Nykyaikamme on rappionsa etenemisen
kannalta tärkeää aikaa ihmisen ja maailmankaikkeuden historiassa.
Maahanmuutto ja massateknologian yleistyminen yhdessä kaikenlaisen
sosialidemokratia-ajattelun ohessa on johtamassa länsimaisen
kulttuurin lopulliseen tuhoon, jota vastaan suurin osa länsimaisista
ihmisistä ei jaksa tai halua taistella. Länsimaiset ihmiset
joutuvat useissa kohdin uhraamaan itsensä nykyisen kansanvaelluksen
ja sosiaalihöpinän alttarilla. Oikeastaan tuon vastakohtaisen
kehityssuunnan kritisoimisestakin on tehty hyvin suuressa mitassa
mahdotonta. Massateknologian kuten internetyhteydellä varustetuista
puhelimista on seurannut enemmän haittaa kuin hyötyä, internetistä
on tullut uusi Poliksen ja kirjaston yhdistelmä, josta haetaan
tietoa ja jonka antamat tiedot monesti hyväksytään ilman
kyseenalaistamista. Samalla kun nuoret kommunikoivat vain
älypuhelintensa kautta, on sosiaalinen yhteisötunto rappeutunut.
Katsotaan että kun on napit korvilla ja musaa jytkymässä niin
kaikki sosiaalinen lämpö ja altruistisuus voidaan unohtaa.
Teknologian etenemisellä, ja etenkin matkapuhelinten kehittymisellä
on negatiivinen vaikutus kulttuuriin ja yhteisöelämään. Ihmiset
on tehty riippuvaiseksi sovelluksista, joita nämä negatiivisen
kulttuurikehityksen airueet tunkevat ihmisten ihmeteltäväksi.
Niistä tullaan riippuvaisiksi. Tämän tietotekniikkakulttuurin
tuottama tieto on saatavilla helposti eikä sitä liiemmin
kyseenalaisteta. Todellisen kulttuuriin suuntautuvan toiminnan tulee
olla sellaista, että siinä on nähtävä vaivaa, joka ei käy tänä
päivänä, koska kaikki halutaan saada helpolla, ilman vaivannäköä
ja nopeasti. Kuitenkaan erilaisten työtehtävien mekanisoimisessa ja
automatisoimisessa ei itsessään ole mitään väärää,
esimerkiksi kaupan kassan tehtäviä voitaisiin Suomessa korvata
automatisoimisella, kuten on tehty jo aiemmin esimerkiksi
Britanniassa. Tärkeä kysymys nykypäivän tilanteen valossa on se,
onko digitaalinen tieto parempaa tietoa kuin esimerkiksi kirjoista
saatu tieto. On sanottava tässä kohdin, että internetissä ei
suinkaan ole kaikkea sellaista tietoa, jota on aiemmin saatu eniten
kirjoista. Marginaalinen netistä saatu tieto ei vaadi yhtä suurta
vaivannäköä kuin kirjoista saatu tieto. Varmaankin ihmiset olivat
aiemmin merkittävällä tavalla yksilöntuntoisempia kuin nykyään,
koska tänä päivänä ihmisille on tärkeää olla koko ajan
yhteydessä marginaalisen sosiaalisen piirinsä ja läheistensä
kanssa. Aiemmin ihmisiä ei pakotettu läheisriippuvaisuuteen samalla
tavalla kuin mitä nykyaikainen teknologia nykyisin mahdollistaa.
Tulevaisuuden takia digitaalisuus on tärkeää, mutta kuitenkaan
ihmisiä ei tulisi kannustaa luopumaan koko aikaisemman länsimaisen
sivilisaation perinteen kunnioittamisesta. Kun mietitään sitä
voitaisiinko koko länsimaisen kirjallisuuden kaanonista luopua, on
vastaus selvä: siitä ei voi luopua. Wikipedia ei kuitenkaan sisällä
kaikkea tärkeätä tietoa. Esimerkkinä siitä, miten tavallisimpien
aiheiden netittäminen on levinnyt, on erääseen Keski-Savolaiseen
kirjoittavan lehden kolumnisti, junttieinari ja metsienmies, joka
kirjoitti meille kaikille tutusta aiheesta, piereskelystä. Tämä
mies ei edes pyrkinyt itse ottamaan kantaa tähän aiheeseen, joka
häntäkin varmasti läheisesti koskettaa, vaan kopioi kaikki hauskat
kakkajutut wikipedian suomenkielisestä piereskelyn
kulttuurihistoriaa käsittelevästä lyhyehköstä artikkelista.
Nuoret lukevat varmasti monen muunkin mielestä aivan liian vähän
kirjallisuutta. Kouluihin tulisi lisätä kirjallisuutta eri
aineisiin, ja etenkin kaunokirjallisuuden lukemista tulisi kannustaa.
Lukemattomuus johtuu monesti kasvatuksesta, mihin on tietysti tänä
päivänä vaikeampaa puuttua sen takia, koska kaikkia ympäröi
nykyään samanlainen teknologinen esteverkko. Voidaan kysyä, onko
alhaisempaa matelijata olemassa kuin nämä informaatioteknologian
kehityksestä vastaavat pyhät tammet. Voi varmaan sanoa, että
nykyaikainen high-tech-todellisuus pyrkii peittämään
käytänteidensä kautta totuutta ja se ei ainakaan pyri tuomaan
ihmisille sellaisia arvoja, joissa arvostettaisiin suhdetta
totuuteen. Kuten edellä kirjoitin, ovat ihmiset tulleet sellaisen
valinnan kohdalle, jossa pitäisi valita niiden kahden asian suhteen,
jotka vaikuttavat ihmisiin eniten toiminnassa. Nämä kaksi asiaa
ovat sosiaalisuus ja teknologia. On sanottava, että teknologia ei
voi missään mielessä korvata sosiaalisuutta. Kohta ei enää ole
olemassa mitään, jota voitaisiin kutsua yhteisöksi. Teknologia
rikkoo vähitellen kansalaisyhteiskuntaa ja erottaa ihmisiä
toisistaan, jossa he eivät voi varmaksi sanoa, ovatko he sittenkin
vain aivot astiassa. Tässä välinpitämättömyyden kulttuurissa
ihmiset suhtautuvat entistä kylmemmin ja etäisemmin toisiin
ihmisiin, joka voidaan havaita siinä kuinka pyyteetön altruistinen
sosiaalisuus on katoamassa ihmisten keskuudesta. Toinen aihe on
maahanmuutto. Voidaan sanoa, että ihmisiä määrittää monesti
kansallisuuden ja kansalaisuuden käsitteet. Kansalaisuus tarkoittaa
jonkun yhteiskunnan ja valtion täysiarvoista jäsenyyttä.
Kansallisuus tarkoittaa historiallisen ja kulttuurisen
kehitysprosessin tulosta. Kansallisuus on jotain mitä ei voida
ihmisille antaa, vaan se tulee jokaiselle ihmisille aina ilman
mielipiteen kysymistä. Kuitenkin se, että suomalaisiin nähden
vieraille kulttuuripiirien ihmisille annetaan Suomen kansalaisuus,
tarkoittaa se sitä, että sillä pyritään muuttamaan
historiallisen prosessin tuloksena syntynyttä kansallisuutta ja
kansakunnallisuutta. Ihmisten kulttuurinen yhteisöntuntu perustuu ja
on aina perustunut ihmisten jollakin tasolla tarkastellen ilmenevään
samanlaatuisuuteen. Kaikki kulttuurit ovat arvokkaita, vaikka jotkut
ovat omille jäsenilleen toisia arvokkaampia ja sen takia, meidän länsimaisen
kulttuurin pelastamisen takia, meidän tulisi korostaa sellaista
kehitystä, jossa maahanmuuttajia ei oteta sellaisista maista, jotka
eivät muistuta kulttuurisilta ominaisuuksiltaan vastaanottajamaan
ihmisten ominaisuuksia. On selvää, että osa Suomeen
tulleista maahanmuuttajista on tullut tänne elämään
sosiaalituella, ja tuohon anomaliaan ei ole vieläkään otettu
poliitikkojen puolelta selkeästi kantaa. Luulisi, että ihmiset
pelkäisivät rasismia niin paljon, etteivät lähtisi maastaan
karuun Pohjolaan. Se liittyy siihen, että täällä heidän on
helpompaa olla kuin kotimaassaan vaikka he eivät mitenkään
kontribuoisi vastaanottajamaan kulttuuriin ja jossa he ovat vain
viemässä tulonsiirtoja työtä tekeviltä ihmisiltä ja
kuluttamassa korkeamman elintason takia ilmakehää. Voidaan sanoa, että jos tätä
sosiaaliämmien suosimaa suvaitsevaisuuden käsitettä, joka
tarkoittaa samaa kuin se, että kiellettäisiin kaikki omat
kulttuuriarvot ja -ominaisuudet, ovat ihmiset kadottaneet kaikki
arvonsa, etenkin sellaiset arvot, jotka liittyvät oikeistolaisuuteen
ja kulttuuriseen konservatiivisuuteen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti