sunnuntai 15. maaliskuuta 2015

Kirjoitus Uutis-Jousessa (helmikuu 2015)


Uskonto ja Eurooppa

Ikkunani alla Düsseldorfissa järjestettiin pari viikkoa sitten mielenosoitus, jolla oli tarkoitus vastustaa islamisaatioon kriittisesti suhtautuvaa Pegida-järjestöä. Rautatieaseman lähistöllä oli aiemmin järjestetty laajempi Pegidan myönteinen mielenosoitus. Düsseldorf on Nordrhein-Westfalenin pääkaupunki, itse osavaltiota on monessa otteessa kuvailtu Saksan liberaaleimmaksi ja suvaitsevaisimmaksi. Siinä mielessä Düsseldorfissa ei ylletty Saksan itäisten osien samankaltaisten kokoontumisien jopa rasistiselta vaikuttaneeseen kiihkoon.

Monet sosiaaliset ongelmat ovat tehneet maahanmuuton vastustamisesta ahdistuksen purkamiseen käyvän korvikkeen. Tuo näkyy etenkin Saksan itäisissä osissa. Muutama viikko sitten Dresdenissä kokoontui yli 20000 Pegidan kannattajaa. Pegida ei kuitenkaan ole imagoltaan varsinainen uusnatsijärjestö, millaiseksi jotkut vastustajat ovat sitä kuvanneet. Suuri osa Pegidan jäsenistä on nuoria hyvin toimeentulevia aikuisia.

Pegidan jäsenet ottavat kantaa siihen kysymykseen, voiko islamia ja Saksan yhteiskuntajärjestystä sovittaa yhteen. Tuo on varmaankin ongelman keskeinen kysymys. Pegidan jäsenet väittävät muslimien elävän uskonnollisessa kiihkossaan kuin keskiajalla, mikä on monien mielestä totta ainakin siinä, miten heidän käsityksensä oikeuslaitoksesta on ristiriidassa länsimaisen oikeusjärjestyksen kanssa. "Silmä silmästä, hammas hampaasta" ei todellakaan kuulu Eurooppaan ja Euroopassa kasvaneille ihmisille.

 Pegidan vastustaja voisi varmaan sanoa, että maallistumisella ja tietynlaisen kansalaisuskonnon edistämisellä voitaisiin taata ihmisten sujuva yhdessäolo. SIlloin myös tulisi voida uskontoihin liittyviä pyhiä ja maallisia symboleita lähentää toisiinsa - pitäisi ajatella ettei kaikki tärkeä voi tulla vain yhdestä kirjasta, oli se sitten kuinka pyhältä vaikuttava hyvänsä. Kaikkien uskontojen tulisi voida suhtautua maailmaan ja ihmiseen suvaitsevaisemmin siten, että ne voisivat olla enemmän elämää myötäileviä.

On toki sanottava, että Pegida voi myös lietsoa saksalaista porvarilliseen yhteiskuntaan leimallisesti kuuluvaa suvaitsemattomuutta. Tuo suvaitsemattomuus ei luo hyviä suhteita "vieraana" yhteiskunnassa koettuun ihmisjoukkoon, jos sen ainoa tavoite on suvaitsemattomuudella rangaista vierasta. Tuo rankaiseminen poistaa edellytykset yhteiselolle. Olen asunut Saksassa kahteen otteeseen ja nimestäni ja sukutaustastani huolimatta olen molemmilla kerroilla kohdannut rasismia ja syrjintää. Se kertoo siitä, kuinka pieninkin ero voi olla maininnan arvoinen joillekin ihmisille. Saksalainen porvarillisen moraalin mukaan elävä ihminen on, kuten muissakin maissa, kiinnostunut ainoastaan ensisijaisesti omasta hyvinvoinnistaan.

                             Elämme varmaankin tietynlaisessa kulttuurisessa murroksessa tällä hetkellä. Poliittisten päätöksentekijöiden on päätettävä sallitaanko Euroopassa takaisin siirtyminen uskonnolliseen kiihkomielisyyteen, ja millä ehdoilla uskontojen on annettava ilmetä maanosassamme. Vaihtoehtoina näyttäisivät olevan uskonnollistuminen, maallistuminen ja maahanmuuton pysäyttäminen. Koska liikkumavapaus on tärkeä perusarvo, näyttäisi ainoaksi vaihtoehdoksi jäävän maallistuminen. Sen toteutumisen ehdot ovat vielä kuitenkin avoinna.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti