Lojaalisuus on tärkeä piirre
ihmisissä ja yhteiskunnallisissa ryhmittymissä, sillä sehän
tarkoittaa oikeastaan toisten hyväksi tehtyä toimintaa, jossa ei
yleisesti ilmene omanvoitonpyydettä, eli halua individualistisesti
hyötyä kanssaihmisistään. Lojaali pitää kunniatehtävänä
seurata ryhmittymänsä sääntöjä ja sopimuksia. Lojaali ihminen
on uskollinen joillekin tahoille, joiden kanssa toimimisesta hän saa
tyydytystä. Maailmassa on nähty lukuisia sotia, joissa
lojaalisuutta määrittävälle taholle on ilmennyt. Esimerkkinä
voidaan varmasti mainita etenkin Herman von Burghausen ja tämän
komentama musta rykmentti, joka kaatui viimeiseen mieheen asti Malmön
edustalla taisteltuaan tanskalaisia eliittisotilaita vastaan. Muita
vastaavanlaisia tilanteita oli etenkin 30-vuotisessa sodassa
Saksassa. Toinen esimerkki voidaan varmaankin löytää esimerkiksi
esi-isästäni everstiluutnantti Odert Reinhold von Essenistä, joka
menetettyään jalkansa jatkoi Napuella taistelua kontiltaan käsin.
Voidaan hyvin perustein kysyä, voiko tänä päivänä lojaalisuus
kantaa sellaista arvoa kuin mikä sillä oli aikaisemmin, esimerkiksi
huomioiden sen liitteet vaatimattomuuteen ja pyyteettömyyteen.
Kannattaako tänä päivänä rahoillaan korskuvien rahvaan
edustajien kanssa pyrkiä osoittaa olevansa esimerkiksi pyyteetön
tai vaatimaton? Vaatimattomuus kaunistaa, sillä korskuminen rumentaa
ihmistä ja hän näyttäytyy kaikille kunniallisille ihmisille
pahana ja rumana. Vaatimaton ihminen on ihminen jolla ei ole
paksuuntunutta päätä, ja näin ollen hän on useasti vapaa
stressistä, joka liittyy kilpailuun toisten ihmisten kanssa. ON
mielestäni varsin törkeää että jotkut ihmiset katsovat, että
heidän on jokaisessa tilanteessa vertailtava itseään toisiin ja
pyrittävä esittämään itsensä erittäin arvokkaina ja
loistokkaina. Nöyryys ja vaatimattomuus alkavat siitä, kun ihminen
tunnustaa itselleen sen, ettei hän ole yhtään sen arvokkaampi kuin
maan multa. Pitäisi pyrkiä tekemisiin samanhenkisten ja samalla
tavalla ajattelevien kanssa, vaikkakin siinäkin on otettava huomioon
se, ettei yhden yhteisön tarjoama tuki riitä siihen, että
instituutiot voisivat elää. Ihmisillä ja ihmisten yhteisöillä on
tapana seurata omaa linjaansa erillisinä instituutioina. Kuitenkin
on selvää, että yhteisöjen tulee voida kehittymisensä kannalta
seurata omaa linjaansa tunnustushierarkiasta eroavan linjan näyttämällä tavalla. Lojaalisuus voi
ihmisten keskuudessa ilmetä esimerkiksi altruistisen toiminnan
muodossa. Lojaali voi olla esimerkiksi perhettään, sukulaisia,
työpaikkaansa tai esimerkiksi omaa maata kohtaan. Voidaan katsoa,
että lojaalisuus on todella suuresti vaikuttuvainen altruismin
käsitteestä. Ihmisillä on tapana suojella sellaisia ihmisiä,
jotka muistuttavat häntä itseään. Kuitenkin ihmisiä voidaan
ohjata ottamaan huomioon myös muut ihmiset, jotka eivät liiity
harkitsijan vereen. Ihmisen tulisi toiminnallaan pyrkiä edistämään
ihmisten välistä ymmärrystä mutta samalla kuitenkin hänen tulisi
pyrkiä muuttamaan totuuden havaintokykyä. Onko siis todella
sellaista ihmistä, joka voi olla myös lojaalinen politiikkaa tai
joistakin käsiteltävistä asioista esim. kansanedustajia kohtaan. Tuossa tapauksessa ihminen
todennäköisesti perustaa toimintansa älylliseen epärehellisyyteen.
Ihmisten tulisi mielestäni olla kiinnostuneita etenkin
poikkeusyksilöiden ajattelusta, toiminnasta ja tuntemisesta. Sillä
älyllisen ja taiteellisen sivistyneisyyden ehdottomuuden suuntaan pitäisi yhteiskuntajärjestelmäämme muuttaa.
Myös Britannian tyylisesti poliittisessa korrektisuudessa rypevä
yhteiskuntajärjestelmä, voisi muuttua takaisin enitisiin aikoihin,
joina herra oli herra ja renki oli renki. Etenkin on korostettava
vapaan kaupan ja markkinatalouden hyvyyttä ja siten myös oikeistolaista
linjaa. Lojaalisuuden tulisi käsittää
etenkin sellaista toimintaa, joka on suuressa mittasuhteessa
pyyteettömyyteen. Lojaalisuudessa ja altruismissa, on osa, joka
toimii suuren ihmisten kaikkiykseyden alueella, jota kaikkiykseyden
ongelmaa on aiemmin pohtinut mm. nuorempi Eino Kaila. Voidaan kysyä,
mistä ihminen ammentaa viisastumisensa ja älykkyytensä? Se on
tausta + koulutus + ympäristö. Mielestäni Suomen tulisi muuttua
kuningaskunnaksi ja siihen virkaan voitaisiin ottaa joku esimerkiksi
Saksan Preussin ylhäisaatelisten joukosta. Ritarihuone tulisi avata
uudelleen ja sille tulisi antaa oikeus myöntää uusia
aatelisarvoja. Parlamentti tulisi tehdä kaksisaliseksi, jossa
ylähuoneessa olisi tietty määrä Suomessa aatelisarvon saaneita.
Teekkariperinne politiikassa tulisi unohtaa, ja valita eduskuntaan
enemmänkin humanistisen koulutuksen saaneita ihmisiä. Myös
filosofiaa, valtio-oppia ja historiaa ja taloustiedettä voitaisiin
yhdistellä yhdeksi kolmen vuoden ajan kestäväksi
poliitikkokurssiksi. Verotusta tulisi laskea huomattavasti ja
aloittaa julkisen ja kunnallisen puolen palveluiden yksityistäminen
. Uusi talous/yritysjärjestelmä tulisi perustaa paikallisuuteen,
eli ei ole mitään järkeä, että Helsinki vetää
kevytkenkäisimmät ja yksinkertaisimmat ihmiset puoleensa. Joka ei
tule toimeen omalla syrjäisellä synnyinpaikkakunnalla, ei voida
sanoa, että tämä suurimpaan kaupunkiin menevä ihminen välttämättä
ehdottomasti menestyisi uudella kotipaikkakunnallaan. Lojaalisuus on
siis urheutta kentällä ja tuo kenttä voi olla mikä tahansa
ihmisten yhteistoiminnan tyyssija. Lojaali voi myös vaipua
epätoivoon, kuten esimerkiksi Marta pastori Tomas Ericssonin kanssa
Bergmanin elokuvassa Talven valoa (Nattvardsgästerna.). Lojaalisuus
myös ylläpitää moraalisten arvostelmien luonnin mahdollisuutta
yhteiskunnassa ja jo pelkästään sen takia sen on voitava
tarkoittaa jotain positiivista. Elleivät ihmiset kokisi näin
voimakkaita ystävyyden tunteita, ei olisi pohjaa moraalille, joka
voisi estää yhteiskunnan suuntautumisen täydelliseen anarkiaan ja
vallattomuuteen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti