lauantai 19. heinäkuuta 2014
Vastuusta
Vastuun käsite tarkoittaa ensisijaisesti jostakin vastaamista.
Vastaamiseen voidaan katsoa liittyvän sellainen velvoite, jonka
mukaan vastaajan on kannettava huolta vastattavasta ja tiedettävä
siitä kaikki sellainen tieto, joka voi edistää vastaamisen hyvin
sujumista. Monet poliittiset puolueet ovat omineet käyttöönsä
vastuun käsitteen silloin, kun ne puhuvat asioista ja arvoista,
joita he itsensä mukaan edustavat. Sehän on tietysti ihan helposti
ymmärrettävää, kaikki poliitikothan haluavat kantaa vastuuta
ainakin sellaisista asioista, jotka eivät vielä ylitä heidän
tietomääräänsä ja vastaamisen taitoaan. Vastuu on kuitenkin
kaikesta huolimatta varsin problemaattinen asia silloin kun tuon
käsitteen alkuhistoriaa ja esiteoreettisia perusteita kaivellaan
tarpeeksi syvälle. Erään Komisario Palmu elokuvan hullu
ex-upseeri/kartanonomistaja Vadenblick päästi eräässä vaiheessa
ko. Elokuvaansa seuraavankaltaisen repliikin: ”Demokratia on
pelkuruutta, ei uskalleta ottaa vastuuta!”. Mielestäni kuitenkin
hän oli väärässä, sillä demokratian voidaan nähdä
ensimmäisenä kaikista hallintomuodoista edistävän sitä
pyrkimystä, jonka mukaan kaikkia ihmisiä tulisi auttaa siinä
kehittymisessä, että he kaikki voisivat kantaa vastuuta omista ja
toisten ihmisten asioista. Mummoni on kertonut useita kertoja saman
suuntaista tarinaa kauppa/pankki/postireissuistaan. Hän on kertonut,
että kun hän on ollut mainituissa paikoissa jonossa, on hän useita
kertoja joutunut puristamaan sormillaan nenänsä kiinni ja
kääntämään päänsä sivuun, kun edessä oleva jonottaja on
”haissut pahalle”. Mielestäni tuollainen teko (vaikka syy
voisikin löytyä siitä, että mummossa on asperger-piirteitä,
jotka ovat voineet aiheuttaa sen, että hänen hajuaistinsa on
ylikorostunut) on aina epäsosiaalinen teko ja siinä ikään kuin
suljetaan ihminen, joka toisen mielestä haisee pahalle, koko
yhteisön ulkopuolelle, ts. ihminen osoittaa tuollaisia elkeitä
tehdessään toiselle sen, että minä olen sinusta parempi, kun voin
havaita tuon sinun alennustilasi. Mielestäni tuon kaltainen asenne
ja toiminta ei ota huomioon yhtä vastuun ja vastaamisen tärkeää
osa-aluetta, joka on toiselta puolelta kaikkivastuu tai
kokonaisvastuu ja toinen on yksittäisvastuu, johon sisältyy
velvoituksen käsite, jonka mukaan kaikkien tulisi ensisijaisesti
kantaa huoli siitä, ettei itse aiheuta toisille yhteisöön
kuuluville ihmisille minkäänlaista haittaa tai mielipahaa omilla
teoillaan, sanoillaan tai asenteillaan. Vaikka voitaisiinkin
yksittäisvastuun käsitteen sisällä ajatella, että sellainen
ihminen, joka ei esimerkiksi hajullaan aiheuta toisille ihmisille
kärsimystä (mikä on tällaisessa tapauksessa vain lievä haitta ja
sitä paitsi se uhkaa monesti juuri toisten ihmisten vuoksi kääntyä
moraalisen närkästyksen kohteeksi) on tuollaisessa tilanteessa,
jossa toinen ihminen taas aidosti epäinhimillisellä hajullaan
aiheuttaa toisten nenille jotain, niin voidaan siitä sanoa, että
mikäli velvoitteensa paremmin täyttänyt ihminen alkaa mollaamaan
esim. kyseisen kaltaisilla elkeillä velvoitteensa huonommin
täyttänyttä ihmistä, ei mielestäni häntä voida kyseisessä
tilanteessa katsoa yhtään sen hyvänsuopaisemmalla katseella kuin
muitakaan ihmisiä. On selvää, että jokin ulkonäössä jne.
kautta olemuksessa ilmenevä eroavaisuus on monesti taipuvainen
etenkin homogeenisissä ja vain mäntysuovalta tuoksuvissa ihmisissä
ja heidän yhteisöissään erottamaan poikkeavan ihmisen itsessään
toisista ihmisistä, mutta jos tuon eroavaisuuden havaitseva ihminen
alkaa toitottamaan tuota eroavaisuutta toisille ihmisille elkeillään
tai sanoillaan, niin on se minusta aika suuri kardinaalirikos. Se
voidaan yleistää kaikenlaisiin tilanteisiin, joissa ihmiset
poikkeavat toisistaan, voikin olla, että tuollainen käytös on
yleisempää pienillä paikkakunnilla ja homogeenisemmissä
yhteisöissä, mutta pelkästään se, että ihmiset voisivat olla
suvaitsevaisempia kaikkia toisia ihmisiä kohtaan, ei tuollaisia
elkeitä tulisi harjoittaa. Kaikkivastuu tai kokonaisvastuu
tarkoittaa sitä näkemystä joka useilla ihmisillä on, joka
osoittaa itsessään sen, miten ihmiset haluavat sitä yhteisöä ja
yhteiskuntaansa kehitettävän, jossa he viettävät osan tai koko
elämänsä. Se voi tarkoittaa esimerkiksi näkemyksiä siitä, miten
erilaisia resursseja tulee ympäröivässä yhteiskunnassa jakaa.
Kaikki varmasti esimerkiksi Suomen kaltaisessa yhteiskunnassa ja
ilmastossa ajattelevat että jokaisella ihmisellä tulisi esimerkiksi
olla oikeus asuntoon ja esimerkiksi kylmältä suojautumiseen.
Jokainen ihminen myös varmaan haluaa sitä, että kaikilla ihmisillä
tulisi olla oikeus ja mahdollisuus olla tekemisissä ja toimia
kaikenlaisten yhteiskunnan osien kanssa, missä tärkeintä on ehkä
se, että kaikki olemassaolevat palvelut ovat avoimia kaikille.
Mielestäni myös eduskuntalaitoksen tulisi toimia sen kaltaisella
tavalla, mikä vaatisi ehkä muutosta perustuslakiin, jonka mukaan
kansanedustajien mahdollisia istumavaalikausia tulisi rajoittaa ja
täten edistää uudenlaista demokratiaa, jonka mukaan mahdollisimman
monet ja yhteiskunnan eri osa-alueita edistävät tahot pääsisivät
tekemään lainsäädäntötyötä ja siten edistämään useampien
ja toisista erottuvien, mutta kuitenkin yhtenäistä suomalaisen
yhteiskunnan kehityssuuntaa edistävää rakennustyötä.
Maahanmuutto on tässä hyvin tärkeä kysymys, koska useimmin eniten
suomalaisista poikkeavat ihmiset ovat maahanmuuttajia. Siinä kohtaa
on tärkeätä, että maahanmuuttajille voitaisiin antaa selkeämpi
näkemys siitä, miten suomalaisessa yhteiskunnassa toimitaan ja mitä
suomalainen yhteiskunta haluaa edistää. Monet vihervasemmistolaiset
tahot kai sanoisivat, että suomalaisen yhteiskunnan tulisi myös
voida muuttua maahanmuuton edistymisen ja uusien maahanmuuttajien
myötä. Mielestäni Suomi ei kuitenkaan kaipaa kiihkouskovaisia
ihmisiä, jotka olisivat valmiita alistamaan kaikki muutkin ihmiset
oman radikalisminsa kouran alle. Voidaan myös sanoa, että sen
kaltaiset ihmiset, joilla ei esimerkiksi kielitaitonsa tai
koulutuskyvykkyytensä puolesta ole mahdollista elää Suomessa
kunnollista elämää toisten ihmisten kanssa, ovat sellaisia
ihmisiä, joita Suomi ei tarvitse, esimerkiksi romanialaiset
kerjäläiset, jotka aiheuttavat etenkin kesäisin pääosin
protestanttisille ihmisille, jotka eivät ole kerjäämiseen
tottuneet, hankalia tilanteita rahan vonkumisellaan. Voidaan siis
mielestäni sanoa, että sellaiset ihmiset, jotka ovat taipuvaisia
provinsiaalisissa mikrotason tilanteissa erottelemaan ihmisiä,
jonkun heidän piirteensä kautta, tekevät niin, koska he eivät
itse ajattele sitä, mistä kyseinen tilanne johtuu. Se nimittäin
johtuu aina siitä suvaitsemattomuudesta, jolla suljetaan yksittäisiä
ihmisiä tai heidän ryhmiään toisten ulkopuolelle. Ihmiset eivät
Suomessakaan poikkea niin suuresti toisistaan, etteikö kaikkiin
voisi suhtautua samalla suopeudella ja kunnioituksella. Kun
ajateltaisiin ilmiöiden syitä, eikä pelkästään ilmiötä,
voitaisiin päästä pitkälle paremman yhteiskunnan toteutumista.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti