lauantai 13. kesäkuuta 2020
Individualisaatiosta
Individualisaatio tarkoittaa sitä prosessia, jonka myötä
ihmisestä tulee yksilö eli toisista valintojensa kautta erottuva ihminen. Miksi
ihmiselle on tarpeellista muuttua yksilöksi? Eikö olisi helpompaa, jos voisi
olla osa jonkinlaista toisista poikkeamatonta alkulimaa, jossa ei tarvitsisi miettiä
tai ajatella? Kuitenkin ihmisen kehittämä kulttuuri on liikkunut siihen
suuntaan, jossa ihmiset kokevat tarvetta eriytyä ja erota muista ihmisistä. Jo
nykyaikainen kulttuuri ja palveluteollisuus vaatii sitä, että samassa
yhteiskunnassa pitää olla monia eri asioihin suuntautuvia ihmisiä, jotka
toimittavat omaa tehtäväänsä paralleellisessa suhteessa toisten omia tehtäviään
hoitavien ihmisten kanssa. Elleivät ihmiset yksilöllistyisi, eivät he voisi
tehdä valintoja omien elämänkulkujensa mukaisesti. Esimerkiksi opiskelupaikka,
ammatti tai koulussa valinnaiset kielet ovat asioita, joissa ihmisen on tehtävä
yksilöllisesti valintoja. Ei koko yhteiskunnan mistään osa-alueesta tulisi
mitään, jos ihmiset eivät erottuisi toisistaan tekemiensä valintojen kohdalla.
Yhteiskunnan on myös oikeuksien takaamisen yksilöille lisäksi tuettava sitä kehitystä,
jonka myötä ihmiset saavat valita erilaisten vaihtoehtojen välillä. Eikä voida
sanoa, että esimerkiksi tärkeät kulttuuriset normit ja instituutiot välttämättä
särkyisivät silloin, jos yksilöllisyyttä arvostettaisiin yhteiskunnassa. Onhan niin,
että valinta ja yksilöllisyys ei ole ristiriidassa kulttuurin kanssa, koska
monet ihmisistä noudattavat tiedottomasti kulttuurisia normeja valintojensa pohjalla.
Eli yksilöllisyys antaa ihmisille oikeuden valita ja pohdiskella asioita
erilaisista näkökulmista. Nuoret ja lapset ovat monesti ihmisiä, jotka eivät
ole yksilöllistyneet ja sen takia he kokevat porukan, siihen kuulumisen ja
aseman siinä tärkeinä kysymyksinä. Minä kaikkoan ja olen aina kaikonnut
sellaista teiniporukoita, jotka tekevät ja ajattelevat kaiken samalla tavalla,
koska tällaisessa tapauksessa he voivat villiintyä kuin simpanssit ryhmässä ja
ruveta toimimaan massojen lailla. Nuoret ovat etenkin todella hierarkkisia, ja
he eivät näe tasa-arvon ihannetta eivätkä ainakaan pyri tekemään siitä totta omissa
elämissään ja porukoissaan. Individualisaatio vaatii etenkin sitä, että ihminen
tajuaa sen, että yksittäinen ihminen ei ole ketään toista parempi mutta ei
toisaalta myöskään ketään toista huonompi. Valinnan tekeminen tarkoittaa tavallisesti
oman elämänsä ohjaamista. Valintojen tekeminen on tärkeää siinä mielessä että
muussa tapauksissa ihmiset ajautuisivat uoma-elämään ja välinpitämättömyyteen
ja silloin he voisivat alkaa ajattelemaan ettei ihmisen tarvitse ohjata omaa
elämäänsä ja silloin he voisivat alkaa ajattelemaan, että omiiin tavoitteisiinsa
pyrkiminen yhteiskunnassa ei ole tärkeää. Eli päämäärät ovat niitä asioita,
jotka ihmisen tulisi tunnustaa omassa elämässään, ja sen takia valintojen tekeminen
on tärkeää. Ihmisille on annettava paralleellisessa suhteessa yhteiskunnan
sisällä oikeus toimia toisistaan poikkeavalla tavalla, kunhan vain tämä poikkeaminen
ei vaikuta kielteisesti tai estävästi toisten ihmisten oikeuteen tehdä ja
valita yhteiskunnassa yksilöllisten valintojen pohjalta. Mitä sitten ovat asiat,
jotka ihmisen pitää tunnustaa ja mistä hänen tulee luopua, jos hän aikoo tulla
yksilöksi ja valita ja ohjata omaa elämäänsä itsenäisesti. Silloin on luovuttava
hierakia-ajattelusta, koska aito yksilö tunnustaa sen, että yksilöt ovat samanarvoisia
ja toisen yksilön omia valintoja on kunnioitettava yhtä paljon kuin omaa
oikeuttaan valita vaihtoehtojen väliltä. Eli kateus ja alkukantainen ihailu ja ihmisten palvonta
ovat asioita, joista yksilön tulee luopua. Eli voidaan sanoa, että yksilön
tulee voida arvostaa ja arvottaa asioita kehittyneellä ja omintakeisella
tavalla. Arvostaminen on siis asia, johon tulee kiinnittää huomiota, koska ei
yksilö voi arvostaa epäkypsällä tavalla, jossa arvostamiseen sisältyy toisella puolella
myös pelkoa ja vihaa. Eli oikeanlainen arvostaminen ei sisällytä itseensä pelkoa ja vihaa, vaan
pyyteettömyyden tulisi olla arvostamisen pohjalla. Eli yksilö voi tukea ja
arvostaa ihmisiä ilman, että hänen pitäisi egoistisesti odottaa tällaisten tekojen
pohjalta koituvaa omakohtaista ja itsekästä etua. Eli pyyteettömyys suhteessa
toisiin ihmisiin suunnattuun toimintaan on sellainen asenne, joka luonnehtii
yksilöä, eli yksilö ei pyri saamaan omakohtaista hyötyä suhteessa toisiin ihmisiin.
Arvottaminen taas poikkeaa yksilön ja laumaihmisen välillä siten että yksilö näkee
arvotunteet riippumattomasti kommentaariaatista ja vaikutteellisuuden
ohjaamasta merkitysvallasta. Eli yksilön on saatava yhteys omiin syväsymboleihinsa,
eli universaaleihin symboleihin, joita tulkitsemalla hän voi saada käsityksen
siitä, mitkä arvot ovat ajattomia ja sopivia siihen, että niitä voidaan
tilanteesta riippumatta tunnustaa pyyteettömästi. Eli yksilön on voitava tunnistaa
syväsymbolien muodostama symboliverkosto omista lähtökohdistaan käsin, mikä
edellyttää yksilökohtaisen alkuetiikan tunnustamista, eli siis sitä, että
yksilön arvo ja oikeudet koetaan ja asetetaan aina korkeammalle sijalle kuin esimerkiksi
yhteisön tai lauman. Eli symbolit ovat samanlaisia, mutta se miten yksilöt ajautuvat
niihin voivat poiketa toisistaan eroavalla tavalla. Toisin kuin vertailukohdalliset
symbolit, joihin nähden ihmiset vetävät indeksin ja sen jälkeen tulkitsevat itseään
ja toisiaan omista arvoistaan käsin, jotka eivät todellisuudessa ole heidän
arvojaan, koska yhteiskunta suuntautuu heidän arvoihinsa samalla tavalla. Eli kun
syväsymbolit ovat symboleita, jotka ovat samanlaisia, mutta joihin päädytään
erilaisia teitä, niin vertailukohdalliset symbolit ovat poikkeavia arvoja, joihin
päädytään samaa tietä, eli kommentaariaattina toimiva ontokraattinen eliitti
pyrkii mukauttamaan ihmiset toimimaan ja ajattelemaan ohjaamallaan tavalla,
missä he pyrkivät saamaan ideologista nautintoa toisten ihmisten tiedostamatta
heidän eteensä tehdystä työstä ja ajattelusta. Eli syväsymboleissa keskeisenä
on arvot, kun taas vertailukohdallisissa symboleissa keskeinen niiden manipuloinnin
takia on arvottaminen, eli se tapahtuma millä tavalla arvoja etsitään ja millä
tavalla niitä löydetään. Eli kommentaariaatti ja ontokratia pyrkivät yhdessä
antamaan ihmisille samanlaisen ja ei mitenkään toisistaan poikkeavan tavan
päätyä arvostamaan joitakin arvoja. Eli se että syväsymbolit ovat muodoltaan
samanlaisia ei kuitenkaan tarkoita universaalisuuden vastaisuutta, koska
syväsymbolit tavoittavat ihmiset ovat kaikki poikkeuksellisia yksilöitä, jotka
ovat voineet itse ravistella arvoja ja valita niistä omanlaisensa arvot, eli
syväsymbolit edustavat etenkin nietzscheläisyyttä eli kaikkien arvojen
uudelleenarviointia ja tuollainen uudelleenarviointi tapahtuu etenkin omien ja toisten arvojen kyseenalaistamisella. Eli vertailukohdalliset
symbolit edustavat näennäisessä eroavaisuudessaan orjamoraalia ja -arvojen
tulkintaa, koska niitä vertaillaan toisiin ja niihin päädytään täysin
samanlaisella tavalla eli yksilöllisyyden kieltämisellä ja vaikutteellisen
merkitysvallan mukaan toimimisella. Eli se minkä takia symboleita ei voi vertailla
on se, että koska niihin päädytään erilaisella tavalla, ovat ne itsenäisen
arvottamisen tapahtuman tuloksia, eikä siinä tapauksessa voida sanoa, että
jokin yksilöllisesti tapahtuva arvottaminen voisi olla toista huonompaa, eli
siis vapaassa symbolien tulkinnassa ja arvojen valinnassa ei voida sanoa, että
jokin tapa päätyä arvoihin olisi huonompi kuin toinen, kunhan vain yksilö ei toimi
vaikutteellisesti valitessaan ja tulkitessaan. Vaikutteellisuuden voi tunnistaa
siitä, kun ihminen ei muodosta omia käsityksiään asioista, vaan hänen
toimintansa ja ajattelunsa alkaa muistuttaa perustavimmin massojen ja joukon
ajattelua ja toimintaa, eli sellaisessa tapauksessa ei voida erottaa ihmisten arvottamisen
motiivien poikkeavuutta, koska ne muistuttavat vain lähinnä toisiaan. Toisin kuin joukot ja laumat, yksilö tunnistaa yksilöyden rajat, joita hän ei ylitä eikä loukkaa toisia ihmisiä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti