On voitava kyseenalaistaa jatkuvasti
elämäntapoja, jotka ovat haitallisia, ja on voitava kehittää
uudenlaisia osallistumisen muotoja sitä varten, että jumiutuneiden
elämäntapojen heikkoudet voivat tulla esiin. Kaikkeen tekemiseen,
myös omaan eikä vain toisten, on voitava länsimaissa suhtautua
kriittisesti. Emmehän elä kyseenalaistamattomien idoleiden
kulttuurissa. Kritisoiminenkin voidaan tehdä huomioiden länsimaisen
kulttuurin historian ja sitä myöten tulevat kulttuurisen
konservatismin muodot.
On mielestäni selvää, että
talousjärjestelmämme tulee perustua vapaaseen markkinatalouteen,
jossa kuitenkin siinäkin voidaan ottaa huomioon suurten
korporaatioiden yhteisöille tuottaman haitan, ja korostaa etenkin
paikallisten yksityisten palveluiden tärkeyttä, eli pienyrityksiä.
Osallistumisella, tai etenkin Tukholman yliopiston valtiotieteen
professorin Michele Michelettin ja Andrew McFarlandin
käsitteellistämällä luovalla osallistumisella voidaan ottaa
huomioon etenkin kulutuskäyttäytymisessä myös etiikan mukanaan
tuomat velvoitteet koko markkinatalouden osien sisällä. Markkinatalous siis itsessään
on mielestäni hyvästä, ihmisten on vain omilla tottumuksillaan ja
niiden kyseenalaistamisella tuotava markkinatalouteen eettisesti käyttökelpoinen tapa
suhtautua tähän taloudelliseen vapauteen.
On voitava samanaikaisesti suojella
länsimaista kulttuuria ja toisaalta kyseenalaistaa ja ironisoida,
minkä voidaan katsoa kuuluvan olennaisella tavalla juuri
länsimaiseen kulttuuriin. Eli siis kulttuurisella konservatismilla
ei tarkoiteta sitä, että ihmisistä tehtäisiin persoonattomia
sätkynukkeja, mikä on yleistä esimerkiksi idän kulttuureissa,
vaan säilytettäisiin tietty individualismi ja yksilönvapauden
tuntu, joka on muokannut länsimaista kulttuuria sen historian ajan.
Kulttuuria tulee voida ironisoida ja satirisoida samalla kun
arvostetaan sitä, että se antaa ihmisille oikeuden kyseenalaistaa
perustavimpia ilmikulttuurin piirteitä.
Suomeen ei tarvita lisää
maahanmuuttajia, koska vain harvat heistä sopeutuvat tänne
pysyvästi. On kuitenkin voitava antaa maahanmuuttajille mahdollisuus
osoittaa sopeutumiskyvykkyytensä, mutta siinäkin tulisi suosia
etenkin eurooppalaisia sen takia, koska suvaitsevaisuuden paradoksin
mukaisella tavalla liian vieraat kansanryhmät tuottavat lopulta
suurempaa haittaa yhteiskunnalle ja kulttuurille kuin mikä on heidän
kulttuurille, taloudelle ja yhteiskunnalle tuottamansa hyöty.
Suomesta ei tule tehdä Turkkia, eikä
Helsingistä Istanbulia, ja luonnollisesti Turkkia ei saa hyväksyä
Euroopan Unionin jäseneksi, koska Turkki ei kuulu historialliseen ja
kulttuuriseen Eurooppaan. Olihan muinainen Persia, jota
Daavidmainen Kreikka kaupunkivaltioineen piti erossa länsimaisen
kulttuurin tuhoamiseen liittyvien pyrkimystensä toteuttamisesta,
nykyisen Turkin valtion kantaisä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti