Sosiaalinen jatkuvuus
tarkoittaa yhteisöelämässä vallitsevia muuttumattomia
elementtejä, jotka voivat olla olemassa esimerkiksi samanlaisina tai
lähes samanlaisina toteutuvien ihmisten tarpeiden vuoksi. Tällaisia
tarpeita voivat olla esimerkiksi tyypillisimmät ja perustavimmat ns.
”alhaisimmat tarpeet” kuten tarve ylläpitää olemassaoloa
syömällä ja juomalla sekä suojautua luonnonilmiöiden
asuinalueelle aiheuttavista olosuhteista. Tarpeita ovat myös
kuitenkin jalostuneemmat arvotunteet, eli tarpeiden hienostuneemmat
muodot, kuten tarve ylläpitää korkeakulttuuria, uskontoa ja
perustavimpia yhteisöjen yhteydessä toteutuvia metafyysisiä
arvoihin liittyviä ylläpidon tarpeita. Kuten sanottua,
perustavimman tarpeiden tyydytyksen jälkeen tarpeita voidaan
nimittää arvotunteiksi, mikä käsite tarkoittaa arvon kokemiseen
liittyvää ihmisen tunne-elämään, eli asioiden arvotukseen
kuuluvaa asioiden koossapitämisen momenttia. Kun ihminen kokee
arvotunteita, hän samalla määrittää sen, millä arvotuksen ja
tarpeiden asteella hän toimii, eli Sartren sanoin, ihminen ei
valitse toiminnallaan pelkästään itseään vaan samalla myös
kaikki muut ihmiset. Ideaalisinta tietysti olisi, että ihmiset eivät
tukahduttaisi itsestään minkäänlaisia tarpeita, mutta tietysti
niiden on pysyttävä kohtuullisuuden hyveen asettamissa rajoissa.
Tietysti voidaan, myös huomata, että perustavimman tason tarpeisiin
liittyvä tukahduttaminen voi luoda suutempaa havaintokyvyllisyyttä
korkeamman tason tarpeissa, koska tämä niin sanottu esteistymisen
tapahtuma saa ihmisen tutkmaan tarpeitaan tarkemmin, minkä myötä
arvotunteiden havainnointiin liittyvä näkemiskyky voi kehittyä.
Sosiaalinen jatkuvuus tarkoittaa tunnustushierarkian ylläpitämää
staattista käsitystä ihmisten tarpeista ja niiden jakamisesta.
Kommentaariaatti on yhteiskunnallinen ryhmittymä, joka
yhdenmukaisella toiminnallaan ylläpitää tunnustushierarkiaa.
Tunnustushierarkia lukitsee ihmiset kommentaariaatin ohjailtavaksi
ilmiöllä, jota kuvaa vaikutteellisuuden käsite. Vaikutteellisuuden
aste ihmisten keskuudessa määrittää sen, miten vapaasti ihmiset
pystyvät näkemään tarpeiden tyydyttämisen taustalla
arvotunteita, joita ihmiset pääsevät tarkastelemaan vain joidenkin
tarpeiden järjestelmällisellä tukahduttamisella.
Tunnustushierarkia muodostaa yhteisöelämään vertailukohdallisia
symboleja ja asettamiskonstantteja, jotka kehittyvät ihmisten
kokemista tarpeista, joille he etsivät tyydytystä.
Vertailukohdallisista symboleista, jotka tarkoittavat kaikkia
julkiseen elämään kuuluvia arvotusasenteita, julkkiksia,
muodikkaita mielipiteitä ja sanontoja ts. kaikenlaista
pintapuolisille ihmisille mieluisia puheenaiheita ja huomion
kohteita. Niistä kehittyy lopulta arvoinstituutioita, jotka
tarkoittavat suuren ihmisten joukon hallitsemaa arvostuksen
tapahtuman toteutumispaikkaa, joihin kommentaariaatti ja
tunnustushierarkia pyrkivät ihmiset sulkemaan. Se on siis etenkin
hyvin vastakulttuurien ja alakulttuurien vastainen ilmiö.
Asettamiskonstantia syntyvät vähemmän arvokkaista arvotunteista,
joiden on tarkoitus ohjata ihmiset arvoinstituutioiden keskuuteen –
niistä syntyvät instituutiot ovat siis tuki-instituutioita, joiden
on tarkoitus näyttää toiminnallaan ihmisille se, minkälaisia
asioita heidän tulee arvostaa ja pitää elämässään arvokkaina.
