keskiviikko 19. syyskuuta 2018
Tieto arvona ja periaatteena
Tieto tarkoittaa tavanomaisesti
todistettua informaatiota totuudesta jota tarkastellaan ja josta
haetaan tietoa. Tietoa voidaan perustella tavanomaisesti
tieteenfilosofian välineillä kuten induktiolla ja deduktiolla,
joista ensimmäinen perustuu analyyttisiin aposterioirisiin
arvostelmiin ja toinen synteettisiin aprioriarvostelmiin. Deduktio
siis tekee arvioita asioiden sisällä, esimerkiksi Sokrates on
ihminen → Kaikki ihmiset ovat kuolevaisia → Sokrates on
kuolevainen. Induktio tarkoittaa tiedon saamista ulkomaailmasta
tekemällä yksittäisiä havaintoja ja muodostamalla niistä
päätelmiä, esimerkiksi kaikki nähdyt joutsenet ovat valkoisia →
kaikki joutsenet ovat valkoisia. Muita tietämisen muotoja ovat
esimerkiksi intuitiivinen tietäminen, jossa korostetaan ihmisen
sisäisiä ominaisuuksia ulkoisee keskittyvä rationalismin sijaan,
sekä arvotunnetietäminen, eli tiedollisten arvostelmien teko
subjektiivisesta havainnosta objektiiviseksi muuttuvista
arvotunteista. Sitä prosessia, josta tietoa syntyy ja jossa uutta
tietoa voidaan käyttää pohjana uudenlaisen tiedon
perustelemiseksi, voidaan kutsua tietämistoiminnaksi ja toisaalta
myös fallibilismiksi eli aikaisempia totuuksia torjuvaksi.
Tietäminen vaatii siis jonkinlaista pseudopragmatiikkaa, siinä
mielessä, että tieto vaatii totuutta ja tietoa sen toiminnasta
mutta kuitenkin tieto on itseisarvo tässä toiminnassa eikä itse
toiminta. Tieto siis on välitettyä informaatiota todellisuudesta
tai parhaimmassa tapaudessa totuudesta, sillä todellisuus on
totuutta vähäarvoisempi, koska sen muodostelemiseen osallistuvat
ihmiset. Voidaan siis tieteen sijaan puhua todellisuudesta enemmänkin
suhteessa yhteiskuntaan kuin siihen, koska tiede perustuu etenkin
informaatioon totuudesta. Voidaan tietysti ajatella sitä, mikä on
välittäjän rooli totuudesta saatavan tiedon saavuttamisessa. Tämän
takia ihmisten tulisi opetella jo koulussa asioiden erottelua
ihmisperäisestä informaatiosta. Tämä vaatii reipasta ja innokasta
tutkijahenkeä. Tiedon vastakohta on luonteeltaan sellaisen
entiteetti, jossa korostuvat ihmiset ja ihmisten muodostamat yleiset
ja julkiset mielipiteet, jotka eivät todellisuudessa ole
minkäänlaisia tiedon lajeja, koska niissä nuo totuutta
jäljittelevät muodot ovat kokonaan häilyviä varjoja a jokaisen
ihmisen ennakkoluuloista johtuvia. Erottelun todellisen totuuden ja
ihmisten muokkaaman todellisuuden välillä tekee ihmisten
tietämistoimintaan liittyvä erottelukapasiteetti, joka on ihmisessä
eniten tietoa ja asiaperäisyyttä korostava väline.
Erottelukapasiteetti siis tarkoittaa ihmisen kykyä erotella totuutta
ja julkista mielipidettä. Voidaan siis sanoa, että tutkijoilla
erottelukapasiteetti voi olla korkeimmassa potenssissaan. Tieto
arvona on monesti pelkkää retoriikkaa ja suunsoittoa. Se voi
monesti tuottaa arvoperäistä kieltä, joka ei useimmin perustu
todellisuuteen eikä etenkään tieteelliseen todellisuuteen. Kun
tietoa pidetään arvona, arvostetaan siinä silloin etenkin sen
seurauksia. Se siis sisältää monesti silloin implikaatioita
jollekin asiantilalle, johon toiminnan suunnittelu on jo perustunut.
On siis kysyttävä, voiko tiedon arvona pitäminen olla falskia, eli
jollain tavalla totuutta välttelevää. Mielestäni se voi olla
falskia, jos se sotketaan yleiseen mielipiteeseen, koska tavallisesti
ihmiset eivät pidä tietoa minkäänlaisen arvon periaatteena.
Tiedon arvona pitäminen voi olla falskia myös silloin jos toiminta
ei ole tietoa kunnioittavaa. Kun tietoa pidetään periaatteena,
silloi sitä arvostetaan itsenään, ja silloin sitä voidaan kutsua
esimerkiksi toiminnalliseksi tiedoksi, koska se sisältyy tietoa
periaatteena kunnioittavan ihmisen toimintaan huolimatta siitä
millaiset toiminnan seuraukset ovat, ja onhan toki niin että
esimerkiksi tieteessä tai taiteessa lopputulosta ei useimmin
tiedetä, ennen kuin tietoa käytetään periaatteena. Kun tietoa
käytetään periaatteena silloin toimitaan tiedon osoittamalla
tavalla, eikä tavoitella minkäänlaista seurausta ensisijaisena
päämääränä. Voidaan siis sanoa, että tiedon arvona pitäminen
tavoittelee etenkin jotain tiettyä ensisijaisesti määriteltyä
päämäärää. Kun taas tiedon periaatteena pitäminen tavoittelee
tietoa apuna käyttäen jonkinlaista uutta tietoa, johon seuraava
toiminta voidaan perustaa. Tietoa ei pidetä periaatteena sellaisissa
piireissä, jotka ovat mentaliteetiltaan laiskuuteen taipuvaisia.
Tiedon siis katsotaan noissa piireissä vaativan liikaa, ja monesti
se johtuu siitä, että tällaisilla ihmisillä ei ole älyllistä
kapasiteettia pitää tietoa periaatteena. Se ei myöskään aina
sovellu kaikille ihmisille periaatteena myös muista syistä kuin
viitseliäisyyden puutteesta tai tyhmyydestä. Muu syy voi sisältyä
esimerkiksi siihen, että jotkut ihmiset tekevät luontaisesti
erotuksen toiminnan ja teorian välillä, jossa niillä ei
paralleelisuudesta huolimatta ole minkäänlaista interaktiivisuutta,
vaikka nimenomaan sitä pitäisi olla. Tietoa tulisi pitää
periaatteena etenkin siellä, missä arvioidaan ihmisten tai
yhteisöjen päämääriä, On mielenkiintoista miettiä sitä, miksi
ihmiset ovat puolueellisia tehdessään arvioita tai havaintoja. Yksi
osa-alue yhteiskunnassa, joka ei aina kunnioita asiaperäistä
todellisuutta on politiikka, joka monesti muuttuu ihmisten
vallanhimon ja mukavuudenhalun takia korruptoituneeksi nepotismiksi,
jossa tärkein painotus on poliitikkojen persoonoilla, kuin
minkäänlaisella kansan valitseman virkamiehen oikeutuksella ja
velvollisuudentunnolla äänestäjiä kohtaan. Tieto periaatteena on
tärkeä myös etenkin tieteessä ja kulttuurissa. Tietoa
periaatteena pitävän on päästävä eroon mukavuudenhalustaan ja
omista provinsiaalisista liitteistään, jotka useimmin vain
hidastavat yksilön pääsemistä tekemisiin totuuden kanssa. Mutta
tieto periaatteena on etenkin tarpeellista myös siinä, kun
syntetisöidään uutta tietoa aiemmin saadun tiedon perusteella.
Mutta uuden tiedon hankkimisella on myös voitava pyrkiä aiemmin
saadun tiedon kyseenalaistamiseen. Ihmiset ovat siis puolueellisia
etenkin sen takia, koska monet ihmiset elävät jatkuvasti
manipuloiden ja antavat toisille ihmisille oikeuden manipuloida
itseään. Se perustuu ajatukselle siitä, että tällaisella
toiminnalla ihmiset uskottelevat saavansa itselleen palkinnon
manipuloinnista. On selvää, että lapset oppivat manipuloinnin jo
koulussa eivätkä suinkaan suhtaudu toisiinsa tasa-arvoisesti. He
siis muodostavat kaverihierarkioita, joilla on välittömästi
enemmän oikeuksia kuin toisilla, koska kiusaajavietti on voimakas
ihmisissä, jotka ovat luonteeltaan pahoja.. Tällainen jengitoiminta
kertoo mielestäni rikollisesta ajattelutavasta, minkä takia
tällaiset juntit tavallisesti tulevatkin varsin vaatimattomista
taustoista, eikä heistä tule maailmassa mitään. Kiusaajat on
laitettava koulukoteihin, tapahtui kiusaaminen sitten millä asteella
koulua hyvänsä. Ihminen joka on puolueellinen suhteessa tietoon,
arvostaa etenkin ihmissuhteita enemmän kuin itse suhdetta asioihin,
jonka pitäisi olla hienoin ja rauhallisin tapa suhtautua asioihin.
Asiaperäinen suhtautuminen vaatii etenkin tiettyjen ihmistä
leimaavien ja hänen toimintaansa ohjaavien tunteiden poistamista.
Henkinen kasvu vaatii yksinäisyyttä, johon suurempi osa ihmisistä
ei voi koskaan tottua ja näin ollen kasvaa henkisesti.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti