Johdatus filosofiaan, sen opiskeluun
ja historiaan
Mihin tämä esitys pyrkii
Valmistella ja auttaa alkuun
pääsemisessä
Filosofia voi ulkopuolisesta ja
vasta-alkajasta tuntua vaikealta ja kompleksilta aiheelta. Tämän
kirjallisen esityksen tarkoituksena on avata filosofiaa ja sen
historaa vasta-alkajalle ja näin pyrkiä auttamaan filosofian
opiskelun aloittamisen vaiheessa. Tarjoan myös vinkkejä itse
filosofian opiskeluun, sen historiaan ja filosofian itseopiskeluun
sekä akateemiseen opiskeluun. Filosofian opiskelu vaatii etenkin
käsitteellistä ajattelua ja senkin takia tämän kirjallisen
esityksen lopusta voi löytää perustavimman filosofiseen
sivistykseen liittyvän filosofisen sanaston. (puuttuu vielä tästä
versiosta)
Johdattaa etenkin nuoria filosofian
pariin
Miksi on tärkeää, että nuori oppii
filosofiaa? Aristoteles ajatteli, että teoreettinen mietiskely on
korkein asia, mitä ihminen voi elämässään harrastaa. Monet jo
Sokrateksesta ja Platonista alkaen ovat kuvanneet kuinka hienoa on
nähdä nuoria ihmisiä maailman korkea-arvoisimman aktiviteetin
parissa. Monet ajattelevat, että filosofisten kysymysten pohtiminen
kuuluisi olennaisella tavalla vasta ihmisten elämän myöhempään
vaiheeseen, mutta kuitenkin etenkin antiikissa katsottiin filosofian
opiskelun liittyvän etenkin ihmisen herkkään nuoruusvaiheeseen.
Muodostaa kuvan filosofiasta
aktiivisena tapahtumana
Filosofian roolia tarkasteltaessa on
korostettava sen dialogista vuoropuhelumuotoa. Samalla kun
harrastetaan dialogia, päästään myös tekemisiin toisten
filosofiaa harrastavien nuorten sielujen kanssa. Monesti, kuten voi
länsimaisen filosofian historiasta havaita, on filosofin rooli tulla
erakoksi,koska kaikki ihmiset eivät yllä samalle henkiselle tasolle
kuin mihin filosofit yltävät.Tätäki n voitaisiin
koulutuspolitiikan avulla muuttaa, esimerkiksi lisäämällä
filosofian opetusta ja liittämällä koulujen opetustarjontaan
jonkinlainen yleishumanistinen, elämänkatsomustietoa muistuttava
aine.
FILOSOFIA
Mitä filosofia on
Tieteellisen kielen formulointia
Tieteen kieli tarkoittaa
havaintoperusteisten lauseiden käyttämistä todellisuuden
kuvaamista varten. Tiede pyrkii todellisuuden kuvaamiseen ja siinä
on tarpeen löytää mahdollisimman koherentteja ja luotettavia
kuvaustapoja. Filosofia on kaikkien tieteiden äiti ja tieteen
yhteydessä sen saama tehtävä voisi olla etenkin totuusperäisten
kuvaustapojen määrittely tieteiden toiminnan tarpeena.
Käsiteanalyysia
Käsite tarkoittaa
sanaa, jolla on konnotatiivinen merkitys ja tarkoite. Filosofian
piirissä käsiteanalyysi on tärkeää etenkin sen takia, koska
filosofian käsittelemät asiat ovat ehkä suurimpia mitä maailmasta
löytyy. Filosofian on myös tarkoitus etsiä aidoimpia merkityksiä,
jotka avautuvat vain riippumattoman ajattelun kautta. Voidaan
esimerkiksi havaita se, että puhetaitoa harrastavat ihmiset eivät
pysty formuloimaan merkityksiä tarkasti, vaan käyttävät löyhiä
ja väljiä määritelmiä asioista, joista he puhuvat ja
kirjoittavat.
Syvemmän merkityksen etsimistä
Filosofia pyrkii
löytämään totuuden ja kaivamaan sen esille löyhien määritelmien
ja epäselvästi selitettyjen käsitteiden joukosta. Sen takia
voidaan havaita, että filosofian tulisi siis keskittyä etenkin sen
selvittämiseen mitä ihmisen psyykessä olevat syväsymbolit
merkitsevät erilaisissa tilanteissa ja tapahtumissa. Ihmisen
havaintojärjestelmän tapa liitettynä yhteiskunnan harjoittamaan
manipulointiin johtaa tavallisesti siihen, että symboleiden
ainutlaatuisuus unohtuu ja ihmsiet alkavat harrastamaan julkisen
piirin määrittämien vertailukohdallisten symbolien seuraamista.
Filosofia vaatii etenkin pinnan alle menemistä ja sen takia
syväsymbolit löytyvät vain filosofian ja itsenäisen syvällisen
ajattelun avulla.
Apukeino tieteiden hierarkian
järjestyksessä
Filosofian
tarkoitus on osittain selventää tieteiden hierarkiaa ja selventää
sitä, miten Hempelin peittävän lain malli soveltuu erilaisiin
tilanteisiin, jossa määritellään tieteiden järjestystä niiden
tärkeyden ja selitettävyyden kannalta. Filosofian kannalta voidaan
pyrkiä etsimään tietynlaisia kattomääritelmiä erilaisille
käsitteille. Kattomääritelmä tarkoittaa sitä kuinka käsitteille
voidaan pyrkiä etsimään sellainen merkitys, jonka myötä käsite
viittaa yhtenäiseen viittauskohteeseen. Tässä siis tulee esiin se
filosofian piirre, jonka mukaan sen tulee olla eksaktia luonnon ja
näin ollen todellisuuden ilmiöistä puhuttaessa.
Mitä filosofia ei ole
Puhetaitoa ilman viisautta
Puhetaito
tarkoittaa kykyä kommunikoinnissa ja erilaisten ideoiden
välittäjänä. Monesti puhetaito voi vääristää totuutta ja se
alkaa noudattamaan vain omia sääntöjään. Puhetaito korruptoi
filosofian ja filosofian ideat. Siinä filosofiasta tehdään
puhetaidon renki. Esimerkiksi politiikassa tarvitaan puhetaitoa,
jotta voidaan näyttää rahvaan ja toisten poliitikkojen keskuudessa
vaikutusvaltaisilta. Tämä on valheellista ja syvälliset
ajattelijat ovatkin aina olleet poliitikkojen keskuudessa pienen
vähemmistön sisällä.
Auktoriteetteihin vetoamista
Filosofia perustuu etenkin
auktoriteeteista vapaaseen ajatteluun ja sen takia esimerkiksi vaikka
jonkun kepin päähän nostetun peräsuolen kappaleen
pönötyskorokkeelta antamat lausunnot eivät voi olla perusteita
filosofiselle ajattelulle. Tässä tulee esiin sekin filosofinen
dilemma, että vaikka filosofian opiskelu esimerkiksi yliopistossa
perustuu länsimaisen filosofian historian merkkihahmojen ajattelun
esittelemiseen, ei vapaa filosofi voi siitä huolimatta perustaa
ajatteluaan aikaisempaan ajatteluun perustavaan käsitehelinään ja
nimineppailuun. Kaikenlaisten auktoriteettien ajattelu on pystyttävä
filosofian keinoin kyseenalaistamaan ja muodostamaan omat käsitykset
niistä aiheista, joista muut ovat ajatelleet tavallaan jo aiemmin.
Tapa näyttäytyä viisaana
Tietynlaiset ihmiset haluavat
näyttäytyä läheistensä keskellä ja mikä olisikaan parempi
väline tämän ominaisuuden kehittymiselle kuin filosofia. Toisaalta
myös halu näyttäytyä viisaana voi joskus poikia ja kehittää
yksilöstä todellisella tavalla viisaan miehen tai naisen. Kuitenkin
tulisi huomioida tämän piirteen valheellinen ulottuvuus. Jos joku
näyttää viisaalta pinnallisesti, ei se kuitenkaan takaa sitä,
että tällainen ihminen olisi todella viisas. Esimerkiksi Sokrates
vastusti sofisteja ja puhetaidon ammattilaisia siinä mielessä että
heidän ajattelunsa ei ollut itseisarvollista ja pyyteetöntä.
Empiiristen tieteiden piikatyttö
Vaikka
tieteellisen filosofian kontekstissa voitaisiin ajatella, että
filosofian tulisi nöyrtyä tieteiden periaatteiden kanssa, on
sanottava, että sitä varten, että filosofia voisi olla
riippumatonta ja vapautta kunnioittavaa ei se voi mukautua edes
tieteiden periaatteisiin. Näin ollen filosofian on pysyttävä
omaperäisenä ja oman totuuden alansa kattavaa. On siis huomioitava
esimerkiksi se, että jotkut filosofian aloista eivät taivu
tieteellisen formuloinnin edessä ja siitä huolimatta niillä voi
olla itsenäinen filosofinen merkitys. Tällaisia osa-alueita ovat
esimerkiksi etiikka, estetiikka, arvoteoria ja metafysiikka. Vaikka
kaikkia filosofian lauseita ei voi formuloida tieteen joskus
yksioikoisten periaatteiden mukaisesti ei voida kuitenkaan sanoa,
etteikö tällainen filosofinen ajattelu olisi merkityksellistä
ihmiselle, mutta etenkin hänen teoreettiselle ja sielulliselle
puolelleen.
Filosofian kontekstit
Filosofialla on
erilaisia konteksteja eli erilaisia yhteyksiä, joissa ihmiset
harrastavat filosofiaa. Filosofialla on myös monenlaisia kohteita,
joita voidaan myös nimittää konteksteiksi. Filosofia käsittää
etiikan joka tutkii etenkin hyvyyttä ja hyvettä. Estetiikka joka
tutkii kauneutta ja esteettisiä ilmiöitä. Arvoteoria tutkii arvoja
ja merkityksiä. Logiikka joka tutkii loogisesti pätevää
päättelyä. Tieteenfilosofia joka tutkii tieteen sisältöä ja sen
menetelmiä. Ontologia ja metafysiikka, jotka pohtivat olevaista ja
olemista. Ja yhteiskuntafilosofia joka pohtii ihmiselämän
yhteisömuotojen vaikutusta ihmiseen. Filosofiaa tulisi
Wittgensteinin tavalla käsitellä aktiviteettina eikä pelkästään
teoriana ja silloin filosofia voisi olla myös työpajamaista ja
osallistuvaa. Etenkin ympäristöjen, olosuhteiden ja muiden ihmisten
onnellisuuteen liittyvien asioiden tarkastelua tulisi tuoda
filosofian piiriin osallistuvan filosofian tittelillä.
Filosofian käsitteen historia
Ensimmäinen
filosofi länsimaisen filosofian historiassa, jonka kerrotaan
käyttäneen filosofin ja filosofian käsitteitä oli lukumystikko ja
matemaatikko Pythagoras.
Voisiko filosofia olla osallistuvaa
Filosofian yhteys muihin
tieteenhaaroihin
Esisokraatikkoihin kuuluneet varhaiset
ajattelijat kutsuivat opinalaansa luonnonfilosofiaksi.
Luonnonfilosofia käsitti itseensä kaiken ajattelun kuten myös
kaiken varhaistieteelliseksi luettavan ajattelun. Aristoteles käsitti
alueekseen kaiken, eli hän kirjoitti esimerkiksi etiikan lisäksi
myös fysiikkaa käsittelevän teoksen, joka kuuluu Aristoteleen
koottuihin suomenkielisiin kirjoihin.
FILOSOFIAN OPISKELU
Milloin ja missä sitä on opetettu
Filosofiaa on
opetettu länsimaiden historiassa jo antiikin ajoilta alkaen. Kaikki
tuntevat Sokrateen ja Platonin Akademian ja Aristoteleen Lykeionin.
Kuitenkin filosofian harrastaminen alkoi jo niitäkin ennen, jolloin
filosofiaa harrastivat esisokraatikot, joiden filosofinen
maailmankatsomus oli kuitenkin varsin rudimentaarista ja
alkukantaista.
Milloin se pitäisi aloittaa
Mielestäni
filosofian opetus pitäisi aloittaa jo alakoulun ensimmäisillä
luokilla, mitä ennen sitä voitaisiin kuitenkin esitellä jo
päiväkodissa, johon sitä voitaisiin soveltaa tietynlaisen leikin
periaatteiden mukaisesti. Filosofian opiskelusta tulisi siis lapsille
tehdä helpompaa ja hauskempaa, jolloin sen tarkoitus olisi liittää
filosofia nuorten ihmisten maailmankatsomukseen. Siinä siis
haluttaisiin tuoda esiin niitä maailman ja elämän puolia, joihin
filosofia liittyy. Myös uskonnon opetusta voitaisiin muokata sillä
tavalla, että sen piiriin voitaisiin liittää elämänkatsomustietoa,
jolloin niitä voitaisiin opettaa yhtenä aiheena ja oppialana.
Missä muodossa sitä opetetaan
muualla
Esimerkiksi
Saksassa ja Ranskassa etenkin etiikan opettaminen aloitetaan
oppilaiden hyvin nuorella iällä. Tässä voidaan esimerkiksi
ajatella sitä, kuinka hyvän elämän periaatteiden ja hyvänä
olemisen periaatteiden opettaminen ja opiskelu vaikuttaa lasten
käytökseen ja toisten ihmisten kanssa tekemisissä olemiseen, olisi
korostettava, että filosofian opetus tulisi aloittaa jo varhain
ala-asteella.
Miten sen opettamista tulisi
kehittää Suomessa
Suomessa
filosofian opetus on aina ollut pienen vähemmistön harraste.
Toisissa länsimaissa filosofiaa mutta etenkin etiikkaa opetetaan jo
pienille lapsille ja sen myötä monet valitsevatkin sen esimerkiksi
sivuaineekseen yliopistossa. Myös filosofian laitoksia on
kulttuurimaissa moninkertaisesti Suomen vastaavia enemmän.
Esimerkiksi Englannissa lähes kaikki yliopistossa koulutetut
poliitikot ovat opiskelleet opintojensa myötä myös filosofiaa.
Suomessa filosofiasta ja filosofiaa harrastavista on tehty friikkejä
samalla kun muualla Euroopassa sitä pidetään tärkeänä
yleissivistyksen pilarina.
Mitä on paras ottaa huomioon
Filosofian tulisi
voida vaikuttaa ihmisten ajatteluun järjestelmänä, teoriana ja
aktiviteettina. Jo lapsien tekemiä uteliaita kysymyksiä tulisi
viljellä filosofian opettamisella ja humanistisen
maailmankatsomuksen viljelemisellä. Tulisi tajuta se, että
filosofian opettamisella parannetaan lasten oppimiskykyä kaikissa
lukuaineissa. Filosofian opiskelua alussa tulisi miettiä, kaikesta
filosofian seesteisyydestä huolimatta, sitä, mitä nuori filosofi
tahtoo aikuisena tehdä ja sen myötä tulisi lastata opintoihinsa
myös merkittävällä tavalla kiinnostavia ja hyödyllisiä
sivuaineita. Filosofien työllistymistilanne Suomessa on vieläkin
erittäin surulline ja sen takia tulisi mahdollisesta
idealistisuudesta huolimatta oltava käytännöllinen opintojen
koostumuksen suhteen.
Filosofian opiselun merkitys
Filosofia käsittää
syvällisimmät kaikista maailmassa olevista kysymyksistä. Jos näin
ollen ajatellaan, mihin ihmisen tulisi tässä maailmassa olon
aikansa käyttää, voidaan helposti saada vastaukseksi että
filosofia on yksi tuollainen itseisarvollinen asia, johon ihminen voi
ja johon hänen kannattaa aikansa käyttää.
Laajentaa ajattelukykyä
Filosofian tehtävä
on etenkin ajattelukyvyn laajentaminen ja syventäminen. On siis
pyrittävä siihen, että filosofinen maailmankatsomus voisi
välineenä tavoittaa mahdollisimman suuren osan maailmasta ja
ihmisestä. Filosofian tulee siis perehtyä etenkin asioiden
perusteisiin ja sen jälkeen ravistella niitä niin että ainoastaan
merkityksellinen jää näkyviin. Koska filosofia perustuu
voimakkaasti etenkin käsitteisiin, on huomioitava se, ettei
filosofiaa harrastaessaan niin sanotusti juutu lillukanvarsiin, vaan
kiinnittää huomionsa aitoihin filosofian alan käsittelemiin
ongelmiin.
Mihin filosofian opiskelulla
pyritään
Filosofian
opiskelulla pyritään etenkin siihen, että yksilön maailmasuhde
tulisi välittömämmäksi ja ihminen saisi käsityksen pohdinnan
arvoisista asioista. Filosofian tulisi myös reaalistaa ihmisen
käsitystä asioista joihin hän aidosti pystyy vaikuttamaan ja
toisaalta niistä, jotka eivät ole ihmisen päättely- ja
ajatuskyvyn ulottuvuuden sisällä.
Tavat opiskella
Filosofian
opiskelu perustuu etenkin kirjojen lukemiseen ja kirjoittamiseen.
Ainakin voidaan sanoa, että noilla tavoilla filosofian ja
filosofisen ajattelun voidaan katsoa kehittyvän yksilössä.
Toisaalta yliopistoissa järjestetään myös filosofiaa käsitteleviä
luentoja. Luentojen kuuleminen on mielestäni kirjoja huonompi ja
vähemmän tehokas oppimistapa, koska monesti luennoijat ovat
tasoltaan heikkoja, luennoissa ei ehditä käsitellä yhtä paljon
asioita kuin mikä onnistuu kirjoja lukiessa. Varmasti yksi kohta
luentoja ja luennoitsijoita vastaan on myös se, että luennoissa
korostuu luennoitsijoiden subjektiiviset käsitykset aiheista, jotka
voivat ohjata filosofian opiskelijaa älylliseen epärehellisyyteen.
Kuitenkin on myös mahdollista, että kirjoissakin voi korostua
sujektiivisuus ja sen takia niiden kanssa tulee olla kriittinen ja
lukea laajalti kustakin aiheesta.
Esseet ja kirjat
Kirjallisuusesseetä
kirjoittaessa pitäisi hankkia ennen sitä kokemusta siitä, mitä
jotkut filosofian kaanoniin mukaan otetut filosofit ovat
kirjoittaneet. Ja tietenkin miten. Antiikin kulttuurin opintojen
yhteydessä opin Jyväskylän yliopistossa antiikin retoriikkaa
samannimisen kurssin kautta. Pidän tuota kurssia vieläkin yhtenä
parhaimmista yliopisto-opintojeni kurssina. Se liittyy etenkin siihen
kuinka tuon kurssin tenttikirjallisuudessa jauhettiin toistuvasti
siitä mikä on antiikin mukainen esseen rakenne. Koska en ole
latinan lukijoita en luonnollisesti muista osien latinankielisiä
nimiä, mutta haluan korostaa sitä, että ennen esseiden
kirjoittamista tulisi käydä läpi tuo esseen rakenne.
Tenttikirjallisuus
Jos filosofian
opinnoissa tahtoo päästä pintaa syvemmälle, tulisi filosofian
lukemista harrastaa täysin oma-aloitteisesti. Monesti tentissä on
vaihtoehtoja kirjallisuuden suhteen, mutta laajemman näkemyksen
saamiseksi olisi joskus hyvä hankkia kaikki tenttikirjallisuuden
yhteydessä mainitut teokset ja lukea ne, eikä vain tyytyä yhteen
vaihtoehtoon monista. Tietysti muusta saman aiheen kirjallisuudesta
on etenkin tänä päivänä helppoa ottaa selvää ja monet kirjat
voi hankkia itselle joko ostaen tai lainaten.
Luennot
Minä en ole
koskaan suuremmin luentoja arvostanut osittain siksi, että
luennoijat ovat olleet tyhmiä tai keskinkertaisia mutta etenkin sen
takia, koska jo keskinkertaiset kognitiiviset kyvyt omaava ihminen
pystyy oppimaan paljon enemmän kirjoista kuin luennoista.
Omaperäisen näkemyksen kehittäminen on helpompaa silloin kun
suurin osa filosofian opiskelusta tapahtuu itsenäisesti
tenttikirjojen, tenttien ja kirjallisuusesseiden kehikossa.
Mitä voidaan ennakoida
Filosofian
opetuksessa tenttikysymyksiä voidaan ennakoida esimerkiksi
painamalla mieleen niitä tapoja joilla tietyt tentaattorit
tavallisesti tenttikysymyksiä muotoilevat. Myös kysymysten muodosta
tulisi pitää kirjaa koko yliopisto-opintojen ajan sillä siinä
voidaan ennakoida sitä, miten jostakin aiheesta kysytään.
Kuitenkin monestikaan ei voida ennakoida sitä, mistä tentin
materiaalina olevasta kirjasta ja mistä aihealueesta tentissä
tullaan kysymään. Jos opiskelijalla ei ole aikaa lukea koko
materiaalia, kannattaa johonkin osa-alueeseen keskittymisen sijaan
lukea kursorisesti kaikki ja lukea tärkeät ja olennaisimmat kohdat
tarkemmin.
Tee ero oman filosofian ja
opiskelun välillä
Jotta voi menestyä
filosofian akateemisissa opinnoissa on silloin valitettavasti
osattava poimia sanoja, käsitteitä, oppirakennelmia, nimiä ja
vuosilukuja. Omaperäisellä filosofisella järjestelmällä ei
akateemisen filosofian piirissä pääse korkeille arvosanoille
vaikka tuo oma järjestelmä vaikuttaisi kuinka pätevältä hyvänsä.
Uskalla olla omaperäinen
Vaikka esimerkiksi
esseen kirjoittamisen tulisi perustua perustaviin kirjallisiin
lähteisiin, voidaan niitäkin käyttää eri tavalla, tasollisesti
ja sivuittain. Jos saa hyvän virikkeen filosofiselle kirjoitukselle,
kannattaa siinä keskittyä tulkitsemaan tapahtumaa oman filosofisen
maailmankatsomuksen osoittamalla tavalla eikä ainakaan pyrkiä
ajattelemaan vain sitä, kuinka muut ihmiset olisivat tässä
tilanteessa sanoneet tai kirjoittaneet.
Älä keskity vain teorianeppailuun
Tämä on niin
yleistä etenkin kanonisoidun filosofian ja filosofien piireissä,
koska filosofian yliopisto-opetuksessa keskitytään niin
täydellisesti filosofian kaanoniin, pyhiin tammiin. Mielestäni
elämänfilosofiutta ei pitäisi kuitenkaan väheksyä liian paljon
tarkasti määriteltyjen opinsisältöjen ja suunnitelmien kautta,
vaan pitäisi yliopistossakin antaa mahdollisuus luovaan
filosofisuuteen ja vuosilukujen ja kirjojen nimien ja pintapuolisen
sisällön selventämisen ohessa tulisi opettaa erillistä kurssiaan
filosofisten järjestelmien luomisen historiasta. Myös on tärkeää
pyrkiä oman filosofisen maailmankatsomuksen luomiseen, jonka tulisi
olla täysin riippumatonta akateemisen filosofian standardeista,
sillä, vaikka se ristiriitaista onkin, ovat ne miehet, joiden
filosofiaa akateeminen filosofia pohtii olleet varsin yksinäisiä
erakoita, jotka eivät ole liiemmin toisten ihmisten kirjoittamia
filosofisiä kirjoituksia nuoruuden iän jälkeen lukeneet.
FILOSOFIAN HISTORIA
Historian merkitys
Länsimainen filosofia
Antiikki
Esisokraatikot
Esisokraatikot
elivät antiikin Kreikassa noin 400-600 ennen ajanlaskun alkua ja he
edelsivät antiikin filosofian historiassa Sokratesta. Filosofia sai
alkunsa Jooniassa Vähän-Aasian eli nykyisen Turkin rannikon
kreikkalaisista siirtokunnista. Esisokraatikot pohtivat etenkin
maailman alkuperää ja heille se ei ollut samanlainen kuin
kuuluisalla ranskalaisella taidemaalarilla Gustav Courbetilla
(l'origine du Monde). Termi Arkhe kuvasi heille tuota alkuperää.
Ensimmäisenä tunnettuna esisokraattisena ajattelijan on pidetty
Thalesia, jonka mielestä maailman peruselementti on vesi. On
olemassa tunnettu tarina siitä, kuinka taivasta ihaillessaan Thales
tippui varomattomasti kävellessään kaivoon. Anaksimenes ja
Diogenes Apollonialainen pitivät peruselementtinä ilmaa, Empedokles
piti peruselementtinä maata, Herakleitos piti peruselementtinä
tulta ja Anaksagoras katsoi elementtejä olevan äärettömästi ja
niiden muuttuvan herkeämättömästi.Esisokraatikot olivat etenkin
luonnonfilosofeja ja yhteiskunnallisten ja poliittisten teemojen
katsotaan tulleen filosofiaan vasta Sokrateen aikana.
Sokrates ja Platon
Sokratesta
pidetään länsimaisen filosofian perustajana. Hän toi ensimmäisenä
filosofiaan esimerkiksi etiikan ja ihmisen hyvään liittyvät
pohdinnat. Hän on tunnettu maksiimistaan Tiedän sen, etten tiedä
mitään. Hänen menetelmänsä oli dialektiikka ja sitä on joskus
kutsuttu nimellä sokraattinen dialogi tai sokraattinen menetelmä.
Siinä hän pyrki saamaan käsitteiden määreitä toisilta
keskustelun osapuolilta ja siten näyttämään sen, miten monen
ihmisen olemassaolo ja ajattelu perustui epärehellisyteen ja
olemattomuuteen. Platon oli Sokrateen tunnetuin oppilas ja hän
tallensi kirjoituksiksi Sokrateen käymät dialogit, sillä Sokrates
ei jättänyt jälkeensä minkäänlaisia kirjoituksia. On
kyseenalaista kuinka suuri määrä sokraattisista dialogeista,
Platonin valtavasta tuotannosta on hänen itsensä kehittämää
ajattelua ja kuinka tarkasti hän on kuvannut Sokrateen sanat.
Etenkin kirjat Valtio ja Lait ovat myöhemmin olleet ihmetyksen
kohteina. Platon on tunnetuin etenkin ideaoppinsa kautta, jonka
mukaan kaikilla todellisuuden ilmenemismuodoilla on järjellä
tavoitettava ideatasonsa. Myös hänen autoritaarinen
yhteiskuntakäsityksensä on tunnettu.
Aristoteles
Aristoteles oli
Platonin tunnetuin oppilas, ja hieman riippuen arvostajasta, hänen
tuotantoaan on arvostettu tärkeimpänä länsimaisen filosofian
historian hahmona. Ainakin aikanaan Aristoteles oli erittäin
monipuolinen kirjoittaja ja hän kirjoitti kaikista tuon aikaisen
filosofian eli tieteen aiheista. Myöhemmin keskiajalla skolastiikka
hyödynsi Aristoteleen kirjoituksa oman opetuksensa kaanonina ja
hänen kirjoituksiaan pidettiin kaiken tieteen pohjana läpi koko
keskiajan.. Aristoteles kirjoitti biologiasta, fysiikasta,
matematiikasta, poliittisesta filosofiasta, etiikasta,
kirjallisuustieteestä, psykologiasta, dialektiikasta, keskustelun
taidosta, tietoteoriasta.metafyiikasta, ontologiasta, logiikasta ja
retoriikasta. Platoniin nähden Aristoteles oli realisti eikä hän
uskonut ideaoppiin.
Epikuros
Epikuros oli
antiikin aikainen filosofi, jonka näkemykset poikkesivat
merkittävällä tavalla useista saman aikakauden filosofeista. Hän
esimerkiksi kannatti aikaansa nähden vallankumouksellista näkemystä
miesten ja naisten välisissä suhteissa .Epikuros ei ollut
uskonnollinen filosofi ja hän kieltäytyi hyväksymästä
vallitsevaa käsitystä jumalten kaikkeen liittymisestä. Epikuros
oli myös Demokritoksen hengessä aistitiedon kannattaja ja hän siis
kieläytyi täysin Platonilta tulleeseen ajatukseen siitä, että
aistien taustalla olisi jonkinlainen apriorinen ideoiden maailma.
Epikurokselta on myös tullut filosofiaan hedonismina tunnettu
näkemys, jonka mukaan aistinautintoihin pyrkimisessä ei suuresti
ole minkäänlaista vikaa.Nämä aikanaan radikaalit näkemykset
olivat vaikuttamassa esimerkiksi siihen, mihin Dante Alighieri
sijoitti eräässä kirjassaan Epikuroksen.
Kyynikot
Kyynikot olivat
hellenistisenä aikana Kreikassa vaikuttanut filosofinen koulukunta.
Kyynikkojen ensimmäisenä jäsenenä pidetään Anthisteneetä. Myös
Diogenes Sinopelainen otti osaa tämän koulukunnan edustamaan
suuntaukseen. Kyynikkojen ajattelun pääasiallinen kohde oli
etiikka, jossa he ottivat radikaalisti yksilön oikeutta puolustavan
näkökannan. Kyynikot pyrkivät etenkin hyveen ja järjen
sopusointuun ja he myös perustivat filosofian varsin
kapeakatseisesti yksilön toimintaan omassa elämänpiirissään.
Kyynikkojen nimen mukaisesti he suhtautuivat varsin
välinpitämättömästi esimerkiksi suosioon ja rahaan. He katsoivat
maailman nautintojen olevan kategorisessa mielessä väärin ja
epätavoiteltavaa. Kyynikot pyrkivät etenkin hyveeseen, jossa
pyrkimyksessä maailma oli koko ajan tätä tavoitetta vastaan.
Stoalaiset
Stoalaiset olivat
monen sadan vuoden ajan kreikkalaiseen ja roomalaiseen yläluokkaan
vaikuttannut filosofinen suuntaus joka korosti etenkin ataraksian,
mielenrauhan, ja apatheian eli tunteiden hillinnän tärkeyttä.
Vielä nykypäivänäkin kutsutaan vakaata ja herkeämätöntä
toimintaa stoalaisena. Stoalaiset pyrkivät säilyttämään
mielenrauhan samalla kun monet ihmiset eivät osanneet päätellä
oikein eli välttymään suurilta emotionaalisilta
mielenliikutuksilta. Stoalaisille olennaista oli käytös ja heidän
mukaansa ihminen pystyi vaikuttamaan toimintaansa koska stoalaiset
uskoivat tahdon vapauteen. Stoalaisille olennaista oli sen eron
tekeminen mihin ihminen pystyi itse vaikuttamaan ja mikä oli
vaikutuksen ulottumattomissa. Merkittäviä stoalaisia filosofeja
olivat esimerkiksi roomalaisesta patriisisuvusta tullut Seneca ja
ajattelijakeisari Marcus Aurelius, jonka tunnetuin kirja on
mietekokoelma Itselleni. Stoalaiset voidaan laskea olevan täysin
vastaan epikurolaisten filosofisia käsityksiä.
Keskiaika
Plotinos
Plotinos oli
Kreikassa syntynyt filosofi, joka opiskeli Aleksandriassa filosofiaa
ja vietti suuren osan myöhemmästä elämästään Roomassa.
Plotinoksen filosofia perustuu käsitykseen yhdestä jakamattomasta
ja kategorioinnin ulkopuolisesta Yhdestä tai Nusista. Tämä
luonnollisesti tarkoitti hänelle etenkin Jumalaa, joka säteilee
koko ajan itsestään ulos virtaa, josta muodostuu kaikki muu
olevainen, joka tietenkin on vähempiarvoista kuin mitä yksi tai nus
on. Yhdestä ensimmäisenä muodostuu Järki tai Ajatus, joka
muodostaa itselleen käsityksen alemmista asioista tietynlaisen
platonilaisen demiurgin tavalla. Plotinos oli koko elämänsä ajan
hyvin uskonnollinen.
Tuomas Akvinolainen
Tuomas
Akvinolainen oli 1200-luvulla elänyt italialainen aatelissuvusta
polveutunut uskonnollinen ajattelija, jonka kirjoitusten perusteelle
on muodostunut tomismina tunnettu uskonnollisen filosofian
oppisuuntaus, joka on edelleen suosittu katolisissa maissa mutta
etenkin Italiassa. Akvinolaisen tunnetuin kirja oli uskonnollista
moraalia esitellyt Summa Theologiae eli Teologian summa. Akvinolainen
on vaikuttanut merkittävällä tavalla kristillisen teologian
kehittymiseen ja hänen eettiset käsityksensä ovat vieläkin hyvin
suosittuja etenkin katolisen kirkon virallisten näkemysten piirissä.
Akvinolainen kehitti viisikohtaisen tavan perustella Jumalan
olemassaolo. Hän kehitti aristoteelisia käsityksiä sielun muodosta
siihen suuntaan, että sielun kuolemattomuuden taustalla olisi
jonkinlainen liikkumaton liikuttaja, joka olisi hänen mukaansa
kristillinen Jumala. Akvinolaisen etiikka perustui neljään
kardinaalihyveeseen, jotka olivat kohtuullisuus, käytännöllinen
viisaus, oikeamielisyys ja rohkeus.
Renessanssi
Montaigne
Michel de
Montaigne oli 1500-luvulla elänyt ranskalaisen aatelissuvun vesa,
jota pidetään esseen kehittäjänä. Hän ei alkuaankaan pitänyt
kuuluisinta teostaan Esseiden kokoelmaa riittävän hyvänä
kaikenlaisten ihmisten luettavaksi ja korosti kirjoitusten
henkilökohtaista ja tilanteen mukaista merkitystä. Kuitenkin hänen
kirjoittamisen tyyliään on myöhemmin ihasteltu ja luettu useissa
filosofian opintopiireissä. Montaigne yhdisti kirjoituksissaan uusia
uskonpuhdistuksen ja renessanssin teemoja. Hän oli saanut hyvän
perustavan koulutuksen latinassa ja kreikassa. Montaignen esseet ovat
hyvin keveitä ja kiihkouskonnollisuuden vastaisia. Hän edusti
Senecan ihailussaan yläluokkaista aristokraattista skeptismiä.
Kuitenkin häntä voidaan pitää myös hyvin humanistisena
ajattelijana. Montaigne ei valinnut aiheitaan ajan politiikan
piiristä, vaan ne koskettivat eniten etenkin häntä itseään.
1600-luku
Descartes
Rene Descartes oli
ranskalainen alempaan aateliin kuulunut upseeri, joka tuli
ajatelleeksi filosofisia kysymyksiä maatessaan uuninpankolla –
Descartes siis oli sairaalloinen ja tavallisesti hän makasi siellä
pitkälle päivään asti. Descartes oli dualisti ja rationalisti.
Mietiskelyjä ensimmäisestä filosofiasta-teoksessa hän esitti
näkemyksensä siitä, että ihmisen tulisi luottaa vain sellaisiin
asioihin, joista hän voi olla täysin varma. Ja näin ollen, koska
kaiken voi kyseenalaistaa, on ihminen varma vain omasta
olemassaolostaan, johon liittyy kuuluisa toteamus ”Ajattelen siis
olen”. Kaiken muun kuin ajattelevan minän olemassaolosta on
muodostettava perusteluiden ketju. Descartes ei siis halunnut uskoa
mitään ilman sen todistamista. Descartes ajatteli että koska on
olemassa henkinen ajatteleva ulottuvuus, voidaan päätellä myös
että on olemassa ruumiillinen ulottuvuus johon ajatteleva ulottuvuus
kohdistuu, sekä luojajumala, joka takaa henkisen ulottuvuuden
olemassaolon.
Spinoza
Benedict Spinoza
oli hollanninjuutalainen filosofi, joka asui etenkin Amsterdamissa
1600-luvulla. Spinozan suku oli peräisin Portugalista, josta se oli
joutunut lähtemään pois ilmapiiriin ilmeentyneen
juutalaisvastaisuuden takia. Spinoza on tullut tunnetuksi etenkin
kirjoittamansa Etiikka-nimisen kirjan kautta. Siihen Spinoza soveltaa
matemaattista menetelmää, jossa on teoreemoja ja aksioomia. Spinoza
ajatteli monistisesti todellisuuden olevan yksi ja jakamaton. Spinoza
oli tietynlainen panteisti, koska hän ajatteli Jumalan ilmenevän
kaikessa näkyvässä todellisuudessa. Spinozan mukaan ihminen on
etenkin erilaisten emootioiden mukaan maailmaa tarkasteleva olento.
Jotkut emootioista ovat hyviä ja jotkut huonoja. Etiikassaan Spinoza
esittää tapoja joiden avulla ihmisen pitäisi suuntautua maailmaan
ja muihin ihmisiin.
Leibniz
Gottfried Wilhelm
Leibniz oli leipzigiläisen moraalifilosofian professorin poika, jota
pidettiin aikanaan ja ehkä vieläkin yleisnerona hänen tieteeseen
ja filosofiaan tuomien uudistusten takia. Leibniz ei kuulunut
aatelistoon ja sen takia hänen taitojaan käyttivät hyväkseen
erilaiset aatelissuvut joiden sukupuita hän joutui määrittämään
matkoilla ympäri Eurooppaa. Kuitenkin hän tuli myös kehittäneeksi
differentiaali ja integraalilaskennan tapoja eteenpäin. Monadologia
oli nimeltään metafyysinen järjestelmä, jota pidetään hänen
ontologiansa perustavimpanan yhtenäisenä muodostelmana. Leibnizin
ajattelun tärkeimmät periaatteet olivat
ristiriitaisuuden/yhtäläisyyden laki, jonka mukaan proposition
ollessa tosi sen vastakohta on aina epätosi, riittävän perusteen
periaate, jonka mukaan kaikelle olemassaolevalle on aina oltava
riittävä peruste, ennalta asetetun harmonian periaate, sekä
optimismin periaate, jonka mukaan esimerkiksi Jumala on valinnut
maailman asukkaille parhaimman olemassaolevan maailman.
Locke
John Locke oli
englantilaisen samannimisen asianajajan poika ja asui suuremman osan
nuoruudestaan lähellä Bristolia. Locke suuntautui aluksi
yliopisto-opinnoissaan lääketieteeseen ja hänestä tuli lääkäri.
Locken filosofisen tuotannon merkittävin teos on An Essay Concerning
Human Understanding, jossa hän muodosti empiirisen tietoteoriansa
periaatteet. Locken mukaan ihmisen mieli on tyhjä taulu – tabula
rasa, johon ulkoiset ideat ja käsitys omasta ruumiista tulee
ulkoisina aistivaikutelmina. Tämän kokemusperäisen selityksen
mukaan Lockea on pidetty pitkään tiukkana empiristinä ja siinä
mielessä hänen filosofiansa on esimerkiksi Descartesin filosofian
vastainen, vaikka Locke omaakin muutamia rationalistiseen filosofiaan
liitettäviä ajatuksia. Kirjassa Two Treatises of Government Locke
esittelee yksilönvapauksien puolustuksensa ja luonnollisen lain
teoriansa, jonka mukaan moraali tavoitetaan objektiivisesti
käyttämällä järkeä, eli tässäkin hän ajattelee empiirisen
filosofian näyttämällä tavalla. Yksilönvapauksia Locke
käsittelee useimmin negatiivisen vapauden kautta, eli hän ajattelee
että yksilönvapaudet toteutuvat etenkin vapauden esteiden
poistamisella ja poissapitämisellä.
1700-luku
Berkeley
Piispa George
Berkeley oli irlantilainen filosofi, joka syntyi 1600-luvulla mutta
suoritti suurimman osan elämäntyöstään 1700-luvun alussa ja
puolessa välissä. Berkeley oli merkittävin subjektiivisen
idealismin edustaja länsimaisessa filosofiassa. Berkeley pitää
tietoteoriassaan ulkoista aistimin havaittua todellisuutta
epätodellisena. Hänen kuuluisan maksiiminsa mukaan oleminen on
havaituksi tulemista, eli ihminen on olemassa aisteissaan vain
silloin kun aistija on sen kokemassa. Tästä on muodostunut
jonkinlaisia paradokseja siinä mielessä, että esimerkiksi tuoli ei
ole olemassa, jos joku ei aisti sitä kohden. Berkeleyn mukaan ei
siis ole olemassa minkäänlaista perustavaa materiaalista elementtiä
joihin ulkoiset aistihavainnot perustuisivat. Tietoa voidaan siis
Berkeleyn mukaan saada vain suoralla aistihavainnolla ja
virheelliseksi tuollainen ajattelu menee kun se pyrkii säilyttämään
aikaisempia aistihavaintoja.
Hume
David Hume oli
1700-luvulla elänyt skotlantilainen filosofi, joka kuului Earl of
Home-suvun nuorempaan sukuhaaraan ja tuli näin ollen varsin
turvatusta taustasta. Humen mukaan kaikki tieto tulee ihmiselle
aistihavainnosta, joka jakaantuu vaikutelmiin ja ideoihin. Näissä
asioissa hänen tärkein teoksensa on An Enquiry concerning human
understanding. Vaikutelmat aiheutuvat ensivaikutelmista, jotka
seuraavat aistein havaitsemisesta ja tunteiden tuntemisesta. Ideat
Hume luokittelee vähemmän voimakkaiksi vaikutelmiksi tai
muistikuvaksi niistä. Ideat ovat siis vähemmän voimakkaita
vaikutelmia ja sen takia tiedon vastaanottamisen on perustuttava
etenkin perustavanlaatuisiin vaikutelmiin. Idea on vähemmän elävä
vaikutelma. Mitään ulkoista oliota ei voida todistaa vain idean
perusteella, koska olion olemassaolon täytyy perustua selkeään
osoitettavissa olevaan olioon. Tästä tulee humelainen skeptisismi.
Tämän perusteella Humen mukaan ei voida kuvitella olevaksi
minkäänlaista sielua tai esimerkiksi kausaliteettia luonnonlakina.
Humen giljotiinina tunnetaan hänen kuuluisa erottelunsa
positiivisten (mitä on) ja normatiivisten asioiden (miten pitäisi
olla) välillä. Siitä miten jokin on ei voida johtaa sitä miten
asian pitäisi olla.
Kant
Immanuel Kant oli
königsbergiläisen satulasepän poika, joka asui koko elämänsä
Königsbergissä Itä-Preussissa. Hän kirjoitti suurimman osan
tuotannostaan 1700-luvulla, vaikka hän kuoli 1800-luvun puolella.
Hänen isänsä suku oli tiettävästi tullut Saksaan Skotlannista.
Perhe oli jyrkän pietistinen. Kantin kolme tärkeintä teosta olivat
Puhtaan järjen kritiikki, joka käsitteli ontologiaa ja
tietoteoriaa, Käytännöllisen järjen kritiikki, joka käsitteli
etiikkaa, sekä Arvostelukyvyn kritiikki, joka käsitteli
estetiikkaa. Lisäksi yksi merkittävä yhteiskuntafilosofinen
traktaattinsa on nimeltään Ikuiseen rauhaan, jossa Kant käsitteli
oikeutetun sodan dilemmaa ja pohti kysymystä siitä, miten
länsimaissa voitaisiin aina säilyttää rauha. Puhtaan järjen
kritiikin tärkein aihe oli transsendentaalinen idealismi, johon
liittyvät Kantin esittelemät kaksitoista kategoriaa, jotka
jakaantuvat kvantiteettiin (yksi oleva, monta olevaa, vai kaikkeus),
kvaliteettiin (onko asia olemassa, ei olemassa, rajoitettua jonkin
toisen olemisen takia), relaatioon (olion substanssi ja aksidenssi,
syysuhde ja riippuvuus, vuorovaikutus toisten olioiden kanssa),
modaliteettiin (oleminen mahdotonta vai mahdollista, olevaa vai
ei-olevaa,välttämätöntä vai kontingenttia). Myös kuuluisa on
erottelu a posterioiristen eli kokemuksen jälkeisten ja a prioristen
eli kokemusta edeltävien päätelmien välillä. Kant oli
velvollisuuseetikko ja etiikan tärkeä periaate hänelle oli
kategorinen imperatiivi, jonka mukaan ihmisen on aina toimittava
moraalisen velvollisuuden osoittamalla tavalla. Esteettiset
arvostelmat ihmisten keskuuteen tulevat Kantin mukaan tunteen kautta,
mutta järjellä on kuitenkin se rooli, että se määrää sen, onko
tunteen antama responssi oikeanlainen ilmiön kohdalla. Kant jatkoi
Humelta tullutta ajatuskulkua siinä, että hän katsoi kausaliteetin
välttämättömyyksien johtuvan väärinkäsityksestä siinä kun
mielen alaiset asiat pyrkivät tekemisiin Ding an sichin, eli olevan
itselleen, jota ei voida reaalisesti tavoittaa, kanssa.
1800-luku
Hegel
Georg Wilhelm
Friedrich Hegel oli merkittävä filosofi, jota sanotaan saksalaisen
idealismin ja Kantin jälkeisen filosofian merkittävimpänä
hahmona. Hän kirjoitti pääteoksensa 1800-luvun puolella. Hegelin
järjestelmä perustuu absoluuttiseen idealismiin, jonka avulla hän
uskoi voivansa selittää koko maailmanhistorian tapahtumat. Tässä
vaatimattomassa tavoitteessaan hän sovelsi dialektiikan menetelmää,
jossa kun yksi mahdollisuus on käyttänyt voimavaransa loppuun,
syntyy toinen mahdollisuus vastakohdan kautta uudeksi asioiden
selittämisen tilaksi. Hegelille tärkeää on järki, jonka mukaan
kaikki maailman tapahtumat ovat aina olleet järkeviä ja järjellä
selitettäviä. Yksinvallan ja orjayhteiskuntien kautta maailma on
kehittynyt nykyiseen kristilliseen yhteiskuntaan, jossa kaikki
ihmiset ovat vapaita, ja tämä kehitys on tapahtunut dialektiikan
mukaisen vastakohtien yhtymisen periaatteen tavalla. Henki on myös
Hegelille tärkeä käsite. Suuret sotasankarit ja valtionmiehet ovat
toteuttaneet omaa missiotaan suorittaessaan myös maailmanhengen
tehtävää ja näin ollen kaikkien ihmisten yleistä hyvää.
Kansalaisyhteiskunta on Hegelille yksityisten tarpeiden ja
itsekkyyden aluetta, kun taas valtio edustaa julkista ja yhteistä.
Valtio on Hegelille korkein objektiivisen hengen muoto, joka
mahdollistaa itsensä kautta uskonnon, taiteen ja filosofian, ne ovat
siis sen johdannaisilmiöitä. Hegelin merkittävimmät teokset ovat
Hengen Fenomenologia, Logiikan tiede ja Filosofisten tieteiden
ensyklopedia. Hegel ajatteli, että hän oli luonut lopullisen
filosofian, joka voisi ottaa vastaan filosofian ja historian lopun.
Joku ajattelija onkin sanonut, että jokaisen filosofin on joskus
kohdattava Hegel, sillä hän odottaa kaikkien filosofisten teiden
päätepisteessä.
Marx
Karl Marx on
nykyaikaisen sosialismin ja kommunismin perustaja, joka syntyi 1818
Trierissä juutalaiseen perheeseen. Marx on tunnettu etenkin kirjasta
Pääoma ja kommunistisen puolueen manifestista, jonka hän laati
ystävänsä tehtailija Friedrich Engelsin kanssa. Mielestäni Marxin
filosofia ei ole kovinkaan henkisesti rikas taideteos. Marx oli
materialisti, eli hän ajatteli aina aineen edeltävän henkeä ja
hengen olevan vain aineen korkein aste. Marx ja Engels hyödynsivät
Hegelin ideaa dialektiikasta, mutta se muutti heidän materialistisen
maailmankuvansa myötä muotoaan ja sai kommunisteilla erilaisen
roolin kuin Hegelillä. Olihan Marx tehnyt jo opiskelijajolppina
opinnäytetyön Demokritoksen materialistisesta atomiopista ja
filosofiasta. Marx esitti Pääoma-teoksessaan että kapitalistit
hyödyntävät työväenluokan työpanosta ja siitä muodostuu heille
lisäarvo, jota he voivat hyödyntää siinä, kun pitävät
tuotantovälineitä oman luokkansa omaisuutena. Marx ajatteli myös
että tietynlaiset yhteiskunnassa vallitsevat ideologiat ovat
tarkoitettuja siihen, että ne pitävät työväenluokkaa
vieraantuneisuuden tilassa, jossa he eivät voi nähdä oman
olemassaolonsa surkeutta. Historiallisen materialismin etenemisen
myötä kaikki yhteiskunnat kehittyvät Marxin mukaan kommunistiseen
yhteiskuntaan, jossa työväestö omistaa luokkana kaikki
tuotantovälineet. Uskoo kuka haluaa...
Kierkegaard
Soren Kierkegaard
oli tanskalainen filosofi, jonka tuotanto on antanut virikkeitä niin
teologian kuin myös eksistenssifilosofian kehittymisen eteen.
Kierkegaardin kryptisen tuotannon yhtenä pääasiallisena käsitteenä
on pidetty uskon hyppyä. Kierkegaard kuvaa tuota käsitettä
vertaamalla kristilliseen uskoon omistautumista rakkauteen.
Kummassakaan ei hänen mukaansa voi olla varmuutta siitä, että
hypylle olisi perusteita, vaan ihmisen tulee uskoa siihen, että usko
vastaa hänen käsitystään siitä. Tässä korostuu Kierkegaardille
ominainen subjektivismi jota hän pitää korkeimpana totuuteen
suhtautumisen tapana. Kierkegaardin mukaan subjektiivisuus on totuus
ja totuus on subjektiivisuus. Kierkegaard jakaa ihmisen elämän
kolmeen erilaiseen tavoitettavaan tasoon: ensimmäinen on
esteettinen, toinen eettinen ja lopullinen vaihe on uskonnollinen.
Fichte
Fichte edelsi
Hegeliä saksalaisen idealismin kehityksessä ja hänen on sanottu
jatkaneen Kantista alkanutta kriittisen filosofian perinnettä.
Fichte oli köyhän käsityöläisen poika ja hänen pääsynsä
opilliseen säätyyn johtui erikoisesta sattumasta, kun eräs paroni,
joka ei ollut ehtinyt kirkonmenoihin, sai kuulla koko saarnan sanasta
sanaan paikalle toimitetulta Fichte-jolppipojalta. Paroni rahoitti
Fichten opiskelut sen jälkeen. Fichten filosofisia kirjoituksia on
pidetty erittäin vaikeaselkoisina, jopa saksalaisen idealismin
sisäisen vertailun kautta. Luonnollisen oikeuden perusteet teoriassa
Fichte kirjoittaa, että ihmisen itsetietoisuus on yhteisöllisen
toiminnan summa. Jotta kaikki voisivat olla vapaita sieluja ja
tiedostaa itsensä, vaatii se sitä, että on olemassa myös toisia
rationaalisia subjekteja. Gegenseitig anerkennen on termi jolla
Fichte tarkoittaa ihmisten samanaikaisesti toisilleen myöntämää
tunnustusta, jonka perusteella Minä voi olla vapaana ja
itsetiedostavana. Fichten mukaan itsensä asettava itsetietoisuus
kohtaa vastuksen (Anstoss) jossa se tajuaa oman limittyneisyytensä.
Ihmisen on Fichten mukaan kohdattava vastus, jotta se voi realisoida
oman itsetietoisuutensa. Tässä Fichte käyttää termiä Ei-minä,
joka muodostuu siitä, kun minä kohtaa omat rajansa.
Schopenhauer
Arthur
Schopenhauer on yksi tunnetuimmista romantiikan aikakauden
saksalaisista filosofeista. Hän edusti kulttuurista pessimismiä ja
pessimismi kuultaa läpi hänen koko tuotannostaan. Hän oli
buddhalainen ja edusti näkemystä siitä, että ihmisen tahto ja
tahtominen vievät häneltä onnellisuuden ja aidon älyllisyyden,
joten kaikki paras taide syntyy vain silloin, kun ihmisen sielu ei
ole hakemassa mitään tahdon kautta. Tämähän siis on varsin
helposti ymmärrettävää, koska onhan selvää, että sellainen
taide mitä tehdään vain välinearvona ei voi olla uniikkia ja
aitoa. Hänen pääteoksensa on Die Welt als Wille und Vorstellung
eli Maailma tahtona ja mielteenä. Maailma on siis ihmiselle
subjektiivisen havainnon yksi kohde ja kaikki toiminta esimerkiksi
sukupuolitoiminta perustuu tahtoon ja elämäntahtoon. Schopenhauer
oli sitä mieltä ehkä hieman buddhalaisvaikutteisen ajattelunsa
mukaan, että ihmisen tulee irtaantua tahdosta ja sitä myöten
toistuvasta elämäntahdosta.
Nietzsche
Nietzsche oli
papin poika,, vanhan pappeja vilisevän suvun jäsen, ja jotkut ovat
kuvanneet häntä uskonnollisimmaksi eläneeksi ihmiseksi, koska hän
käsitteli niin vakavalla tasolla uskontoon liittyviä ongelmia.
Nietzschestä tuli klassisen filologian professoriksi Baselin
yliopistoon vain 24-vuotiaana. Terveysongelmat vaivasivat
sairaalloista Nietzscheä koko hänen elämänsä ajan ja hän
joutuikin muutaman vuoden jälkeen jättämään virkansa ja ryhtyi
vapaaksi kirjailijaksi ja filosofiksi. Hän kehitti yli-ihmisen
käsitteen ja tarkoitti sillä ihmistä joka on ylittänyt itsensä
ja omat rajoitteensa ja tullut autonomiseksi. Nietzsche myös
kirjoitti Jumalan kuolemasta, jolla hän tarkoitti sitä, että uusi
aikakausi on alkanut maailmassa, joka ei tarvitse Jumalaa oman
elämänjärjestyksensä pohjaksi. Nietzschen mukaan yliluonnolliseen
pohjaan rakentavat moraalijärjestelmät ovat savijalalla ja siksi
perusteettomia. Nietzschen mukaan riippumaton yli-ihminen pystyisi
ylittämään kristillisen moraalin tuottaman nihilismin. Kun vapaa
ihminen haluaa laajentaa luovia voimiaan pyrkii hän silloin valtaan,
ja tästä tulee Nietzschen käsite vallantahdosta. Vahvat ihmiset
omaksuvat Nietzschen mukaan ja heidän tulee hänen mukaansa omaksua
herramoraali ja vastustaa kristillistä orjamoraalia. Kuitenkaan
natsit eivät liity Nietzscheen sillä hän vastusti kaikenlaisia
nationalismeja mutta etenkin saksalaista nationalismia.
Nykypäivä
Sartre
Jean-Paul Sartre
on mannermaisen filosofian ehkä tunnetuin hahmo. Hän loi kymmenissä
kirjoissaan kuvan omasta filosofiastaan eksistentialismista. Sartren
mukaan olemusta edeltää oleminen ja ihmisen vapaus on radikaalista
– ihminen tekee itsensä valitsemalla ja luomalla uusia arvoja ja
merkityksiä. Sartren kirjallinen tuotanto on laaja ja
moniulotteinen. Hän aloitti kirjailijan uransa romaanilla Nausea eli
Inho. Jo siinä hän halusi tuoda esiin filosofista
maailmankatsomustaan, jonka muotoilun hän oli aloittanut jo
varhaisen nuorella iällä. Sartren filosofinen pääteos on Oleminen
ja olemattomuus vuodelta 1943. Siinä hän muotoilee varsin
teoreettisin termein ajatuksensa olevasta itselleen ja olevasta
toisille sekä huonosta uskosta, jonka Sartre kertoi tarkoittavan
sitä ihmisen elämässä esiintyvää johdetta, jonka myötä
ihmiset pettävät itseään eivätkä näe omaa vapauttaan.
Eksistentialismin mukaan ihminen on vapaa ja muut ihmiset ovat
helvetti. Tämä sen takia koska kollektiivi monesti vie vapauteen
pyrkivältä ihmiseltä hänen vapautensa. Kuitenkin Sartren mukaan
ihminen voi olla vapaa vaikka hänen olosuhteensa eivät sopisikaan
yhteen hänen vapautensa kanssa.
Levinas
Emmanuel Levinas
oli vuonna 1903 syntynyt liettualaisalkuperäinen ranskanjuutalainen
filosofi, jota pidettiin ainakin etiikan osa-alueella, jota hän piti
ensimmäisenä filosofiana, yhtenä merkittävimpänä 1900-luvulla
eläneenä filosofina. Juutalainen talmud- ja ajatteluperinne
vaikutti vahvasti Levinaan, jonka perhe murhattiin toisen
maailmansodan aikana. Levinas korosti etiikassaan ”toisen”
näkökulmaa, jossa ihmisen tuli ottaa vastuu kaikesta muille
ihmisille tapahtuvasta pahasta. Levinas arvosti ensimmäisissä
teoksissaan Heideggeriä, mutta erkani tästä myöhemmin tämän
natsiyhteyksien takia. Levinas ajattelee filosofian olevan enemmänkin
rakastamisen viisautena eikä viisauden rakkautena miten filosofia on
tavallisesti etenkin antiikissa käsitetty. Levinas käsitteli
mielellään kasvoista kasvoihin tapahtunutta yhteistilannetta, jossa
läheisyyden takia ihminen välittömästi käsittää toisen ihmisen
transsendenssin ja heteronomian. Toisen olemassaolo luo pohjan
kaikkien ihmisten subjektiviteetille ja antaa sille merkityksellisen
suunnan ja tavan.
Popper
Karl Popper syntyi
vauraaseen itävaltalaisperheeseen, jossa oli jo ennen häntä ollut
useita oppineita. Popperin filosofia voidaan karkeasti jakaa kahteen
pääosittaiseen osa-alueeseen. Hän on tullut tunnetuksi etenkin
poliittista filosofiaa käsittelevistä kirjoistaan The open society
and its enemies ja The poverty of historicism kautta, sekä
tieteenfilosofisia kontribuutioita antaneesta kirjastaan Logik der
Forschung. Popper vastusti filosofina historisismeja eli tapoja
selittää joidenkin mukatieteellisten argumenttien kautta historian
johonkin päin kulkevaa suuntaa. Popper tulkitsi tällaiset
pyrkimykset aina totalitarianismiin ja autoritarianismiin johtavina
kehityskulkuina, ja lähes aina tällaiset tavoitteet perustuivat
tieteen väärinkäyttöön. Popperin mielestä minkäänlainen
yhteiskunta ei pysty ennakoimaan sitä millaista tietoa sillä voi
olla hallussaan jossain vaiheessa tulevaisuutta ja sen takia
esimerkiksi historiallinen materialismi on pseudotiedettä. Popper
oli etenkin marxismivastainen, koska marxismissa yksilöiden vapaus
uhrattiin tasa-arvoisuuden takia. Open societyssä Popper korosti
aatetta, jonka mukaan liiallinen suvaitsevaisuus yhteiskunnallisia
ilmiöitä kohtaan johtaa suvaitsevaisuuden katoamiseen, koska se
tuhoaa omat olosuhteensa. Tieteenfilosofisissa näkökulmissaan
Popper vastusti perinteistä induktiivista tiedekäsitystä, hänen
mukaansa tieteelliset teoriat ovat abstrakteja ja hypoteettisia
rakennelmia, joita pitää voida testata uudestaan uusissa
tilanteissa. Tähän perustuvat hänen falsibiliteettiä koskevat
ajatuksensa.
Hayek
Friedrich August von Hayek syntyi vauraaseen ja sivistyneeseen
aatelisperheeseen vuonna 1899 Wienissä. Nuorella Hayekilla oli
kasvuympäristössään paljon oppineita ohjastajia ja isänsä
erittäin laaja kirjasto. Hayekin pääteoksena pidetään Kirjaa The
road to serfdom, jossa hän tuo esiin suunnitelmatalouden huonoja
puolia sekä yhdistää totalitarismin tulkinnassaan natsismin ja
kommunismin. Hän ilmaisee, että vapaa markkinatalous tarvitaan
kaikkien vapaiden ja vapaana pysyvien yhteiskuntien pohjalle ja
taustalle. Hayekin kirjan mukaan länsimaiset demokratiat kuten
Iso-Britannia ja Yhdysvallat ovat hylänneet osittain taloudellisen
vapauden siitä huolimatta vaikka voidaan sanoa kaikkien sellaisten
yhteiskuntien, joissa on ollut poliittista ja henkilökohtaista
vapautta, kehittyneen aina siihen tilaan taloudellisen vapauden
avulla. Keskitetty suunnitelmatalous johtaa totalitarismiin, jonka
suuntaan on jo otettu askelia. Sosialismi pyrkii vahventamaan
tasa-arvoisuutta kurinpitämisellä ja ruotuun asettamisena, samalla
kun demokratia pyrkii vapauden tasa-arvoisuuteen. Suunnitelmatalous
on sen takia, koska se on pakotettua, alemmantasoinen talouden
järjestelmä kuin vapaa markkinatalous, koska markkinataloudessa
ihmisten toiminta sulautuu yhteen toisten toiminnan kanssa ilman
välikättä joka ohjailisi. Hayekin mukaan vapaassa
markkinataloudessa jopa köyhimmillä on enemmän vapauksia ja
oikeuksia kuin suunnitelmataloudessa.
Wittgenstein
Ludwig
Wittgensteinia pidetään nykyaikaisen analyyttisen filosofian
suurimpana hahmona. Hän mullisti kielifilosofian täysin ja vielä
kahteen kertaan elämänsä aikana. Hän tuli Cambridgen yliopistoon
Bertrand Russellin puheille sen jälkeen, kun Gottlob Frege oli
ohjeistanut häntä Saksassa. Wittgenstein kirjoitti tuotantonsa
merkittävimmän kirjan Tractatus Logico Philosophicus ensimmäisen
maailmansodan aikana itärintamalla ja sodan jälkeen hän lähetti
käsikirjoituksen Russellille. Myöhemmin kun Wittgenstein palasi
Cambridgeen toimi Tractatus hänen väitöskirjanaan. Hän aloitti
tunnetut filosofian ja logiikan luentonsa joille osallistui monia
lupaavia nuoria filosofeja. Wittgensteinin ensimmäinen teos oli
esitellyt ns. kuvateorian kielestä, jonka mukaan elementaarilauseet
vastaavat aina kuvia asioiden tilasta. Kirjan loppulause on tullut
kuuluisaksi eräänä filosofian historian muistettavimpana lauseena:
”Mistä ihminen ei voi puhua, siitä hänen täytyy vaieta. Toisen
filosofisen teoriansa Wittgenstein loi 1940-50-luvuilla ja sitä on
tavallisesti kutsuttu kielipelien teoriaksi. Wittgenstein siis
romutti aikaisemman teoriansa kielestä sillä tässä hänen
mukaansa esitetään, että ihmiset pelaavat erilaissa yhteyksissä
tietynlaisia kielipelejä, joita voi olla paljon ja erilaisilla
totuutta kuvaavuuden tasoilla. Wittgensteinin filosofisen
maailmankatsomukseen voidaan katsoa tässä toisessa pääteoksessa
Filosofisia tutkimuksia siirtyneen kielellisen universalismin
suunnasta kielellisen relativismin suuntaan.
Mielenkiintoisia pohdintoja. Tulee mieleen se, että usein filosofian sijasta mm. englanninkielisessä maailmassa on luetutettu paljon kirjallisuutta oppilaille. Itsekin jouduin lukemaan Shakespearen kirjoja Bagdadin kv-koulussa aikoinaan. Kirjallisuus oli aikaisemmin jonkinlainen elämänfilosofian lähde ihmisille. Siitä eriytyi osittain mm psykologia. Nykyinen fantasia kirjallisuus on enemmänkin vain viihdettä. Kai nekin pitävät sisällään jonkinlaisen magialla höystetyn maailmankuvan vastapainona kuivan faktakeskeiselle maailmalle.
VastaaPoistaOlisiko entisajan sadut olleet alkeellista filosofiaa tarhaikäisille?
Muistan vanhan ajan elämänviisauksia, joissa puhuttiin siitä, että kun ihminen luki vähän filosofiaa hän vieraantui uskonnosta. Paljon luettuaan ihminen läheni uskontoa. Tämän päivän filosofia askartelee enemmänkin maallisen elämän parantamiseen tähtäävissä kysymyksissä. Helsingin yliopistossa oppii vahvan ateistisen sävyn ja uskonto edustaa jotrain primitiivistä hienoa filosofiaa opiskeleville. Ymmärttää, että jos yhteiskunnassa on kuolema siirretty sivuun, että filofiasta on tullut muodikasta kikkailua. Samalla tavalla psykologia pyrkii poistamaan ihmisten huonoa omaatuntuntoa ja syyllisyyttä. Koska ihmiset eivät pohdi elämän tarkoitusta ja suhtautumista kuolemaan, johon uskonnon pitäisi tarjota vastauksia, syntyy tarve kaikenlaiselle psykologialla ja tv-astrologialle.
Minusta on hyvä veto filosofian johdatteluksi kertoa mitä filosofia ei ole. Hyviä ja huvittavia huomioita löytyi jutustasi. On totta, että filosofiaan on liitetty maassamme jonkinlaista friikkimäisyyttä- Varmaan monet haluaa siteerata tunnettujen filosofien ajatuksia, että vaikuttaa fiksummilta kapakkakeskusteluissa.
Huomiosi on hyvä, että uskonnon opetus voisi sisältää et-aiheita.
Kuvainsärkijäasenteesi on myöskin kannustettava++++