Tällaisia ovat esimerkiksi poliisi, armeija, sosiaalitantat ja
esimerkiksi yksityisomistus. Sosiaalinen jatkuvuus tarkoittaa tätä
tässä hahmoteltua pienen eliittiryhmittymän ylläpitämää
käsitystä yhteiskuntaelämän muodosta ja oikeista arvostamisen ja
arvottamisen kohteista. Jotta ihmiset voisivat kokea vapaasti
arvojaan ja tuomaan niitä,yhteisöelämään, etenkin siksi, koska
kaikki keskimääräisen alueella sijaitsevat ihmiset tuntevat
arvojaan tavallisesti lähes yhtäläisellä tavalla, mistä on
tietysti kuitenkin erotettava ihmisarvon käsitettä tuntemattomat
radikaalit uskonnollisella ja yhteiskunnallisella alueella. Ihmisten
tulee siis sosiaalisessa jatkuvuudessa tietoisena pysymisen vuoksi
kieltää hänelle valmiina annetut arvot ja instituutioiden muodot
ja tuotava vapaammin omia käsityksiään julki. Jos pohditaan
sosiaalista jatkuvuutta sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kannalta,
voidaan sanoa, että tietty kokemius jatkuvuuden ilmiöstä
yhteisöelämässä täytyy olla olemassa sitä varten, että
voitaisiin vaikuttaa siihen millaisia asioita sosiaaliseen
jatkuvuuteen kuuluu – halutaanko siis sallia se, että banaalista,
arkipäiväistä pahaa tapahtuu ihmisille pelkästään yhteiskunnan
toiminnan takia, esimerkiksi vaikka siten, kun joku jää suojatiellä
auton alle, koska kaikki ihmiset eivät koe tarpeelliseksi
kunnioittaa jalan kulkevia ihmisiä tai vaikka siten, kun itsensä
sammuksiin juonut ihminen kannetaan ulos lumihankeen kapakasta.
Ihmiset voisivatkin ehkä tulla viisaammaksi yhteisöelämän
hankalemmissa tilanteissa siten, että he miettisivät sitä, miten
monet ihmiset menettelisivät samassa tilanteessa ja toimisivat
toisin tai ainakin ulottaisivat vastuunsa kauemmaksi tilanteissa,
jotka kokevat myös toisten ihmisten kuin itsen hyvinvointia,
mielentilaa ja terveyttä. Tärkein ominaisuus sosiaalisessa elämässä
toimimisessa on mielestäni sovittelevuus ja se tarkoittaa sitä,
ettei kaikkia tilanteita tarvitse nähdä mustavalkoisten linssien
läpi. Vastuu yhteisöelämässä, joka voi kehittyä paljon
omakohtaisen viisauden etsimisen, mutta myös toisten ihmisten
kuuntelemisen ja toisten ihmisten kanssa tekemisissä olemisen
kautta, on tärkein asia, mikä voisi edistää kaikenlaisissa
yhteisöissä ylläpityv'ää oikeudenmukaisuutta. Tärkein asia
oikeudenmukaisuuden ylläpitämisessä on sen mielessä pitäminen,
että kaikki tilanteet eivät sisällä kilpailutilanteiden osia,
vaan joissakin tilanteissa voi olla kaikkien hyvinvoinnin kannalta
parasta, että voidaan olla sovittelevia, ja ei pysytä
kapeakatseisesti oman mielipiteen ja oman hyvän saamisen pyrkimyksen
takana. Kuten kirjoitin yllä, ihmisellä tärkein piirre
sosiaalisesti on sovittelevuus ja asioiden kanssa tekemisissä
olemisessa se on varmaankin uteliaisuus. Edellinen tarkoittaa
sellaista asennetta, joka pyrkii löytämään synteesin ihmisten
kanssa tekemisissä olemisesta syntyvästä mielipiteiden ja faktojen
löytämisen tarkastelussa. Uteliaisuus tarkoittaa avoimmuutta
tiedolle, faktoille ja asioille riippumatta siitä, mistä yhteydestä
tuo tiedollinen materiaali tulee tarkasteltavaksi. Uteliaisuus
tarkoittaa taipumusta objektiivisten asioiden ymmärtämiseen ja
sovittelevuus intersubjektiivisten asioiden ja yhteyksien sisäistä
ymmärtämystä. Jokainen ihminen voi edistää sosiaalista
oikeudenmukaisuutta toimimalla toisin kuin miten sovinnainen
todellisuuskäsitys olisi ohjaamassa ihmistä toimimaan. Se
tarkoittaa sen kysymistä, että onko juuri tällainen asennoituminen
oikein? Kommentaariaatti hallitsee subjektiivista
mielikuvatodellisuutta ja siten se pyrkii ohjaamaan ihmiset pois sekä
totuuden objektiivisesta tarkastelusta, että myös se pyrkii
muodostamaan ihmisten intersubjektiiviselle keskiselle ymmärrykselle
esteitä korostamalla jokaisen ihmisen omaa ja täysin
itsekeskeisintä tarpeiden tyydytystä, joka korostaa
vaikutteellisuuden mukaisesti jotain tasoa tunnustushierarkiassa tai
joitain erillisiä tasoja siinä. Kommentaariaatti siis korostaa
vaikutteelliselle ihmiselle tiettyjä tai tiettyä tasoa
tunnustushierarkiassa siten, että hänen kykynsä havainnoida muita
tunnustuksen tasoja oikealla tavalla hämärtyy ja heikentyy. Olla oikeudenmukainen
yhteisöelämässä on siis sitä, että kykenee samanaikaisesti sekä
objektiivisuuteen että intersubjektiivisuuteen ja pysyttäytyy
poissa subjektivismin viehätyksestä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti