Yleisesti ajatellen työ on jotain
sellaista aktiviteettia josta saadaan palkkaa, arvollista vastinetta
työpanokselle. Työ on ihmisten tärkein aktiviteetti
järjestelmällisesti ajatellen. Työ on yleishyödyllistä
harrastetta, jonka harjoittaminen tuö yhteisölle yleistä hyötyä.
Näin ollen ajatellen työtä tulisi määrittää sen tuottaman
hyödyn perusteella, sillä työpaikkojen välillä on eroja siinä,
kun niiden hyötyä määritetään. Joku esimerkiksi John Miltonin
kirjan Paradise lost lukeneet ihmiset tietävät Raamatun kertomuksen
siitä, miten ihmiset tuomittiin lankeemuksen takia työhön koko
elämäkseen. Työn arvo on jotain mikä voidaan määritellä siinä,
kun verrataan työntekijöitä toisiinsa ripeyden, neuvokkuuden ja
tehokkuuden kautta. Työntekijöitä tulisi voida verrata toisiinsa
näiden mittareiden mukaisesti ja annettava suuresta tuottavuudesyta
erilaisia työn kautta määrittyviä bonuksia ja palkan lisäyksiä.
Myös liian matalalla tuottavuuden tasolla toimivia työntekijöitä
tulisi rangaista tekemättömyydestään. Myös yleishyödylliset
harrasteet ovat tärkeitä asioita, vaikkei niistä saisi edes
palkkaa, ja sen takia olisi tärkeää saada ihmisille jonkinlainen
perustulo, joka voisi mahdollistaa esimerkiksi freelanceroinnin. Työn
arvo siis määrittyy esimerkiksi siitä, kuinka paljon hyötyä
siitä on. Hyöty tarkoittaa sitä, miten arvokasta joku työ on
suhteessa muiden ihmisten tekemään työhön. Myös voidaan käyttää
määrettä, jonka mukaan työn arvo liittyy siihen, kuinka paljon
tiettyä työtä halutaan tehdä. Työn arvo liittyy myös siihen,
kuinka paljon työnantaja voi työllistää. Vaikka olen vankasti
sosialismia ja täystyöllisyyden tavoittelua markkinoista
välittämättä, vastaan, on mielestäni niin, että kun lukiot
yksityistetään ja ruvetaan tavoittelemaan nuorten piirissä sitä,
että he erikoistuisivat mahdollisimman aikaisesti, tulisi
yhteiskunnan tarjota heille sopivia työpaikkoja ilman niistä
kilpailemista. Heidän tulisi siis saada lukion
erikoistumisopintojensa ajalta työkokemusta, koska luokassa
istumista tulisi lukioissa vähentää ja antaa nuorille mahdollisuus
työskennellä ja harrastaa samanaikaisesti kun he saavat enemmän
erikoisalaansa liittyvää tietoa koulusta. Eniten työtä arvostavat
sellaiset ihmiset jotka haluavat elää vapaassa markkinataloudessa,
sillä kapitalismi on paras mahdollinen talous- ja
yhteiskuntajärjestelmä. Se antaa ihmisille vapautta ja ihmisiä on
kannustettava ja autettava koulussa siihen, että he eivät lankeaisi
minkäänlaiseen hölynpölysosialismiin, vaan suhtautuisivat yhteiskuntaan
ja talousjärjestelmään kypsällä tavalla, sillä sosialismin
aika on todella ohitse. Kuitenkin markkinatalouden yhteydessä tulee
muistaa myös etiikka, jonka tulisi kattaa koko markkinataloutta,
niin tuotteiden tuottamista, jalostamista, hinnoittelua ja
ostopäätöksiä kuluttajien kohdalla. Voidaan sanoa, että työtä
arvostavat eniten myös sellaiset, jotka voivat tarjota muille
ihmisille töitä. Palvelut tulee yksityistää ja ottaa
markkinatalous käyttöön, koska sen vaihtoehto – sosialismi –
luo henkistä takapajuisuutta ja rahvaan liiallista keulimista eri
paikoissa. Ja suoraan sanoen, sosialismi dialektisine
materiaalisuuksineen tappaa yhteiskunnasta sen tärkeimmän henkisen
ulottuvuuden. Näille sosialisteille ihminen on sitä mitä hän syö,
ja näin ollen ihmisetkin voidaan alentaa rehuja syöviksi
kantturoiksi. Vapaassa markkinataloudessa ihmiset voivat
ostopäätöksineen valita useista vaihtoehdoista, ja mikä olisikaan
pluralistisessa yhteiskunnassa tärkeämpää kuin tarjota ihmisille
valinnan vaihtoehtoja. Ihmiset siis saavat kapitalismissa vastinetta
rahoilleen. Sitten tulee kysymys siitä, millä tavalla palvelut
yksityistetään. Ensimmäisenä tulevat mieleen erikoisalat kuten
erikoissairaanhoito ja toisen asteen koulut. Sen jälkeen
yksityistäminen voitaisiin johtaa alemman asteen kouluihin ja muihin
sosiaali- ja terveyspalveluihin. Tämän myötä pitäisi tarkasti
harkita tuloverotuksen uudelleenjärjestämistä, ansiotulojen
verotusta tulisi laskea merkittävästi ja voitaisiin jopa harkita
tasaveron käyttöönottoa. Kuitenkin pääomatulojen verotusta
tulisi koventaa, koska ei ole oikein, että ihmiset hyötyvät niin
suuresti suurta enemmistöä enemmän vapaasta markkinataloudesta
yhteiskunnan sisällä. Ihmisiä tulisi valmentaa kapitalismiin
opettamalla kouluissa yrittäjyyttä ja itsenäistä innovatiivista
toimintaa. Arvojen, asenteiden ja arvostelukyvyn kritiikki on
oppiaine jossa nuorille tulisi opettaa sosialistisen
yhteiskuntajärjestelmän huonoutta ja kaikin puolin korostaa sitä,
miten ylivoimainen ja tehokas järjestelmä kaikissa suhteessa
kapitalismi sosialismiin nähden on. Arvo tarkoittaa sitä, miten
jokin merkitys ilmenee ihmisille symboliverkostossaan. Esimerkiksi
vapaan ja itsenäisen työn pakotettua työtä parempana pitäminen
on arvo, joka tukee kapitalistista yhteiskuntajärjestelmää. Asenne
tarkoittaa tapaa jolla johonkin asiaan suhtaudutaan, siinä siis
tulisi korostaa sosialistisen riippuvuusjärjestelmän huonoutta ja
estää se, että oppilaat alkaisivat ajatella sosialismin
”periaatteiden” osoittamalla tavalla missään yhteiskunnan
ulottuvuuden sisällä. Arvostelukyvyn kritiikissä pitäisi
harjoittaa omaa päätöksentekojärjestelmää ja pyrkiä
formuloimaan sitä uudestaan kaikissa esille tulevissa tilanteissa.
Arvostelukyvyn arvioinnissa tulisi saada nuoren päähän ajatus,
että hänen on oltava tehokas menestyäkseen yhteiskunnassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti