tiistai 11. syyskuuta 2018
Tulkinnasta ja tulkinnallisesta mielivallasta
Tulkinta ja tulkitseminen tarkoittavat
jonkin asian tai jonkun ihmisen käytöstä, toimintaa ja
ajattelutapaa koskevaa selvyyteen pääsyä. Se voi monissa
tapauksissa olla puolueellista silloin, kun kyseessä on
tulkintatilanne, jossa ihmisten täytyy kilpailla toisten kanssa.
Tavallisesti ihmiset tulkitsevat ihmisiä ja asioita sen mukaan,
miten laaja heidän maailmankatsomuksensa ja ihmiskuvansa on. On
hyvin tavanomaista yhtenäistää toiminnan kohdalla sitä koskemaan
jonkinlaisia yleisiä toimintamalleja, jotka voivat löytyä
köökkipsykologiasta, seksuaalisista haluista ja myös kovasta
tieteestä. Sattuma on David Ruellen kirjan Sattuma ja kaaos mukaan
läsnä kaikkialla ihmiselämässä, joka implikoi sen, että missään
yhteydessä ei voida tehdä vedenpitäviä arvioita ihmisistä ja
asioista ehdottomalla tavalla. Tässä on huomattava se, että
tulkinta voidaan usein ohittaa, kun ihminen ottaa vapauden vastaan ja
kun yksilöille tarjotaan enemmän mahdollisuuksia ekspansoitua tässä
yhteiskunnassa. Tulkinta kuuluu siis etenkin valinta ja
arviointitilanteisiin. Kuitenkin valetulkinta, jossa ihmiselle
annetaan tietty määre pelkästään toisten ihmisten takia, ei
ilmaise usein kovinkaan tarkkaa totuutta. Ihmiselle on annettava
kaikki mahdollisuudet kasvattaa itseään ja laajentamaan
maailmankatsomustaan ja ihmiskuvaansa. Tulkinta ja arvostelu
tapahtuvat ihmisen maksimointiavaruudessa, jota ymmärtämällä
voidaan huomata se, että kaikki tulkinnat eivät ole täysin
kattavia, ja ihmisen ominaisuudet maksimointiavaruudessa eivät
kaikki sijaitse samassa positiossa. Indeksaalinen tulkinta sijoittaa
ihmisen toimintansa perusteella tiettyyn positioon, josta nousee
tulkinnan edellytys, joka on arvon tai ominaisuuden maksimointi. Se
tarkoittaa sitä, että ihmisen ominaisuuksia tulkitsemalla saadaan
selville sellaiset ominaisuudet, jotka voidaan asettaa
maksimointiavaruuteen, maksimointi muuten tarkoittaa sitä, että
viemällä joku ominaisuus korkeimpaan potenssiin, niin voidaan
piirteitä vertaamalla havaita se, ettei tulkinta perustu totuuteen,
sillä vain pieni osa ihmisistä on niin yksikanavaisia, että heissä
ominaisuus näkyisi maksimointiavaruuden äärimmäisillä rajoilla.
Tulkinta on siis tietynlainen arvostelma, jossa pyritään saamaan
selitys jollekin asialle, joka vaivaa jonkin ihmisen tai yhteisön
mieltä. Kuitenkin tulkinnassa voidaan myös joskus olla pahansuopia
ja ilkeitä, ja nimittää jotakin ihmistä tietyllä derogatorisella
termillä pelkästään sen takia, että nämä ihmiset haluavat
kokea itsensä paremmaksi kuin mitä tällaisen haukkumisen kohde on.
Tästä voidaan havaita se, että tulkinta voi joskus olla hyvinkin
subjektiivista ja pelkästää tulkitsijan henkilökohtaiseen
tunne-elämään liittyvää horinaa. Sitten on tarpeellista hieman
ymmärtää sitä, kenelle tavallisesti annetaan eri asioissa valta
arvostella asioita. Kaikki varmasti havaitsevat sen, että etenkin
sukupuoliasioissa oikeus tulkintaan annetaan lähinnä naisille
miesten tunteiden kustannuksella. Naisilla on suorastaan jonkinlainen
monopoli seksi- ja tunneasioissa. Monesti oikeus tulkintaan annetaan
sellaisille ihmisille, joita muut ihmiset kunnioittavat, vaikka
kunnioitus voi olla peräisin myös monesta negatiivisesta tunteesta,
ja on siis noiden tunteiden johdannainen, eikä suoraan ihmisen
arvoihin liittyvä toimi. Kuitenkin tuollaisessakin tilanteessa valla
sijainnin oletus voi olla perusteetonta, koska ihmiset monesti
ihastuvat keisarin hienoihin vaatteisiin, eivätkä helpolla voi
antaa arvostusta suoraan jollekin ominaisuudelle ilman välittäjää.
Tulkintaan siis usein johtaa etenkin falskeilla perusteilla noussut
itsetunto ja tulkittavien laumahenki. Voidaan sanoa, että tulkinnass
on tietynlainen toiminnan henki, josta voidaan havaita, että ilkeät
tulkitsijat eivät luota tasa-arvoon vaan taustalla on aina
jonkinlainen sosiaalinen hierarkia. Hierarkiaan liittyy sekin, että
monesti sellaiset ihmiset, jotka katsovat oikeutetusti tai
virheellisesti olevansa jonkun niskan päällä antavat monesti
hanakasti arvioita esimerkiksi lähipiirinsä ihmisistä, jotka eivät
ole yhtä korkealla sosiaalisessa hierarkiassa. Tämä poikkeavuus
itsetunnossa ja sen liitteessä tulkintaan, on tekijä, jossa
tarvitaan todellisuudessa jonkinlainen kohonneen itsetunnon
aiheuttama varjotodellisuus, jotta tällainen ihminen sallii
itselleen toisten ihmisten arvostelun. Tulkinta voi monesti olla myös
selvyyteen pääsemistä omista tunteistaan, jolloin ihminen
projektoi omia tunteitaan ulkoiseen, minkä takia se on täysin
subjektiivinen ja järjenavastainen tapa tehdä arvioita tai
tulkintoja. Eli on tärkeää kysyä myös tässä yhteydessä sitä,
miten tavalliset arkipäivän tulkintatilanteet voivat johtaa
tulkinnalliseen mielivaltaan. Mielivallassa ei oteta huomioon
ainakaan sellaisen ihmisen tietoisuutta, jonka ominaisuuksia ja
tapoja arvostellaan. Tulkimta muuttuu mielivallaksi myös silloin,
jos vallan sijainnin oletus epäonnistuu, joka voi johtaa
kaikenlaisiin epäoikeudenmukaisuuksiin. Tulkinnallista mielivaltaa
on myös se, jos jätetään huomiotta ihmisen tietyt kvalitatiiviset
ominaisuudet, koska monesti tulkitsijoilla ei ole riittävää
kyvykkyyttä osoittaa arvostuksen tunnetta toiselle jostain asiasta
tai hän ei välttämättä esimerkiksi kateuden vuoksi pysty tai
halua esittää kunnioitusta toiselle ihmiselle, joka vielä on
mahdollisesti sosiaalisessa hierarkiassa arvostelijan alapuolella.
Sellainen on myös tulkinnallista mielivaltaisuutta, jos poimitaan
ihmisestä tai asiasta vain yksi puoli tai ominaisuus, jonka
perusteella tällaisen ihmisen koko persoona saisi muotonsa vain
yhdestä asiasta.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti