maanantai 15. kesäkuuta 2015

Kirjoitus Uutis-Jousessa (toukokuu 2015)

Arvojen, asenteiden ja arvostelukyvyn kritiikki oppiaineeksi kouluihin


Kouluun tarvitaan uusi oppiaine sitä varten, että oppilaat voivat keskittyä parhaimmalla mahdollisella tavalla kaikkeen opiskeluun ja elämään. Tuo oppiaine tarvitaan sitä varten, että oppilaat voisivat koulun jälkeen olla mahdollisimman hyvin valmistuneita tulevaan elämään ja opiskeluun. Tuo oppiaine on arvojen, asenteiden ja arvostelukyvyn kritiikin opettaminen.                                                                                                                                                 
Arvot tarkoittavat elämässä nähtäviä tärkeitä asioita, jotka voivat olla vaikuttuneita monista erilaisista elämää ohjaavista tekijöistä. Asenteet ovat sellaisia tapoja suhtautua elämään, jotka määräilevät monesti ihmisen motivaatiota erilaisten elämässä tapahtuvien asioiden yhteydessä. Arvostelukyky tarkoittaa sellaista mittaria, jota ihminen käyttää arvioidessaan erilaisia elämässä toteutuvia asioita ja tapahtumia. On siis selvää, että etenkin suuntautuminen ja suhtautuminen erilaisiin elämässä toteutuviin asioihin on tämän uuden oppiaineen kohteena. Se tarkoittaa siihen puuttumista, mitä muut oppiaineet voivat jättää huomioimatta, kun oppilaille opetetaan erilaisia abstrakteja asioita ilman sanomista siitä, miten näihin asioihin tulisi suhtautua ja miten niitä tulisi kokea merkityksellisiksi erilaisten elämänvaiheiden ja –tapahtumien aikana.                                                                                                                                                                                        
Koulussa kyllä opetetaan jo lukioasteella esimerkiksi filosofiaa ja elämänkatsomustietoa, mutta monesti niissäkin keskitytään vain abstrakteihin esisokraatikkojen ja moraaliteorioiden filosofioihin ilman puuttumista siihen, miten kehittyneen ihmisen tulee ajatella asioista, jotka koskettavat heidän elämiään. Arvojen, asenteiden ja arvostelukyvyn kritiikin yhteydessä tulisi opettaa erilaisiin yhteyksiin sopivaa ajattelua, jossa tulisi vahventaa asenteita esimerkiksi kiihkouskonnollisuutta, skientismiä ja taikauskoisuutta koskevia ajattelutapoja vastaan. Siinä tulisi opettaa elämänmyötäisyyttä ja sitä, millaisia perustavimpia symboleita inhimillisen ajattelun pohjarakenteina on. Esimerkiksi asenteita kansalaisuskontoa, sellaista maallisia ja pyhiä symboleita yhdistävää elämänmyönteistä, liberaalia ja suvaitsevaa uskontoa kohtaan tulisi tämän oppiaineen piirissä opettaa. Tulisi myös opettaa perimmäisiä tieteellistä ajattelua koskevia periaatteita, jotta oppilaat eivät olisi useiden oppiaineiden kanssa hankalassa tilanteessa siinä, kun he ajattelevat sitä, miten noita periaatteita tulisi soveltaa. Oikealla tavalla ajatteleminen oikeanlaisissa tilanteissa tulisi olla tämän uuden oppiaineen keskeisimpänä päämääränä. Myös oppilaita tulisi valmentaa siihen, että he olisivat valmiimpia ottamaan aikuisuuden aikakauden mukanaan tuomat velvoitteet, eivätkä olisi niin suuresti käpertyneinä nuoruuden kapinallisuuteen, vaikka kuitenkin asenteissa tulisi muistaa myös ikäkausien merkitys. Se että tiedettäisiin, tai nuoret tietäisivät, jo varhaisessa vaiheessa sen, millaisten periaatteiden avulla he menestyvät parhaiten pitäisi asettaa tämän uuden oppiaineen huoneentauluksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti