Suomalainen palvelukulttuuri on todella alikehittynyttä ja
vasemmistolaista. Asiakaspalvelijat eivät monestikaan välitä siitä, että heidän
tulisi kilpailla asiakkaista toisten firmojen kanssa. Tällainen alikehittynyt
sosialidemokratiakulttuuri kuuluisi ennemminkin jonnekin kolmannen luokan
maihin kuin Suomeen, mutta niin vain samanlainen meno jatkuu vuosikymmenestä
toiseen. Onhan sanottava sekin, että kyllä esimerkiksi Itä-Euroopassa osataan
kommunistisesta menneisyydestä huolimatta palvella asiakkaita. Monissa
sivistysmaissa oikeanlainen palvelukulttuuri on kunnia-asia ja se varmaan
noissa maissa liittyy vapaaseen kauppaan ja kehittyneeseen kapitalismiin, joka
tuo kaikenlaisista marxisteista huolimatta mukanaan tavan suhtautua asiakkaaseen
sillä tavalla, että asiakkaan tulo liikkeeseen on jo luottamuksen osoitus
palveluntarjoajaa kohtaan. Tosin useimmin he odottavat asiakkailta muutakin
kuin kuselle tulon liikkeen vessaan.
Ainakin
sellainen asia, jota ei kaupassa suvaitsisi näkevänsä on se, ettei palkkatyössä
olevien ihmisten tulisi alkaa arvostelemaan asiakkaitaan ja suhtautumaan heihin
joko liian matelevasti tai negatiivisesti arvioiden. On tietysti selvää, että
jonkinlainen perustava ystävällisyys kuuluu asiakaspalvelutehtäviin, mutta tuo
tapaa monesti unohtua etenkin nuorilta kaupankassoilta, jotka suhtautuvat
työhönsä välttämättömänä pahana. Jos sitä massia ei kuitenkaan tule enempää,
niin eikö olisi samantekevää olla ystävällinen ja suhtautua työhönsä
ammattimaisesti?
On
toki varmaan niin, että koska Suomessa vielä muutama kymmentä vuotta sitten
suurin työllistävä sektori oli edelleen maatalous, eivät palvelut ja niiden
tarjoajat ole vielä ehtineet kehittyä. Ystävällinen palvelukulttuuri liittyy
siis mielestäni vapaaseen kaupantekoon ja liikkuvuuteen, koska noissa
yhteyksissä ovat kehittyneet esimerkiksi englantilaiset ja hollantilaiset joita
pidän saksalaisten ohessa kohteliaimpina kansoina maailmassa. Vasemmistolaisessa
kulttuurissa palvelujen tarjoaminen menettää merkityksensä ja siitä tulee
välttämätön paha. Palvelua vaativia asiakkaita kohdellaan tärähtäneinä ja koska
ajatellaan, että tähän kauppaanhan sen on kuitenkin tultava, niin sillä ei
sitten lopulta ole mitään merkitystä minkälaisen käsityksen palveltava saa
palveluntarjoajasta.
Palveluja tulisi
yksityistää voimakkaammalla kädellä. Vain silloin voisimme lähestyä
kulttuurikansojen palvelu- ja muuta kulttuuria. Tulisi siis rohkaista
avoimemmin uusia yrittäjiä ja tarjota esimerkiksi alkuun mainostilaa yhteiskunnan
tukemana. Se, että kaikki tekisivät jotain menestyksensä eteen voisi johdattaa
tätä monilta tämänhetkisiltä osiltaan ankeata kulttuuriamme pois
kulttuurivasemmistolaisuudesta. Yrittäjiä on tuettava, ja kaikkien ihmisten
tulisi innovoida tapoja siihen, miten yksilöllisyyteen perustuvaa kulttuuria
voitaisin edistää.
Minä
en ole koskaan ollut kiinnostunut rahasta. Suosin pienyrityksiä. Kuitenkin on
varmaan totta, että jotkut lopulta kasvavat ja menestyvät paremmin kuin toiset,
mutta pointtini on pienyrityksissä. Niille tukea ja nopeasti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti