Kouluun tarvitaan uusi oppiaine sitä varten, että oppilaat
voivat keskittyä parhaimmalla mahdollisella tavalla kaikkeen opiskeluun ja
elämään. Tuo oppiaine tarvitaan sitä varten, että oppilaat voisivat koulun
jälkeen olla mahdollisimman hyvin valmistuneita tulevaan elämään ja opiskeluun.
Tuo oppiaine on arvojen, asenteiden ja arvostelukyvyn kritiikin opettaminen.
Arvot
tarkoittavat elämässä nähtäviä tärkeitä asioita, jotka voivat olla
vaikuttuneita monista erilaisista elämää ohjaavista tekijöistä. Asenteet ovat
sellaisia tapoja suhtautua elämään, jotka määräilevät monesti ihmisen
motivaatiota erilaisten elämässä tapahtuvien asioiden yhteydessä. Arvostelukyky
tarkoittaa sellaista mittaria, jota ihminen käyttää arvioidessaan erilaisia
elämässä toteutuvia asioita ja tapahtumia. On siis selvää, että etenkin
suuntautuminen ja suhtautuminen erilaisiin elämässä toteutuviin asioihin on
tämän uuden oppiaineen kohteena. Se tarkoittaa siihen puuttumista, mitä muut
oppiaineet voivat jättää huomioimatta, kun oppilaille opetetaan erilaisia
abstrakteja asioita ilman sanomista siitä, miten näihin asioihin tulisi
suhtautua ja miten niitä tulisi kokea merkityksellisiksi erilaisten
elämänvaiheiden ja –tapahtumien aikana.
Koulussa
kyllä opetetaan jo lukioasteella esimerkiksi filosofiaa ja
elämänkatsomustietoa, mutta monesti niissäkin keskitytään vain abstrakteihin
esisokraatikkojen ja moraaliteorioiden filosofioihin ilman puuttumista siihen,
miten kehittyneen ihmisen tulee ajatella asioista, jotka koskettavat heidän elämiään.
Arvojen, asenteiden ja arvostelukyvyn kritiikin yhteydessä tulisi opettaa
erilaisiin yhteyksiin sopivaa ajattelua, jossa tulisi vahventaa asenteita
esimerkiksi kiihkouskonnollisuutta, skientismiä ja taikauskoisuutta koskevia
ajattelutapoja vastaan. Siinä tulisi opettaa elämänmyötäisyyttä ja sitä,
millaisia perustavimpia symboleita inhimillisen ajattelun pohjarakenteina on.
Esimerkiksi asenteita kansalaisuskontoa, sellaista maallisia ja pyhiä
symboleita yhdistävää elämänmyönteistä, liberaalia ja suvaitsevaa uskontoa
kohtaan tulisi tämän oppiaineen piirissä opettaa. Tulisi myös opettaa
perimmäisiä tieteellistä ajattelua koskevia periaatteita, jotta oppilaat eivät
olisi useiden oppiaineiden kanssa hankalassa tilanteessa siinä, kun he
ajattelevat sitä, miten noita periaatteita tulisi soveltaa. Oikealla tavalla
ajatteleminen oikeanlaisissa tilanteissa tulisi olla tämän uuden oppiaineen
keskeisimpänä päämääränä. Myös oppilaita tulisi valmentaa siihen, että he
olisivat valmiimpia ottamaan aikuisuuden aikakauden mukanaan tuomat
velvoitteet, eivätkä olisi niin suuresti käpertyneinä nuoruuden
kapinallisuuteen, vaikka kuitenkin asenteissa tulisi muistaa myös ikäkausien
merkitys. Se että tiedettäisiin, tai nuoret tietäisivät, jo varhaisessa
vaiheessa sen, millaisten periaatteiden avulla he menestyvät parhaiten pitäisi
asettaa tämän uuden oppiaineen huoneentauluksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti