulumestarit eivät voi olla luovia, koska he
ajattelevat, että tieto on omaisuutta ja ihmiseen talletettavaa
kredittiä, joka saadaan tai ei saada koulusta ja jota ei voida oppia
uudelleen. Boheemi voi olla muutenkin ilman, että olisi kirjailija
tai taiteilja. Se on oikeammin elämänasenne.
Olli von Becker
YTM
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti