Pinnallinen tarkoittaa jotain
sellaista, mikä ei sisällä ns. profound, syvällistä. Superficial
siis tarkoittaa jotain mikä on erityisesti hatarilla perusteilla.
Pinnallinen taso vastaa ihmisen pinnallisten tarpeiden herättämiin
kysymyksiin. Se mikä erottaa pinnallisen syvällisestä on se, että
toinen niistä pystyy näkemään laajempia ja yleisempiä
kysymyksiä. Ihmisellä on tapana erotella mielenkiinnonkohteittensa
mukaan sen, minkä kokevat pinnalliseksi ja minkä syvälliseksi.
Tosin on varmaan niin, että esimerkiksi nuorten ihmisten enemmistö
ei tee tuollaista erottelua, koska suurimmalla osalla heistä ei ole
vielä ollut minkäänlaista kosketusta sellaiseen, joka voitaisiin
jotenkin tulkita syvälliseksi. Voidaan sanoa, että pinnallinen taso
operoi helppo- ja kevytlaatuisempien symbolien, ns.
vertailukohdallisten symbolien kanssa, joka taso muuttuu itsessään,
sitä ei voida siis muuttaa mitenkään järjestelmän ulkopuolelta
mikä onkin syy siihen, että ihmisen on itsensä kasvattamisen takia
voitava löytää merkittävällä tavalla yhteiskunnan, kulttuurin
ja historian sisältämät syväsymbolit, jotka eroavat
vertailukohdallisista symboleista siten, että ne pystyvät avaamaan
avarempia maailmoja niiden kokijoille. Vertailukohdalliset symbolit
ovat todellisuudessa niiden samanmukaisuuksien kuvia, jotka
ohjailevat ihmisiä tekemään sosiaalisia sopimuksia toistensa
kanssa, jotka sitten kauan aikaa yhteiskuntaan vaikutettuaan alkavat
vaikuttaa ihmisten enemmistön mukaan oikeilta arvoilta ja joltakin
mitä ei voida muuttaa, vaikka todellisuudessa nämä symbolit ovat
ihmisten päättämiä sanattomia sopimuksia, joista on tullut
enemmistön ”arvoja”. Syväsymbolit ovat siis merkittävää
tietoa, joka pitää pystyä löytämään tiedon ja todellisuuden
vaatimuksien vuoksi. Syväsymbolit ovat siis vähemmän riippuvaista
yhteiskunnan tilasta kuin vertailukohdalliset symbolit, jotka
esimerkiksi sodan tulo kaataisi heti maahan. Tiedollinen ja totuuteen
perustuva onni tulee vain syväsymbolien kautta. Syväsymbolit
merkitsevät erilaisten muotojen rakennesuhteita. Se määrittyy
siitä, missä asemassa ne ovat toisiinsa nähden. Korkeimmalla
henkisellä tasolla oleva ihminen on pelkästään syväsymbolien
määrittämä siinä mielessä, ettei hän voi tehdä jotain
toimintoa pelkästään sen takia, koska esimerkiksi ryhmän paine
vaatisi toisten ihmisten pinnalliseen olemukseen sopeutumista.
Syväsymbolit määrittyvät siitä, miten ihminen kokee, missä
järjestyksessä hän kokee ja miten niiden osat ovat yhteydessä
henkilökohtaisessa kokemuksessa. Ulkonainen käsite on monesti
pinnallinen siinä mielessä, että se yleensä kuvailee pelkkää
pintaa. Pinta ei kerro totuutta syvällisestä symbolista, koska
syväsymboli on etenkin muoto eikä pinta. Siinä ei koskaan löydetä
henkilökohtaista kokemusta. Siinä tavoitetaan siis vain
pintapuolinen provinsiaalisuuksien taso. Ulkonainen käsite ei siis
useimmin sisällä mitään olemuksellista ja kokonaisuuksia
määrittelevää tasoa. Ulkonainen käsite ei siis sisällä
totuutta vaan yksityisiä tietoja, jotka vertaantuvat mielipiteiden
tiedollisesti alhaisimpaan kastiin. Syväsymbolit siis edustuvat
ihmisen mielessä jonkinlaisten muotojen kautta, jossa on
pyrkimyksenä harmonia ihmisen osien välillä. Nuo muodot, joita
syväsymbolit ovat, voivat muuttua ihmisen mielessä etenkin
olemuksellisen kehittymisen kautta. Tuo olemuksellinen kehittyminen
tapahtuu ihmisellä sen myötä, kun hänen harrastamansa
kommunikaatio ja hänen muu toimintansa muuttuvat entistä enemmän
symboliseksi ja kauneuden harmoniaa sisältäväksi. Siinä siis
ihmisen totuuden havainto kasvaa, hänen viisautensa taso nousee ja
hän tulee enemmän sinuksi maailman tosiasioiden kanssa. Siinä
ihminen pääsee tekemisiin aitojen muotojen maailmojen kanssa, jossa
hän ei ole riippuvainen toisista ihmisistä, heidän mielipiteistään
ja niin sanotuista yleisistä totuuksista. Olemuksellisessa
etenemisessä ihminen siis koskettelee itsensä kautta koko
ihmiskuntaa ja maailmaa. Siinä siis saavutetaan tietoa niiden
muotojen rakenteesta, jotka määrittelevät elämäämme. Siinä
ihminen voi siis päästä selvyyteen siitä, mitkä symbolit ovat
todellisia ja syviä ja mitkä symboleista taas ovat pinnallisia ja
pintapuolisia vertailukohdallisia symboleita, joiden välittämät
totuusväittämät eivät perustu itsenäiseen havaintoon.
Olemuksellisessa etenemisessä ihminen siis jollain perustavalla
asteella sulautuu maailmaan ja maailma sulautuu häneen. Olemuksen
kehittäminen toiminnalla lisää ihmisen voimavaroja ja kykyjä,
koska hän oppii näkemään symboleista kaikkein universaalisimman
ja tärkeimmän. Muotojen havaitseminen ja erilaisten roolien
tuntemus lisää ja kasvattaa tietoisuutta. Muoto sisältää rooleja
ja tilanteita, jotka voivat toteutua muodon reaalistumisen
tilanteessa. Kaikki eivät kuitenkaan pysty olemukselliseen
kehittymiseen, koska he poikkeavat siihen pystyvistä syvällä
perinnöllisellä tasolla. Kuitenkin on mielestäni niin, että
kaikki ihmiset voivat syntyperästään riippumatta pystyä siihen
ponnistelulla ja opiskelulla. Tärkeintä syväsymbolien kannalta on
se, että roolit, joissa ihmiset toimivat muuttuvat ajan myötä.
Roolien muuttamat ihmiset eivät kehity. Todellisuudessa roolien
sisällöt vaihtavat paikkaa ja näin ollen porvarit eivät voi
nimikeyhteiskuntansa kautta määrittää sitä, mitä ihminen voi
olla ja millainen hänen tulee olla. Roolien sisältöjen vaihtumisen
avulla ihmiset toteuttavat ihmisyyttä sen syvimmässä mielessä.
Roolin sisällön vaihtuminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, että
jonkin symbolisen merkityksen sisältö muuttuisi. Siinä pitää
pyrkiä siihen, että erilaisista positioista voidaan samalla tavalla
pyrkiä löytämään jotain todellista, mikä sisältyy
syväsymboleihin. Kirjailijoiden ja taiteiljoiden pitäisi pyrkiä
koskettelemaan näitä maailmoita missä on todellista ainoastaan
totuus, kauneus ja hyvyys, ja joka silloin tulisi toistenkin enemmän
tavallisten ihmisten havaittavaksi kuin sellainen maailma, joka on
valitettavasti henkisessä köyhyydessään yleinen ihmisten
enemmistön joukossa. Erikoisesta tulisi aina pyrkiä löytämään
yleinen ja siinä on itse asiassa kaiken merkittävän kirjallisuuden
perustavin totuus. Syväsymbolin erottaa vertailukohdallisesta
symbolista se asia, että sen ilmaisema totuus jäisi voimaan
siitäkin huolimatta, vaikka ihmisten suurin enemmistö lakkaisi
uskomasta siihen, kun taas vertailukohdallinen symboli lakkaa
olemasta heti kun ihmiset tulevat viisaammaksi tai vain muuttavat
mielipidettään asioiden välillä. Mikä tekee käsitteestä oikean
on siis se, että se on rakennettu yhdenmukaisella päättelyllä
asioiden suhteen ilman väliintuloa miltään ulkoisilta
auktoriteeteilta. Käsitettä pitää myös voida arvioida ja
tarkastella uudelleen, ja siinä tulee voida nähdä tietynlainen
totuudesta kertova koherenssi eli ominaisuudensamuus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti