Porvarillisuus on aina ollut minulle vierasta. Lempivärini
ala-asteelta lähtien oli violetti ja kyseenalaistin vanhempien ihmisten
vallankäytön jo päivähoidossa. Porvarillisuus siis tarkoittaa etenkin
etabloitunutta ja ennalta asetettuihin muotoihinsa muovailtua yhteiskuntaa,
joka toimii valmiiden normien ja konformisuuksien tasolla. Porvarillisesti toimivat ja ajattelevat ihmiset ovat mielestäni suurin yhteiskunnallisen konformisuuden ja pakotetun
yhdenmukaisuusajattelun ylläpitäjä. Tuohon yhdenmukaisuuteen liittyy yksi
suurimmista sosiaalisista epäoikeudenmukaisuuksista, se on banaali tai
jokapäiväinen paha, joka tapahtuu yhteiskunnassa sovittujen käytös- ja
ajatusnormien ollessa käytössä. Se on siis sellaista pahaa, joka tapahtuu vaietusti
ja hyväksytysti.
Porvarillinen ihminen ei myöskään
usein ole kovinkaan eettinen, ainakin jos se tarkoittaa jotain sellaista mikä
ei koidu hänen omaksi hyväkseen. Porvarillinen ihminen ylläpitää usein yhdenmukaista
kansalaisen ja kansalaisuuden käsitettä. Siihen ei siis mahdu liiemmin
moniarvoisuuden periaatteita. Lisäksi kun tähän liitetään porvarilista ihmistä luonnehtiva
talousajattelu ja se, kuinka hän ahtaa talousajattelunsa kaikkeen
yhteiskunnassa tapahtuvaan, kuten terveydenhuoltoon, ei liiemmin paljon muuta
tarvita. Porvarillinen ihminen tuo arvonsa kaikkialle yhteiskuntaan siten, että ihminen ja
luonto kärsivät. Öljy loppuu pian kesken, kolmannen maailman ihmisten ongelmat
vaietaan olemattomiin, valaat pyydystetään sukupuuttoon ja ongelmajätteitä kertyy jne.
Porvarillisiin ihmisiin liittyy olennaisena osana
kulutusyhteiskunnan käsite. Kulutusyhteiskunnassa tavarafetismien avulla jopa
ihmisen terveys alistetaan kulutushyödykkeen asemaan. Voidaan havaita, että jo
pelkästään tämä on omiaan rikkomaan perusarvoja kuten ihmisarvoa vastaan. Voidaan
kysyä, onko se lopulta niin tärkeää, että on tilpehööriä ja kaikilla on uusista
uusimmat hilavitkuttimet ja vempaimet? Se kulttuuri, joka tästä tavaroiden
pyörittelystä seuraa on ahneuden kulttuuri, joka etsii jokaisella hetkellä
helppoja ja elämän korkeammat periaatteet unohtavia tyydytyksiä. Kulttuuri,
joka tekee ihmisestä tavaroiden orjan, ihmisen, joka ei enää ole ihminen, koska
hän tunnistaa toiset ihmiset vain oman krääsänsä ja statussymboliensa kautta.
Mikä
siis voisi olla vaihtoehto tällaiselle suvaitsemattomuuden, pakotetun yhdenmukaisuuden
ja kaikkein tärkeimpiin asioihin kohdistuvan kollektiivisen amnesian
kulttuurille? Vaihtoehto on moniarvoinen ja eettinen yhteiskunta, jossa
hyväksytään porvarillisuuden tavanomaisesti kuoliaaksi vaikenevat
vaihtoehtoiset olemisen ja toimeentulon muodot, joille ei ole sijaa sokeassa ja
raa’assa rahantavoittelun kulttuurissa. Tarvitaan etiikan ohjailema
sosiaalipolitiikka, joka kysyy sitä, mitä ihminen tarvitsee, mitkä ovat ihmisen
oikeudet. Eettisiä tulee olla sekä ihmistä että luontoa kohtaan. Silloin
tarvitaan myös etiikan ohjailema talousjärjestelmä. Perustulon asettaminen
tulisi luonnollisesti asettaa maamme seuraavan hallituksen esityslistalle.
Australialainen
filosofi Peter Singer kirjoittaa eräässä viimeisimmistä kirjoistaan, että
yhdenkin kymmentä prosenttia jostain väestöstä edustavan eettisen vähemmistön
ilmaantuminen maailmaan olisi suurempi muutos kuin mikään hallituksenvaihto
koskaan, ja siinä hän mielestäni oli erittäin oikeassa. Tarvitaan vastakoneita
taistelemaan porvarillisuutta ja kulutusyhteiskuntaa vastaan. Ja siinä
voitaisiin mielestäni edistyä etenkin sillä, että kouluissa lisättäisiin
filosofian mutta etenkin etiikan opetusta. Lukioihin voitaisiin asettaa
pakollisiksi ainakin kolme filosofian kurssia, etiikka mukaanlukien, ja
filosofian opiskelu voitaisiin asettaa alkavaksi jo viimeistään yläasteella.
Myöskin sekularisaation kehittymisen myötä uskonnon opiskeluun koulussa tulisi
sisällyttää kansalaisuskonnon kurssi, jolla opetettaisiin oppilaita ottamaan
huomioon niitä uskontojen puolia, jotka voisivat olla ristiriidassa toistensa
kanssa, ja huomioimaan sen, miten noita eroja voitaisiin ottaa paremmin
huomioon huomispäivänä tulevassa suvaitsevaisemmassa yhteiskunnassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti