Yhteisölliset yleistettävyydet
tarkoittavat sitä tapahtumaa, kun yhteisön ja yksilön arvot
kilpailevat merkitysvallasta. Termi tarkoittaa sellaista yhteisöä
joka katsoo subjektiivisuden muuttuvan
objektiivisuudeksi.Yhteisölliset yleistettävyydet tarkoittaa siis
sitä mentaalista tapahtumaa, jossa ympäröivä yhteisö pyrkii
sopeuttamaan yksilöiden kokemat individuaaliset arvot omaan
arvoreserviinsä. Yhteisö tai yhteiskunta tarkkailee ihmisten
arvoajattelua ja pyrkii joidenkin periaatteiden kautta valitsemaan
itselleen sopivia arvoja. Sen jälkeen se pyrkii sopeuttamaan nuo
arvot ja niiden kautta päättelevät ihmiset. Nämä
yleistettävyydet siis tarkoittavat sitä, kun ihmistä korkeammalla
tasolla toimivat ihmiset katsovat joidekin arvostuksellisten
asenteiden olevan muita voimakkaampia ja elinvoimaisempia.
Yhteiskunnalle ihmisen kokemat arvot ovat vain mahdollisuuksia ja
todennäköisyyksiä johonkin yhteiskunnan itsensä tarvitsemaan
kollektiiviseen aktiviteettiin. Ihmiset ja yksilöt näkevät arvojen
edustavan jotain sellaista valinnallista ajattelua ja toimintaa jossa
he voivat kokea olevansa yksilöjä. Termin lähialueesta on
sanottava se, että yhteisölliset yleistettävyydet pyrkivät
etenkin näyttämään nämä subjektiivisesti määrittyneet arvot
mukaobjektiivisina, eli kuvitellaan joidenkin arvojen olevan täysin
objektiivisia, järjelllisiä ja rationaalisia. Kuitenkaan näin ei
ole, koska arvot saavat alkuperänsä arvotunteista, on toinen asia
se voitaisiinko älyllistä epärehellisyyttä välttäen yleistää
joitakin yksilöllisiä arvoja yleisluotoisimmiksi, jolloin niistäkin
voitaisiin käyttää termiä järjellisyys. Kuitenkin ihmisen
arvotunteet realisoituvat aivoissa sympaattisessa hermostossa.
Yhteisölliset yleistettävyydet liittyvät siis etenkin arvojen
tulkintaan, jossa yleistäminen tapahtuu huomioiden ensimmäisenä
yhteisöllisyyden asettamat pidikkeet arvostamiselle. Termin
sovellettavuuden on sanottava, että sillä on kaikupohjaa etenkin
filosofian alakategorian arvoteorian kohdalla, vaikka tämä aihe
herättää myös selkeitä eettisiä dilemmoja. Yhteisöllisiä
yleistettävyyksiä on siis tarkasteltava myös filosofisen etikan
probleemana. Yhteisö tarkoittaa lähintä ihmisten muodostamaa
ryhmäkäsitettä Yleistettävyydet tarkoittavat sellaista loogisesta
tiedosta ja arvollisesta tiedosta määrittynyttä modaalikäsitettä,
jonka on tarkoitus yleistää ihmisten kokemia, yksityisiäkin,
merkityksiä ja arvoja, josta voidaan heti huomata se, että
todellisuudessa ihmisillä on vastuu yhteiskunnan ylläpitämistä
arvoista ja merkityksistä. Itsenäinen ihmisajattelu on kuitenkin
luonteeltaan pyyteetöntä ja se ei pyri sitomaan ihmisiä itseensä.
Sitten taas sosiaalisesti psykopaateiksi luokiteltavat ihmiset vievät
oman luonnevikaisuutensa arvojen tulkintaan, missä tarkoituksena on
toisten ihmisten alentaminen.Yhteisöllisten yleistettävyyksien
lähikästteitä ovat etenkin arvopohja arvolatautuneisuus ja
preferenssiautonomia. Arvopohja tarkoittaa etenkin niitä avoinna
olevia yhteisöllisen symboliverkoston valmita arvoja, joihin monesti
uudestaan arvotettavaksi tulevia yksilöllisiä arvoja verrataan
valmiisin haastaja-asemassa. Arvolatautuneisuuss tarkoittaa niitä
yksilöllisen olemisen verkkoja, joista määrittyy se, miten suuri
määrä arvoja tiettyyn sosiaalisuuden kautta määrittyvään
ihmisten yhteisöön ja yksilötyyppiin on olemassa.
Preferenssiautonomia tarkoittaa olemisen tapaa, jossa valinnalle
annetaan suuri merkitys. Ihminen saa siis valita vaihtoehtojen
joukosta preferenssinsä, ja autonomia määrittyy sen mukaan kuinka
hyvin yksilön tekemät valinnat saavat suosiota
yhteiskunnassa.Arvopohja siis liittyy yhteisöllisyyteen,
arvolatautuneisuus on yksilön ja yhteisön välillä, kun taas
preferenssiautonomia liittyy etenkin yksilöön ja tarkoittaa sitä
astetta, mille yksilö voi yhteisön keskellä vapauden perusteella
kohota. Preferenssit tarkoittavat mieltymyksiä ja autonomia
tarkoittaa omavaraisuutta. Korkein preferenssi saavutetaan siinä,
kun ihminen on onnellinen ja hänen onnensa ei rajoita tai estä
toisten ihmisten onnea. Kun päätellään vertailukohdallisten
symbolien kautta eikä universaalisten, ja silloin kun annetaan
vaikutteellisesti merkitysvallan rakentumisen yhteisön päättämien
normien mukaisella tavalla, silloin löydetään syy sille minkä
takia näitä pyhiä tammia ja toteemeja arvostetaan. Näitä
toteemeja ei kyseenalaisteta ja niitä kohtaan suunnatut pelko,viha
ja kunnioitus tulevat vaistoista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti