Henkisyys ja henkinen tarkoittavat
materiaalisen tason ylittävää ajattelun ja olemisen tasoa. Ne
ylittävät sen etenkin sen takia, koska henkisyys ei vaadi yhtä
paljon materiaalisia liitteitä kuin materiaalisuus. Henkinen puoli
ihmisessä on myös paljon vapaampi ja pyyteettömämpi puoli kuin
materiaalinen. Henkisyys ylläpitää tärkeimpiä kulttuurisia
instituutioita. Niissä elää siis yhteiskuntien historiassa syvin
mahdollinen historiaan ja kulttuuriin liittyvä symbolien kirjo.
Toiminnalla tulisi siis pyrkiä etenkin symbolismiin ja tahdosta
riippumaton tai tahdonvastainen toiminto tulisi pyrkiä parhaimpien
piirissä supistaa pienimmilleen. Henkisyys liittyy ajatuksiin ja
ideoihin. Tällainen toiminta ja oleminen on tyypillisintä
älyllisesti stimuloivissa töissä olevien ihmisten keskuudessa.
Tuollaisiksi toimiksi voidaan varmaankin määritellä esimerkiksi
opettajan, tutkijan ja jossain mitassa myös esimerkiksi toimittajan
toimet. Luonnollisesti myös kirjailijat ja taiteilijat ovat
tekemisissä henkisen alueen kanssa. Yleensäkin yhteiskunnan tulisi
tukea taiteilijoita ja kirjailijoita toisaalta sen takia, että he
voisivat keskittyä henkiseen työhönsä ja toisaalta sen takia,
etteivät jotkut taiteilijat ja kirjailijat tulisi mainostetuiksi ja
ylistetyiksi brandmarkeiksi samalla, kun jotkut joutuvat olemaan
täysin ilman minkäänlaista yhteisöllistä tunnustusta. Henkisyys
liitettynä yhteiskunnalliseen havaintojen tekemisen tapaan vaatii
myös sitä, että siinä tulee olla historiaa ja kulttuuria
arvostava komponentti, jonka avulla voidaan katsoa yhteiskunnan
olevan ohjattuna laajan sosiaalisen ja kulttuurisen pääoman omaavan
joukon toimesta. Aristokratia perustuu ajatukseen, jonka mukaan
tietyt ihmisten ryhmät poikkeavat joistain toisista ihmisten
ryhmistä. Siinä voidaan ottaa huomioon esimerkiksi tausta, koulutus
ja yleinen viisaus, joka määrittelee ihmisen toimintaa ja
ajattelua. Siinä katsotaan että jotkut ihmiset ovat toisista
parempia jonkin määritellyn erottavan tekijän kautta. Tavallisesti
aristokratian jäseniksi katsotaan vain miehet. Sellaisia ovat suuret
ajattelijat, jotka eivä pyri toiminnallaan tai ajattelullaan
rajattuun omanvoitonpyyteeseen. Seuraavaksi on varmaan tarpeen
ajatella mitä tällainen yhteiskuntajärjestelmä todellisuudessa
tarkoittaisi. Se merkitsisi ainakin sitä, että koulutusta ja
sivistysinstituutioita arvostettaisiin riittävästi, eli enemmän
kuin mitä niitä nykyisin arvostetaan. Siinä siis palkittaisiin
korkeasta henkisestä tasosta. Siinä yhdistyisi osaaminen ja halu
opettaa muille tärkeitä asioita. Siinä kaikille annettaisiin tie
viisauden avulla nousta ihmisyhteisön huipulle. Tausta pitäisi
tietysti ottaa huomioon koulutuksen valinnassa, mutta senkin tulisi
olla suhteessa viisauteen alistetussa asemassa. Henkiseen
aristokratiaan voitaisiin pyrkiä etenkin vastustamalla liiallista
rahan arvostamista ja materiaalisten elämään kuuluvien asioiden
yliarvostusta. Siihen voitaisiin pyrkiä myös kehottamalla ihmisiä
arvostamaan historiaa ja kulttuuria ja siihen sisältyvää ajatonta
viisautta. Rahasta ei pitäisi koskaan puhua, riippumatta siitä,
onko sitä vai eikö sitä ole. Rahasta puhuva ihminen tai kapakassa
maksun pöydän edessä laskeva tarjoilija syyllistyvät
olennaisimpaan matalamielisyyteen, he katsovat ihmisten olevan
riippuvaista rahasta ja sen määrästä. Myös henkiseen
aristokratiaan pyrkimisessä tulisi ottaa huomioon sosialismin
täydellinen vastakohtaisuus tällaisessa yksilöllisessä parhauteen
pyrkivässä yhteiskuntajärjestelmässä. Samalla kun aristokratia
perustuu parhauden tunnustamiseen, ovat vaihtoehdot sille aika
tavanomaisia ja rahvaanomaisia. Demokratia ei useimmin onnistu sen
takia, koska ihmisten suuri enemmistö on usein väärässä.
Kommunismi ei onnistu, koska siinä ihmiset eivät ole
olemuksellisesti vapaita. Anarkokapitalismi/taloudellinen
libertarianismi on yksi vähiten huonommista vaihtoehdoista, mutta
siinäkin, ellei yhteiskunnassa ole sen kulttuurihistoriallista
ydintä ylläpitävää ryhmittymää, on huonoja puolia, kuten
esimerkiksi se, että siinä arvostetaan liiallisesti materiaa,
rahaa, rahalla hankittavia asioita ja kilpailua. Se siis johtaa
pelkästään itsensä vallitessa materian valtaa, ja henkinen
aristokratia on täysin materiaa halveksuva yhteiskunnallinen
valtajärjestelmä. Henkisessä aristokratiassa yhteiskunnallisen
valtaryhmittymän on pyrittävä toiminnallaan löytämään
pinnallisimpien yhteiskunnallisia muodostelmia sisältävien
vertailukohdallisten symbolien takana oleviin syväsymboleihin, jotka
ovat etenkin yksilöllisyyttä ja henkisen tason korkeutta indikoivia
symboleita. Ne kertovat syvällisimmän totuuden kulttuurista ja myös
kansainvälisestä elämäntavasta, joka on muovaantunut yhteiskunnan
historian, kulttuurin, symbolien ja myyttien kokoelmasta.
Yhteiskunnallisen valtaryhmittymän tulisi voida pitää hallussaan
korkeimpia ja aidoimpia symboleita, jotka voisivat kertoa jotain
yhteiskunnan todella painavasta ja totuutta sisältävästä
ytimestä. Arvojen kokeminen ja niiden oikeanlainen kokeminen on
yhteiskunnallisen aristokratian kokemisen ensimmäinen ehto. Arvot
perustuvat arvotunteisiin ja noiden arvotunteiden taustalla olevat
arvot voivat olla ohjaamassa ihmistä oikeanlaiseen ajatteluun.
Etenkin se, että arvotunteet koetaan vapaasti voi olla vapauttamassa
ihmisiä yhteiskunnallisen kommentaariaatin valtapyrkimyksistä.
Kommentaariaatti on uusi proletariaatti ja vain sen murskaamisella
voidaan katsoa syntyvän todellista ja oikeinta yhteiskunnan
ohjaamisen tapojen kirjoa. Kommentaariaatin välineet ovat
vaikutteellisuus ja merkitysvalta ja niihin kietoutumista tulisi
aristokraatin pyrkiä kaikin tavoin välttämään. Aristokratia
alkaa jollain perustavalla tasolla taustasta, jossa vanhaan sukuun
kuuluminen voi tuoda tämänkin yhteiskuntajärjestelmän helpommin
tällaisen ihmisen eteen, kuin sellainen joka tulee tavanomaisesta
suomenkielisestä keskiluokkaissuvusta. Vanhojen sukujen
aristokraattisuus tulee esiin siinä, että esimerkiksi Suomessa ne
ovat monesti olleet jo aikaisemmin rikkaita ja suurin osa niistä on
sittemmin menettänyt varallisuutensa huomattavan osan ja näin ollen
he ovat kokeneet sukurasitteen, degeneraation ja dekadenssin vaiheet,
joiden jälkeen voi tulla uusi nousu viisauden hallitsemisen ja
siihen suvut liittävien renessanssifiguurien kautta. Henkisen
aristokratia ei tulisi kuitenkaan olla päättävimmällä tasolla
yhteiskunnassa, vaan sen pitäisi pyrkiä etenkin toiminnallaan
ylläpitämään merkittävimpien yhteiskunnallisen elämän
instituutioita ja niiden elämänhalua. Uusien ideoiden tuottaminen
yhteiskunnan hyväksi tulisi tulkita yhteiskunnan tärkeimmäksi
toiminnaksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti