sunnuntai 30. heinäkuuta 2017
Kannattaako nykypäivänä olla vaatimaton
Vaatimattomuus on mielestäni tärkein
niin sanotuista kristillisistä hyveistä. Siinä omaa minää ei
korosteta, ei liioitella omia saavutuksia ja ei pyritä hautaamaan
toisia ihmisiä alemmaksi oman kuvitellun hyvyyden ja paremmuuden
takia. Vaatimaton ihminen ei kanna mukanaan statussymboleita, sillä
niiden merkitys ihmisille on lähinnä oman egon kannattamisessa ja
ylösnostamisessa. Kuitenkaan ihminen, joka ei osallistu
talouskilpailuun ei kuitenkaan välttämättä ole minkäänlainen
kommari, vaikka jotkut tyhmät ja pintapuoliset ihmiset ajautuvat
näin ajattelemaan. Vaatimaton ihminen ei myöskään ole välttämättä
heikkolahjainen tai köyhä. Kun nykypäivänä kaikki tavoittelevat
kuluttamiseen tarkoitettua rahaa, on mielestäni todella raikasta,
jos joku ei halua kaikkia sellaisia vempeleitä, joita media ja
kulutusjärjestelmä katsoo välttämättömäksi kaikille hankkia.
Esimerkiksi kun sanoin joskus muinoin, kun eräs ihminen kysyi
pöydässä minkälaisia kännyköitä muilla on, niin kun kerroin
toisten mainospuheiden jälkeen omistavani miltei kymmenen vuotta
sitten kehitetyn kännykkämallin, suhtautuivat jotkut kielteisesti
minuun suhtautuvat ihmiset asiaan asenteella jes – hän on niin
köyhä ja vaatimaton, että me uusimmat hiluvitkuttimet omistavana
olemme parempia kuin tuo on. Tässä voi tehdä myös erottelun
vanhan rahan ja uuden rahan välille. Uusi raha menee ihmisillä
tavallisesti kuluttamiseen, kun taas vanha raha on usein esimerkiksi
maassa tai metsässä, kiinteistöissä jne. Tavallisesti ihmiset,
jotka ovat elintasoesteetikkoja, kiihkokuluttajia, eivät tee
ammattiaan kutsumuksen vuoksi. Kun he etsivät epätyydyttävälle
työlleen vastinetta, sopii siihen osaan kaikenlaisten
yksityiselämään liittyvien vempeleiden hankkiminen. Näille
elintasoesteetikoille on myös tyypillistä se, että he vertailevat
omaisuuttaan toisten omaan, ja siinä he toimivat nimenomaisesti
sillä tavalla, joka on syvällisemmän elämänkatsomuksen
vastainen. Yleensäkin kaikenlaisiin symboleihin tulisi suhtautua
kielteisesti ellei ensin tiedä niiden alkuperää ja mihin ne
viittaavat. Nämä vertailukohdalliset symbolit kuten autot tai
asunnot, vievät ihmiseltä sitä tilaa, minkä täyttäisi muuten
psyykestä tulevat, arvottamiseen tarkoitetut syväsymbolit, joihin
ihmisen koko psyykkinen historia on piilotettuna. On totta, että sen
sijaan, että koko yhteiskunta perustuisi tyhjiin arvokäsitteisiin
ja materiaalisuuteen, olisi parempaa, jos yhteiskunta perustuisi
aitoihin symboleihin, joita niitäkin voitaisiin uudistaa sen mukaan
miten ihmisten yhteisöt kehittyvät yhteiskunnassa. Syväsymboli on
jotain sellaista, joka ei ole riippuvaista ihmisten valinnasta, se
siis on siitäkin huolimatta, vaikkei ihminen ostaisi sellaiseen
johtavaa tuotetta kaupasta, ja tässä se poikkeaa tavanomaisista
vertailukohdallisista symboleista. Syväsymbolilla ei ole
alkuperäistä nähtävää arvoa, koska ne tulevat ihmisen
tavoiteltaviin vasta sen jälkeen, kun ihminen ilmiöitä
arvottaessaan tajuaa sen, että arvojen alkuperä on arvotunteissa,
jotka määrittävät ihmiselle sen, mikä on minkäkin hänen
kohtaamansa ilmiön arvo hänelle ja minkälaisille asioille hän
antaa minkäkin arvon. Arvotunteissa on eroja, eivätkä ne aina
tarkoita tunnetta sen tavanomaisessa sentimentaalisessa mielessä.
Arvotunne voi kohdallistua esimerkiksi velvollisuuden, arvokkuuden,
vastuun, säilyttämisen, sosiaalisen jatkuvuuden ja yhteisöntunnun
kohdalla. Arvotunteet voidaan jakaa arvojärjestykseen sen mukaan,
miten pyyteettömiä tai itsekkäitä niiden näkyviin tuomat arvot
ovat. Itsekkäimmät arvotunteet ovat siis vähäarvoisimpia
arvotunteita, ja ihmisten tulisi kokiessaan pyrkiä saamaan ns. jyvät
akanoista, eli valitsemaan sellaisia arvoja noudattaakseen, jotka
ovat kaikkein pyyteettömimpiä. Kulutuskulttuurin ja
elintasoesteetikkojen selittävänä tekijänä voidaan pitää sitä,
kun ihmiset käsittelevät pintapuolisimpia vertailukohdallisia
symboleita ja katsovat sen arvion mikä niille annetaan julkisessa
piirissä, olevan yleispätevän ja kaikille saman. Julkinen piiri ja
sen suhde arvoihin on merkityksellinen asia, sillä monesti ihmisille
kerrotaan julkisessa piirissä se, mihin heidän tulee uskoa,
luottaa, arvostaa ja tukeutua. Kuitenkin yhteiskunnan nykytila ei
aina ole se piiri, minkä voitaisiin katsoa olevan aina oikeassa
siinä, mihin se ohjaa ihmisiä tukeutumaan. Syväsymbolit, jotka
liittyvät etenkin henkiseen miehyyteen (henkisesti miehiä on saman
verran niin miehissä kuin naisissa) kertovat etenkin veljeyden,
luottamuksen ja uskollisuuden periaatteista, ja sen kautta voidaankin
helposti ymmärtää, miksi vasemmistolaisten ja feministien joukossa
ei paljon syväsymboleita arvojen välittämisessä esiinny. Vain
militantti oikeistokonservatiivinen joukko pystyy muuttamaan
yhteiskunnan sellaiseen tilaan, jossa kaiken oleellisen voitaisiin
katsoa perustuvan pysyviin symboleihin ja ihmisten vapauteen
arvojensa manipuloinnista, mitä kommentaariaatti harrastaa. Graalin
maljaa ja Parsifalin ritariyhteiskuntaa voidaan pitää esimerkkinä
siitä, millaiseen muotoon yhteiskuntaa tulisi muuttaa. Ylpeimmät
miehisyyden tunteet ovat sellaisia nykypäivän suomalaisessa
yhteiskunnassa, ettei niitä voi kovin suuremmin tässä ajassa tuoda
esiin. Suomalainen yhteiskunta on feministisoitunut ja naisistunut,
ettei miehille anneta oikeanlaista huomiota ja tilaa. Naiset tekevät
ennen menopaussin jälkeistä viisastumistaan, mutta etenkin nuorina
kaikki arviot muista ihmisistä omien seksuaalisten tunteidensa ja
hormooniensa kautta. Sellainen joka ei sovellu parittelukumppaniksi,
ei saa yhtä hyvää palvelua nuorelta kaupankassalta, kuin sellainen
joka soveltuu. Vaatimattomuus tarkoittaa etenkin kuuliaisuutta,
sitä,.että mieli on altis tärkeimmille asioille maailmassa.
Vaatimattomuuden hyväksi puoleksi voidaan laskea se, että ollessaan
vaatimaton, ihmisen elämä on tavallisesti tasaisempaa ja
tällaisella ihmisellä on monasti vähemmän stressiä. Vaatimaton
ihminen katsoo, että jokin toiminta ei ole sopivaa. Tällaisia
asioita ovat esimerkiksi itsensä korostaminen ja pröystäily.
Vaatimaton ihminen on tyytyväisempi vähempään. Vaatimaton ihminen
on kiitollisempi useasta asiasta. Nykypäivänä on niin paljon
uusrikkaita ja nousukkaita, että hyvin tulee mieleen tarina Weimarin
tasavallan alaisesta aatelisesta, jonka kuski sanoi, että häntä on
tästä eteenpäin teititeltävä ja aatelinen sanoi, että siinä
tapauksessa hän haluaa, että kuski sinuttelisi häntä, sillä
jokin ero heidän välillä tulisi olla. Vaatimattomuuden vastakohta
on jatkuva kilpailu paremmuudesta ja paremmaltanäyttämisestä.
Vaatimaton ihminen ei pyri hyötymään ihmisistä, he näkevät
ihmiset myönteisemmällä tavalla, he arvostavat ihmisiä eri
tavalla.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti